Die Bewegung auf der Straße leben

SOS der EU-Autohersteller: Trägheit im Handel mit Elektrofahrzeugen schadet der Produktion

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζητεί τριετή αναβολή των περιοριστικών κανόνων για το εμπόριο ηλεκτρικών οχημάτων μεταξύ ΕΕ και Ηνωμένου Βασιλείου, οι οποίοι πρόκειται να τεθούν σε ισχύ σε μόλις έξι μήνες. Διαφορετικά, οι δασμοί θα μπορούσαν να ανέλθουν σε 4,3 δισ. ευρώ, μειώνοντας ενδεχομένως την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων κατά περίπου 480.000 μονάδες

Τα αγαθά που εξάγονται στο πλαίσιο των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου της ΕΕ πρέπει να συμμορφώνονται με τους “κανόνες καταγωγής” για να λάβουν δασμολογικές προτιμήσεις. Οι ισχύοντες μεταβατικοί κανόνες της Συμφωνίας Εμπορίου και Συνεργασίας (ΣΕΣ) ΕΕ-Ηνωμένου Βασιλείου επιτρέπουν στις μπαταρίες που συναρμολογούνται στην Ευρώπη να πληρούν τις προϋποθέσεις για ευρωπαϊκή καταγωγή.

Ωστόσο, από την 1η Ιανουαρίου 2024, οι κανόνες αυτοί θα γίνουν πολύ πιο περιοριστικοί, απαιτώντας όλα τα μέρη των μπαταριών, καθώς και ορισμένα κρίσιμα υλικά μπαταριών, να παράγονται είτε στην ΕΕ είτε στο Ηνωμένο Βασίλειο για να πληρούν τις προϋποθέσεις για εμπόριο χωρίς δασμούς.

“Η Ευρώπη δεν έχει ακόμη δημιουργήσει μια ασφαλή και αξιόπιστη αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών που να μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτούς τους πιο περιοριστικούς κανόνες αυτή τη στιγμή”, δήλωσε η γενική διευθύντρια του ACEA, Sigrid de Vries. “Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ζητάμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρατείνει την τρέχουσα περίοδο σταδιακής εισαγωγής κατά τρία χρόνια”.

“Έχουν γίνει τεράστιες επενδύσεις στην ευρωπαϊκή αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών, αλλά χρειάζεται χρόνος για να δημιουργηθεί η απαιτούμενη ικανότητα. Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές οχημάτων πρέπει να βασίζονται σε κυψέλες μπαταριών ή υλικά που εισάγονται από την Ασία”.

Σύμφωνα με στοιχεία των μελών της ACEA, ο δασμός 10% για τα ηλεκτρικά οχήματα θα κόστιζε σχεδόν 4,3 δισ. ευρώ κατά την τριετία 2024-2026. Αυτό θα ήταν επιζήμιο όχι μόνο για την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ αλλά και για την ευρωπαϊκή οικονομία.

“Καθώς αντιμετωπίζουμε αυξανόμενες ανταγωνιστικές πιέσεις από το εξωτερικό, η εφαρμογή αυτών των κανόνων θα είχε σοβαρές συνέπειες για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη – τη στιγμή μάλιστα που θα έπρεπε να αυξάνουμε μαζικά τις πωλήσεις και την παραγωγή”, προειδοποίησε η de Vries.

Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η νούμερο ένα εξαγωγική αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων. Καθώς οι δασμοί θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις πωλήσεις σε αυτή την κρίσιμη αγορά, η βιομηχανία θα μπορούσε ενδεχομένως να αναγκαστεί να μειώσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ έως και κατά 480.000 μονάδες, δηλαδή κατά την ισοδύναμη παραγωγή δύο εργοστασίων αυτοκινήτων μεσαίου μεγέθους.

Τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής αποτελούν ήδη το ένα τρίτο της βρετανικής αγοράς, παρά τον δασμό 10%. Εάν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αναγκαστούν να πληρώσουν τον ίδιο δασμό εισόδου, θα χάσουν σαφώς έδαφος από τον ανταγωνισμό τρίτων χωρών.

Η De Vries τόνισε: «Η αποτυχία να δράσουμε τώρα θα εμποδίσει την ικανότητά μας να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και θα οδηγήσει σε απώλεια μεριδίου αγοράς – το οποίο θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακτηθεί».