Mπορεί ένα τετράτροχο να αλλάξει τον κόσμο; Μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που ζούμε; Εντάξει, για τον petrolhead, οποιοδήποτε αυτοκίνητο μπορεί να του αλλάξει τη ζωή, λειτουργώντας ως… αντικαταθλιπτικό. Και στον οποιοδήποτε το ίδιο, εκμηδενίζοντας τις αποστάσεις, εξελισσόμενο σε ένα χρήσιμο εργαλείο.
Σήμερα, το TopSpeed.gr διαλέγει 12+1 αυτοκίνητα που άλλαξαν, αλλάζουν, ή θα αλλάξουν τον κόσμο…
1. Το πρώτο αυτοκίνητο: Daimler Benz Patent Motorwagen.
2.Το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής: Ford Model T.
Δύο πολύ ωραία ρεπορτάζ, για τη μέρα που ο Ford άλλαξε τον κόσμο και όταν ο Ford έφτιαξε το πρώτο του μοτέρ σε έναν νεροχύτη, εδώ και εδώ
3.Το πρώτο αυτοκίνητο “του λαού”: VW Beetle.
Δες εδώ την αρκετά ενδιαφέρουσα ιστορία του σκαραβαίου και της ζωής του Porsche, που θα σε βάλει σε σκέψεις…
4. Το πρώτο “τζιπ”: Jeep Willys.
5. Το αυτοκίνητο που (ξανα)έκανε μόδα τα κάμπριο: Mazda MX-5.
6. Το πρώτο υβριδικό: Toyota Prius.
Τόσο αγαπημένο, όσο και μισητό, το Prius είναι το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που χρησιμοποίησε την υβριδική τεχνολογία. Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, όλοι το κοίταζαν με… μισό μάτι, ωστόσο σήμερα, κάθε κατασκευαστής που σέβεται τον εαυτό του, έχει στη γκάμα του, τουλάχιστον ένα μοντέλο τέτοιας τεχνολογίας. Το Prius, χρησιμοποιούσε τη -γνωστή πια σήμερα- τεχνολογία ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης για να φορτίσει τις μπαταρίες λιθίου που κινούν τον ηλεκτροκινητήρα, τον οποίο χρησιμοποιεί στις χαμηλές ταχύτητες, πετυχαίνοντας εκπληκτική οικονομία καυσίμου. Η Toyota είχε ήδη δοκιμάσει την υβριδική τεχνολογία παράγοντας το Coaster Hybrid EV, ένα μίνι βαν για την αγορά της Ασίας και έκαναν το βήμα παραπάνω με το Prius.
7. Το πρώτο turbo: Oldsmobile Cutlass Turbo Jetfire.
Το entry level αυτοκίνητο της Oldsmobile, με τον υπερσυμπιεστή Garrett, απέδιδε 215 ίππους και 408 NM ροπής, έκανε το σπριντ στα 100 σε 9,2 δευτερόλεπτα και είχε τελική 176 χ.α.ω. Το Jetfire ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του (όπως αποδείχθηκε) λόγω της απόδοσης του κινητήρα του, όμως και πολύ αδικημένο, από τον ίδιο τον κατασκευαστή του.
Ο ειδικός Τύπος της εποχής, το “έκραξε” μιας και, παρότι ήταν μακράν το γρηγορότερο της “οικογένειας” και παρουσίαζε την καινοτομία του turbo, φόραγε τις ίδιες (πολύ) μαλακές αναρτήσεις με τα πιο αδύναμα “αδελφάκια” του, το τετρατάχυτο κιβώτιό του ήταν πολύ αργό και, παρότι ήταν αρκετά ακριβότερο, δεν είχε βασικά πράγματα στον εξοπλισμό του, όπως για παράδειγμα… κοντέρ (είχε όμως μπαρόμετρο -χωρίς ενδείξεις- και οικονομόμετρο!). Ήρθαν και κάποια προβλήματα αξιοπιστίας και το Jetfire έγινε εμπορική αποτυχία. Η καινοτομία του, όμως, ακολουθήθηκε από δεκάδες άλλους κατασκευαστές, Αμερικανούς και μη, για να γίνει σήμερα σχεδόν… στάνταρ.
8. Τα πρώτα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα: Cugnot, Dion και Christies.
Το (πολύ μακρινό) 1771, ο Γάλλος εφευρέτης Nicholas-Joseph Cugnot πειραματιζόταν για να βρει τρόπους να μεταφέρονται τα κανόνια και ο βαρύς εξοπλισμός για τον γαλλικό στρατό, όταν του ήρθε η ιδέα να φτιάξει το τρίτροχο fardier a vapeur, ή, ελληνιστί, άμαξα ατμού. Την ίδια χρονιά, παρουσίασε το όχημα, το οποίο είχε μια ατμομηχανή προσαρμοσμένη στο εμπρός μέρος της άμαξας, που μετέδιδε την κίνηση στον μοναδικό εμπρόσθιο τροχό, με έναν ιμάντα. Αυτό, δεν ήταν μόνο το πρώτο προσθιοκίνητο, αλλά γενικότερα το πρώτο αυτοκίνητο του πλανήτη, αν και η μικρή του τελική ταχύτητα (3 χ.α.ω.) και η τρομερή του αστάθεια το “σκότωσαν” πριν παραχθεί.
Αργότερα, το 1883, ο Κόμης Jules-Albert de Dion και ο Georges Bouton, παρουσίασαν το πρώτο τους “αυτοκίνητο” (έτσι το ονόμασαν).Ήταν ένα τετράτροχο που κινείτο με ατμό, έστελνε την κίνηση στους εμπρός τροχούς με ιμάντες, ενώ το τιμόνι έστριβε τους πίσω.
Το 1905, ο Αμερικανός επιχειρηματίας Walter Christie, αποφάσισε να πάει κόντρα στο ρεύμα που ήθελε τα αυτοκίνητα να είναι αυστηρά πισωκίνητα και παρουσίασε το πρωτοποριακό, για την εποχή, προσθιοκίνητο αυτοκίνητο. Το, 60 ίππων Christie, είχε τον τετρακύλινδρο εν σειρά κινητήρα του τοποθετημένο παράλληλα με τον μπροστινό άξονα στον οποίο μετέδιδε την κίνηση. Ο Christie, έτρεξε το αυτοκίνητό του σε αγώνες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη για να αποδείξει “την ανωτερότητα της εμπρός κίνησης“, όμως “σκόνταψε” σε μηχανολογικά προβλήματα και ένα τρακάρισμα που λίγο έλειψε να του κοστίσει τη ζωή. Η υψηλή τιμή του μοντέλου του (περίπου 65.000 ευρώ σήμερα) και η απροθυμία του κόσμου να το δει ως πραγματικά νεωτεριστικό, του στέρησε την επιτυχία που θα ήθελε, όμως είχε ήδη βάλει τις βάσεις για το μέλλον της (υποστροφικής) αυτοκίνησης.
9. Τα πρώτα τετρακίνητα: Porsche/Lohner και Spyker 4WD.
Οι ιστορικοί δεν συμφωνούν στο ποιος είναι ο αληθινός εφευρέτης της τετρακίνησης, μιας και η ιστορία της δεν είναι καταγεγραμμένη με ντοκουμέντα. Παρόλα αυτά, όλα συγκλίνουν στο ότι το πρώτο τετρακίνητο όχημα είχε σχεδιάσει ο Ferdinand Porsche για τον Αυστριακό κατασκευαστή φορτηγών Jacob Lohner το 1900. Ο τότε μόλις 25 ετών Porsche, συνέλαβε την ιδέα να τοποθετήσει ηλεκτρικά μοτέρ σε κάθε τροχό, που, κάτι μας θυμίζει.
Το πρώτο αυτοκίνητο με μηχανική μετάδοση στους 4 τροχούς, φαίνεται ότι το έφτιαξε η ολλανδική εταιρεία Jacobus Spyker το 1902. Το Spyker είχε διαφορικό και ό,τι ξέρουμε σήμερα για τα τετρακίνητα, σε αντίθεση με το αντισυμβατικό Porsche/Lohner.
Mercedes του 1903 με τετρακίνηση και τετραδιεύθυνση.
Έναν χρόνο αργότερα, το 1903, η Daimler Benz, ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, άρχισε να κατασκευάζει τετρακίνητα αυτοκίνητα, τοποθετώντας σε κάποια από αυτά και all wheel steering, δηλαδή ενεργητική τετραδιεύθυνση…
10.Το πρώτο κεντρομήχανο: Lamborghini Miura.
11. Το πρώτο “Mini” αυτοκίνητο: Mini.
Ο Έλληνας επικεφαλής σχεδιασμού του project λοιπόν, χρησιμοποίησε σε μεγάλο βαθμό την μηχανολογική ταξινόμηση που είχε οδηγήσει στη γελοιοποίηση τον Walter Christie περίπου 50 χρόνια νωρίτερα. Μόνο που τώρα, τοποθέτησε τον κινητήρα σε άλλη φορά και χώρεσε στο εμπρός μέρος όλα τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου. Με την έλλειψη διαφορικού, το πάτωμα ήταν ίσιο και άρα κέρδιζε χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια των επιβατών.
Το κλειδί της επιτυχίας ήταν το γεγονός ότι επειδή στο εμπρός μέρος του είχε τοποθετηθεί ένας κινητήρας 848 κ.εκ., δεν ήταν προσθιόβαρο, γεγονός που σημαίνει ότι είχε καλά κρατήματα. Γενικώς, το Mini που παρουσίασε ο Ισιγόνης, δεν ήταν γρήγορο (είχε 116 χ.α.ω. τελική), αλλά ήταν πανάλαφρο. Ήταν επίσης οικονομικότατο και πολύ μικρό. Η υπόλοιπη ιστορία, είναι γνωστή…
Bonus. Το πρώτο ηλεκτρικό και το μέλλον μας: Tesla Model S.
Tip: Ο εφευρέτης του και ιδιοκτήτης της Tesla, Elon Musk, λέγεται πως στη διάρκεια της εξέλιξής του πρώτου του μοντέλου, ήταν τόσο αγχωμένος που κοιμόταν σε ένα sleeping bag, στο εργοστάσιό του, ανάμεσα στα υπό κατασκευή αυτοκίνητα…