Qui e περισσότερο από έναν χρόνο, τα κορυφαία στελέχη του Volkswagen Group συζητούσαν με Έλληνες αξιωματούχους την προοπτική μιας επένδυσης στη χώρα μας. Η “ιδέα” ήταν, να μετατραπεί ένα νησί σε κέντρο καινοτομίας του VAG για τη δοκιμή και ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτωνma anche συστημάτων αυτόνομης οδήγησης. Κλιμάκια ειδικών του Volkswagen Group, συνοδευόμενα από Έλληνες αξιωματούχους (σε μια περίπτωση και από υπουργούς) επισκέφθηκαν νησιά που είχαν προταθεί από την ελληνική κυβέρνηση, πριν υποβάλλουν την έκθεση βιωσιμότητας για την επένδυση σε κάθε χώρο. Επελέγη η Αστυπάλαια. Αλλά αυτή, θα μπορούσε να είναι μόνο η αρχή. A πρώτη “δοκιμή”, ίσως.
Εν πρώτοις, σε ό,τι αφορά την Αστυπάλαια και το πρωτοποριακό σύστημα κινητικότητας που θα δημιουργήσουν το Volkswagen Group και η Ελληνική Δημοκρατία, αρχίζει άμεσα να “τρέχει”. Η Volkswagen αναμένεται να επενδύσει ποσό που θα κινείται από 3 ως 10 εκατομμύρια ευρώ στο νησί (σε υποδομές, δημιουργία δικτύου φόρτισης κ.α.) και θα παρέχει στους κατοίκους και τις επιχειρήσεις του νησιού τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα στο κόστος κατασκευής τους (δηλαδή θα έχει μηδενικό κέρδος από κάθε ταξινόμηση). Το ελληνικό Δημόσιο, από την άλλη, θα επενδύσει ποσό που θα κινείται μεταξύ 8 με 10 εκατ. ευρώ (θα αντληθούν από τον προϋπολογισμό), θα παρέχει στους κατοίκους και τις επιχειρήσεις κίνητρα ως 12.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου και θα προχωρήσει στη δημιουργία νέας εγκατάστασης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (αιολική ή ηλιακή) δυναμικότητας 3 MW ώστε να είναι το νησί ενεργειακά αυτόνομο και να ηλεκτροδοτείται από 100% Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Το σχέδιο του Volkswagen Group και της Ελληνικής Δημοκρατίας για την Αστυπάλαια είναι απλό, αλλά και πρωτοποριακό
Το concept δεν θέλει μόνο την παραγωγή ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, αλλά και αντικατάσταση του τρέχοντος συστήματος μεταφορών στο νησί με την χρήση ηλεκτρικών οχημάτων ώστε μακροπρόθεσμα, η Αστυπάλαια να καταστεί ένα νησί-πρότυπο για την κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα. Ένα σχετικό Μνημόνιο Συνεργασίας (Memorandum of Understanding) υπεγράφη σήμερα στην Αθήνα και στο Βόλφσμπουργκ, από τον Αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια, Κωνσταντίνο Φραγκογιάννη, και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Volkswagen Group, Dr. Herbert Diess, αντίστοιχα. Οι νέες υπηρεσίες κινητικότητας, όπως ο διαμοιρασμός ή η κοινή χρήση οχημάτων θα βοηθήσουν στη μείωση και τη βελτιστοποίηση της κυκλοφορίας. Το έργο αρχικά θα διαρκέσει έξι χρόνια.
Η VW δίνει μεγάλο βάρος στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση
Da το κλίμα μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας και του ελληνικού κράτους να δείχνει μάλλον πανηγυρικό (γεγονός που καταδεικνύει η παρουσία του ίδιου του CEO του Volkswagen Group, Herbert Diess στην παρουσίαση του project της Αστυπάλαιας), θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένο ότι οι συζητήσεις για επέκταση της συνεργασίας, όσο πρώιμες και αν φαίνονται, συνεχίζονται. Είναι κοινό μυστικό ότι οι Γερμανοί θέλουν να διαπιστώσουν τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπιστεί η επένδυση αυτή ώστε να προχωρήσουν και σε άλλες. Και τι μπορεί να αφορά το “άλλες“;
Το πανέμορφο νησί της Αστυπάλαιας θα μετατραπεί σε διεθνές πρότυπο για την ηλεκτροκίνηση
Σίγουρα, το να μιλήσει κανείς για εργοστάσιο συναρμολόγησης αυτοκινήτων είναι πολύ πρώιμο, ως και ακραίο, λόγω και του disruption που έχει φέρει ο κορωνοϊός στις επενδύσεις και την αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, αλλά και επειδή προσώρας, παρότι στο Volkswagen Group έχει προταθεί από την κυβέρνηση κάτι τέτοιο, δεν υπάρχει σκέψη για μια τόσο μεγάλη επένδυση. Αυτό το οποίο θα μπορούσε να προχωρήσει, ωστόσο, είναι επιπλέον τοπικές επενδύσεις, με τη δημιουργία και άλλων τεχνολογικών hubs, εφόσον “τρέξει” επιτυχημένα το project της Αστυπάλαιας. Μια τέτοια, που έχει ήδη εξεταστεί, είναι η δημιουργία ενός hub του group σε ελληνικό νησί, στο οποίο θα μελετώνται και εξελίσσονται οι τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης της ΜΑΝ, εταιρίας του Group. Παράλληλα, είναι δεδομένο ότι σημειολογικά και μόνο, το γεγονός ότι η VW έβαλε στο “χάρτη” την Ελλάδα, μπορεί να “ανοίξει την όρεξη” και για άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν εξετάσει σχετικά σενάρια -μια τέτοια είναι το PSA που εξετάζει επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα. Ίσως, λοιπόν, αυτή η επένδυση να είναι το άνοιγμα μιας πόρτας σε ένα μέλλον στο οποίο η Ελλάδα θα έχει τον δικό της ρόλο, τη δική της συμμετοχή στον χάρτη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, a όνειρο που -για διάφορους λόγους, οι οποίοι έχουν να κάνουν κυρίως με τον πολιτικό κόσμο της χώρας και τον στρεβλό τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει διαχρονικά την αυτοκίνηση- έχει μείνει ως τώρα ανεκπλήρωτο και έχει εξελιχθεί σε “απωθημένο” κάθε Έλληνα που ασχολείται με την αυτοκίνηση.
Ανοίγει άραγε η πόρτα για επενδύσεις θυγατρικών του Ομίλου στη χώρα μας;
Το πανηγυρικό κλίμα που επικρατεί πάντως, δείχνουν και οι δηλώσεις όλων των εμπλεκόμενων στη σημερινή συμφωνία. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, λέει ότι «πιστεύω ακράδαντα στις συνεργασίες. Οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να επιτύχουν μόνες τους και ο ιδιωτικός τομέας δεν μπορεί να είναι η απάντηση σε κάθε ερώτημα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο αυτή η φιλόδοξη προσπάθεια είναι το αποτέλεσμα στενής συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Volkswagen Group. Ένας παγκόσμιος ηγέτης στην αυτοκινητοβιομηχανία που στοχεύει να καταστήσει το στόλο των οχημάτων του και την εταιρεία κλιματικά ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2050, σε συνεργασία μαζί μας, ένα Ευρωπαϊκό Έθνος σε πλήρη μετασχηματισμό".
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Volkswagen Group, Dr. Herbert Diess, τονίζει ότι «πολιτικοί, επιχειρήσεις και κοινωνία έχουν κοινή ευθύνη για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής. Ο μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι η 100% κλιματικά ουδέτερη κινητικότητα για όλους. Και το Astypalea Project θα επιδείξει ότι αυτό είναι εφικτό ήδη σήμερα. Η ηλεκτροκινητικότητα και η έξυπνη κινητικότητα θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής, συμβάλλοντας παράλληλα σε ένα μέλλον κλιματικά ουδέτερο ως προς τον άνθρακα".
Ο αν. υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης, αναφέρει πως «σήμερα είναι μια υπέροχη μέρα για την Αστυπάλαια, την Περιφέρεια Δωδεκανήσου, το Αιγαίο Πέλαγος και όλη την Ελλάδα. Σήμερα ξεκινάμε το πρώτο πρόγραμμα «Smart Green Island» στη χώρα μας, το οποίο σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή για το μέλλον μας. Οι ηλεκτρικές μεταφορές και ένα ολιστικό, πράσινο και αειφόρο σχέδιο δράσης θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην καθημερινή ζωή των κατοίκων του νησιού. Σε συνδυασμό με ένα πρωτοποριακό σύστημα δημόσιων μεταφορών, μετατρέπουμε τις φουτουριστικές ιδέες σε πραγματικότητα. Σήμερα, η Ελλάδα δείχνει ότι είναι έτοιμη να υιοθετήσει πρωτοποριακές, καινοτόμες και εμβληματικές επενδύσεις που οδηγούν την κοινωνία σε ένα άλλο επίπεδο διασύνδεσης, έξυπνης βιωσιμότητας και έμφυτης χρηστικότητας”.
Ο δε Διευθύνων Σύμβουλος της Kosmocar, Αντώνης Μαυριδόγλου, τονίζει πως «η απόφαση της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Volkswagen Group, να καταστήσουν την Αστυπάλαια ως το πρώτο νησί-πρότυπο της Ευρώπης, όπου η μετακίνηση θα είναι έξυπνη και φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του, με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα, είναι ιδιαίτερα σημαντική για την χώρα μας και το Volkswagen Group. Εμείς στην Kosmocar, που για 50 χρόνια αντιπροσωπεύουμε την Volkswagen στην Ελλάδα, νιώθουμε περήφανοι για τη συμβολή μας σε αυτό το σημαντικό εγχείρημα".