Alfa Romeo

Η εμβληματική, Alfa Romeo 33 Stradale

Alfa Romeo

H Alfa Romeo είναι μια θρυλική εταιρία, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της οποίας ουκ ολίγες φορές μας έχουν προσφέρει νίκες και μάχες που μας έχουν σημαδέψει κατά καιρούς. Τα αγωνιστικά της αυτοκίνητα πάντα προσέφεραν αδρεναλίνη και άλλοτε συγκίνηση, μιας και ο σχεδιασμός κάποιων παρέπεμπε πολλές φορές σε έργα τέχνης. Ένα από αυτά τα αυτοκίνητα είναι η Tipo 33 «Stradale», την οποία ακόμα λιγότερα αυτοκίνητα μπορούσαν να την ανταγωνιστούν!

Η Stradale έκανε την εμφάνιση της για πρώτη φορά στην Έκθεση Sport Car στη Monza τον Σεπτέμβριο του 1967 και παρουσιάστηκε επίσημα στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Torino αργότερα μέσα στο ίδιο έτος. Η Stradale ήταν η έκδοση δρόμου του αγωνιστικού αυτοκινήτου εκείνου του έτους που είχε τον κινητήρα Tipo 33 τοποθετημένο στο κέντρο. Παρά τις προφανείς αγωνιστικές του ρίζες, ήταν ένα πολυτελώς εξοπλισμένο supercar, αποτελούμενο από ένα αμάξωμα σχεδιασμένο από τον Franco Scaglione , το οποίο δεν θα πάψει ποτέ να εντυπωσιάζει. Τα σχέδια του συγκεκριμένου αυτοκινήτου θα χρησιμοποιηθούν αργότερα αο μεγάλους σχεδιαστικούς οίκους της Ιταλίας ως σχεδιαστικές μελέτες που αφορούσαν τον βιομηχανικό σχεδιασμό και όχι μόνο!

Αυτό που μεταφέρθηκε από το αγωνιστικό αυτοκίνητο ήταν το κάπως ασυνήθιστο σωληνωτό σασί. Αποτελούνταν από τρεις σωλήνες μεγάλης διαμέτρου, βιδωμένους μεταξύ τους σε κάτι που έμοιαζε με το σχήμα ενός «Η». Ο εγκάρσια τοποθετημένος σωλήνας τοποθετήθηκε μεταξύ του cockpit και του χώρου του κινητήρα. Στο πίσω μέρος τα διαμήκη τμήματα ήταν στραμμένα προς τα μέσα για να στηρίζουν τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων. Στα δύο άκρα του πλαισίου, πιο συμβατικοί εγκάρσιοι σωλήνες συνέδεαν τους δύο βραχίονες του πλαισίου σε σχήμα «H». Τα σωληνωτά πλευρικά πλαίσια περιείχαν επίσης τις δεξαμενές καυσίμου, οι οποίες ήταν κατασκευασμένες από καουτσούκ. Κάποιες μικρές τροποποιήσεις στην αρχική σχεδίαση περιλάμβαναν ένα μακρύτερο μεταξόνιο κατά 100 mm για τη δημιουργία πρόσθετου εσωτερικού χώρου και ορισμένα από τα κύρια εξαρτήματα του πλαισίου ήταν κατασκευασμένα από χάλυβα αντί από αλουμίνιο για αύξηση της ακαμψίας.

Τοποθετημένος στο μέσο της 33 Stradale ήταν μια ήπια έκδοση του κινητήρα V8 2 λίτρων του ανταγωνιστικού αυτοκινήτου. Αυτός ήταν ο πρώτος V8 κινητήρας της Alfa Romeo και κατασκευάστηκε εξ’ολοκλήρου από αλουμίνιο. Η μονάδα ξηρού κάρτερ έφερε διπλούς εκκεντροφόρους, που ενεργοποιούσαν δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο και ένα σύστημα ψεκασμού καυσίμου της SpicaΟ συγκεκριμένος κινητήρας ήταν ικανός να παράγει έως και 270 ίππους, αλλά για λόγους αξιοπιστίας περιορίστηκε σε «μόλις» 230 ίππους στο δρόμο. Το κινητήριο σύνολο συνδυάστηκε με ένα κιβώτιο ταχυτήτων της Colotti με έξι ταχύτητες εμπρός, όλες syncromesh. Η ανάρτηση αποτελούνταν από διπλά ψαλίδια και στις τέσσερις γωνίες του αυτοκινήτου. Τα δισκόφρενα της Girling ήταν αρκετά για την πλήρη ακινητοποίηση του πανάλαφρου για την εποχή αυτοκινήτου. Η τελική πινελιά για την εμφάνιση του αμαξώματος ήρθε από την Campagnolo, με τις χαρακτηριστικές ζάντες με τους κύκλους οι οποίες ήταν από χυτό αλουμίνιο.

Μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινήτου, το πλαίσιο εφοδιάστηκε με ένα αμάξωμα σχεδιασμένο από τον Franco Scaglione. Ένας από τους πιο ταλαντούχους σχεδιαστές της Ιταλίας, ο Scaglione είχε εργαστεί στο παρελθόν για την Bertone και τότε εργαζόταν ως ελεύθερος επαγγελματίας. Δυστυχώς δεν ήταν τόσο παραγωγικός όσο οι συναδέλφοι του, αλλά τα περισσότερα από τα σχέδια που έκανε έτυχαν παγκόσμιας αναγνώρισης. Κανένα άλλο αμάξωμα δεν θα ταίριαζε στο πλαίσιο της Tipo 33 Stradale, όσο εκείνο που σχεδίασε ο ίδιος και κατασκευάστηκε από αλουμίνο. Ο κλασικά κομψός και τέλεια ισορροπημένος σχεδιασμός του διαθέτει μια νέας σχεδίασης πόρτα, με πρόσθετους μεντεσέδες στην οροφή. Οι πόρτες «κόβονται» βαθιά στην οροφή για ευκολότερη πρόσβαση των επιβατών. Παρόλο που ήταν εξοπλισμένη με ένα πλήρως εσωτερικό, εφοδιασμένο με όλα τα comfort της εποχής, κάνοντας την ελαφρώς βαρύτερη παραλλαγή του πλαισίου 33, η Stradale σταμάτησε τη ζυγαριά στα 700 κιλά μόνο!  Ο ισχυρός κινητήρας και το πολύ αποδοτικό αεροδυναμικό αμάξωμα του Scaglione βοήθησαν το αυτοκίνητο να πετύχει τελική ταχύτητα 260 km/h!

Η παραγωγή του πιο ισχυρού αυτοκινήτου δρόμου της Alfa Romeo ξεκίνησε στα τέλη του 1967. Δυστυχώς, υπήρχαν πολύ λίγοι πελάτες για την 33 Stradale, κυρίως λόγω της πολύ ακριβής τιμής του. Κατασκευασμένο παράλληλα με τα αγωνιστικά αυτοκίνητα, δεν ήταν στην κορυφή της λίστας των προτεραιοτήτων της εταιρίας. Όλα τα αυτοκίνητα κατασκευάστηκαν στο χέρι και δεν υπάρχουν δύο όμοια. Τα πρώτα αυτοκίνητα είχαν διπλούς προβολείς τοποθετημένους κάτω από το αμάξωμα, οι οποίοι αργότερα αντικαταστάθηκαν από μονά φώτα. Προστέθηκαν επίσης αεραγωγοί πίσω από τους μπροστινούς και πίσω τροχούς για να επιτρέψουν τη διαφυγή του ζεστού αέρα από τα φρένα. Τουλάχιστον δύο Tipo 33 Stradale ήταν γνωστό ότι είχαν αγωνιστεί κατά την περιόδους σε τοπικούς αγώνες, με ένα από αυτά να ήταν εφοδιασμένο με πειραματικά κομμάτια μαγνησίου. Τον Μάρτιο του 1969 η παραγωγή της Tipo 33 Stradale σταμάτησε με τον αριθμό των αυτοκινήτων που είχαν κατασκευαστεί μέχρι τότε να σταματά στον αριθμό 18!

Αρκετές από τις 33 Stradale δεν κατάφεραν να βρουν ιδιοκτήτη και πέντε από αυτές παραδόθηκαν σε ανθρώπους του χώρου, όπως ο Bertone και ο Pininfarina. Ο Bertone ήταν ο πρώτος που λάνσαρε ένα εκθεσιακό αυτοκίνητο με βάση την Tipo 33, το «Carabo» στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Torino το 1968. Αυτό ήταν ένα από τα πρώτα σχέδια σε σχήμα «σφήνας» που θα κυριαρχούσαν στη δεκαετία του 1970. Ένα χρόνο αργότερα ο Giorgietto Giugiaro / Italdesign παρουσίασε το «Iguana» στον ίδιο χώρο. O Pininfarina παρήγαγε επίσης δύο εκθεσιακά αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας το πλαίσιο της 33 Stradale και το πέμπτο αυτοκίνητο ήταν μια άλλη δημιουργία του Bertone, γνωστή ως Navajo. Και οι πέντε μοναδικές Tipo 33 Stradale εξακολουθούν να υπάρχουν σήμερα και αποτελούν μέρος της συλλογής «Museo Storico» της Alfa Romeo μαζί με τουλάχιστον δύο ακόμα Tipo 33 Stradale.

Ενώ η Alfa Romeo 33 Stradale δεν είχε μεγάλη επιτυχία την εποχή που παρουσιάστηκε, σήμερα όμως θεωρείται ως ένα από τα ομορφότερα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν ποτέ. Μόνο μια χούφτα από αυτά τα υπέροχα αυτοκίνητα παραμένουν έως σήμερα διατηρητέα και τα περισσότερα από αυτά λατρεύονται από μεγάλους συλλέκτες. Ευτυχώς βγαίνουν από τα garage κάθε τόσο για να θαυμάσουν όλοι τις εξαιρετικές σχεδιαστικές γραμμές τους!