Vivere il Movimento nelle strade

12 auto più 1 che hanno cambiato il mondo

Mπορεί ένα τετράτροχο να αλλάξει τον κόσμο; Μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που ζούμε; Εντάξει, για τον petrolhead, οποιοδήποτε αυτοκίνητο μπορεί να του αλλάξει τη ζωή, λειτουργώντας ως… αντικαταθλιπτικό. Και στον οποιοδήποτε το ίδιο, εκμηδενίζοντας τις αποστάσεις, εξελισσόμενο σε ένα χρήσιμο εργαλείο.

Στην περίπτωσή μας, όμως, δεν εξετάζουμε αυτό. Εξετάζουμε τις υπέροχες αυτές ανακαλύψεις και καινοτομίες, που άλλαξαν το ρου της ιστορίας, που αποτέλεσαν τον βασικό άξονα για να εξελιχθεί ο κόσμος μας σε αυτό που είναι σήμερα. Και, σε αυτό που θα γίνει αύριο, ως ένα σημείο.

Σήμερα, το TopSpeed.gr διαλέγει 12+1 αυτοκίνητα που άλλαξαν, αλλάζουν, ή θα αλλάξουν τον κόσμο…

1. Το πρώτο αυτοκίνητο: Daimler Benz Patent Motorwagen.

Il 1886, ο Daimler και ο Benz ένωναν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν αυτό που ουσιαστικά, θα ήταν το πρώτο αυτοκίνητο του πλανήτη (επισήμως, τουλάχιστον). Με κινητήρα combustione interna, ένα υποτυπώδες τιμόνι, γκάζι και φρένο, αυτό, είναι ο πρόγονος, ο πρόδρομος όλων των αυτοκινήτων. Σκέψου το συκλονιστικό του πράγματος, για να αντιληφθείς το μέγεθος που είχε η δουλειά τους: Να μαθαίνεις, ή να βλέπεις καλύτερα, για πρώτη φορά στη ζωή σου, a άμαξα che δεν τη σέρνει ή δεν την τραβά τίποτα! Ένα όχημα που σε πάει όπου θέλεις. Για τους ανθρώπους της εποχής, ήταν κάτι απίστευτο, αδιανόητο, ως και τρομακτικό. Ίσως περισσότερο απ’ ότι θα ήταν σήμερα η τηλεμεταφορά. ΟΚ, με το 984 κ.εκ. μοτέρ του και τους τρεις τροχούς του δεν είχε ιπποδύναμη μεγαλύτερη από 1 (ναι, έναν) ίππο, αλλά ήταν μια καλή αρχή.

2.Το πρώτο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής: Ford Model T.

Ο Henry Ford, ένας ανήσυχος Αμερικανός, είχε πολλά χρόνια την ιδέα στο μυαλό του, από τότε που κατάφερε να βάλει μπρος τον πρώτο κινητήρα που έφτιαξε, στο νεροχύτη του σπιτιού του. Μέχρι το 1908, που κατάφερε και δημιούργησε την πρώτη γραμμή παραγωγής. Το πρώτο μοντέλο της αυτοκινητοβιομηχανίας του, το Model T, ήταν ουσιαστικά το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής. Και το πρώτο πρώτο αυτοκίνητο που βγήκε από εργοστάσιο το οποίο παρήγαγε μαζικά και αποκλειστικά αυτοκίνητα.

Δύο πολύ ωραία ρεπορτάζ, για τη μέρα που ο Ford άλλαξε τον κόσμο και όταν ο Ford έφτιαξε το πρώτο του μοτέρ σε έναν νεροχύτη, qui e qui


3.Το πρώτο αυτοκίνητο “του λαού”: VW Beetle.

Ο σκαραβαίος, το σκαθάρι, ο Herby. Ο Χίτλερ, στη διάρκεια του πολέμου, έδωσε εντολή στον Ferdinand Porsche να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο απλό στη χρήση και την κατασκευή, σύγχρονο, φθηνό και σκληροτράχηλο. Ο σκοπός, ήταν να χρησιμοποιηθεί σε πολεμικές επιχειρήσεις στο μέτωπο, αλλά και να παραχθεί για τις μετακινήσεις των πολιτών. Εξ ου και πήρε το όνομα Volks-wagen, δηλαδή το αυτοκίνητο του λαού. “Ζει” μέχρι σήμερα, σε διάφορες παραλλαγές. Η επόμενη γενιά του, δεν ήταν τόσο πετυχημένη, αφού, πλην του σχήματος, δεν είχε τίποτε το επαναστατικό επάνω της.  

Δες qui da abbastanza ενδιαφέρουσα ιστορία του σκαραβαίου και της ζωής του Porsche, που θα σε βάλει σε σκέψεις…

4. Το πρώτο “τζιπ”: Jeep Willys.

Αυτο το σκληροτράχηλο, πολυ απλό, γεμάτο γωνίες αυτοκίνητο, άλλαξε την πορεία του ΄Β Παγκοσμίου Πολέμου. Επέτρεψε στους Αμερικανούς να μετακινούνται γρήγορα από τα πιο κακοτράχαλα, λασπωμένα, χιονισμένα μονοπάτια. Στο πέρασμα των χρόνων και εν καιρώ ειρήνης, αυτή η πολεμική μηχανή σκλήρυνε κι άλλο, αντί να εκπολιτιστεί, με σκοπό να γίνει ο κατακτητής των πιο απρόσιτων σημείων της φύσης. Σε τέτοιο βαθμό που έγινε ο δημιουργός μιας ολόκληρης κατηγορίας αυτοκίνητων (της δημοφιλέστερης, σήμερα, στον κόσμο) που παλιότερα αποκαλούσαμε “τζιπάκια” και σήμερα έχουν εξελιχθεί σε SUV. Το Jeep, είναι η αιτία  της ιδέας ότι με το αυτοκίνητο πρέπει να μπορείς να πας παντού.

5. Το αυτοκίνητο που (ξανα)έκανε μόδα τα κάμπριο: Mazda MX-5. Το σχέδιο και η ιδέα του MX-5 ήταν πολύ παλιότερο απ’ ότι ξέρουμε. Είχε όμως απορριφθεί από κάποια σκουριασμένα μυαλά της Mazda και είχε καταχωνιαστεί στα συρτάρια του αρχείου της Χιροσίμα, αφού κανείς δεν ενδιαφερόταν για ένα φτηνό “ανοιχτό” αυτοκίνητο με μαλακή οροφή. Μέχρι τη μέρα που επανήλθε και βγήκε στην παραγωγή. Η ιδέα, ήταν απλή: Ένα φθηνό, ελαφρύ, μικρού κυβισμού, σβέλτο και -κυρίως- διασκεδαστικό στην οδήγηση αυτοκίνητο, με πολύ νεανικό σχεδιασμό και μαλακή οροφή. Το Mazdaκι έγινε αμέσως μόδα στο new money της Wall Street και εξαπλώθηκε σε όλο τον κόσμο. Έκανε τόσες πωλήσεις που μπήκε στο βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες, ενώ ανάγκασε τις άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να επαναφέρουν τα κάμπριο με μαλακή οροφή και να ρίξουν το κόστος τους. Για εμάς, στην ηλιόλουστη Ελλάδα, αυτό είναι ευτυχία. Ευτυχία, βέβαια, είναι και το ίδιο το ΜΧ-5. Με τη “συνταγή” να παραμένει αναλλοίωτη σε όλες τις γενιές του, το ΜΧ-5 είναι η απόδειξη ότι ένα αυτοκίνητο είναι ικανό να σε κάνει να χαμογελάς, χωρίς να ξοδεύεις έναν σκασμό λεφτά.


6. Το πρώτο υβριδικό: Toyota Prius.

Η πρώτη γενιά Prius ήταν τόσο άσχημη που μπορούσε να σε κάνει να κλάψεις. Με λυγμούς.

Τόσο αγαπημένο, όσο και μισητό, το Prius είναι το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής που χρησιμοποίησε την υβριδική τεχνολογία. Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, όλοι το κοίταζαν με… μισό μάτι, ωστόσο σήμερα, κάθε κατασκευαστής που σέβεται τον εαυτό του, έχει στη γκάμα του, τουλάχιστον ένα μοντέλο τέτοιας τεχνολογίας. Το Prius, χρησιμοποιούσε τη -γνωστή πια σήμερα- τεχνολογία ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης για να φορτίσει τις μπαταρίες λιθίου που κινούν τον ηλεκτροκινητήρα, τον οποίο χρησιμοποιεί στις χαμηλές ταχύτητες, πετυχαίνοντας εκπληκτική οικονομία καυσίμου. Η Toyota είχε ήδη δοκιμάσει την υβριδική τεχνολογία παράγοντας το Coaster Hybrid EV, ένα μίνι βαν για την αγορά της Ασίας και έκαναν το βήμα παραπάνω με το Prius.


7. Το πρώτο turbo: Oldsmobile Cutlass Turbo Jetfire.

Το μακρινό 1962, η motori generali αποφάσισε να ρίξει στην αγορά ένα πραγματικά διαφορετικό μοντέλο από τα υπόλοιπα. Ήταν το Oldsmobile Cutlass Turbo Jetfire, το οποίο είχε έναν αλουμινένιο V8 215 cu (δηλαδή 3,52 λίτρων) που είχε πάνω του προσαρμοσμένο έναν turbocharger. Αυτό, ήταν το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο παραγωγής με turbo, μια τεχνολογία που είχε οραματιστεί ο Benz και είχε χρησιμοποιήσει ο Renault (σε αεροσκάφη).

Το μοτέρ της turbo Oldsmobile

Το entry level αυτοκίνητο της Oldsmobile, με τον υπερσυμπιεστή Garrett, απέδιδε 215 ίππους e 408 NM ροπής, έκανε το σπριντ στα 100 su 9,2 δευτερόλεπτα και είχε τελική 176 χ.α.ω. Το Jetfire ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του (όπως αποδείχθηκε) λόγω της απόδοσης του κινητήρα του, όμως και πολύ αδικημένο, από τον ίδιο τον κατασκευαστή του.

Χωρίς την υπερβολή, ο Αμερικανός δεν μπορεί. Αυτή η ετικέτα υπήρχε από κατασκευής του αυτοκινήτου.

Ο ειδικός Τύπος της εποχής, το “έκραξε” μιας και, παρότι ήταν μακράν το γρηγορότερο της “οικογένειας” και παρουσίαζε την innovazione του turbo, φόραγε τις ίδιες (πολύ) μαλακές αναρτήσεις με τα πιο αδύναμα “αδελφάκια” του, το τετρατάχυτο κιβώτιό του ήταν πολύ αργό και, παρότι ήταν αρκετά ακριβότερο, δεν είχε βασικά πράγματα στον εξοπλισμό του, όπως για παράδειγμα… κοντέρ (είχε όμως μπαρόμετρο -χωρίς ενδείξεις- και οικονομόμετρο!). Ήρθαν και κάποια προβλήματα αξιοπιστίας και το Jetfire έγινε εμπορική αποτυχία. Η καινοτομία του, όμως, ακολουθήθηκε από δεκάδες άλλους κατασκευαστές, Αμερικανούς και μη, για να γίνει σήμερα σχεδόν… στάνταρ. 

8. Τα πρώτα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα: Cugnot, Dion και Christies.

Το ατμοκίνητο αυτοκίνητο του Cugnot ήταν δύσχρηστο, αλλά σκέψου ότι το έφτιαξε το 1771, όταν οι άλλοι ακόμα ούτε το φαντάζονταν…

Το (πολύ μακρινό) 1771, ο Γάλλος εφευρέτης  Nicholas-Joseph Cugnot πειραματιζόταν για να βρει τρόπους να μεταφέρονται τα κανόνια και ο βαρύς εξοπλισμός για τον γαλλικό στρατό, όταν του ήρθε η ιδέα να φτιάξει το τρίτροχο fardier a vapeur, ή, ελληνιστί, άμαξα ατμού. Την ίδια χρονιά, παρουσίασε το όχημα, το οποίο είχε μια ατμομηχανή προσαρμοσμένη στο εμπρός μέρος της άμαξας, που μετέδιδε την κίνηση στον μοναδικό εμπρόσθιο τροχό, με έναν ιμάντα. Αυτό, δεν ήταν μόνο το πρώτο προσθιοκίνητο, αλλά γενικότερα το πρώτο αυτοκίνητο του πλανήτη, αν και η μικρή του τελική ταχύτητα (3 χ.α.ω.) και η τρομερή του αστάθεια το “σκότωσαν” πριν παραχθεί.

Οι de Dion και Bouton επάνω στο δημιούργημά τους, το 1883. Κίνηση εμπρός, κατευθυντήριοι τροχοί πίσω.

Αργότερα, το 1883, ο Κόμης Jules-Albert de Dion e il Georges Bouton, παρουσίασαν το πρώτο τους “auto” (έτσι το ονόμασαν).Ήταν ένα τετράτροχο που κινείτο με ατμό, έστελνε την κίνηση στους εμπρός τροχούς με ιμάντες, ενώ το τιμόνι έστριβε τους πίσω.

Ο Christie με το πρώτο προσθιοκίνητο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής. Δεν τα πήγε τόσο καλά

Il 1905, ο Αμερικανός επιχειρηματίας Walter Christie, αποφάσισε να πάει κόντρα στο ρεύμα που ήθελε τα αυτοκίνητα να είναι αυστηρά πισωκίνητα και παρουσίασε το πρωτοποριακό, για την εποχή, προσθιοκίνητο αυτοκίνητο. Το, 60 ίππων Christie, είχε τον quattro cilindri εν σειρά κινητήρα του τοποθετημένο παράλληλα με τον μπροστινό άξονα στον οποίο μετέδιδε την κίνηση. Ο Christie, έτρεξε το αυτοκίνητό του σε αγώνες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη για να αποδείξει “την ανωτερότητα της εμπρός κίνησης“, όμως “σκόνταψε” σε μηχανολογικά προβλήματα και ένα τρακάρισμα που λίγο έλειψε να του κοστίσει τη ζωή. Η υψηλή τιμή του μοντέλου του (περίπου 65.000 ευρώ σήμερα) και η απροθυμία του κόσμου να το δει ως πραγματικά νεωτεριστικό, του στέρησε την επιτυχία που θα ήθελε, όμως είχε ήδη βάλει τις βάσεις για το μέλλον της (υποστροφικής) αυτοκίνησης.  


9. Τα πρώτα τετρακίνητα: Porsche/Lohner και Spyker 4WD.

Το τετρακίνητο Porsche/Lohner, το 1900 είχε από ένα ηλεκτρικό μοτέρ σε κάθε τροχό!!!

Οι ιστορικοί δεν συμφωνούν στο ποιος είναι ο αληθινός εφευρέτης της τετρακίνησης, μιας και η ιστορία της δεν είναι καταγεγραμμένη με ντοκουμέντα. Παρόλα αυτά, όλα συγκλίνουν στο ότι το πρώτο τετρακίνητο όχημα είχε σχεδιάσει ο Ferdinand Porsche per il Αυστριακό κατασκευαστή φορτηγών Jacob Lohner το 1900. Ο τότε μόλις 25 ετών Porsche, συνέλαβε την ιδέα να τοποθετήσει ηλεκτρικά μοτέρ σε κάθε τροχό, που, κάτι μας θυμίζει.

Το Spyker του 1902 ήταν το πρώτο 4Χ4 του κόσμου.

Il πρώτο αυτοκίνητο με μηχανική μετάδοση στους 4 τροχούς, φαίνεται ότι το έφτιαξε η ολλανδική εταιρεία Jacobus Spyker το 1902. Το Spyker είχε διαφορικό και ό,τι ξέρουμε σήμερα για τα τετρακίνητα, σε αντίθεση με το αντισυμβατικό Porsche/Lohner. 

Mercedes του 1903 με τετρακίνηση και τετραδιεύθυνση.

Un anno dopo, il 1903, η Daimler Benz, ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, άρχισε να κατασκευάζει τετρακίνητα αυτοκίνητα, τοποθετώντας σε κάποια από αυτά και all wheel steering, δηλαδή ενεργητική τετραδιεύθυνση…

10.Το πρώτο κεντρομήχανο:  Lamborghini Miura.

Ευρέως αναγνωρισμένο ως το πρώτο κεντρομήχανο, πισωκίνητο σπορ αυτοκίνητο, η Lamborghini Miura έθεσε τις βάσεις για αυτό που σήμερα θεωρούμε εν πολλοίς supercar. Τα περισσότερα υπεραυτοκίνητα της Ferrari, McLaren, Pagani, Koenigsegg και ό,τι άλλο μπορείς να σκεφτείς βασίζονται στο layout που πρωτοπαρουσίασε η Lamborghini Miura. Η οποία τύγχανε να είναι και πανέμορφη.

11. Το πρώτο “Mini” αυτοκίνητο: Mini.

Κατά τη διάρκεια του 1950, οι τιμές των καυσίμων είχαν αρχίσει να ανεβαίνουν και η British Motor Corporation (αργότερα αγοράστηκε από τη Leyland) άρχισε να σχεδιάζει ένα μικρό οικονομικό αυτοκίνητο που θα ήταν φτηνό, άνετο και δεν θα κατανάλωνε πολύ βενζίνη. Γι’ αυτό, προσέλαβε τον Sir Alec Issigonis (Αλέξανδρος Ισιγόνης, γιος Μικρασιατών προσφύγων που μετανάστευσαν στην Αγγλία), έναν μηχανικό ο οποίος είχε εξειδίκευση στα προσθιοκίνητα οχήματα.

Ο Ισιγόνης φωτογραφίζεται με το πρώτο Mini που κατασκευάστηκε ποτέ, όταν ήδη το μοντέλο που δημιούργησε είχε πουλήσει 2,7 εκατομμύρια κομμάτια και είχε κερδίσει και το Ράλλυ Μόντε Κάρλο

Ο Έλληνας επικεφαλής σχεδιασμού του project λοιπόν, χρησιμοποίησε σε μεγάλο βαθμό την μηχανολογική ταξινόμηση που είχε οδηγήσει στη γελοιοποίηση τον Walter Christie περίπου 50 χρόνια νωρίτερα. Μόνο που τώρα, τοποθέτησε τον κινητήρα σε άλλη φορά και χώρεσε στο εμπρός μέρος όλα τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου. Με την έλλειψη διαφορικού, το πάτωμα ήταν ίσιο και άρα κέρδιζε χώρο για τα πόδια και τα κεφάλια των επιβατών.

Το κλειδί της επιτυχίας ήταν το γεγονός ότι επειδή στο εμπρός μέρος του είχε τοποθετηθεί ένας κινητήρας 848 κ.εκ., δεν ήταν προσθιόβαρο, γεγονός που σημαίνει ότι είχε καλά κρατήματα. Γενικώς, το Mini που παρουσίασε ο Ισιγόνης, δεν ήταν γρήγορο (είχε 116 χ.α.ω. τελική), αλλά ήταν πανάλαφρο. Ήταν επίσης οικονομικότατο και πολύ μικρό. Η υπόλοιπη ιστορία, είναι γνωστή…

Bonus. Το πρώτο ηλεκτρικό και το μέλλον μας: Tesla Model S.

Τις προηγούμενες δεκαετίες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιμετωπίζονταν με απαξιωτικά… βλέμματα, λόγω της αστείας απόδοσής τους (ήταν πιο αργά από την καθυστέρηση), της μικρής αυτονομίας τους και το, συχνά γελοίο styling τους. Το Tesla Model S, ουσιαστικά το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο ευρείας παραγωγής, ήρθε να τα αλλάξει όλα αυτά. Τόσο γρήγορο που ταπεινώνει supercars στα dragstrips, με γιγαντιαία αυτονομία και πρακτικότητα και όσο όμορφο χρειάζεται, το Model S ήρθε για να φέρει την rivoluzione στην αυτοκίνηση και να αναγκάσει όλους τους κατασκευαστές να κάνουν επιτόπου στροφή και να παραδεχθούν ότι il futuro της αυτοκίνησης είναι ο ηλεκτρισμός. 

Tip: Ο εφευρέτης του και ιδιοκτήτης της Tesla, Elon Musk, λέγεται πως στη διάρκεια της εξέλιξής του πρώτου του μοντέλου, ήταν τόσο αγχωμένος che κοιμόταν σε ένα sleeping bag, στο εργοστάσιό του, ανάμεσα στα υπό κατασκευή αυτοκίνητα…