Τον Σεπτέμβριο του 2023, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 9,2%, φθάνοντας τις 861.062 μονάδες, σηματοδοτώντας τον δέκατο τέταρτο συνεχή μήνα αύξησης της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ. Δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ σημείωσαν σημαντική αύξηση, η Ιταλία (+22,7%) και η Γαλλία (+10,7%). Η αγορά της Γερμανίας ήταν σχετικά σταθερή, με μια μικρή πτώση 0,1% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2022.
Κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2023, η αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ αυξήθηκε σημαντικά (+16,9%), φτάνοντας συνολικά τα οκτώ εκατομμύρια ταξινομημένες μονάδες. Παρά την ετήσια αύξηση, η αγορά παραμένει 20% κάτω από το επίπεδο των 10 εκατομμυρίων μονάδων πριν από την πανδημία του COVID το 2019. Εκτός από την Ουγγαρία (-3,2%), όλες οι αγορές της περιοχής κατέγραψαν κέρδη κατά τη διάρκεια αυτών των εννέα μηνών, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Ιταλία (+20,5%), Ισπανία (+18,5%), Γαλλία (+15,9%) και Γερμανία (+14,5%).
Ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ ανά πηγή ενέργειας
Τον Σεπτέμβριο, το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία έφτασε το 14,8%, σημειώνοντας αύξηση από 14,1% τον Σεπτέμβριο του προηγούμενου έτους. Αυτή ήταν η τρίτη φορά φέτος που τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν τα πετρελαιοκίνητα, καθιστώντας τα την τρίτη πιο δημοφιλή επιλογή για τους αγοραστές νέων αυτοκινήτων. Τα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα διατήρησαν τη θέση τους ως η δεύτερη πιο προτιμώμενη επιλογή, αντιπροσωπεύοντας ένα σημαντικό ποσοστό 27,3% της αγοράς. Αν και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εξακολουθούν να αποτελούν την πρώτη επιλογή των αγοραστών, το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 35,3% τον Σεπτέμβριο του 2022 σε 34,1% φέτος.
Electric cars
Τον Σεπτέμβριο του 2023, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 14,3%, φθάνοντας τις 127.149 μονάδες ή το 14,8% της αγοράς. Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά, μειώθηκε σημαντικά κατά 28,6%, γεγονός που μπορεί να συνδέεται με τη μείωση των κινήτρων για τους ιδιώτες αγοραστές από τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, οι ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις σε τρεις άλλες αγορές της ΕΕ – την Ολλανδία (+70,8%), τη Σουηδία (+60,7%) και τη Γαλλία (+34,2%) – αντιστάθμισαν την πτώση της Γερμανίας.
Τον Σεπτέμβριο, οι ταξινομήσεις νέων υβριδικών-ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 30,5%, κυρίως λόγω της ισχυρής ανάπτυξης στις τρεις μεγαλύτερες αγορές του μπλοκ: Γερμανία (+44,1%), Ιταλία (+34,8%) και Γαλλία (+30,2%). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα σωρευτική αύξηση 28,8%, με σχεδόν 2 εκατομμύρια μονάδες να πωλούνται τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους – περίπου το ένα τέταρτο της αγοράς.
Τον περασμένο μήνα, οι ταξινομήσεις νέων plug-in υβριδικών αυτοκινήτων στην ΕΕ ήταν σχετικά σταθερές (+0,4%), φτάνοντας συνολικά τις 70.578 μονάδες. Οι ισχυρές επιδόσεις σε μεγάλες αγορές όπως η Γαλλία (+35,1%) και το Βέλγιο (+71,4%) βοήθησαν να αντισταθμιστεί η πτώση της Γερμανίας (-45,7%), της μεγαλύτερης αγοράς για αυτή την πηγή ενέργειας. Συνολικά, το μερίδιο αγοράς των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων μειώθηκε από 8,9% σε 8,2% τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους.
Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα
Τον Σεπτέμβριο του 2023, η αγορά βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 5,5%, αν και το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 35,3% σε 34,1% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους. Η αύξηση των πωλήσεων στις μεγαλύτερες αγορές του μπλοκ – Ιταλία (+32,2%), Γερμανία (+9,1%), Ισπανία (+3,2%) και Γαλλία (+1,4%) – συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό σε αυτό το αποτέλεσμα.
Η ελληνική αγορά
Η ελληνική αγορά είδε αύξηση 32,5% τον Σεπτέμβριο του 2023 σε σχέση με τον περασμένο Σεπτέμβριο, με 11.401 ταξινομήσεις έναντι 8.606 αντίστοιχα, οι οποίες επιμερίζονται σε 755 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σημειώνοντας θεαματική αύξηση 167,7% αφού τον Σεπτέμβριο του 2022 ταξινομήθηκαν 282. Εντυπωσιακή αύξηση 189,1% υπήρξε και στα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα (Plug-In) με 1.090 ταξινομήσεις έναντι 377 πέρσι. Σημαντική αύξηση 26,5% και για τα πλήρως υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία μετράνε 3.318 ταξινομήσεις έναντι 2.622 τον περασμένο Σεπτέμβριο. Οριακά 7,7% αυξήθηκαν και τα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα με 348 ταξινομήσεις έναντι 323 πέρσι. Τα αυτοκίνητα με βενζίνη συνεχίζουν να κυριαρχούν με 4.585 ταξινομήσεις έναντι 3.077 τον Σεπτέμβριο του 2022, πετυχαίνοντας επίσης αύξηση 49%. Πτώση 32,2% υπήρξε για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, τα οποία σημείωσαν 1.305 ταξινομήσεις, ενώ την ίδια εποχή πέρσι οι ταξινομήσεις άγγιζαν τις 1.925.
Ανάλυση
Η τόνωση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου δείχνει την θετική πορεία της οικονομίας, η εντυπωσιακή αύξηση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο πρόγραμμα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο σταμάτησε και δεν δέχεται νέες αιτήσεις λόγω εξαντλήσεως των πόρων. Το επόμενο διάστημα θα δούμε εξισορρόπηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ενδεχομένως με μικρή πτώση στα ποσοστά των ταξινομήσεων. Παράλληλα τα Plug -In Hybrids αυτοκίνητα κυριαρχούν στις εταιρικές πωλήσεις και θα συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά. Πλήρως υβριδικά και αυτοκίνητα βενζίνης θα συνεχίσουν να κυριαρχούν, αφού είναι η πιο αξιόπιστη λύση, χωρίς να χρειάζονται φόρτιση. Αντιθέτως, τα αυτοκίνητα με εναλλακτικά καύσιμα δεν είναι ιδιαίτερα θελκτικά για τους Έλληνες αγοραστές. Τέλος ο σκεπτικισμός γύρω από τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, φέρνει την σημαντική μείωση, η οποία θα συνεχίσει και στο μέλλον. Σημαντικό ρόλο στην πτώση των ποσοστών των Diesel αποτελεί και η μείωση προτάσεων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.