Live the Movement in the streets

Carlos Tavares: "Without clean energy, electric cars will not benefit the environment"

Stellantis CEO's position on the new developments in the automotive industry

Ο Κάρλος Ταβάρες επανέρχεται για να προειδοποιήσει σχετικά με τον επιδιωκόμενο αντίκτυπο της ηλεκτροκίνησης στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής, και το κάνει αυτό την επομένη της έγκρισης της απαγόρευσης των νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035 και της έγκρισης του Afir, του κανονισμού για τους σταθμούς επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού που οι κατασκευαστές δεν θεωρούν ότι ανταποκρίνονται στους στόχους απαλλαγής από τον άνθρακα. Από την άλλη πλευρά, τα δύο ζητήματα συνδέονται στενά και ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis δεν είναι άγνωστος στο να τονίζει τη σύνδεση της ηλεκτροκίνησης με το ενεργειακό ζήτημα: “Το πρόβλημα της καθαρής ενέργειας είναι το πρώτο που πρέπει να λυθεί”, δήλωσε ο Πορτογάλος μάνατζερ κατά τη διάρκεια της πρώτης συνάντησης του Φόρουμ Freedom of Mobility. “Χωρίς καθαρή ενέργεια, οι λύσεις που βασίζονται στην ηλεκτροκίνηση δεν θα αποφέρουν τα αναμενόμενα οφέλη και δεν θα λύσουν το πρόβλημα των εκπομπών”.

Πρώτα η ενέργεια

“Η αυτοκινητοβιομηχανία διανύει μια περίοδο βαθιάς μεταμόρφωσης, αλλά οι λύσεις που επικεντρώνονται στην ηλεκτροκίνηση δεν θα λύσουν όλα τα προβλήματα”, πρόσθεσε ο Tavares, σύμφωνα με τον οποίο “το ενεργειακό ζήτημα αποτελεί τη βάση για την καθαρή κινητικότητα στο μέλλον. Ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας να έχουμε πρώτα την καθαρή ενέργεια”. Μόλις ξεπεραστεί το ενεργειακό εμπόδιο, δεν είναι βέβαιο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν σαφή πορεία προς την απόλυτη παγκόσμια επιτυχία: “Ακόμα και αν έχουμε καθαρή και ασφαλή κινητικότητα, η μεγάλη πρόκληση είναι η προσβασιμότητα, η οποία δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή” λόγω των “σπάνιων και ακριβών” πρώτων υλών, και όχι μόνο λόγω του πολιτικού κατακερματισμού του κόσμου και των διαφορετικών κανονισμών. Ο Tavares έφερε το παράδειγμα του λιθίου για να καταδείξει πόσο δύσκολο είναι για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εγγυηθούν την προσβασιμότητα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα: “Για να αντικαταστήσουμε τον παγκόσμιο στόλο αυτοκινήτων των 1,3 δισεκατομμυρίων μονάδων με καθαρά οχήματα, δεν ξέρουμε αν υπάρχει όλο το λίθιο που χρειαζόμαστε, και λαμβάνοντας υπόψη πού είναι συγκεντρωμένα τα ορυχεία λιθίου, αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει άλλα γεωπολιτικά ζητήματα”.

Διαφορετικές, μη ουτοπικές λύσεις

Σε κάθε περίπτωση, συνέχισε ο Tavares, υπάρχουν ακόμη πολλές μελέτες σε εξέλιξη σχετικά με τις μπαταρίες και “οι πρώτες ύλες που χρειαζόμαστε για την παραγωγή τους μπορεί να αλλάξουν: ακόμη δεν γνωρίζουμε τι υλικά θα χρειαζόμαστε σε 10 χρόνια. Μετά από αυτό, για τον διευθυντή, δεν πρέπει να επικεντρωθούμε μόνο σε μια τεχνολογία, όπως αποφασίστηκε στην Ευρώπη (“Δεν ήταν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων που επέλεξαν να γίνουν ηλεκτροκίνητα, αλλά η ρυθμιστική αρχή”), αλλά σε “διαφορετικές λύσεις, που διαφοροποιούνται μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών” και μεταξύ “διαφορετικών περιοχών εντός της ίδιας χώρας: το 40% του πληθυσμού δεν ζει σε αστικές περιοχές και οι αγροτικές περιοχές χρειάζονται διαφορετικούς τρόπους κινητικότητας” για την πρόσβαση στην υγεία, την εκπαίδευση και την εργασία. “Η ανθρωπότητα δεν θα εγκαταλείψει την ατομική κινητικότητα. Γι’ αυτό πρέπει να βρούμε τρόπους να την κάνουμε ασφαλή, καθαρή και προσιτή”. Ίσως με την εξεύρεση λύσεων που να είναι “συγκεκριμένες, κατάλληλες για κάθε ανάγκη” και, κυρίως, όχι “εμπνευσμένες από την ουτοπία”, όπως πολλές από τις λύσεις που προτείνονται για την επίλυση του “προβλήματος της κινητικότητας”.

Τεχνολογική ουδετερότητα

Η ομιλία του Tavares πρέπει να διαβαστεί στο πλαίσιο της ευρύτερης συζήτησης για το θέμα της τεχνολογικής ουδετερότητας και της αναζήτησης εναλλακτικών λύσεων για την ηλεκτρική ενέργεια, ένα από τα καυτά θέματα της στιγμής για τον κλάδο μετά τις ευρωπαϊκές αντιπαραθέσεις των τελευταίων εβδομάδων. Όσον αφορά τα συνθετικά καύσιμα, η θέση της Stellantis είναι σαφής. ‘Για εμάς, δεν θα αλλάξουν πολλά’, δήλωσε ο Tavares. ‘Τα ηλεκτρονικά καύσιμα αντιπροσωπεύουν μια κατεύθυνση που πρέπει να αναπτυχθεί και δεν έχουν ακόμη αποδείξει την ουδετερότητά τους ως προς τον άνθρακα. Θέλουμε να προσφέρουμε ασφαλή, καθαρή και προσιτή κινητικότητα και η λύση είναι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, εφόσον η ενέργεια είναι καθαρή. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι πραγματικοί ‘game changers’ για την απεξάρτηση από τον άνθρακα”. Σε κάθε περίπτωση, το στέλεχος από την Πορτογαλία επέκρινε την απόφαση να εξαιρεθούν τα βιοκαύσιμα, κάνοντας λόγο για “χαμένη ευκαιρία”. “Η κοινωνία μας”, εξήγησε, “χάνει δυνατότητες από τη μη ύπαρξη κανονισμού για την τεχνολογική ουδετερότητα. Υπάρχει μεγάλη απώλεια δημιουργικότητας και επιστημονικής δύναμης με την επιβολή μιας τεχνολογίας αντί για τη δημιουργία υγιούς ανταγωνισμού, αυτό σημαίνει ότι αφαιρείται δύναμη από την επιστήμη που μπορεί να βρει νέες λύσεις για την απαλλαγή της αυτοκινητοβιομηχανίας από τον άνθρακα”.

Έτοιμοι για το 2035

Όσον αφορά τη σταδιακή κατάργηση, ο Tavares επανέλαβε ότι η Stellantis θα συμμορφωθεί με την ευρωπαϊκή ντιρεκτίβα για το τέλος των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά πρόσθεσε μια νέα τροπή σε μια γνωστή πλέον θέση. Κατά την άποψή του, οι αρχές της ΕΕ θα έπρεπε να είχαν κινηθεί πολύ νωρίτερα: “Η Stellantis θα είναι απολύτως έτοιμη να ανταποκριθεί στην προθεσμία του 2035, αλλά δυστυχώς η σχετική απόφαση θα έπρεπε να είχε ληφθεί νωρίτερα, ίσως το 2014 ή το 2015, όχι το 2023. “Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αποδείξει ότι μπορεί να είναι “ουδέτερος ως προς τον άνθρακα””, αλλά “έχει να αντιμετωπίσει μια δογματική προσέγγιση”, συνέχισε ο διευθυντής. “Η ηλεκτροκίνηση θα είναι ένας μεγάλος μετασχηματισμός της βιομηχανίας με μεγάλο αντίκτυπο στην κοινωνία και οι άνθρωποι θα πρέπει να είναι προετοιμασμένοι”, σημείωσε ο Tavares, υπογραμμίζοντας τα πιθανά προβλήματα που σχετίζονται με την “αναγκαστική” ηλεκτροκίνηση. Και όπως είπα σε μια συζήτηση με έναν Ευρωπαίο πολιτικό”, κατέληξε ο διευθυντής, “ούτε τα κοινοβούλια δεν μπορούν να νικήσουν τη φυσική”.