Το είδαμε το καλοκαίρι, στην πρώτη του δοκιμή. Παρουσιάστηκε ως τεχνολογικό θαύμα και οι εικόνες του, έκαναν το γύρο του πλανήτη. Όσο ξαφνικά εμφανίστηκε, τόσο ξαφνικά και άδοξα εγκαταλείφθηκε. Και, απ’ ότι φαίνεται, θα μείνει σε ένα υπόστεγο να σκουριάζει…
Il motivo della Transit Elevated Bus (TEB) το φουτουριστικό, υπερυψωμένο λεωφορείο της Κίνας, το οποίο προκάλεσε δέος με τον… τρόπο λειτουργίας του. Με ύψος άνω των 5 μέτρων, μήκος 22 και πλάτος 8 μέτρα, το υπερυψωμένο λεωφορείο στηρίζεται σε δύο λεπτά, πλαϊνά “πόδια” με τροχούς, αφήνοντας ένα κενό δύο λωρίδων ανάμεσά τους, ώστε να περνούν αυτοκίνητα (και) από κάτω του.
Όμως τα πράγματα, δεν ήταν ακριβώς ρόδινα για το concept. Η Shangaiist μεταδίδει ότι το TEB έχει εγκαταλειφθεί σε ένα υπόστεγο και… μαζεύει σκόνη, καθώς το όλο project χρεοκόπησε, πριν καν αποδειχθεί ότι δεν ήταν λειτουργικό. Γιατί όμως;
Εν αρχή ην… η εταιρεία. Κινεζικά Μέσα Ενημέρωσης αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο project είχε παρουσιαστεί ξανά, έξι χρόνια νωρίτερα, αλλά δεν συγκέντρωσε προσοχή και τώρα, επανήλθε. Τα ίδια Μέσα αναφέρουν ότι επρόκειτο για απάτη, καθώς ο κατασκευαστής αναζήτησε και πήρε χρηματοδότηση από επενδυτές για ένα πολλά υποσχόμενο υποτίθεται έργο, το οποίο όμως δεν είχε λάβει ποτέ έγκριση παραγωγής από την κινεζική κυβέρνηση. Και, όπως μπορεί να φανταστεί κανείς, οι επενδυτές άρχισαν να υπαναχωρούν, ο ένας μετά τον άλλο.
Παρατημένο, κάτω από ένα υπόστεγο, το ΤΕΒ έχει ήδη αρχίσει να χάνει την όποια αίγλη είχε…
Πέραν αυτού, είναι και καθαρά λειτουργικό το ζήτημα. Και, όπως σημειώνουν κινεζικά ΜΜΕ, φαινόταν από την αρχή ότι δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει. Άλλωστε, γιατί δεν ήταν ψηλότερο, επιτρέποντας μόνο σε χαμηλά αυτοκίνητα να περνούν από κάτω του; Γιατί στη δοκιμή του δεν ταξίδεψε περισσότερα από 400 μέτρα; Είχε ευελιξία να χρησιμοποιηθεί στην πόλη; Είναι λεωφορείο, όπως διαφημίστηκε, ή τρένο, αφού χρειάζεται ράγες;
Πάντως, ο δημιουργός του ΤΕΒ, Song Youzhou, διαψεύδει ότι το project εγκαταλείφθηκε και τα περί χρεοκοπίας, λέγοντας ότι είναι “σαν να άφησες το αυτοκίνητό σου άπλυτο”…
Για την ιστορία, το ΤΕΒ μπορούσε (;) να μεταφέρει ως και 1400 επιβάτες, να συνδεθεί με άλλα ΤΕΒ για να εξυπηρετήσει και άλλους επιβάτες και να αναπτύξει ταχύτητα ως 60 χιλιομέτρων την ώρα. Θα αντικαθιστούσε 40 λεωφορεία, θα κόστιζε το 20% της τιμής ενός συρμού του Μετρό και θα μπορούσε να μειώσει την κίνηση ως και κατά 30%. Υποθετικά όλα αυτά, γιατί το μόνο που κάνει τώρα, είναι να μαζεύει σκόνη σε κάποια αποθήκη, στη Σανγκάη. Να ζήσουμε να το θυμόμαστε.