Η μετάβαση στην ηλεκτροκινητικότητα
βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στη SKODA.
Η τσέχικη αυτοκινητοβιομηχανία, μέλος του Volkswagen Groupe, ακολουθεί πολλούς διαφορετικούς
τεχνολογικούς δρόμους, συμπεριλαμβανομένων των iV et e-TEC, όπου iV
και e-TEC οι δύο διαφορετικές διακριτικές ονομασίες για τις τεχνολογίες
ηλεκτροκινητικότητας που ακολουθεί η SKODA
AUTO. Και τα δύο σχετικά σήματα στα μοντέλα SKODA
είναι συνώνυμα της πράσινης μετακίνησης και της ηλεκτροκίνησης. Αλλά οι
τεχνολογίες που εμπλέκονται είναι πολύ διαφορετικές.
Η βασική διαφορά είναι αρκετά απλή: η ονομασία iV, την οποία η SKODA παρουσίασε στον κόσμο το 2019, όταν λάνσαρε
τα CITIGOe iV, SUPERB iV και OCTAVIA iV, ή πιο πρόσφατα με το πρώτο ηλεκτρικό
SUV της μάρκας, το ENYAQ iV, χρησιμοποιείται για πλήρως ηλεκτρικά και plug-in
υβριδικά οχήματα. Με απλά λόγια, αυτά είναι αυτοκίνητα τα οποία ο χρήστης
μπορεί, ή σε ορισμένες περιπτώσεις, πρέπει να συνδεθεί σε μια ηλεκτρική πρίζα,
για να φορτίσει τις μπαταρίες του οχήματος.
Η πρεμιέρα της ονομασίας e-TEC ήρθε με την τέταρτη γενιά του meilleur–vendeur της SKODA, της OCTAVIA. Εδώ εφαρμόζεται
η τεχνολογία του ήπιου-υβριδικού (mild
hybride) συστήματος,
όπου ένας ηλεκτρικός κινητήρας με σχετικά μικρή μπαταρία συμπληρώνει έναν
κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ένα βασικό χαρακτηριστικό των ήπιων υβριδικών είναι
ότι δεν μπορούν να φορτιστούν από μια ηλεκτρική πρίζα. Με απλά λόγια, αυτό
σημαίνει ότι το e-TEC αντιπροσωπεύει το βασικό επίπεδο εξηλεκτρισμού, ενώ η
κατηγορία iV περιέχει αυτοκίνητα με υψηλότερο επίπεδο εξηλεκτρισμού,
συμπεριλαμβανομένης της πλήρως ηλεκτρικής κίνησης. Η οικογένεια e-TEC
περιλαμβάνει επί του παρόντος δύο εκδόσεις της OCTAVIA, με διαφορετικό
κινητήρα. Η οικογένεια iV είναι μεγαλύτερη, με τα ηλεκτρικά μοντέλα ENYAQ iV
και CITIGOe iV και τα υβριδικά SUPERB iV, OCTAVIA iV και OCTAVIA RS iV.
Σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα iV, τα
μοντέλα e-TEC χρησιμοποιούν τεχνολογία 48 Volts. Το τμήμα που αφορά τον κινητήρα
εσωτερικής καύσης βασίζεται σε
τυποποιημένους κινητήρες αυτοκινήτων. Σε αντίθεση με τα τελευταία, ωστόσο, ο
εναλλάκτης αντικαθίσταται από έναν ηλεκτροκινητήρα που λειτουργεί και ως
γεννήτρια και μια μπαταρία ιόντων λιθίου 48 V.
Ο ηλεκτρικός κινητήρας συνδέεται με τη
κινητήρα εσωτερικής καύσης μέσω ιμάντα κίνησης, μέσω του οποίου μπορεί είτε να
ενισχύσει την απόδοση του κινητήρα εσωτερικής καύσης είτε να ανακτήσει ενέργεια και να την αποθηκεύσει
στη μπαταρία.
Εδώ, ο ηλεκτρικός κινητήρας αυξάνει τη
συνολική απόδοση κατά αρκετά kW,
κυρίως σε χαμηλότερες στροφές, για παράδειγμα σε εκκίνηση από στάση. Τα
αυτοκίνητα με τεχνολογία e-TEC δεν μπορούν να προσφέρουν πλήρως ηλεκτρική
κίνηση, αλλά, όπως και τα αυτοκίνητα iV, μπορούν να ταξιδεύουν σε υψηλότερες
ταχύτητες με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης απενεργοποιημένο. Εκείνη τη στιγμή
οι όποιες απαιτήσεις για τα ηλεκτρικά κυκλώματα του αυτοκινήτου καλύπτονται από
ηλεκτρική ενέργεια από τη μπαταρία 48 V η οποία φροντίζει για όλες τις
βοηθητικές λειτουργίες, όπως το υδραυλικό τιμόνι. Χάρη στον ηλεκτροκινητήρα, η
επακόλουθη γρήγορη επανεκκίνηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι σχεδόν
απαρατήρητη για τους χρήστες.
Το αποτέλεσμα είναι η μειωμένη
κατανάλωση καυσίμου και συνεπώς η μείωση των εκπομπών CO2 sans
συμβιβασμούς στη μέγιστη απόδοση, σε αντίθεση με τα συμβατικά συστήματα
κινητήρων χωρίς την τεχνολογία e-TEC. Στην περίπτωση της OCTAVIA, υπάρχουν δύο
publications e–TEC, των 81 kW, με κινητήρα 1.0 TSI e-TEC
και των 110 kW, με κινητήρα 1.5 TSI e-TEC.
Μόνο τα μοντέλα iV προσφέρουν ένα πλήρως
ηλεκτρικό κινητήριο σύστημα. Διαφέρουν από τα e-TEC στο ότι οι ηλεκτρικοί
κινητήρες τους είναι πολύ πιο ισχυροί, παρέχοντας απόδοση που είναι συγκρίσιμη
με τους τυπικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και δεν έχει σημασία αν είναι ένα
plug-in υβριδικό ή ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η νέα OCTAVIA iV, για
παράδειγμα, συνδυάζει έναν ηλεκτροκινητήρα 85 kW με έναν κινητήρα εσωτερικής
καύσης 110 kW 1.4
TSI. Σε αυτήν την περίπτωση ο ηλεκτρικός κινητήρας βρίσκεται μεταξύ του
κινητήρα εσωτερικής καύσης και του κιβωτίου ταχυτήτων, οπότε συμβάλλει άμεσα
στην αύξηση της απόδοσης στην έξοδο του στροφαλοφόρου άξονα. Η συνολική
συνδυασμένη ισχύς αυτού του συστήματος είναι 150 kW. Η μπαταρία 13 kW επαρκεί
για 55 χιλιόμετρα καθαρά ηλεκτρικής οδήγησης, σύμφωνα με το WLTP.
Οι μπαταρίες των μοντέλων iV μπορούν να
φορτιστούν είτε από ηλεκτρικές πρίζες του οικιακού δικτύου είτε από σταθμούς
φόρτισης ή, όπως και στα ήπια υβριδικά, με ανάκτηση ενέργειας, που σημαίνει αποθήκευση
της ενέργειας που παράγεται κατά το φρενάρισμα. Κατά τη διάρκεια της ανάκτησης,
ο ηλεκτρικός κινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια και μετατρέπει τη μηχανική
ενέργεια σε ηλεκτρική, η οποία κατόπιον αποθηκεύεται στη μπαταρία. Αυτή η
ενέργεια μπορεί στη συνέχεια είτε να χρησιμοποιηθεί κατά την επιτάχυνση, προσφέροντας
καλύτερες επιδόσεις, είτε σε καθαρά ηλεκτρική λειτουργία του οχήματος, όταν κάτι
τέτοιο είναι η προτίμηση του οδηγού.