Όλα ξεκίνησαν το 1946 – Η Mercedes E-Class είναι γνωστή με αυτό το όνομα από το 1993, αλλά στην πραγματικότητα το “πνεύμα” πίσω από αυτό το μοντέλο ξεκίνησε πολύ νωρίτερα. Σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς της ιστορίας της μάρκας, ουσιαστικά, οι πρώτες ρίζες του premium σεντάν του τριάκτινου αστεριού θα μπορούσαν να εντοπιστούν στην περίοδο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και, συγκεκριμένα, σε ένα μοντέλο που γεννήθηκε ακόμη και πριν από αυτόν.
Έκτοτε, ο κατασκευαστής με έδρα τη Στουτγάρδη έχει ξεκινήσει μια πρωτόγνωρη πορεία, καθιστώντας τα μεσαίου μεγέθους μοντέλα τη ραχοκοκαλιά της παραγωγής του και επιτυγχάνοντας πρωτοφανείς όγκους πωλήσεων. Στη φωτογραφική μας συλλογή ανατρέχουμε σε αυτή τη μακρά ιστορία από την αρχή, ανακαλύπτοντας τις τεχνολογικές και σχεδιαστικές καινοτομίες και τις πρωτιές που ανέκαθεν καθιστούσαν την E-Class σημείο αναφοράς (και όχι μόνο) στην κατηγορία της.
Mercedes – Benz Type 170V
Το 1946 η μεταπολεμική παραγωγή αυτοκινήτων της Mercedes συνεχίστηκε με την 170 V. Αυτό ήταν ένα κάτι παραπάνω από δοκιμασμένο αυτοκίνητο, είχε γεννηθεί δέκα χρόνια νωρίτερα και, με περισσότερες από 70.000 πωλήσεις, ήταν το πιο επιτυχημένο μοντέλο του τριάκτινου αστεριού στα χρόνια που προηγήθηκαν του πολέμου. Αρχικά προσφερόταν σε δύο πρακτικές εκδόσεις van και pick-up, από τον Ιούλιο του 1947 προσφερόταν επίσης με ένα πιο κομψό τετράθυρο αμάξωμα. Μια περιέργεια: στις αρχές του 1949 η γκάμα του Γερμανού κατασκευαστή αποτελείτο αποκλειστικά από μοντέλα της οικογένειας 170, και σε αυτά συμπεριλαμβανόταν και η 170 D, η οποία με τον πετρελαιοκινητήρα 1.7 ήταν η πρώτη πετρελαιοκίνητη Mercedes στην ιστορία.
Mercedes – Benz W120/W121
Τα σεντάν των σειρών W120 και W121 ήταν οι πρώτες Mercedes με αυτοφερόμενο πλαίσιο και οι πρώτες με το αμάξωμα “Ponton” (παρατσούκλι με το οποίο είναι περισσότερο γνωστή η γενάρχης αυτής της οικογένειας μοντέλων, η 180 με 52 ίππους που παρουσιάστηκε τον Αύγουστο του 1953). Το αμάξωμα αυτό, που παρήχθη για πρώτη φορά στις ΗΠΑ το 1946, χαρακτηριζόταν από την ορθογώνια βάση του και τα φτερά που ήταν ενσωματωμένα στο αμάξωμα. Τον Ιανουάριο του 1954 έκανε το ντεμπούτο του το 180 D με κινητήρα ντίζελ, το οποίο επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί ευρέως ως ταξί σε όλο τον κόσμο, και τον Μάρτιο του 1956 το 190 με κινητήρα βενζίνης (η ισχύς αυξήθηκε στους 75 ίππους). Η παραγωγή σταμάτησε το 1962, αφού κατασκευάστηκαν περισσότερα από 437.000 σεντάν.
Mercedes – Benz W110
Τον Αύγουστο του 1961, οι Mercedes 190 c και 190 Dc είδαν το φως της δημοσιότητας. Και οι δύο με τετρακύλινδρους κινητήρες, αυτά τα κομψά σεντάν, που ανήκαν στη νέα σειρά 110, αντικατέστησαν τις προηγούμενες “Ponton” 190 b και 190 Db. Η γκάμα περιλαμβάνει επίσης ισχυρότερες εξακύλινδρες εκδόσεις, που διακρίνονται από τα κάθετα φωτιστικά σώματα και το μακρύτερο καπό. Αλλά η πραγματική καινοτομία, για όλα τα μοντέλα, είναι το αμάξωμα “Heckflosse” με πτερύγια στην πίσω πλευρά. Εκτός από το στυλ, το αμάξωμα παρουσιάζει επίσης σημαντικές καινοτομίες από την άποψη της παθητικής ασφάλειας. Ο χώρος των επιβατών διαθέτει ένα κύτταρο ασφαλείας και, σε περίπτωση ατυχήματος, το μπροστινό και το πίσω μέρος του αυτοκινήτου παραμορφώνονται, απορροφώντας την κινητική ενέργεια της σύγκρουσης και μειώνοντας την έκταση της σύγκρουσης για τους επιβάτες.
Mercedes – Benz W114/W115
Οι λάτρεις του τριάκτινου αστεριού γνωρίζουν αυτό το μοντέλο ως “eight bar”, ένα επίθετο που χρονολογείται από τη χρονιά που παρουσιάστηκε το αυτοκίνητο, το 1968. Σε σύγκριση με τα σεντάν των οποίων την παρακαταθήκη κληρονομεί, το αμάξωμα των Mercedes W114 και W115 (η πρώτη συντομογραφία προσδιορίζει τις εξακύλινδρες εκδόσεις, η δεύτερη τις πεντακύλινδρες) έχει πιο μοντέρνες, πιο τετράγωνες φόρμες. Υπάρχουν όμως και σημαντικές καινοτομίες κάτω από το αμάξωμα, για πρώτη φορά σε μοντέλο του αστεριού, κάνει το ντεμπούτο του ο πίσω άξονας με διαγώνιους βραχίονες, ο οποίος βελτιώνει την οδική συμπεριφορά χωρίς να μειώνει την άνεση κύλισης. Μέχρι το 1976 παρήχθησαν πάνω από 1,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα με αμάξωμα σεντάν και περισσότερα από 67.000 κουπέ.
Mercedes – Benz W123
Τον Ιανουάριο του 1976, τα μοντέλα της οικογένειας “bar eight” έδωσαν τη θέση τους σε ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, το οποίο ονομάστηκε W123 και για πρώτη φορά, εκτός από τις κλασικές τετράθυρες και δίθυρες εκδόσεις σεντάν, προσφερόταν και ως στέισον βάγκον. Οι κινητήρες εκτείνονται από έναν τετρακύλινδρο ντίζελ 2.0 με 55 ίππους έως έναν εξακύλινδρο 2.8 ψεκασμού με 185 ίππους. Η ασφάλεια κάνει περαιτέρω βήματα προς τα εμπρός, χάρη σε μια νέα κολόνα που μπορεί να παραμορφώνεται πλευρικά (ένας κυματοειδής σωλήνας που συνδέει το αμάξωμα της με το σύστημα διεύθυνσης μειώνει τον κίνδυνο διείσδυσης στο χώρο των επιβατών σε περίπτωση ατυχήματος) και σε μια πιο άκαμπτη δομή τόσο του πλαισίου της οροφής όσο και των θυρών. Παραμένοντας στη σκηνή μέχρι το 1986, πωλήθηκαν περίπου 2,7 εκατομμύρια μονάδες.
Mercedes – Benz E Class W124
Η σειρά 124 (1984-97) ήταν ίσως το μοντέλο που συνέβαλε περισσότερο στην εξέλιξη της Mercedes E-Class στο αυτοκίνητο που γνωρίζουμε σήμερα – ένα σεντάν κύρους που βρίσκεται ακριβώς στο μέσο της απόστασης μεταξύ της πιο συμπαγούς C-Class και της μεγαλύτερης S-Class. Η τετράγωνη, βελτιωμένη και κομψή σχεδίαση του αμαξώματος (έργο της σχεδιαστικής ομάδας με επικεφαλής τον Ιταλό Bruno Sacco) και μεγάλο μέρος των μηχανικών στοιχείων προέρχονται από αυτά της μικρής αδελφής της 190, που γεννήθηκε το 1982. Το 1990 έκανε το ντεμπούτο της η 500E (με διευρυμένο αμάξωμα και κινητήρα V8 322 ίππων που τοποθετήθηκε από την Porsche στο εργοστάσιό της στο Zuffenhausen), ενώ από τον Ιούνιο του 1993 όλα τα μοντέλα υιοθέτησαν επίσημα την ονομασία E-Class.
Mercedes – Benz E Class W210
Στο λανσάρισμά της το 1995, η δεύτερη γενιά της Mercedes E-Class κατέπληξε τον κόσμο της αυτοκίνησης με το “πρωτοποριακό” στυλ της σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο (ιδιαίτερα ξεχώρισαν οι διπλοί ελλειπτικοί προβολείς και η πιο λιτή πίσω πλευρά). Προσφέρεται για πρώτη φορά σε τρία επίπεδα εξοπλισμού με ολοένα και πιο πλούσιο εξοπλισμό (Classic, Elegance και Avantgarde) και προσφέρει μια ευρεία επιλογή κινητήρων ντίζελ και βενζίνης, με ισχύ που κυμαίνεται από 95 ίππους στην πετρελαιοκίνητη E220 έως 347 ίππους στην σπορτίφ E50 AMG.
Mercedes – Benz E Class W211
Αν και εμπνευσμένη από τον κλασικό και κομψό πρόγονό της, η σχεδίαση της τρίτης γενιάς της Mercedes E-Class, που παρουσιάστηκε το 2002 και παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2009, είναι πιο σύγχρονη και δυναμική. Η μηχανολογική βάση προέρχεται από εκείνη της αντίστοιχης SL roadster, ενώ η γκάμα των κινητήρων περιλαμβάνει τετρακύλινδρους σε σειρά, V6 και V8 βενζινοκινητήρες (με ισχύ από 163 έως 514 ίππους) και τετρακύλινδρους και πεντακύλινδρους σε σειρά, V6 και V8 ντίζελ (122 έως 314 ίππους).
Mercedes – Benz E Class W212
Η τέταρτη γενιά της Mercedes E-Class βασίζεται στην πλατφόρμα (με επιμηκυμένο κατά 2 εκατοστά μεταξόνιο) του μοντέλου που αντικαθιστά το 2009, αλλά έχει πιο άκαμπτο, ελαφρύτερο και επίσης ελαφρώς πιο αεροδυναμικό αμάξωμα (το Cx πέφτει από 0,26 σε 0,25). Στο λανσάρισμά της ήταν διαθέσιμη με δύο κινητήρες βενζίνης (έναν V6 με 292 ίππους και έναν V8 με 388 ίππους) και τρεις ντίζελ (δύο τετρακύλινδρους με 170 και 204 ίππους και έναν V6 με 231 ίππους). Ακολούθησαν εκδόσεις διπλής βενζίνης-μεθανίου και, το 2012, η E 300 BlueTEC Hybrid, η οποία χάρη στο συνδυασμό ενός twin-turbo diesel 2.1 με 204 ίππους και ενός ηλεκτροκινητήρα 27 ίππων είναι το πρώτο υβριδικό μοντέλο στην ιστορία της Mercedes. Το 2013, ένας σημαντικός επανασχεδιασμός άλλαξε ιδιαίτερα το μπροστινό μέρος (τα φωτιστικά σώματα δεν ήταν πλέον διαιρεμένα, αλλά περικλείονταν από ένα ενιαίο, πιο βελτιωμένο σχήμα).
Mercedes – Benz E Class W213
Η πέμπτη γενιά της Mercedes E-Class κάνει το ντεμπούτο της το 2016 με σχήματα εμπνευσμένα για πρώτη φορά από αυτά (ήπια και κομψά) της C-Class και της S-Class. Η μεγαλύτερη επανάσταση, ωστόσο, βρίσκεται κάτω από το καπό: οι “παλιοί” V6, που συνέχιζαν να κινούν τα υπόλοιπα μοντέλα του τριάκτινου αστεριού, δίνουν τη θέση τους σε νέους εν σειρά εξακύλινδρους κινητήρες- επιπλέον, κάνει το ντεμπούτο της μια νέα οικογένεια τετρακύλινδρων πετρελαιοκινητήρων (οι πρώτοι με αυτού του είδους την πηγή ενέργειας που κατασκευάζονται εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο). Προαιρετικά, ο κατασκευαστής προσφέρει ένα πακέτο ηλεκτρονικών βοηθημάτων οδήγησης που επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να διαχειρίζεται ανεξάρτητα τα φρένα, το γκάζι και το τιμόνι μέχρι τα 130 km/h.
Mercedes – Benz E Class W214
Το πιο κλασικό από τα σεντάν του τράκτινου αστεριού μόλις ανανεώθηκε. Όπως και η προηγούμενη γενιά, η νέα Mercedes E-Class υιοθετεί τη σχεδιαστική γλώσσα των αδελφών της C-Class και S-Class. Αν και δεν λάμπει από άποψη πρωτοτυπίας (αλλά αυτό δεν είναι κακό για ένα αντιπροσωπευτικό αυτοκίνητο), η γραμμή κερδίζει σε εκσυγχρονισμό, κομψότητα και ορμή, χάρη στη μειωμένη εμπρός προεξοχή, το μακρύτερο καπό και την πιο χαμηλωμένη καμπίνα. Στο εσωτερικό, περισσότερο από τις εκλεκτές επιφάνειες και τα υλικά, ξεχωρίζει το εντυπωσιακό “full-screen” ταμπλό, παρόμοιο με αυτό των ηλεκτρικών Mercedes EQE και EQS. Στο λανσάρισμα, η γκάμα των κινητήρων περιλαμβάνει δίλιτρα τετρακύλινδρα σύνολα, όλα εξηλεκτρισμένα, με ισχύ που κυμαίνεται από 197 έως 380 ίππους.