Στις 30 Ιανουαρίου ξεκινάει ο «στρατηγικός διάλογος» με την Κομισιόν για την κρίση στον τομέα της ευρωπαϊκής automotive industry, καθώς η European Union δείχνει έτοιμη να κάνει το βήμα πίσω, με φόντο την τεχνολογική ουδετερότητα για την επίτευξη της «πράσινης μετάβασης».
Εν μέσω των κλιμακούμενων διαφωνιών μεταξύ των πολιτικών της ΕΕ και των τεχνοκρατών της αυτοκινητοβιομηχανίας της Γηραιάς Ηπείρου και με βασικό αίτημα σε πρώτη φάση, την αναθεώρηση των αυστηρών ορίων για τις εκπομπές ρύπων του 2025, που προβλέπουν αυστηρά πρόστιμα δις. ευρώ προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που δεν πιάσουν τον στόχο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ορίζει ημερομηνία έναρξης του πολυπόθητου στρατηγικού διαλόγου για την κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο οποίος θα εστιάζει στην έκθεση Ντράγκι για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας
Ειδικότερα, υπάρχει επιτέλους μια ακριβής ημερομηνία για τον πολυαναμενόμενο «στρατηγικό διάλογο» που υποσχέθηκε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ανώτατου εκτελεστικού οργάνου της ΕΕ, η συζήτηση σχετικά με την κρίση στον τομέα και τα πιθανά αντίμετρα θα ξεκινήσει επίσημα στις 30 Ιανουαρίου.
Αυστηρές προθεσμίες
Ο διάλογος, στον οποίο θα προεδρεύει η ίδια η von der Leyen, έχει ως στόχο να καθορίσει ένα βιομηχανικό σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση της κρίσης στον τομέα και να ανταποκριθεί σε ορισμένα από τα αιτήματα των κατασκευαστών στο ρυθμιστικό μέτωπο, όπως τα αιτήματα να παγώσουν τα πρόστιμα για την υπέρβαση των ορίων εκπομπών που ισχύουν σήμερα και να επισπευσθεί η ρήτρα αναθεώρησης του κανονισμού που ουσιαστικά επιβάλλει τη διακοπή της πώλησης αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης το 2035. Τα χρονικά περιθώρια για την επίτευξη αποτελεσμάτων είναι αποφασιστικά ασφυκτικά, ειδικά αν ο στόχος είναι να καθοριστούν μέτρα που θα συμπεριληφθούν στην καθαρή βιομηχανική συμφωνία που αναμένεται στις 26 Φεβρουαρίου. Πριν από λίγες ημέρες, ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδιος για θέματα βιομηχανίας, Στεφάν Σεζουρνέ, διαβεβαίωσε ότι οι Βρυξέλλες θα δώσουν συνέχεια στο διάλογο με τις «πρώτες απαντήσεις εντός 40 ημερών». Ωστόσο, ο κλάδος δεν θα έχει ως σημείο αναφοράς τον Séjourné, αλλά τον Απόστολο Τζιτζικώστα: το έργο της εκπόνησης του σχεδίου δράσης, με βάση τις συζητήσεις στο πλαίσιο του διαλόγου, έχει ανατεθεί ακριβώς στον Επίτροπο που είναι αρμόδιος για τις μεταφορές.
Η πίεση
Έτσι, η Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία θα πρέπει ήδη να παρέχει καθοδήγηση στη βιομηχανία. Επιπλέον, αρκετές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, όπως η ιταλική, το ζητούν επίσης: στις 21 Ιανουαρίου, ο υπουργός Επιχειρήσεων Adolfo Urso θα συναντηθεί με τους αντιπροέδρους της Επιτροπής Raffaele Fitto και Henna Virkkunen, τους επιτρόπους Oliver Varhelyi και Andrius Kubilius, καθώς και με αρκετούς ευρωβουλευτές για να συζητήσουν το «non paper» που έχει καταρτιστεί από τη Ρώμη και υποστηρίζεται από άλλες ηπειρωτικές καγκελαρίες. Επιπλέον, οι ηγέτες του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, κατά την τελευταία τους συνάντηση στο Βερολίνο, επανήλθαν στο προσκήνιο με το αίτημα να αρθούν οι απαγορεύσεις και οι περιορισμοί και να ευνοηθεί μια τεχνολογικά ουδέτερη πολιτική απαλλαγής από τον άνθρακα.