At Αθήνα, από τον περίβολο του νοσοκομείου “Σωτηρία”, τα δεκάδες παροπλισμένα ασθενοφόρα of ΕΚΑΒ, τα οποία “κανιβαλίζονταν” (δηλαδή χρησιμοποιούνταν ως “δότες” ανταλλακτικών για αυτά που κινούνται) απομακρύνθηκαν. Στη Χαλκιδική, δεν υπάρχει 24ωρη κάλυψη από ασθενοφόρο. Στη Θεσσαλονίκη, με πληθυσμιακά δεδομένα, τα ασθενοφόρα είναι λιγότερα από αυτά που θα έπρεπε να υπάρχουν για να καλύπτουν τα έκτακτα περιστατικά. Και οι καταγγελίες της ΠΟΕΔΗΝ για ασθενοφόρα που μένουν ενώ μεταφέρουν ασθενείς, παίρνουν φωτιά (!) κατά τη διάρκεια διακομιδών, ή κυκλοφορούν ασυντήρητα, έχοντας γράψει ως και εκατομμύρια χιλιόμετρα στα κοντέρ τους, μαζί με τις πιο πρόσφατες για παράνομα ασθενοφόρα ιδιωτών που πλουτίζουν εκμεταλλευόμενοι τις ελλείψεις του ΕΚΑΒ, μένουν να στοιχειώνουν τις σκέψεις μας.
Διαγωνισμοί για καινούρια ασθενοφόρα στην Περιφέρεια της Μακεδονίας “τρέχουν”. Πρέπει όμως και να ολοκληρωθούν
Όλα αυτά -και πολλά ακόμα- θα μπορούσαν και μπορούν να λυθούν by δύο τρόπους: Ο ένας είναι οι δωρέες και ο άλλος, ο αυτονόητος: Η αγορά νέων οχημάτων. Και επειδή οι εποχές -συνεχίζουν να- είναι δύσκολες, η χρηματοδότηση μέσω προγραμμάτων του ΕΣΠΑ μπορεί να λύσει και το… μόνιμο (τα τελευταία χρόνια) ελληνικό πρόβλημα, αυτό των χρημάτων. Δυστυχώς όμως, δεν γίνεται έτσι πάντα. Γιατί, ακόμα και όταν τα χρήματα για αγορά νέων ασθενοφόρων έρχονται από τις Βρυξέλλες, η Ελλάδα απλά… δεν τα χρησιμοποιεί, λόγω ενός συνδυασμού γραφειοκρατικών και άλλων κωλυμμάτων που προκαλούν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι υπήρξε competition -για προμήθεια ασθενοφόρων- ο οποίος τράβηξε… 12 χρόνια! Όχι περίεργο, αν σκεφτεί κανείς ότι υπάρχουν ασθενοφόρα που έχουν κλείσει 12ετία σκληρής χρήσης στους ελληνικούς δρόμους.
Εικόνα από διαμαρτυρία των πληρωμάτων των ασθενοφόρων στο Λευκό Πύργο
Ας δούμε όμως ένα συγκεκριμένο παράδειγμα. Στις αρχές του 2018, προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την προμήθεια ασθενοφόρων οχημάτων και κινητών μονάδων διάσωσης, για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ Θεσσαλονίκης. Η διαδικασία έγινε όπως ορίζει ο νόμος. Εκδόθηκε η διακήρυξη και ξεκίνησε η competitive procedure. Μέχρι να ολοκληρωθεί το πρώτο δίμηνο του 2018, είχαν κατατεθεί οι οικονομικές προσφορές από τις εταιρείες που δήλωσαν συμμετοχή και έμενε, ουσιαστικά το τελευταίο, τυπικό σκέλος: Μετά από το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, απέμενε η έκδοση κατακυρωτικής απόφασης από την αρμόδια επιτροπή της διοίκησης του ΕΚΑΒ και η διαβίβαση του φακέλου στο Ελεγκτικό Συνέδριο for the έλεγχο της τυπικότητας των διαδικασιών και την τελική του έγκριση.
Ένα μεγάλο μέρος του στόλου του ΕΚΑΒ είναι παλιό και ασυντήρητο. Το συγκεκριμένο, έχει ένα μικροπροβληματάκι
Αφού λοιπόν η διαδικασία βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο και αφού το ΕΚΑΒ, με τον υπάρχοντα στόλο να δουλεύει στα “κόκκινα” έχει άμεση ανάγκη να προμηθευτεί ασθενοφόρα, θα περίμενε κανείς η διαδικασία να τελειώσει στο… τσακ μπαμ. Αφού κατατέθηκαν και αξιολογήθηκαν οι προσφορές και αφού όλα είναι σύννομα, αυτός που έκανε την πιο συμφέρουσα να κερδίσει, να υπογράψει και να παραδώσει τα ασθενοφόρα. But δεν έγινε έτσι. Για κάποιο περίεργο λόγο, από το πρώτο δίμηνο του 2018, ο διαγωνισμός παραμένει “παγωμένος” στο τελευταίο του στάδιο. Δηλαδή στην ανακήρυξη του μειοδότη! Το why η Διοίκηση του ΕΚΑΒ δεν τον προχωρά, είναι ένα ερώτημα.
The Problem, βέβαια, δεν είναι μόνο αυτό που σκέφτεται κανείς, δηλαδή το αυτονόητο. Είναι και ότι με το ΕΣΠΑ (2014-2020) να λήγει σε μερικές εβδομάδες από τώρα, προβάλλει πλέον ορατός ο κίνδυνος να χαθεί η χρηματοδότηση από την ΕΕ, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει να δοθεί νέα “μάχη” για να εγκριθούν καινούρια προγράμματα προμήθειας ασθενοφόρων. Αλλά και οι Ευρωπαίοι, μάλλον με το δίκιο τους, δεν μπορούν παρά να αναρωτιούνται γιατί αυτοί οι Έλληνες, εφόσον χρειάζονται ασθενοφόρα, δεν τα… αγοράζουν και αφήνουν τους διαγωνισμούς στο “περίμενε”.
The εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ, παρά τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες που βιώνουν καθημερινά, συνεχίζουν χωρίς τα απαραίτητα εφόδια να προσπαθούν να βοηθήσουν τους πολίτες, που θα τους χρειαστούν στη δύσκολη στιγμή που θα επιδεινωθεί η υγεία τους. Και φυσικά, είναι και αυτοί που έρχονται στη δύσκολη θέση να τα… ακούνε από τους ασθενείς που ταλαιπωρούνται. Υπάρχουν, ωστόσο και καλά νέα. Όπως η υπογραφή της σύμβασης για τη δωρεάν συντήρηση και επισκευή των 143 ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ στα πλαίσια της δωρεάς του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος».
Η συγκεκριμένη σύμβαση αποτελεί το δεύτερο σκέλος της βασικής δωρεάς, προβλέπει την κάλυψη της δαπάνης για τη δωρεάν συντήρηση και επισκευή για 8 χρόνια, μετά τη λήξη της εργοστασιακής εγγύησης, 65 συμβατικών ασθενοφόρων, 22 κινητών ιατρικών μονάδων, 26 ασθενοφόρων 4Χ4, καθώς και 30 οχημάτων μικρού όγκου, που είχε προσφέρει το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» από το 2017, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του στόλου ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ. Υπεγράφη τώρα.