Die Bewegung auf der Straße leben

Euro 7: Kontroverse über die Machbarkeit der neuen Grenzwerte

ACEA και Transport & Environment διασταυρώνουν τα ξίφη τους με αφορμή τα πρότυπα Euro 7

Το πρότυπο Euro 7 που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεχίζει να τροφοδοτεί τη συζήτηση μεταξύ των υπέρ και των κατά. Η Transport & Environment απάντησε στις ενστάσεις των πολιτικών – και κυρίως των κατασκευαστών – με έρευνα σχετικά με τις επιπτώσεις των νέων προτύπων στην ποιότητα του αέρα στις πιο μολυσμένες πόλεις της Ευρώπης. Σύμφωνα με την περιβαλλοντική ένωση, η υιοθέτηση των νέων κανονισμών θα μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) κατά περίπου 50% μέχρι το 2035 και θα μειώσει τις συγκεντρώσεις του στις πιο πολυσύχναστες περιοχές πέντε μεγάλων αστικών κέντρων της ηπείρου: Βρυξέλλες (-20%), Μαδρίτη (-20%), Μιλάνο (-16%), Παρίσι (-24%) και Βαρσοβία (-19%).

Η Acea έχει άδικο

“Η έρευνα καταρρίπτει έναν από τους κύριους ισχυρισμούς της αυτοκινητοβιομηχανίας, ότι δηλαδή το Euro 7 δεν θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε”, αναφέρει η T&E, προσθέτοντας ότι η νομοθεσία θα μειώσει επίσης την επιβάρυνση των πόλεων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Χωρίς το Euro 7, υποστηρίζουν οι περιβαλλοντολόγοι, τα πέντε αστικά κέντρα δεν θα πληρούν “τα όρια ατμοσφαιρικής ρύπανσης από διοξείδιο του αζώτου που προτείνονται για την αναθεώρηση της οδηγίας για την ποιότητα του αέρα το 2035, εκτός εάν εφαρμοστούν άλλα μέτρα, όπως αυστηρότερες ζώνες χαμηλών και μηδενικών εκπομπών”. Επίσης, σύμφωνα με την T&E, οι νέες διατάξεις για τα συστήματα πέδησης θα μπορούσαν να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές σωματιδίων: ένα όριο 3 mg/km το 2025, αντί για 7 mg/km, και 3 mg/km το 2035 θα διπλασίαζε στην πραγματικότητα τη μείωση της ρύπανσης από σωματίδια από 19% σε 34% ήδη το 2030 και από 34% σε 55% το 2035. Μεταξύ άλλων, η T&E επισημαίνει ότι “η τεχνολογία κενού πέδησης για την τήρηση αυτού του ορίου είναι ήδη διαθέσιμη και φθηνή, με κόστος περίπου 100 ευρώ ανά αυτοκίνητο”. Για την Anna Krajinska, επικεφαλής του τμήματος εκπομπών ρύπων της T&E, “η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία διαδίδει αβεβαιότητα και αμφιβολίες σχετικά με τον αντίκτυπο του Euro 7, ισχυριζόμενη ότι το πρότυπο δεν είναι βιώσιμο, ωστόσο πέρυσι σημείωσε κέρδη ρεκόρ ύψους 64 δισεκατομμυρίων ευρώ”.

 

Απάντηση των κατασκευαστών

Η Acea δεν απαντά αναφέροντας συγκεκριμένα την T&E, αλλά είναι σαφές ότι η τελευταία ανάρτηση των κατασκευαστών στο Twitter είναι μια απάντηση σε όσους επιμένουν στο Euro 7: “Η αντικατάσταση παλαιότερων μοντέλων οχημάτων με Euro 6 και ηλεκτρικά μοντέλα μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών NOx κατά 80% έως το 2035 σε σύγκριση με το 2020”, αναφέρει ο πρόεδρος Oliver Zipse σε βίντεο που συνδέεται με την ανάρτηση, αναφερόμενος σε δημοσίευση που είναι διαθέσιμη στον ιστότοπο της ίδιας της Acea. Συγκεκριμένα, η ένωση υπενθυμίζει “τη σημαντική πρόοδο που έχει σημειωθεί στη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα οχήματα” χάρη στα πρότυπα Euro 6: “Μεταξύ 2014 και 2020, τα ισχύοντα πρότυπα έχουν μειώσει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου κατά 25% για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά και κατά 36% για τα φορτηγά και τα λεωφορεία. Ο αντίκτυπος θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερος χωρίς να επηρεάζεται από “το υψηλό ποσοστό παλαιών οχημάτων που κυκλοφορούν ακόμη στους δρόμους”. Για παράδειγμα, τα φορτηγά πριν από το Euro 6 εξακολουθούν να αποτελούν τα τρία τέταρτα του συνόλου και ευθύνονται για το 92% των εκπομπών NOx. Το Euro 7 στοχεύει στη μείωση αυτών των εκπομπών κατά μόλις 4% για τα ελαφρά οχήματα και 2% για τα βαρέα οχήματα, αναγκάζοντας τη δαπάνη “σημαντικών ανθρώπινων και οικονομικών πόρων”. Στην ουσία, εάν τα παλαιότερα οχήματα δεν αποσυρθούν από τους δρόμους, το νέο πρότυπο θα μπορούσε να έχει “ελάχιστα αισθητό αντίκτυπο” στις εκπομπές. Ή ακόμη και ένα αντιπαραγωγικό αποτέλεσμα, αφού η οικονομική επιβάρυνση για τη βιομηχανία, καθώς και για τον τελικό πελάτη, “κινδυνεύει να επιβραδύνει την ανανέωση” του ίδιου του στόλου.