Vivre le mouvement dans la rue
Dacia

Transport et environnement : rendre les voitures électriques de moins de 25 000 euros réalisables en Europe

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρειάζονται κίνητρα που να ενισχύουν τα μικρά αυτοκίνητα έναντι των SUV για να καταπολεμήσουν την απειλή από την Κίνα, αναφέρει η Transport & Environment σε νέα έκθεσή της

Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που πωλείται προς 25.000 ευρώ ή λιγότερο μπορεί να κατασκευαστεί κερδοφόρα στην Ευρώπη έως το 2025, σύμφωνα με μελέτη της περιβαλλοντικής ομάδας Transport & Environment.

Η προσιτή τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί βασικό θέμα τα τελευταία χρόνια, ιδίως καθώς οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να εισβάλλουν στην Ευρώπη με μάρκες όπως η MG (που ανήκει στη SAIC) και η BYD. Το ζήτημα έχει τη δυνατότητα να διογκωθεί σε μια ολοκληρωμένη εμπορική διαμάχη, με την ΕΕ να ανακοινώνει αυτή την εβδομάδα ότι θα διερευνήσει τις εγχώριες επιδοτήσεις της Κίνας, οι οποίες, σύμφωνα με τους επικριτές, δίνουν στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εκεί αθέμιτο πλεονέκτημα.

“Η μία έρευνα μετά την άλλη δείχνει ότι το κόστος αποτελεί βασικό εμπόδιο για την ταχύτερη υιοθέτηση των BEV (ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία)”, δήλωσε η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και τις αλυσίδες εφοδιασμού της ηλεκτρονικής κινητικότητας στην T&E, στην έκθεση που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.

Υπάρχει επίσης ένα μεγάλο χάσμα στα ποσοστά υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων, με το λιγότερο εύπορο μέρος της νότιας και ανατολικής Ευρώπης να υστερεί πολύ σε σχέση με χώρες όπως η Νορβηγία, η Γερμανία, η Ολλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η ΕΕ επιβάλλει να πωλούνται μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές μετά το 2035.Το μερίδιο της αγοράς EV στην Ευρώπη είναι περίπου 15%, με μεγάλο άλμα να αναμένεται μόνο μετά το 2025.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάτω των 25.000 ευρώ έχουν γίνει στόχος των αυτοκινητοβιομηχανιών και των ειδικών, οι οποίοι λένε ότι αυτή η τιμή θα καταστήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσιτά σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό αγοραστών, επιταχύνοντας τη μετάβαση σε μια αμιγώς ηλεκτρική αγορά. Η κατασκευή τους στην Ευρώπη θα αμβλύνει τις αντιδράσεις όσων ανησυχούν για την απώλεια της εγχώριας παραγωγής.

“Το μικρό BEV των 25.000 ευρώ θα αλλάξει το παιχνίδι για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το κοινό”, δήλωσε η Poliscanova στην έκθεση. “Η γρήγορη και μαζική διάθεση αυτών των μοντέλων στην αγορά είναι ζωτικής σημασίας για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές ώστε να ανταγωνιστούν τους Κινέζους ανταγωνιστές που ήδη προσφέρουν εδώ φτηνά, μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα”.

Η T&E ανέφερε στην έκθεση ότι “υπό ευνοϊκές συνθήκες αγοράς” ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που παράγεται στην Ευρώπη το 2025 μπορεί να τιμολογηθεί στα 25.000 ευρώ με περιθώριο κέρδους 4% – παρόμοιο με το περιθώριο κέρδους ενός μικρού αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Θα έχει μπαταρία 40 κιλοβατώρων με χρήση φθηνότερης χημείας λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος (LFP) και αυτονομία 250 έως 300 χιλιομέτρων.

Η τιμή πώλησης θα μπορούσε να αυξηθεί στα 31.000 ευρώ υπό τις “λιγότερο ευνοϊκές συνθήκες”, δήλωσε ο όμιλος. Οι μεταβλητές περιλαμβάνουν την αύξηση της παραγωγικότητας, τις τιμές των μπαταριών, τη συναλλαγματική ισοτιμία ευρώ/δολαρίου και τις τιμές των πρώτων υλών και των ημιαγωγών.

Παράλληλα, η τιμή των οχημάτων εσωτερικής καύσης, ανάλογα με τις ίδιες συνθήκες, μπορεί να κυμαίνεται από 24.000 έως 29.000 ευρώ.

Η χαμηλότερη τιμή EV στην Ευρώπη σήμερα είναι το κινεζικής κατασκευής Dacia Spring, το οποίο ξεκινά από 20.800 ευρώ στη Γαλλία. Το ποσό αυτό πέφτει σε λιγότερο από 16.000 ευρώ με κρατικά κίνητρα.

Ωστόσο, η Κίνα μπορεί να γίνει λιγότερο ελκυστικός προορισμός παραγωγής για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Την Τετάρτη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα διερευνήσει τις κινεζικές επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με την πρόεδρο της ΕΕ, Ursula van der Leyen, να δηλώνει ότι η παγκόσμια αγορά κατακλύζεται από φθηνά κινεζικά αυτοκίνητα.

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εκφράσει την πρόθεση να φέρουν στην αγορά ένα ευρωπαϊκής κατασκευής EV με τιμή 25.000 ευρώ ή λιγότερο, αλλά καμία δεν το έχει κάνει ακόμη.

Η Stellantis σχεδιάζει να πωλεί το μικρό Citroen New e-C3 που θα κατασκευάζεται στη Σλοβακία για 25.000 ευρώ από τις αρχές του 2024, ενώ η Fiat θα παρουσιάσει ένα νέο ηλεκτρικό μοντέλο εμπνευσμένο από το μίνι αυτοκίνητο Panda τον Ιούλιο του 2024, δήλωσε σε συνέντευξή του ο διευθύνων σύμβουλος της μάρκας Fiat, Olivier Francois.

Ο όμιλος Volkswagen θα λανσάρει το μικρό χάτσμπακ ID2 το 2025- ο CEO της μάρκας VW Thomas Schaefer δήλωσε τον Μάρτιο ότι η αυτοκινητοβιομηχανία στοχεύει σε τιμή εκκίνησης κάτω από 25.000 ευρώ.

Η Renault θα λανσάρει το μικρό hatchback BEV Renault 5 το 2024, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος Luca de Meo δεν έχει δεσμευτεί δημοσίως για τον στόχο της τιμής των 25.000 ευρώ. Στην έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου την περασμένη εβδομάδα, ο de Meo δήλωσε ότι το Renault 5 θα είναι κατά 25 έως 30 τοις εκατό φθηνότερο από το συμπαγές Megane E-Tech EV – ή περίπου 26.000 έως 30.000 ευρώ.

Σύμφωνα με μια έρευνα σε 3.000 άτομα που περιλαμβάνεται στην έκθεση T&E, η έλευση προσιτών μικρών EV θα αυξήσει το ποσοστό των καταναλωτών που είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέσα στους επόμενους 12 μήνες στο 35 % από 25 %. Αυτό θα ισοδυναμούσε με περισσότερες από 1 εκατομμύριο πρόσθετες πωλήσεις, σημειώνει η T&E.

Ωστόσο, σύμφωνα με την T&E, “δεδομένης της πρόσφατης δυναμικής της αυτοκινητοβιομηχανίας, δεν αποτελεί εγγύηση ότι τέτοια μοντέλα θα είναι διαθέσιμα στην ευρωπαϊκή αγορά με την ταχύτητα και τον όγκο που απαιτούνται για την επιτάχυνση της πρόσβασης στην ηλεκτρική κινητικότητα”.

Αυτές οι δυναμικές περιλαμβάνουν την τάση για πώληση SUV με υψηλότερο περιθώριο κέρδους εις βάρος των μικρών αυτοκινήτων, δήλωσε η T&E, προσθέτοντας ότι η στρατηγική αυτή έχει βοηθήσει τα έσοδα των αυτοκινητοβιομηχανιών να ξεπεράσουν κατά πολύ τον πληθωρισμό.

Για να δοθεί προτεραιότητα στα μικρά αυτοκίνητα έναντι των “βαρέων, ακριβών” SUV, η T&E ζήτησε μια πολύπλευρη προσπάθεια που περιλαμβάνει εθνικούς φόρους οχημάτων που τιμωρούν το βάρος και τέλη στάθμευσης με βάση το βάρος

Τα μέτρα θα πρέπει να περιλαμβάνουν αυστηρότερους κανόνες αποδοτικότητας των ηλεκτρικών οχημάτων, φόρους και επιδοτήσεις.

Άλλα κλειδιά για οικονομικά προσιτά EV περιλαμβάνουν αύξηση της απόδοσης από τις τρέχουσες 15-16 κιλοβατώρες ανά 100 χλμ (για ένα Peugeot e-208) σε 13-14 kWh/100 χλμ. Αυτά τα κέρδη μπορούν να προέλθουν από καλύτερη αεροδυναμική, ελαφριά υλικά, καλύτερα ηλεκτρονικά ισχύος και τη χρήση αντλιών θερμότητας και αναγεννητικής πέδησης.

Αυτά τα κέρδη απόδοσης θα μπορούσαν να συμβάλουν στην αντιστάθμιση εάν οι τιμές των μπαταριών παραμείνουν στάσιμες ή ακόμη και αυξηθούν, αναφέρει η T&E.