Vivre le mouvement dans la rue
French President Emmanuel Macron speaks during the "Accelerating Our Re-industrialisation" meeting gathering business leaders, associations, community and government representatives at the Elysee presidential Palace in Paris, on May 11, 2023. (Photo by Yoan VALAT / POOL / AFP)

Ο Μακρόν επανεξετάζει τα κίνητρα: θα χορηγούνται μόνο σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα “Made in Europe

Τον δρόμο που χάραξαν οι ΗΠΑ φαίνεται πως ακολουθεί η Γαλλία για την ηλεκτροκίνηση

Η Γαλλία θα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που θα συνδέσει τη χορήγηση κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων με την προέλευση της παραγωγής τους, όπως συμβαίνει ήδη στις Ηνωμένες Πολιτείες εδώ και μερικούς μήνες με το νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού. Ειδικότερα, το νέο καθεστώς επιδοτήσεων, το οποίο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου για την επιτάχυνση της επανεκκίνησης της υπερατλαντικής βιομηχανίας από περιβαλλοντική άποψη, απαιτεί ρητά την παραγωγή στην Ευρώπη.

Βιομηχανική επανεκκίνηση

Η νέα τροπή ανακοινώθηκε από τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, όταν παρουσίασε σε ένα μεγάλο ακροατήριο επιχειρηματιών, διευθυντών, πολιτικών και γραφειοκρατών τα μέτρα ενός νομοσχεδίου που θα μπορούσε να εγκριθεί από την κυβέρνηση ήδη από την επόμενη Τρίτη και από το Κοινοβούλιο το καλοκαίρι. “Θα είμαστε η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που θα επανεξετάσει τα κριτήρια για τη χορήγηση του μπόνους”, δήλωσε ο Μακρόν, ο οποίος έχει ήδη τους τελευταίους μήνες τονίσει τη σημασία να ακολουθηθεί το παράδειγμα των ΗΠΑ για να ευνοηθεί η ηπειρωτική παραγωγή και να δοθεί απάντηση όχι μόνο στον αμερικανικό νεοπροστατευτισμό, αλλά και στην επιθετική επιδρομή εξάπλωσης των Κινέζων: μόνο το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, τα γαλλικά κίνητρα (5.000 ευρώ για οχήματα με τιμή έως 47.000 ευρώ και βάρος μικρότερο από 2,4 τόνους) αφορούσαν το 40% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στην Κίνα. ‘Αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε προστατευτικοί, δεν θα κλείσουμε την αγορά, αλλά δεν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα των Γάλλων φορολογουμένων για να στηρίξουμε μη ευρωπαϊκή βιομηχανία’, διευκρίνισε ο Γάλλος πρόεδρος.

Χαμηλό αποτύπωμα

Προς το παρόν, δεν υπάρχουν λεπτομέρειες σχετικά με τη διαμόρφωση της παρέμβασης. Το μέγεθος και οι απαιτήσεις για το μπόνους θα καθοριστούν τους επόμενους μήνες, αλλά είναι πιθανό ότι για να αποφευχθούν τυχόν κατηγορίες για προστατευτισμό το Παρίσι θα συμπεριλάβει στις απαιτήσεις και τις εκπομπές που παράγονται κατά τη διάρκεια αμιγώς βιομηχανικών δραστηριοτήτων. Στην ουσία, θα καθοριστεί ένα χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα για να διασφαλιστεί ότι τα αυτοκίνητα και οι μπαταρίες παράγονται με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Δεδομένου ότι το 60% της ενέργειας στην Κίνα παράγεται από άνθρακα, οι Κινέζοι κατασκευαστές θα αποκλειστούν από τα όποια κίνητρα.

Ευρωπαϊκή ώθηση

Και όχι μόνο αυτό. Ο ένοικος του Μεγάρου των Ηλυσίων ζητούσε εδώ και καιρό από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα να δρομολογήσουν παρόμοια μέτρα, επίσης για τη στήριξη της παραγωγής μπαταριών, και τώρα σκοπεύει να προωθήσει αυτόν τον δρόμο με αποφασιστικότητα: “Πρόκειται για μια μικρή επανάσταση που θέλουμε να φέρουμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο. “Δεν θέλω η Ευρώπη να υποστηρίξει μπαταρίες που δεν κατασκευάζονται στην Ευρώπη”, πρόσθεσε, “διότι ούτε οι Αμερικανοί ούτε οι Κινέζοι υποστηρίζουν μπαταρίες που κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Από την άλλη πλευρά, ο ίδιος ο Μακρόν έχει ήδη καλέσει τις άλλες κυβερνήσεις της Γηραιάς Ηπείρου να δρομολογήσουν ένα είδος “Buy European Act” για να αντιμετωπίσουν την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μόνο που, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, καμία άλλη χώρα δεν έχει ανταποκριθεί στην προτροπή του Γάλλου προέδρου και έτσι ο Μακρόν αποφάσισε να σπάσει το αδιέξοδο και να προχωρήσει σε ένα μέτρο που είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσει κάποια αναστάτωση στους Ευρωπαίους εταίρους του.