Vivre le mouvement dans la rue

Kosmocar reprend la concession Skoda !

H Kosmocar αναμένεται να εξαγοράσει το δίκτυο της ΒΙΑΜΑΡ

Του Γ. Καραγιάννη

Αυτό, θα το ξέρατε. Η τσεχικής… καταγωγής αυτοκινητοβιομηχανία Skoda Auto A.S. κατήγγειλε τη σύμβασή της με τον εν Ελλάδι αντιπρόσωπό της, τη ΒΙΑΜΑΡ, μετά από 35 χρόνια συνεργασίας. Αυτό που, προφανώς, δεν ξέρατε, είναι η επόμενη μέρα. Αν αλλάζει δηλαδή κάτι για τους κατόχους Skoda, ποιος θα πάρει την αντιπροσωπεία, πότε και γιατί. Ακόμα- ακόμα, σήμερα το TopSpeed.gr θα σας πει και τι θα γίνει με τη Skoda Ξάνθη!

Ας τα πάρουμε από την αρχή: Στις 29 Μαϊου, η Skoda Auto A.S., η οποία ανήκει στο Group VAG (Volkswagen- Audi- Seat), κατήγγειλε τη σύμβαση που είχε με την ΒΙΑΜΑΡ Α.Ε. γνωστοποιώντας της ταυτόχρονα, ότι η μεταξύ τους σχέση θα λήξει την 30η Μαΐου 2017. Η «πίστωση χρόνου» που έδωσε στην ελληνική εταιρία το Group VAG, ήταν ικανή να τιθασεύσει τα πνεύματα, αφού η ΒΙΑΜΑΡ ανακοίνωσε τη λύση της συνεργασίας με ένα μάλλον ασυνήθιστα σκληρό δελτίο Τύπου στο οποίο ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «για λόγους επαγγελματικής δεοντολογίας δεν θα αναφερθεί στους λόγους της καταγγελίας.  Αυτό είναι υποχρέωση,  και το αφήνει στη διακριτική ευχέρεια της SKODA AUTO a.s. να το πράξει». Άλλωστε, το «διαζύγιο» μετά από 35 ολόκληρα χρόνια απροβλημάτιστου «γάμου», δεν βγαίνει κι εύκολα…

Το αύριο

Σημασία έχει, ωστόσο, το τι θα γίνει την «επόμενη μέρα». Και αυτό, καταδεικνύεται από τους λόγους και μόνο για τους οποίους η Skoda προέβη σε αυτή την κίνηση, αφού η ΒΙΑΜΑΡ (στον όμιλο συγκαταλέγονται η ποδοσφαιρική ομάδα Skoda Ξάνθη, το resort Le Chalet στα Πηγάδια Ξάνθης και η εταιρία υγραεριοκίνησης Viagas) και κερδοφόρα είναι και πολύ καλά μερίδια αγοράς έχει και βιώσιμη παραμένει και απελευθερωμένη από δάνεια είναι.

Η λύση του συμβολαίου, λοιπόν γίνεται με κεντρική απόφαση. Το Group VAG δηλαδή, έχει αποφασίσει να συγκεντρώσει όλες τις μάρκες του ομίλου υπό μια «ομπρέλα». Ουσιαστικά, δηλαδή, η Skoda (αντιπροσωπεία και εξουσιοδοτημένο service) θα ενταχθεί στο δίκτυο των Kosmocar/Karenta (Όμιλος Επιχειρήσεων Μανδυλα), μαζί με τις Volkswagen, Audi, Bentley, Lamborghini. Αξιόπιστες πηγές  αναφέρουν ότι μέχρι τη μέρα που η δραστηριότητα της Skoda στην Ελλάδα θα μεταφερθεί στην Kosmocar, θα έχουν δρομολογηθεί οι ανάλογες εξελίξεις (δηλαδή η λύση της συνεργασίας και μεταφορά στο δίκτυο του VAG στην Ελλάδα) με την Τεχνοκάρ του Θόδωρου Βασιλάκη, η οποία είναι σήμερα αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Seat.

Και τι θα γίνει με τη ΒΙΑΜΑΡ του Χρήστου Πανόπουλου; Η εταιρία, η οποία είναι κερδοφόρα, ετοιμάζεται να χαράξει νέα στρατηγική. Το νέο επιχειρηματικό πλάνο, προβλέπει ότι η ΒΙΑΜΑΡ θα προχωρήσει σε επενδύσεις στον κλάδο του αυτοκινήτου και όχι μόνο, καθώς πρόκειται για εταιρία, η οποία έχει κεφάλαια και είναι ελεύθερη τραπεζικού δανεισμού, σε μια εποχή που οι περισσότερες εταιρίες του χώρου είναι υπερδανεισμένες.

Το δίκτυο

Πάντως, παρά το ότι ο χρόνος που απομένει μέχρι τη λύση της συνεργασίας είναι εύλογος (δύο χρόνια είναι το περιθώριο που ορίζει ο νόμος) και παρότι μετά βεβαιότητας δεν θα επηρεαστούν οι πελάτες της εταιρίας και τα after sales (υπάρχει σχετική διαβεβαίωση της ΒΙΑΜΑΡ), αρχίζει ένας κύκλος διαπραγμάτευσης.
Αυτές οι διαπραγματεύσεις, αφορούν το δίκτυο της ΒΙΑΜΑΡ.

Πρόκειται για 51 ολοκληρωμένα συγκροτήματα Skoda τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών της φίρμας σε ολόκληρη τη χώρα. Με δεδομένη και την εμπειρία και τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει χτίσει η ΒΙΑΜΑΡ στη φίρμα από το 1978, θα ήταν… αυτοκτονία για το VAG να επιχειρήσει να δημιουργήσει ένα νέο δίκτυο.

Έτσι, θεωρείται δεδομένο ότι το δίκτυο θα απορροφηθεί από τη Skoda στη νέα της εταιρική μορφή στην Ελλάδα και αυτό ακριβώς θα αποτελέσει το αντικείμενο της διαπραγμάτευσης, η οποία αναμένεται σκληρή .

Για την ιστορία, η Skoda έχει κάνει 1.167 ταξινομήσεις στο πεντάμηνο του 2015 και, όλα αυτά τα χρόνια, μέχρι και σήμερα, κατείχε και κατέχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά αγοράς που κατέχει η Skoda στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης,  και παράλληλα το τετραπλάσιο από  τις χώρες της Μεσογείου.. Η ΒΙΑΜΑΡ, που που διευθύνεται από τον Χρήστο Πανόπουλο (πρόεδρο) και τον Πολυχρόνη Συγγελίδη (διευθύνοντα σύμβουλο), στα τελευταία δημοσιευμένα αποτελέσματα, για τη χρήση του 2013, εμφάνισε μικτό κέρδος 9,91 εκατ. ευρώ και ζημίες προ φόρων 5,38 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο ιδίων κεφαλαίων ανήλθε στα 9,47 εκατ. ευρώ.

…Και Τι θα γίνει με τη Skoda Ξάνθη

Το επόμενο ερώτημα, μετά το τέλος εποχής μεταξύ Skoda- Βιαμαρ, είναι το τι θα γίνει με τη Skoda Ξάνθη. Η ποδοσφαιρική ομάδα, η οποία έχει πάρει το (μισό) όνομά της από την αυτοκινητοβιομηχανία, πιθανότατα θα αλλάξει την ονομασία της σε ό,τι αφορά το πρώτο συνθετικό. Παρότι η συζήτηση μεταξύ των δύο πλευρών δεν έχει επεκταθεί ακόμα σε αυτό τον τομέα, θεωρείται μάλλον απίθανο να συνεχιστεί η εταιρία των δύο πλευρών σε αυτό τον τομέα, δηλαδή η Skoda να δεχθεί να είναι χορηγός – ονοματοδότης της ομάδας και του γηπέδου.

Με δεδομένο ότι η ΒΙΑΜΑΡ έχει αγοράσει από το 1991 την ομάδα της Ξάνθης, το σενάριο που προκρίνεται είναι η αλλαγή ονόματος τόσο της Skoda Ξάνθης όσο και της Skoda Ξάνθη Arena με την αφαίρεση του πρώτου ονόματος και πιθανότατα την προσθήκη νέου. Αυτό, άλλωστε (δηλαδή η προσθήκη του νέου ονόματος) θα εξαρτηθεί από το brandname στο οποίο θα επενδύσει η ΒΙΑΜΑΡ και στο αν θα κρίνει πως θα πρέπει να χρησιμοποιήσει αυτό στην ομάδα και το γήπεδο. Ως εκ τούτου, αλλαγές δεν αναμένονται ούτε στο μετοχολόγιο, ούτε και στη διοίκηση του συλλόγου.