Σε μια εποχή που πολλοί θεωρούν ότι οι αγοραστές αδιαφορούν, ότι η κατηγορία δεν “σηκώνει” sport oriented compact SUVs, η Ford, το τόλμησε. Τo Puma… καλπάζει στις πωλήσεις, ενώ τα σχόλια διεθνώς είναι διθυραμβικά. Ποιο μπορεί να είναι το “μυστικό” του;
Στο B-Segment, ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και η Ford σκέφτηκε να ρισκάρει λανσάροντας ένα μικρό SUV το οποίο να συνδυάζει τις ανέσεις ενός SUV, τη… χάρη ενός αυτοκινήτου πόλης και τις… χαρές που δίνει ένα hot hatch. Φορτώνοντάς το με τεχνολογία, αλλά και μπόλικη ιπποδύναμη (155 ίπποι από 1 λίτρο), το Puma ST-Line που οδηγούμε, φαντάζει ως η μοναδική επιλογή για κάποιον που θέλει ένα μικρό SUV, αλλά και να μην αποχωριστεί τις χαρές της οδήγησης. Με την τιμή κάτω από το όριο των 26.000 ευρώ, φωνάζει σαν τις… Σειρήνες να το πάρεις- αν εξαιρέσεις το Puma ST με τον 1,5 Ecoboost και τους 200 ίππους (με το οποίο το μοντέλο πλέον “ξεφεύγει” εντελώς από τον ανταγωισμό).
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Όπως σχεδον το σύνολο των δοκιμών συμφωνούν ότι στις συγκρίσεις με όλο τον ανταγωνισμό, το Ford αναδεικνύεται νικητής, αφού είναι ένα από τα ελάχιστα SUV που κάνουν την οδήγηση διασκεδαστική, έτσι συμβαίνει και με τη δική μας εμπειρία. Είναι επίσης έξυπνο, οικονομικό και πρακτικό, αξίες της εποχής.
Το Puma μπορεί να είναι βασισμένο στο πάτωμα του Fiesta, όμως το (ψηφισμένο από τους αγοραστές του) όνομα, το έλκει από παλιότερο supermini της μάρκας, το οποίο είναι ένα από τα πλέον αδικημένα hatches της ιστορίας σε ό,τι αφορά την “υστεροφημία”. Η νέα γενιά δεν έχει σχέση με την προηγούμενη, καθώς είναι πιο “μυώδης” και λιγότερο διακριτική.
Όχι ότι θυμίζει και σε πολλά πράγματα το hatch “αδερφάκι” του με το οποίο μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα. Η απόσταση από το έδαφος φτάνει τα 16,5 cm και το συνολικό ύψος τα 1.534 mm. Le site μεταξόνιο φτάνει τα 2,59 m, αυξημένο κατά 10 cm σε σχέση με το Fiesta. Είναι ωστόσο κατά 4 cm μικρότερο από το νέο Juke και το Kamiq, γεγονός που θα το καταλάβουν οι πίσω επιβάτες.
Μοιράζεται πάντως κοινά μηχανικά μέρη με το Fiesta και… χαρακτηριστικά. Ναι, και στο Puma ST-Line η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς, ναι, η μπροστινή ανάρτηση αποτελείται από γόνατα McPherson, όμως ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω έχει επανασχεδιαστεί, ώστε να είναι κατά 50% στιβαρότερος, ενώ διαφορετικά είναι και τα αμορτισέρ, σε σχέση με το Fiesta.
Το “ζουμί”, ωστόσο, βρίσκεται σε αυτά που δεν φαίνονται. Με τη Ford να είναι ο πρώτος διδάξας στο downsizingle Puma ST-Line φορά κάτω από το καπό τον πολυβραβευμένο Ecoboost 1.000 κυβικών εκατοστών, performance 155 ίππων et 240 Nm ροπής. Το τελευταίο νούμερο αποδίδεται με τη βοήθεια του 48βολτου mild-hybrid συστήματος, ενός ηλεκτρικού μοτέρ το οποίο βοηθά στην l'accélération et le la réduction de la consommation, ανακτώντας ενέργεια κατά την πέδηση.
Ουσιαστικά, το σύστημα μίζας/γεννήτριας (BISG) αποθηκεύει την ενέργεια που ανακτά σε μια μπαταρία Li-Ion 10 Ah την οποία χρησιμοποιεί ως “έξτρα υπερτροφοδότηση“, συνεισφέροντας ισχύ 11,5 kW et ροπή 50 Νm, όπου χρειάζεται, με έμφαση στις bas régime. Η ροπή διατηρείται σταθερή à 190 Nm de la 1.900 ως τις 5.500 σ.α.λ., αγγίζει τα 220 Nm στις 3.000 σ.α.λ. και κορυφώνεται στα 240 Nm όταν ο οδηγός πατήσει τέρμα το γκάζι και πάρει το μέγιστο της απόδοσης από τον συνδυασμό θερμικού και ηλεκτρικού μοτέρ.
Le site BISG, δεν έχει αισθητό “κλώτσημα” και μια μπάρα στο καντράν φανερώνει πότε και πως λειτουργεί, ενώ πιο εμφανής είναι η παρουσία του με το σβήσιμο του κινητήρα όταν η ταχύτητα πέσει κάτω από τα 15 χαω, αλλά και στην ομαλότερη επανεκκίνηση απ’ ό,τι στα stop/start με συμβατική μίζα.
Sur la route, όμως, είναι η πραγματική έκπληξη. Αρχικά, ποιος θα περίμενε ότι κάποτε θα λέγαμε πως ένας χιλιάρης κινητήρας έχει επάρκεια δύναμης σε όλο το φάσμα στροφών, ώστε να μη χρειάζεται να ασχολείσαι πολύ με το κατά άλλα ακριβές και ευχάριστο 6άρι κιβώτιο για να κινηθείς γρήγορα;
Η Ford δίνει 9 δευτερόλεπτα pour le σπρίντ από στάση στα 100 χ.α.ω. et τελική στα 200, αλλά στην πράξη, το Puma ST-Line φαίνεται πολύ γρηγορότερο και έχει ιδιαίτερα καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις, ενώ η τελική όντως περιορίζεται λίγο μετά τα 200 (205, για την ακρίβεια). Το μοτέρ είναι πολύ ζωντανό και, αντίθετα με ό,τι θα περίμενες από ένα τρικύλινδρο χιλιάρι, όσο περισσότερο πατάς το γκάζι, τόσο περισσότερη “ψυχή” δείχνει. Με τη βοήθεια και του ηλεκτρικού μοτέρ, αλλά και της σφιχτής κλιμάκωσης των σχέσεων, το Puma ST-Line δείχνει ότι έχει όρεξη να ανεβάσει στροφές, αλλά και αρκετά αποθέματα ισχύος ώστε να αναδείξει το ωραία στημένο πλαίσιο. Γκάζι λοιπόν, δεν θα σου λείψει ποτέ!
Και ποιος θα περίμενε ότι κάποτε θα λέγαμε πως ένα SUV είναι ευχάριστο et ικανό στη σπορ οδήγηση. Βοηθούμενο από το χαμηλό βάρος (1.280 κιλά), το πιο σφιχτό setup αναρτήσεων et le 18άρες ζάντες, μαζί με το ελαστικό και άμεσο μοτέρ, μπορεί να σε παρασύρει σε ρυθμούς οδήγησης που ταιριάζουν περισσότερο σε sport hatch;
Οδηγοκεντρικό. Αυτό είναι το Puma ST- Line. Η απόκριση στο γκάζι, η Puissance σε όλο το φάσμα, αλλά και η συμπεριφορά του στα σφιχτά, ορεινά κομμάτια, est δικαίωση για τη Ford και την επιλογή της. Τo Puma είναι παντού και πάντα ζωηρό et έτοιμο για παιχνίδι, με τις inclinaisons να είναι τόσο ελάχιστες που να θυμίζουν με τίποτα το ύψος του και το Boîte να ελέγχεται και να συμπεριφέρεται excellent. Η flexibilité et le ταχύτητα με την οποία αλλάζει κατεύθυνση είναι μνημειώδεις και, με το τέλειο σε βάρος τιμόνι με την ουσιαστική πληροφόρηση, ο οδηγός μπορεί να εκμεταλλευθεί τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Εκπλήξεις δεν θα δεις ούτε αν κουβαλήσεις φόρα στη στροφή. Και επειδή είπαμε για “παιχνίδι”, το Puma αυτό έχει και μια υπερστροφική προδιάθεση, που σου επιτρέπει να τη χρησιμοποιήσεις για να τοποθετηθείς στην είσοδο μιας στροφής.
Η poste et le άριστο πλαίσιο βοηθούν και στο πρόγραμμα sport οι κλίσεις είναι ελάχιστες και ο έλεγχος του αμαξώματος άψογος. Το Puma έχει πληροφοριακό τιμόνι με σωστό βάρος, είναι ευέλικτο, αλλάζει κατεύθυνση άμεσα και ακολουθεί πιστά τις γραμμές που χαράζεις, με τα περιθώρια πρόσφυσης να είναι υψηλά και τη γενικότερη συμπεριφορά προοδευτική, “τυπική” Ford που σε αφήνει να τοποθετηθείς στην είσοδο. Σε συνδυασμό με τα κορυφαία σε αίσθηση και απόδοση freins, το Puma ST-Line είναι το καλύτερο της κατηγορίας. Σε αυτά πρόσθεσε και την κατανάλωση, η οποία πλησιάζει των ασθενέστερων υβριδικών της κατηγορίας, αφού στη δοκιμή μας κινήθηκε στα 6,9 lt/100 km (μπορεί εύκολα να φτάσει στα 6,0) αλλά και την κορυφαία απόσβεση των αναρτήσεων που δεν αφήνει το σύνολο να γίνει κουραστικό στην καθημερινότητα.
Sur A l'intérieur, δεν υπάρχουν αλλαγές από το ταμπλό του Fiesta, με εξαίρεση τον εντυπωσιακό πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών που αλλάζει χρώμα ανάλογα με την επιλογή του προγράμματος οδήγησης (έχει 5 τέτοια) και εμφανίζει ένα εντυπωσιακό γραφικό με ένα πούμα όταν ανοίγει, ενώ η 8άρα οθόνη στη μέση του ταμπλό έχει στανταρ ενσωματωμένο το SYNC3. Με τις σπορ λεπτομέρειες όπως οι κόκκινες ραφές και οι δερμάτινες λεπτομέρειες, τα υλικά ικανοποιούν σε υφή και συναρμογή, ενώ υπάρχουν χώροι εμπρός-πίσω, καθώς και δεκάδες “καλούδια”, όπως η θήκη ασύρματης φόρτισης του κινητού. Ο χώρος αποσκευών των 402 lt, “φιλοξενεί” και το MegaBox, έναν “κρυφό” χώρο χώρο 80 lt στο πάτωμα που έχει τρύπα αποστράγγισης και μπορεί να πλυθεί ακόμα και με λάστιχο. Γεγονός βολικό, για όσους κάνουμε τρέλες του τύπου να φέρνουμε καρπούζια, τυρί, λάδι κι άλλα τέτοια από το χωριό.
Εν κατακλείδι, με τον πλούσιο εξοπλισμό που περιλαμβάνει από το clima στο ηχοσύστημα B&O με 10 ηχεία, ad. cruise control, πλήρως αυτόματο σύστημα παρκαρίσματος και fun to drive χαρακτήρα, ίσως η Ford να έχει δώσει στην κατηγορία, με το Puma, ό,τι δεν μπορούσαν να βρουν ως τώρα οι αγοράστες…