Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφώνησε να προτείνει ένα θεσμικό πλαίσιο για την εξαίρεση των αυτοκινήτων που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα από τη σταδιακή κατάργηση των νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035, προκειμένου να επιλυθεί η διαμάχη με τη Γερμανία σχετικά με την κύρια ευρωπαϊκή πολιτική της Ευρώπης για το κλίμα στον τομέα των αυτοκινήτων.
Το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας έχει εδώ και εβδομάδες εμποδίσει τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035, απαιτώντας εξαίρεση για τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με ηλεκτρονικά καύσιμα.
Ένα έγγραφο της Επιτροπής που εξασφάλισε το Reuters τη Δευτέρα έδειξε πώς η ΕΕ σχεδιάζει να χορηγήσει αυτή την εξαίρεση, στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που επιτεύχθηκε την Παρασκευή μεταξύ του Βερολίνου και των Βρυξελλών.
Όταν οι χώρες της ΕΕ εγκρίνουν τον νόμο για τη σταδιακή κατάργηση του 2035, η Επιτροπή θα δημιουργήσει μια νέα κατηγορία οχημάτων στην ΕΕ για τα αυτοκίνητα που θα μπορούν να λειτουργούν μόνο με καύσιμα ουδέτερου άνθρακα.
Στη συνέχεια, η Επιτροπή θα παρουσιάσει έναν άλλο κανονισμό που θα διευκρινίζει πώς αυτά τα αυτοκίνητα μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου του 2035, αναφέρεται στο έγγραφο.
Αυτό θα λάβει τη μορφή κατ’ εξουσιοδότηση πράξης – ένα είδος νόμου που είναι δύσκολο να απορριφθεί από τις χώρες της ΕΕ και τους νομοθέτες. Ως πρόσθετη διαβεβαίωση προς τη Γερμανία, η Επιτροπή δήλωσε ότι, εάν ο νόμος αυτός απορριφθεί, θα “ακολουθήσει άλλη νομοθετική οδό” για να επιτρέψει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με ηλεκτρονικά καύσιμα.
Η συμφωνία ανοίγει τον δρόμο για τους υπουργούς των χωρών της ΕΕ να εγκρίνουν τελικά την Τρίτη τον νόμο για τη σταδιακή κατάργηση του 2035 για τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, επιτρέποντάς του να τεθεί σε ισχύ.
Η Ιταλία, η οποία επιθυμεί να εξαιρεθούν επίσης τα αυτοκίνητα που κινούνται με βιοκαύσιμα από τη σταδιακή κατάργηση του 2035, προσπάθησε τη Δευτέρα ανεπιτυχώς να καθυστερήσει την ψηφοφορία.
Τα ηλεκτρονικά καύσιμα παρασκευάζονται με τη χρήση δεσμευμένων εκπομπών CO2 και υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Τέτοια καύσιμα δεν παράγονται ακόμη σε κλίμακα, αλλά θεωρούνται από ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες ως μια οδός για την παράταση της χρήσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Καλό για τη Ferrari, την Porsche
Η συμφωνία αναμένεται να αλλάξει ελάχιστα σε ό,τι αφορά τα μακροπρόθεσμα σχέδια των αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός από τα πιο high-end οχήματα.
Ο Όμιλος Volkswagen δήλωσε ότι η συμφωνία θα βοηθήσει σε ειδικές εφαρμογές όπως τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και μοντέλα χαμηλού όγκου, όπως το σπορ αυτοκίνητο Porsche 911.
“Βλέπουμε τα ηλεκτρονικά καύσιμα ως μια χρήσιμη προσθήκη στον υπάρχοντα στόλο των κινητήρων εσωτερικής καύσης και για ειδικές εφαρμογές, όπως οχήματα έκτακτης ανάγκης ή περιορισμένες σειρές, όπως για παράδειγμα η Porsche 911”, ανέφερε η VW σε ανακοίνωσή της. Η VW δήλωσε ότι παραμένει προσηλωμένη στην ηλεκτροκίνηση του στόλου της.
Το λόμπι αυτοκινήτων VDA της Γερμανίας δήλωσε ότι υποστήριξε μια συμφωνία που επιτρέπει σε διάφορες τεχνολογίες να μειώσουν τις εκπομπές CO2 με σημαντικές προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν για την κλιμάκωση της παραγωγής.
“Τώρα πρέπει να επιτρέψουμε την παραγωγή ηλεκτρονικών καυσίμων σε κλίμακα και σε ανταγωνιστικές τιμές, κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο με μεγάλο εύρος στρατηγικών αποφάσεων”, ανέφερε η ομάδα λόμπι σε δήλωσή της. “Οι Βρυξέλλες και το Βερολίνο χρειάζονται το μέγιστο δυνατό αριθμό σταθερών ενεργειακών συμπράξεων στις πολλές χώρες που διαθέτουν εξαιρετικές συνθήκες για την παραγωγή ηλεκτρονικών καυσίμων”.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ferrari Benedetto Vigna χαιρέτισε τα σχέδια για την εξαίρεση των αυτοκινήτων που λειτουργούν με ηλεκτρονικά καύσιμα από τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων. Η απόφαση αυτή θα δώσει στην αυτοκινητοβιομηχανία “μεγαλύτερη ελευθερία στο καθεστώς παραγωγής”, δήλωσε ο Vigna σε εκδήλωση του Reuters με ειδησεογράφους.
Η Ferrari, η οποία είναι γνωστή για τους βρυχηθμούς βενζινοκινητήρες της, παράγει ήδη plug-in υβριδικά αυτοκίνητα και έχει υποσχεθεί το πρώτο της πλήρως ηλεκτρικό όχημα για το 2025.
Η εξαίρεση επικρίθηκε από τους ακτιβιστές για το κλίμα. “Τα ηλεκτρικά καύσιμα αποτελούν μια δαπανηρή και μαζικά αναποτελεσματική εκτροπή από τη μετατροπή σε ηλεκτρικά που αντιμετωπίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης”, δήλωσε η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια της επιτροπής της οργάνωσης Transport & Environment.
Η αντίθεση του Βερολίνου την τελευταία στιγμή ήρθε παρόλο που οι χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχαν συμφωνήσει πέρυσι σε μια συμφωνία σχετικά με τον νόμο για τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Αυτό αναστάτωσε ορισμένους διπλωμάτες της ΕΕ, οι οποίοι λένε ότι θα μπορούσε να ενθαρρύνει τις κυβερνήσεις να μπλοκάρουν άλλες προσεκτικά διαπραγματευθείσες συμφωνίες σχετικά με τις πολιτικές για το κλίμα.