288 GTO. Η αρχή της Big 5 του Maranello

TopSpeed Retro Car Sunday – Chapter : Ferrari 288 GTO

Η 288 GTO είναι ίσως η πιο “άγνωστη” ή λιγότερο συζητημένη απο τις 5 Ferrari που απαρτίζουν τη Big 5 της εταιρείας (288 GTO, F40, F50, Enzo & LaFerrari), ωστόσο αποτελεί την αρχή αυτής και έχει ένα δικό της κομμάτι στην ιστορία της Ferrari. Ας τη γνωρίσουμε λοιπόν, καλύτερα.

Πως γεννήθηκε η 288 GTO

Η Ferrari GTO, είχε σχεδιαστεί και εξελιχθεί για να συμμετάσχει στο πρωτάθλημα Group B Circuit Race series, με τον ελάχιστο απαιτούμενο αριθμό αυτοκινήτων παραγωγής, να ανέρχεται στα 200 αντίτυπα, για να μπορέσει το εκάστοτε μοντέλο να συμμετάσχει στο πρωτάθλημα. Ωστόσο, λόγω των πολλών θανάτων στο Rally Group B πρωτάθλημα, το Group B Circuit Race series έπαψε να υφίσταται στο τέλος της σεζόν του 1986, με τις εως τότε 272 κατασκευασμένες GTO να μην έχουν αγωνιστεί ποτέ, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την αξιοποίηση και πώληση τους ως αυτοκίνητα δρόμου. Απο το εργοστάσιο, βγήκαν 271 κόκκινες και 1 μαύρη.

Μερικά απο τα σχεδιαστικά στοιχεία της GTO, είχαν πρωτοεμφανιστεί σε ένα concept σχεδιασμένο απο τον Pininfarina, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης του 1977, βασισμένο σε μία 308. Η 288 GTO, ξεκίνησε ως μία μετατροπή των 308/328 προκειμένου να διατηρήσει η Ferrari σε χαμηλά επίπεδα το κόστος εξέλιξης, ωστόσο, στη τελική της μορφή, η GTO είχε διατηρήσει ελάχιστα στοιχεία απο τις 308 και 328.

Μερικά εύκολα διακριτά σχεδιαστικά στοιχεία της 288 είναι τα flares στα πίσω φτερά, τα μεγαλύτερα εμπρός και πίσω spoiler, οι μεγάλοι “flag-style” καθρέφτες της και τα 4 εμπρός φωτιστικά σώματα, ανά 2, στις άκρες του προφυλακτήρα. Διατηρημένα απο το σχεδιασμό της 250 GTO, ήταν οι αεραγωγοί στα πίσω φτερά, για τη ψύξη των πίσω φρένων, όσο και ο σχεδιασμός της πίσω αεροτομής.

Η 288 GTO, είχε επίσης, φαρδύτερα πάνελ απο την 308, προκειμένου να καλύπτουν τα φαρδύτερα αγωνιστικά ελαστικά της Goodyear με τα οποία ήταν εφοδιασμένη. Η ανάρτηση της ήταν ρυθμιζόμενη προκειμένου να μπορεί να ανεβαίνει ψηλότερα για οδήγηση σε δρόμο και να χαμηλώνει για οδήγηση σε πίστα. Το βάρος της ανέρχεται στα 1160 κιλά, με το τα μεγάλα πάνελ της να είναι κατασκευασμένα απο fiberglass, ενώ το καπό της ήταν κατασκευασμένο απο Kevlar. Η οροφή της είναι ένα μείγμα απο Kevlar και ανθρακόνημα, ενώ “συμβατικό” μέταλλο, χρησιμοποιήθηκε μόνο στις πόρτες.

Η καρδία της 288 GTO

Η ονομασία 288, αναφέρεται στις χωρητικότητα του κινητήρα, στα 2.8 λίτρα. Ο V8 της 288 GTO, είναι βασισμένος στο κινητήρα της 308, με 1 χιλιοστό στενότερη διάμετρο κυλίνδρων προκειμένου να περνάει οριακά το περιορισμό της FIA, όπου η χωρητικότητα του κινητήρα πολλαπλασιάζονταν επί 1.4, με το αποτέλεσμα αυτό να έχει όριο τα 4 λίτρα χωρητικότητα.

Εφοδιασμένος με 2 turbo της IHI, air-to-air intercooler της Behr, σύστημα ψεκασμού καυσίμου της Weber-Marelli και συμπίεση 7.6:1, ο V8 της 288 GTO, αποδίδει 400 ίππους στις 7000 σ.α.λ. και 496Nm ροπής στις 3800 σ.α.λ. .

Προκειμένου να καταφέρει να χωρέσει στο πλαίσιο, ο κινητήρας της 288 είναι κάθετα τοποθετημένος, αξιοποιώντας τον μέχρι τώρα, χώρο αποσκευών της 308, προκειμένου να δημιουργηθεί και ο απαραίτητος χώρος για τη τοποθέτηση των turbo και των intercooler. Το κιβώτιο είναι τοποθετημένο τέρμα πίσω, σε ένα πιο συνηθισμένο layout κινητήρα/κιβωτίου σε αγωνιστικό.

Σύμφωνα με τη Ferrari, το 0-100 πραγματοποιείται σε περίπου 5 δευτερόλεπτα, το 0-200 σε 15 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα, ανέρχεται στα 304 χιλιόμετρα / ώρα, κάνοντας την 288 GTO ένα απο τα ταχύτερα αυτοκίνητα δρόμου της εποχής της.

Επιδόσεις

Μετρήσεις που έκανε το Road & Track : 

  • 0-30 mph (48 km/h) : 2.3 sec
  • 0-50 mph (80 km/h) : 4.1 sec
  • 0-60 mph (97 km/h) : 5.0 sec
  • 0-70 mph (113 km/h) : 6.2 sec
  • 0-80 mph (129 km/h) : 7.7 sec
  • 0-100 mph (161 km/h) : 11.0 sec
  • 0-120 mph (193 km/h) : 16.0 sec
  • Standing 1/4 mile : 14.1 sec @ 113 mph (182 km/h)
  • Τελική Ταχύτητα : 304 km/h

288 GTO Evoluzione

Photo Copyright : Marcinek_55 (Flickr)

H Ferrari κατασκεύασε 6 288 GTO Evoluzione, 5 παραγωγής και 1 εξέλιξης, με πολύ πιο έντονα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά και ανασχεδιασμένο εμπρός μέρος, όσο και μηχανικά μέρη, για να συμμετάσχει στο πρωτάθλημα Group B.

Στην Evoluzione, o V8 αποδίδει 660 ίππους και το βάρος της ανέρχεται σε μόλις 940 κιλά, με τη τελική της ταχύτητα να αγγίζει τα 360 km/h. Μεγάλο μέρος των αεροδυναμικών μερών της Evoluzione, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο σχεδιασμένο της διαδόχου της F40.

Photo Copyright : Dave Rook (Flickr)

Πιστεύεται πως και οι 6 υπάρχουν μέχρι και σήμερα, με μία εκ των παραγωγής να βρίσκεται στο τμήμα συναρμολόγησης των κινητήρων στο Maranello, ενώ το πρωτότυπο να είναι επίσης στη κατοχή της Ferrari, μίας και είχε χρησιμοποιηθεί για την εξέλιξη της F40.

Οδηγοί της Formula 1 που είχαν μία 288 GTO

  • Michele Alboreto (56195)
  • Eddie Irvine
  • Keke Rosberg (56653)
  • Niki Lauda (58329), του δόθηκε ως δώρο απο τον ίδιο τον Enzo Ferrari και είναι η 272/272

 Αll-in-all

H 288 GTO αποτελεί κομμάτι κάθε συλλογής Ferrari, καθώς αποτελεί την αρχή της Big 5 και τη πρώτη turbo Ferrari, που οδήγησε και στη δημιουργία της αγαπημένης πολλών F40. 

Η 288 GTO, όπως και η Carrera GT για τη Porsche, είναι ένα παράδειγμα ενός φιλόδοξου project για το κομμάτι των αγώνων το οποίο αν και δεν αγωνίστηκε ποτέ, κατάφερε να γράψει ένα δικό του μοναδικό κεφάλαιο στην ιστορία, τόσο του κατασκευαστή της, όσο και στην ιστορία της αυτοκίνησης γενικότερα.

H 288 GTO αποτελεί άλλο ένα διαμάντι της αυτοκίνησης της δεκαετίας του ’80, του οποίου η λάμψη δεν θα χαθεί ποτέ, όσα χρόνια και αν περάσουν

Ferrari 288 GTO Photo Copyright (minus the Evoluzione photos) : Patrick Ernzen (Flickr)