Ο προτεινόμενος κανονισμός Euro 7 θα αυξήσει το κόστος κατασκευής αυτοκινήτων, βαν, φορτηγών και λεωφορείων. Μια μελέτη της Frontier Economics υπολογίζει το κόστος ανά όχημα σε περίπου 2.000 ευρώ για τα αυτοκίνητα και τα βαν με κινητήρα εσωτερικής καύσης και κοντά στα 12.000 ευρώ για τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά και λεωφορεία. Τα ποσά αυτά είναι 4 έως 10 φορές υψηλότερα από τις εκτιμήσεις της Επιτροπής στην εκτίμηση επιπτώσεων του Euro 7 (180-450 ευρώ για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά και 2.800 ευρώ για τα φορτηγά και τα λεωφορεία).
Οι εκτιμήσεις αυτές περιλαμβάνουν μόνο το άμεσο κόστος κατασκευής, κυρίως για τον εξοπλισμό και τις επενδύσεις. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτά τα πρόσθετα κόστη δεν αντιστοιχούν στις τιμές αγοράς- αντίθετα, ανεβάζουν ακόμη περισσότερο τις τιμές για τους τελικούς χρήστες. Συνεπώς, οι αυξήσεις των τιμών θα είναι πιθανότατα υψηλότερες από τους αριθμούς που αναφέρονται στη μελέτη.
Με τους ισχύοντες κανόνες Euro 6/VI, η ΕΕ έχει τα πιο ολοκληρωμένα και αυστηρά πρότυπα για τις εκπομπές ρύπων (όπως NOx και σωματίδια) στον κόσμο. Οι εκπομπές καυσαερίων βρίσκονται ήδη σε ελάχιστα μετρήσιμα επίπεδα χάρη στην υπερσύγχρονη τεχνολογία των οχημάτων.
“Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει δεσμευτεί να μειώσει περαιτέρω τις εκπομπές προς όφελος του κλίματος, του περιβάλλοντος και της υγείας. Ωστόσο, η πρόταση Euro 7 δεν είναι απλώς ο σωστός τρόπος για να γίνει αυτό, καθώς θα έχει εξαιρετικά χαμηλό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με εξαιρετικά υψηλό κόστος”, δήλωσε η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
“Μεγαλύτερα οφέλη για το περιβάλλον και την υγεία θα επιτευχθούν με τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ενώ ταυτόχρονα θα αντικατασταθούν τα παλαιότερα οχήματα στους δρόμους της ΕΕ με εξαιρετικά αποδοτικά μοντέλα Euro 6/VI.”
Εκτός από το άμεσο κόστος, η πρόταση Euro 7 θα προκαλέσει έμμεσο κόστος, όπως η υψηλότερη κατανάλωση καυσίμων. Κατά τη διάρκεια ζωής ενός οχήματος, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος καυσίμων κατά 3,5% – που αντιστοιχεί σε επιπλέον 20.000 ευρώ για τα φορτηγά μεγάλων αποστάσεων και 650 ευρώ για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά.
Αυτό το έμμεσο κόστος – το οποίο αγνοείται στην εκτίμηση επιπτώσεων της Επιτροπής – έρχεται να προστεθεί στο άμεσο κόστος. Θα προσθέσουν στο συνολικό κόστος κατοχής ενός οχήματος, ασκώντας πρόσθετες οικονομικές πιέσεις στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις σε μια εποχή υψηλού πληθωρισμού και αύξησης των τιμών της ενέργειας.