Vivre le mouvement dans la rue

Nouvelles normes Euro7 : des limites plus strictes pour les NOx et les particules - des limites également pour les voitures électriques

Η Commission européenne δημοσίευσε επιτέλους τις προτάσεις της για τη νομοθεσία Euro 7 για τα όρια εκπομπών

Η θέσπιση των νέων προτύπων, κλείνει μια μακρά περίοδο αναμονής, που χαρακτηρίζεται από πολυάριθμες αναφορές που συνδέονται με ορισμένες σημαντικές ειδήσεις.  Στην πραγματικότητα, οι απαιτήσεις ισχύουν για όλους τους τύπους μηχανοκίνητων οχημάτων (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών), ισχύουν για ορισμένους ρύπους (όπως οξείδια του αζώτου – NOx – ή σωματίδια) και επηρεάζουν όχι μόνο τους κινητήρες, αλλά και εξαρτήματα όπως τα φρένα και τα ελαστικά.  Επιπλέον, τα νέα όρια δεν περιλαμβάνουν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.  Ο λόγος είναι απλός, καθώς με το πακέτο Fit for 55, η Ευρώπη έχει ήδη αποφασίσει να μειώσει τις εκπομπές CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά στο 100% έως το 2035.

Τομείς εφαρμογής

Η κύρια καινοτομία είναι το πεδίο εφαρμογής.  Σε σύγκριση με το παρελθόν, η νέα νομοθεσία επηρεάζει όχι μόνο τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, αλλά και τα λεωφορεία και τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, επειδή στόχος της Επιτροπής είναι να μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις ολόκληρου του τομέα των οδικών μεταφορών, ο οποίος θεωρείται υπεύθυνος για το 39% των εκπομπών οξειδίου του αζώτου το 2018 (47% στις αστικές περιοχές).  Με το Euro 7, τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά θα πρέπει να εκπέμπουν 35% λιγότερα NOx από την προηγούμενη νομοθεσία και τα μεγαλύτερα οχήματα 56%.  Επιπλέον, τα αιωρούμενα σωματίδια θα πρέπει να μειωθούν κατά 13% και 39% αντίστοιχα, ενώ αναμένεται μείωση 27% για τα συστήματα πέδησης.  Μια άλλη καινοτομία συνδέεται ακριβώς με τις διατάξεις για τα ρυπογόνα σωματίδια: «Οι κανόνες του Euro 7 είναι ουδέτεροι από άποψη τεχνολογίας και καυσίμου», λένε από τις Βρυξέλλες.  «Αυτό σημαίνει ότι τα ίδια όρια εκπομπών ισχύουν για όλα τα οχήματα της ίδιας κατηγορίας, ανεξάρτητα από την τεχνολογία (για παράδειγμα, συμβατικός κινητήρας εσωτερικής καύσης, υβριδικός ή plug-in κινητήρας) ή το καύσιμο που χρησιμοποιείται (βενζίνη, ντίζελ ή άλλο). , αφορούν επίσης οχήματα με ουδέτερο CO2 (ηλεκτρικά ή κυψέλες καυσίμου)».

Νέα στοιχεία και εποχές

Η «τεχνολογική ουδετερότητα» αντικατοπτρίζεται, για παράδειγμα, στα όρια για τα οξείδια του αζώτου, τα οποία πλέον ορίζονται στα 60 mg/km για τους βενζινοκινητήρες και στα 80 για το ντίζελ.  Η νέα νομοθεσία ορίζει το όριο στα 60 και για τα δύο είδη καυσίμων.  Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διεύρυνε επίσης τον κατάλογο των ρυπογόνων στοιχείων που καλύπτονται από τη νομοθεσία.  Το Euro 7 (VI για φορτηγά και λεωφορεία) καλύπτει, εκτός από τα οξείδια του αζώτου (NOx), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), καθώς και τα σωματίδια, τους υδρογονάνθρακες, το μεθάνιο και την αμμωνία για φορτηγά και λεωφορεία.  Τα όρια στο τελευταίο, υπό το πρίσμα του ρόλου στη δημιουργία αστικής αιθαλομίχλης, επεκτείνονται και στα αυτοκίνητα και τα φορτηγά.  Επιπλέον, η φορμαλδεΰδη και το υποξείδιο του αζώτου για βαρέα οχήματα μπαίνουν στη λίστα.  Το Euro 7 θα είναι επίσης το πρώτο πρότυπο στον κόσμο που θα ρυθμίζει τα μικρότερα εξαιρετικά λεπτά σωματίδια (έως 10 νανόμετρα), τα σωματίδια που παράγονται από τα φρένα και ακόμη και τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.  Σύμφωνα με την πρόταση, η ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου κανονισμού είναι η 1η Ιουλίου 2025 για τα νέα ελαφρά οχήματα και η 1η Ιουλίου 2027 για τα βαρέα οχήματα.  Ωστόσο, υπάρχουν «περιορισμένες εξαιρέσεις» για αυτοκίνητα από εξειδικευμένους κατασκευαστές.  Επιπλέον, προβλέπεται περαιτέρω επέκταση των σημερινών τομέων εφαρμογής, ώστε να αντικατοπτρίζεται καλύτερα «ο κανονικός κύκλος ζωής των οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των μεταχειρισμένων».  Μάλιστα, τα αυτοκίνητα Euro 6 πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις έως 100.000 χιλιόμετρα ή 5 χρόνια χρήσης, αλλά ο μέσος όρος ηλικίας του ευρωπαϊκού στόλου πλησιάζει τα 12 χρόνια.  Για το λόγο αυτό, με τις νέες διατάξεις αυξάνονται τα χιλιόμετρα σε 200 χιλιάδες και τα έτη σε 10.

Κόστος και συνέπειες

Στις προτάσεις τους, οι Βρυξέλλες ήθελαν επίσης να λάβουν υπόψη το κόστος που συνδέεται με την εφαρμογή των νέων διατάξεων, ξεκινώντας από την πιθανή αύξηση των τιμοκαταλόγων: «Κατά τον καθορισμό των νέων κανόνων, η Επιτροπή ανέλυσε διεξοδικά τον αντίκτυπο των προτύπων στην προσβασιμότητα της κινητικότητας, ειδικά υπό το φως της τρέχουσας αύξησης του πληθωρισμού. Οι αναμενόμενες αυξήσεις κόστους σε σχέση με την τρέχουσα κατάσταση αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό κλάσμα της συνολικής τιμής του οχήματος, δηλαδή μεταξύ 90 και 150 ευρώ για αυτοκίνητα και βαν και περίπου 2700 ευρώ για φορτηγά και λεωφορεία».  Ωστόσο, η ίδια η Επιτροπή πιστεύει ότι τα οφέλη για την υγεία από τη λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση «αντισταθμίζουν σημαντικά αυτό το κόστος για τους παραγωγούς, τους καταναλωτές και τις αρχές».  Η Επιτροπή ήθελε επίσης να λάβει υπόψη την τρέχουσα δέσμευση των κατασκευαστών στο μέτωπο της ηλεκτρικής κινητικότητας και τον στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2035 και, ως εκ τούτου, πιστεύει ότι οι προτάσεις της παρουσιάζουν “οικονομικές λύσεις” και είναι ικανές να ενισχύσουν τις επενδύσεις σε περιβαλλοντικές καινοτομίες. Το ρυθμιστικό και διοικητικό κόστος για τον τομέα παρέχει οφέλη όσον αφορά τις εξαγωγές, καθώς ορισμένες χώρες όπως η Αυστραλία, η Βραζιλία, η Κίνα ή η Ινδία τείνουν να προσαρμόζουν τα πρότυπά τους σε εκείνα της Ευρώπης.  Επιπλέον, οι απαρχαιωμένες δοκιμές καταργούνται υπέρ νέων δοκιμών, που αναπτύχθηκαν με βάση την εμπειρία των παραμέτρων RDE (Real Driving Emissions) και σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων. Όλα τα οχήματα, στην πραγματικότητα, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συστήματα παρακολούθησης εκπομπών.  Τέλος, για το ανώτατο κοινοτικό όργανο, ο χρόνος είναι επαρκής για να επιτρέψει στους κατασκευαστές να προγραμματίσουν τις απαραίτητες επενδύσεις.

Επικριτικοί και προβληματισμένοι οι κατασκευαστές

Το πακέτο Euro 7 της Επιτροπής θα πρέπει τώρα να υποβληθεί στη συνήθη κοινοτική διαδικασία αδειοδότησης. Θα εξεταστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και, ενόψει της έγκρισής του, στη διαδικασία του τριμερούς διαλόγου.  Ήδη σήμερα, ωστόσο, έρχονται αρνητικά μηνύματα από τον κλάδο, με την ένωση Ευρωπαίων κατασκευαστών ACEA να λέει ότι «ανησυχεί σοβαρά: «Δυστυχώς, το περιβαλλοντικό όφελος της πρότασης της Επιτροπής είναι πολύ περιορισμένο, ενώ το κόστος των οχημάτων αυξάνεται πολύ», εξηγεί ο πρόεδρος Όλιβερ Ζίπσε.  «Εστιάζει σε ακραίες συνθήκες οδήγησης που δεν έχουν εφαρμογή στην πραγματική ζωή».  Ειδικότερα, οι επιπτώσεις στον τομέα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων και το χρονοδιάγραμμα έναρξης ισχύος είναι ανησυχητικές: «Το νομοθετικό πακέτο Euro 7 / VII πιθανότατα δεν θα είναι έτοιμο πριν από τα μέσα του 2024, ειδικά αν ληφθεί υπόψη ο μακρύς κατάλογος πρόσθετων δοκιμών που καλύπτει», προειδοποιεί η ACEA.  «Οι προτεινόμενες ημερομηνίες εφαρμογής – Ιούλιος 2025 για αυτοκίνητα και βαν και Ιούλιος 2027 για βαρέα οχήματα,δεν είναι ρεαλιστικές, δεδομένου του τεράστιου αριθμού μοντέλων και εκδόσεων οχημάτων που πρέπει να αναπτυχθούν, να κατασκευαστούν, να δοκιμαστούν και να παρουσιαστούν πριν από τότε. . . Η νομοθεσία για το Euro 7 / VII επομένως κινδυνεύει να είναι πολύ περίπλοκη και δαπανηρή».