Live the Movement in the streets

Hangers, pots and pans: Where your Skoda goes when it dies

Βιώσιμη αυτοκίνηση. Όλο και συχνότερα ακούμε ότι τα αυτοκίνητά μας φτιάχνονται από υλικά που δεν… φανταζόμασταν, (όπως ζαχαρότευτλα για τα πλαστικά) ώστε να ανακυκλώνονται. Αναρωτήθηκες όμως ποτέ πού πάει το αυτοκίνητό σου όταν αντικαθίσταται από ένα γυαλιστερό, ολοκαίνουριο;

Οι παλιές αγάπες δεν πάνε στον Παράδεισο. Πάνε στην ανακύκλωση. Έτσι μας λέει η Skoda, η οποία μας εξηγεί με τι κριτήρια επιλέγει τα υλικά με τα οποία κατασκευάζει τα μοντέλα της. Και μας εξηγεί πού προορίζονται να καταλήξουν τα σημερινά Skoda όταν τελειώσει ο κύκλος ζωής τους, χωρίς να επιβαρύνουν το περιβάλλον και τις επόμενες γενιές.

Η χρήση ανακυκλώσιμων υλικών και κατά προτίμηση υλικών που έχουν ήδη ανακυκλωθεί μία φορά, είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα των αυτοκινήτων. Αυτό ισχύει για το αμάξωμα και το πλαίσιο ενός οχήματος καθώς και για το εσωτερικό του. Σύμφωνα με την Οδηγία 2005/64/ΕΚ της ΕΕ, τουλάχιστον το 85% του βάρους ενός οχήματος πρέπει να είναι ανακυκλώσιμο και ένα επιπλέον 10% τουλάχιστον ανακτήσιμο από πλευράς ενέργειας. Η ŠKODA AUTO υπερβαίνει αυτές τις απαιτήσεις και εργάζεται σε συνεργασία με τον Όμιλο Volkswagen για την ανάκτηση ποσοστού άνω του 95% που αφορά στο υλικό και στην επαναχρησιμοποίησή του στα μοντέλα της.

Ο Johannes Neft, Μέλος Δ.Σ και Επικεφαλής τεχνολογικών εφαρμογών της ŠKODA AUTO αναφέρει: «Το να μπορείς να ανακυκλώσεις σχεδόν πλήρως ένα αυτοκίνητο αποτελεί ένα ιδανικό σενάριο για έναν κατασκευαστή με βιώσιμο προσανατολισμό. Στη ŠKODA και στον Όμιλο Volkswagen, έχουμε θέσει ως στόχο να ανακτήσουμε περισσότερο από 95%, πολύ περισσότερο από το 85% που έχει θέσει ως στόχο η ΕΕ. Αυτό που θέλουμε πάνω από όλα είναι να επαναχρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα από τα ανακυκλωμένα υλικά και να τα διατηρήσουμε σε έναν κύκλο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ερευνούμε συνεχώς ακόμη πιο αποτελεσματικές διαδικασίες ανακύκλωσης και νέα υλικά, κατά προτίμηση από φυσικές, ανανεώσιμες πηγές ή ακόμη και από τα απορρίμματα».

Στο τέλος του κύκλου ζωής του, ένα όχημα αποσυναρμολογείται έτσι ώστε να μπορούν να ανακυκλωθούν όσο το δυνατόν περισσότερα από τα εξαρτήματά του. Τα μέταλλα χρησιμοποιούνται για την παραγωγή νέου χάλυβα και αλουμινίου για νέα χύτευση. Τα απορρίμματα γυαλιού μετατρέπονται σε νέους υαλοπίνακες ή μονωτικό υλικό από υαλοβάμβακα. Τα πλαστικά μπορούν να μετατραπούν σε νέα καθημερινά προϊόντα, όπως κρεμάστρες ρούχων ή γλάστρες.

Επί του παρόντος περίπου το 50% του υλικού εξάγεται με χρήση πυρομεταλλουργικής τεχνολογίας, σε συνεργασία με συγκεκριμένες εταιρείες ανακύκλωσης. Η ŠKODA AUTO χρησιμοποιεί επίσης όλο και περισσότερο ανακυκλωμένη πρώτη ύλη για την κατασκευή νέων μοντέλων, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στο ŠKODA OCTAVIA, όπου σχεδόν το 1/3 των υλικών ανακυκλώνεται. Εκτός από τον χάλυβα, το αλουμίνιο και το γυαλί, η λίστα περιλαμβάνει πλαστικά και μονωτικά υλικά, τα οποία χρησιμοποιούνται ως επένδυση κάτω από το αμάξωμα, στους θόλους των τροχών και στα πατάκια.

Επιλογή υλικών με γνώμονα την ανακυκλωσιμότητα

Ήδη από το στάδιο επιλογής υλικού για ένα νέο μοντέλο, το τμήμα Τεχνικής Ανάπτυξης της ŠKODA AUTO λαμβάνει υπόψη την ανακυκλωσιμότητα της πρώτης ύλης και συμμετέχει στην έρευνα με το Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Liberec. Ένας στόχος είναι να αυξηθεί το ποσοστό των µεµονωµένων υλικών (monomaterials), που ανακυκλώνονται πιο εύκολα και αποτελεσματικά λόγω της ομοιογένειάς τους. Τα συγκεκριμένα υλικά χρησιμοποιούνται, για παράδειγμα, στην εσωτερική επένδυση, στους αεραγωγούς και ως χάλκινοι αγωγοί στις καλωδιοδέσμες. Μετά την ανακύκλωση, μπορούν να μετατραπούν σε καλύμματα καθισμάτων ή πατάκια. Λόγω απαιτητικών τεχνικών απαιτήσεων, η πλειονότητα των ανταλλακτικών σε ένα νέο μοντέλο είναι πλέον κατασκευασμένα από σύνθετα υλικά.

Ένα παράδειγμα αποτελεί η εσωτερική επένδυση των θυρών του OCTAVIA, όπου το 50% του σύνθετου υλικού είναι κατασκευασμένο από ανανεώσιμες πρώτες ύλες. Τα βιοδιασπώμενα υλικά είναι σχετικά εύκολο να ανακυκλωθούν. Η ŠKODA AUTO έχει αναπτύξει μια κομποστοποιήσιμη μεμβράνη από άμυλο καλαμποκιού για τη συσκευασία ανταλλακτικών που αποστέλλονται από την Τσεχία στο εργοστάσιο του Pune στην Ινδία. Μετά από 3-6 μήνες χρήσης, το συγκεκριμένο υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως οργανικό λίπασμα, με αποτέλεσμα να εξοικονομούνται κάθε μήνα 500 κιλά πλαστικής μεμβράνης.

Βιώσιμη επεξεργασία και σε ορισμένες περιπτώσεις πλήρης απουσία ζωικού δέρματος

Το ζωικό δέρμα χρησιμοποιείται παραδοσιακά στο εσωτερικό των αυτοκινήτων. Για να βελτιώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του δέρματος, η ŠKODA AUTO στρέφεται πλέον σε βιώσιμες διαδικασίες για την επεξεργασία του, όπως χρησιμοποιώντας ένα εκχύλισμα από φύλλα ελιάς για να δώσει μία συγκεκριμένη απόχρωση στις δερμάτινες επενδύσεις που χρησιμοποιούνται στο ENYAQ iV. Επιπλέον, οι σχεδιαστές για τα εσωτερικά των μοντέλων της ŠKODA AUTO επιλέγουν όλο και περισσότερο υφασμάτινες ταπετσαρίες, οι οποίες αντικαθιστούν το δέρμα, για παράδειγμα, στο ταμπλό.

Ανάλογα με το μοντέλο, το δέρμα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για το κεντρικό τμήμα των καθισμάτων, στο τιμόνι και μερικές φορές στον επιλογέα του κιβωτίου και στο χειρόφρενο. Υφάσματα από μπουκάλια PET και υποπροϊόντα ζάχαρης που χρησιμοποιούνται ως υλικό πλήρωσης

Τα κατασκευασμένα από έως και 70% ανακυκλωμένα μπουκάλια PET υφάσματα είναι τώρα διαθέσιμα για τα ŠKODA ENYAQ iV και KAROQ. Αυτά μετά την ανακύκλωση μεταποιούνται σε νήματα. Τα καλύμματα καθισμάτων που περιλαμβάνονται στην έκδοση του ENYAQ iV Lodge Design Selection είναι κατασκευασμένα από αυτά τα νήματα, συνδυάζοντας παράλληλα φυσικό παρθένο μαλλί. Η ŠKODA AUTO εργάζεται επίσης για την ανάπτυξη βιώσιμων υλικών με φυσικά συστατικά που θα εισέλθουν μελλοντικά στη σειρά παραγωγής. Αυτά περιλαμβάνουν ίνες ζαχαρότευτλου, ένα υποπροϊόν ζάχαρης που παράγεται στο Dobrovice, όχι μακριά από τις κεντρικές εγκαταστάσεις της ŠKODA AUTO στο Mladá Boleslav.

Οι ίνες τεύτλων θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία υλικών κάλυψης για πλαστικές επιφάνειες. Οι μηχανικοί της ŠKODA AUTO θα αξιοποιήσουν στο έπακρο τον πολτό ζαχαρότευτλων, ο οποίος βάφεται με ειδική διαδικασία και χρησιμοποιείται για τη δημιουργία σχεδιαστικών πινελιών στο εσωτερικό. Η ŠKODA AUTO έχει υποβάλει αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για τη συγκεκριμένη διαδικασία.

Νέες τεχνολογίες που βελτιώνουν την βιωσιμότητα των ελαστικών και τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας

Η ŠKODA AUTO ασχολείται επίσης με το θέμα της βιωσιμότητας στην εξέλιξη των ελαστικών. Στο μέλλον, θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ελαστικά με υψηλή αναλογία βιώσιμων υλικών ή ελαστικά με πιστοποίηση FSC, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τα αυστηρά πρότυπα για την ποιότητα και την ασφάλεια.

Για το σκοπό αυτό, η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με τις εταιρείες ελαστικών που συνεργάζεται. Η Continental για παράδειγμα, προσφέρει ελαστικά με υψηλότερη ανακυκλωμένη περιεκτικότητα και ερευνά τη χρήση φυσικού καουτσούκ από πικραλίδες. Η Bridgestone προμηθεύει ήδη τη ŠKODA AUTO με ελαφρύτερα και χαμηλότερης αντίστασης κύλισης ελαστικά για το ENYAQ iV. Νέες τεχνολογίες, όπως ο αποδοτικός LED φωτισμός εντός και εντός του οχήματος, τα βελτιστοποιημένα προγράμματα μετάδοσης της κίνησης (κινητήρας και κιβώτιο ταχυτήτων) και η συνεχής αναβάθμιση του λογισμικού μέσω over-the-air ενημερώσεων, εξασφαλίζουν επίσης χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας και συνεπώς χαμηλότερες εκπομπές ρύπων στην τρέχουσα γκάμα των μοντέλων της ŠKODA AUTO.


Επιπλέον, η προαιρετική αντλία θερμότητας ενισχύει την απόδοση της θέρμανσης και του κλιματισμού στο ENYAQ iV.