Live the Movement in the streets
EU

EU: Final agreement on the 2035 internal combustion engine ban - There is a future for e-fuels

Επετεύχθη συμφωνία μεταξύ των διαφόρων συνιστωσών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την απαγόρευση των οχημάτων εσωτερικής καύσης από το 2035

Αυτό ανακοίνωσε η Τσεχική Δημοκρατία, κάτοχος της εξάμηνης προεδρίας, αργά το βράδυ της 27ης Οκτωβρίου και μετά τις προσδοκίες του ευρωβουλευτή Jan Huitema (εισηγητής του μέτρου). Μέσω ενός tweet, η χώρα αποκάλυψε τη συμφωνία μεταξύ διαπραγματευτών από τα κράτη μέλη, το Κοινοβούλιο και την Επιτροπή σχετικά με την υποχρέωση των κατασκευαστών αυτοκινήτων να επιτύχουν 100% μείωση των εκπομπών CO2 μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας.

https://twitter.com/EU2022_CZ/status/1585711947156070400?s=20&t=Wuov5t5ptPzRaq8CVhG9Ow

Μπαίνει σε εφαρμογή η νομοθεσία

Η συμφωνία είναι πολιτικής φύσης και προσωρινού χαρακτήρα, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τους κανονισμούς για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κάθε συμφωνία που επιτυγχάνεται κατά τις διαπραγματεύσεις του λεγόμενου Τριλόγου πρέπει να εγκριθεί επίσημα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο. Ωστόσο, αυτό είναι ένα βήμα που πρέπει να θεωρείται απολύτως προφανές υπό το πρίσμα των όσων έχουν συμβεί τους τελευταίους μήνες στα δύο ανώτατα νομοθετικά όργανα του κοινοτικού μπλοκ.

Οι κύριοι όροι

Η συμφωνία δεν διαφέρει σε μεγάλο βαθμό από ό,τι έχει ήδη συμφωνηθεί και προβλέπει στόχο μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 55% για τα νέα αυτοκίνητα και 50% για τα φορτηγά έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021) και μια μείωση 100% και για τους δύο τύπους οχημάτων έως το 2035 Ο μηχανισμός κινήτρων Zlev θα διατηρηθεί επίσης έως το 2030. Εάν ένας κατασκευαστής πληροί ορισμένα κριτήρια αναφοράς για την πώληση οχημάτων μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων, μπορεί να ανταμειφθεί με χαμηλότερους στόχους. Ωστόσο, στη συμφωνία αποφασίστηκε να αυξηθεί το σημείο αναφοράς στο 25% για τα αυτοκίνητα και στο 17% για τα φορτηγά.

Ελπίδα για τα ηλεκτρονικά καύσιμα.

Ο Τρίλογος συμφώνησε επίσης να συμπεριλάβει μία από τις προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα «Μετά από διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση για την ταξινόμηση οχημάτων που λειτουργούν αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερου CO2 μετά το 2035, σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, εκτός του πεδίου εφαρμογής των κανόνων του στόλου και σε συμμόρφωση με τον στόχο για την κλιματική ουδετερότητα».

Ενδιάμεσες αξιολογήσεις

Πράσινο φως και σε μια άλλη πρόταση που ζήτησε έντονα ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στην πραγματικότητα, η συμφωνία περιλαμβάνει μια «ρήτρα επανεξέτασης», που είναι ένα ενδιάμεσο στάδιο στην πορεία προς την προθεσμία του 2035. Το 2026 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να αξιολογήσει την πρόοδο της πορείας για την επίτευξη των στόχων και, εάν χρειαστεί, να επανεξετάσει τον στόχο, «λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις, μεταξύ άλλων όσον αφορά τις plug-in υβριδικές τεχνολογίες και τη σημασία μιας εφικτής και κοινωνικά δίκαιης μετάβασης προς τις μηδενικές εκπομπές».

Οι εξαιρέσεις και η ενίσχυση

Τέλος, η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης εξαιρέσεις (υπό το σύνθημα “save-Motor Valley”) υπέρ των εξειδικευμένων παραγωγών (έως 10 χιλιάδες μονάδες που παράγονται ετησίως, για παράδειγμα Ferrari και Lamborghini) έως το 2035, καθώς και ενίσχυση άλλων διατάξεων, συμπεριλαμβανομένων των περικοπών του ορίου για την έκδοση πιστώσεων υπέρ των κατασκευαστών για «οικολογικές καινοτομίες που μειώνουν επαληθεύσιμα τις εκπομπές CO2 στο δρόμο», Το όριο, που επί του παρόντος ορίζεται στα 7 g / km ετησίως, μειώνεται στα 4 g / km από το 2030 έως 2034. Επιπλέον, αποφασίστηκε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αναπτύξει έως το 2025 μια μεθοδολογία κοινή για όλες τις χώρες της ΕΕ για την αξιολόγηση ολόκληρου του κύκλου ζωής των εκπομπών CO2 από αυτοκίνητα και φορτηγά που διατίθενται στην αγορά, καθώς και τα καύσιμα και την ενέργεια που καταναλώνονται.

Η αντίδραση των αυτοκινητοβιομηχανιών

Προφανώς, το αποτέλεσμα των τριμερών διαπραγματεύσεων αποτέλεσε αμέσως αντικείμενο σχολίων από την ACEA. Η ένωση ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων, παροτρύνει τους ευρωπαίους φορείς χάραξης πολιτικής να επιταχύνουν τις πρωτοβουλίες για την «εφαρμογή των ευνοϊκών συνθηκών για κινητικότητα μηδενικών εκπομπών». Ο Πρόεδρος Oliver Zipse υπογραμμίζει ότι η απόφαση είναι «μεγάλη και άνευ προηγουμένου» και καθιστά την ΕΕ «την πρώτη και μοναδική περιοχή στον κόσμο που γίνεται πλήρως ηλεκτρική» και προειδοποιεί: «Δεν πρέπει να κάνουμε λάθη, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται μπροστά στην πρόκληση της παροχής αυτοκινήτων και φορτηγών με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αλλά τώρα θέλουμε να δούμε τις βασικές συνθήκες πλαισίου για την επίτευξη αυτού του στόχου, να αντικατοπτρίζονται στις πολιτικές της ΕΕ». Συγκεκριμένα, ο Γερμανός μάνατζερ ζητά «αφθονία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, επαρκέστατο ιδιωτικό και δημόσιο δίκτυο υποδομών φόρτισης και πρόσβαση σε πρώτες ύλες». «Πρέπει τώρα να εργαστούμε μαζί σε πολιτικές που διασφαλίζουν την πρόσβαση στις πρώτες ύλες που απαιτούνται για την ηλεκτροκίνηση, καθιστούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσιτά προϊόντα μαζικής αγοράς, μετριάζουν τις αρνητικές συνέπειες στην απασχόληση και επιτρέπουν στους ευρωπαίους πολίτες να φορτίζουν το δικό τους ηλεκτρικό όχημα γρήγορα και εύκολα». Ο γενικός διευθυντής Sigrid de Vries, προσθέτει, σημειώνοντας τις αναφορές στον πιθανό ρόλο των ηλεκτρονικών καυσίμων. «Πιστεύουμε ότι το τεχνολογικό άνοιγμα παραμένει ουσιαστικό για τη διατήρηση της ευελιξίας για την ανταπόκριση σε διαφορετικές ανάγκες και την προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Καθώς η τρέχουσα ενεργειακή κρίση δείχνει ότι η διαφοροποίηση είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της ανθεκτικότητας της Ευρώπης».