Live η Κίνηση στους δρόμους
Εργοστάσιο αυτοκινήτων

Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Αντιδράσεις για την επιβολή δασμών της ΕΕ στα κινέζικα EVs

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι ομάδες πίεσης και οι υπουργοί παροτρύνουν να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις για να αποφευχθεί ένας εμπορικός πόλεμος με το Πεκίνο

Εργοστάσιο αυτοκινήτων

Αντιδράσεις για την επιβολή δασμών της ΕΕ στα κινέζικα EVs, γύρω από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι κατασκευαστές, οι ομάδες πίεσης και οι υπουργοί παροτρύνουν να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις για να αποφευχθεί ένας εμπορικός πόλεμος με το Πεκίνο.

Ειδικότερα, ο  διευθύνων σύμβουλος της BMW Oliver Zipse δήλωσε ότι η ψήφος της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 4 Οκτωβρίου για την επιβολή δασμών ύψους 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα είναι «ένα μοιραίο σήμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία» και ζήτησε μια γρήγορη διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων.

Η ψηφοφορία απειλεί μια ευρύτερη εμπορική σύγκρουση με το Πεκίνο, το οποίο έχει ήδη ορκιστεί να προστατεύσει τις εταιρείες του.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο εκτελεστικός βραχίονας της κοινότητας, μπορεί πλέον να προχωρήσει στην εφαρμογή των δασμών, οι οποίοι θα διαρκέσουν πέντε χρόνια. Δέκα κράτη μέλη ψήφισαν υπέρ του μέτρου, ενώ η Γερμανία και τέσσερα άλλα κράτη ψήφισαν κατά και 12 απείχαν, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τα αποτελέσματα.

Ωστόσο, οι δασμοί δεν θα εφαρμοστούν το νωρίτερο μέχρι τις 31 Οκτωβρίου – και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης.

Η ΕΕ και η Κίνα διερευνούν κατά πόσον μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για έναν μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών αντί των δασμών.

Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: Θα δράσουμε αποφασιστικά κατά του αθέμιτου ανταγωνισμού

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπερασπίστηκε τους προτεινόμενους δασμούς, λέγοντας ότι ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων διαθέτει τεράστιες δυνατότητες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και την ηγετική θέση της πράσινης βιομηχανίας.

«Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι συναφείς τομείς επενδύουν ήδη και καινοτομούν για την πλήρη ανάπτυξη αυτού του δυναμικού. Όπου βρίσκουμε ενδείξεις ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα δράσουμε αποφασιστικά», δήλωσε η von der Leyen.

Εμπορικός πόλεμος

Η απόφαση της ΕΕ έρχεται μετά από έρευνα που διαπίστωσε ότι η Κίνα επιδοτεί αθέμιτα τη βιομηχανία της. Το Πεκίνο αρνείται τον ισχυρισμό αυτό και έχει απειλήσει με τους δικούς του δασμούς στους ευρωπαϊκούς τομείς των γαλακτοκομικών προϊόντων, του κονιάκ, του χοιρινού κρέατος και της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι εμπορικοί όμιλοι και οι υπουργοί της κυβέρνησης τοποθετήθηκαν γρήγορα σχετικά με την ψηφοφορία, η οποία ακολουθεί τη μεγαλύτερη έρευνα που έχει διεξάγει ποτέ η Ευρωπαϊκή Ένωση σχετικά με πρακτικές κατά του ανταγωνισμού.

Μοιραίο σημάδι

«Η σημερινή ψηφοφορία αποτελεί μοιραίο σημάδι για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο Zipse της BMW. «Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της Κίνας για να αποφευχθεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν θα κερδίσει».

«Το γεγονός ότι η Γερμανία ψήφισε κατά των δασμών είναι ένα σημαντικό μήνυμα και αυξάνει τις πιθανότητες για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων», δήλωσε ο Zipse, ο οποίος είναι πρώην πρόεδρος της ACEA, της ομάδας πίεσης των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Οι κατασκευαστές

Ο Όμιλος Volkswagen, ο οποίος διαθέτει σχεδόν 40 εργοστάσια στην Κίνα που κατασκευάζουν αυτοκίνητα και εξαρτήματα, κάλεσε την ΕΕ και την κινεζική κυβέρνηση «να συνεχίσουν εποικοδομητικά τις τρέχουσες διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση».

«Επιμένουμε στη θέση μας ότι οι σχεδιαζόμενοι δασμοί είναι λάθος προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας», ανέφερε η VW σε ανακοίνωσή της.

Η Mercedes-Benz δήλωσε ότι η ψηφοφορία θα μπορούσε να έχει «εκτεταμένες αρνητικές συνέπειες» και κάλεσε για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων καθώς και για αναβολή της επιβολής των μέτρων.

Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων υπόκεινται σε προσωρινούς δασμούς από τον Ιούλιο και τους τελευταίους μήνες ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων κέρδισαν μειώσεις των δασμών, οι οποίοι κυμαίνονται από λιγότερο από 10 τοις εκατό έως 35 τοις εκατό, ανάλογα με το βαθμό συνεργασίας με τις αρχές της ΕΕ κατά τη διάρκεια της έρευνας.

Κινεζικές εταιρείες με μεγάλη παρουσία στην Ευρώπη επέκριναν την ψηφοφορία, μεταξύ των οποίων η Zhejiang Geely Holding, η οποία μετρά μεταξύ των θυγατρικών της τη Volvo, καθώς και τις Polestar, Lynk & CO, Zeekr και Lotus, ενώ κατέχει το 50% των μετοχών της Smart.

«Η Geely Holding εκφράζει μεγάλη απογοήτευση για την απόφαση της Επιτροπής. Η απόφαση (…) δεν είναι εποικοδομητική και μπορεί ενδεχομένως να εμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών», δήλωσε ο όμιλος.

Η MG Motor France, η εθνική θυγατρική της μάρκας MG, η οποία ανήκει στη SAIC, δήλωσε ότι η ψηφοφορία θα «επιβραδύνει» τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γαλλία, η οποία ψήφισε υπέρ των δασμών. Δήλωσε ότι δεν θα αυξήσει τις τιμές των EVs το 2024.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να φορολογήσει υπερβολικά τα 100% ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρει η MG στη Γαλλία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε μια πιο ενάρετη ατομική κινητικότητα, την οποία η ίδια Επιτροπή έχει ζητήσει μέχρι το 2035», δήλωσε η MG France.

Η Stellantis, η οποία πρόσφατα απέκτησε μερίδιο σε μια κινεζική μάρκα, τη Leapmotor, δήλωσε ότι υποστηρίζει τον ελεύθερο και θεμιτό ανταγωνισμό και ότι ο τομέας δέχεται πιέσεις από τα σχέδια μείωσης του άνθρακα και «την κινεζική παγκόσμια εμπορική επίθεση».

Ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός όμιλος πίεσης για την αυτοκινητοβιομηχανία, η ACEA, δήλωσε ότι «έλαβε γνώση» της ψηφοφορίας και ότι «αναγνωρίζουμε επίσης τις συνεχιζόμενες παράλληλες προσπάθειες των Βρυξελλών και του Πεκίνου να διαπραγματευτούν μια πιθανή εναλλακτική λύση στους αντισταθμιστικούς δασμούς».

Η Clepa, η οποία εκπροσωπεί τους Ευρωπαίους κατασκευαστές και προμηθευτές εξαρτημάτων, δήλωσε: «Οι δασμοί είναι στην καλύτερη περίπτωση μια προσωρινή λύση για την αποκατάσταση των ίσων όρων ανταγωνισμού, αλλά η διαρθρωτική προσέγγιση δεν μπορεί να είναι η αποδιάρθρωση των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, του εμπορίου και των επενδύσεων».

Υψηλότερες τιμές

Η πρόεδρος της γερμανικής ομάδας πίεσης για την αυτοκινητοβιομηχανία, Hildegard Mueller, δήλωσε ότι οι προτεινόμενοι δασμοί θα αυξήσουν τις τιμές για τους καταναλωτές, εκτός από τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου. «Η δυνητική ζημία που μπορεί να προκληθεί από τους αντισταθμιστικούς δασμούς είναι επομένως μεγαλύτερη από τα δυνητικά οφέλη του μέσου», δήλωσε η Mueller.

Αντιθέτως, η γαλλική PFA, η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, επικρότησε την ψηφοφορία. «Είναι θετικό το γεγονός ότι μια απόφαση έλαβε υποστήριξη από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση δασμών», δήλωσε η ομάδα. «Είμαστε υπέρ του ελεύθερου εμπορίου, αλλά στο πλαίσιο δίκαιων κανόνων».

Πολλοί Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών υποστήριξαν τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων για την αποφυγή ενός εμπορικού πολέμου, μεταξύ των οποίων ο Γερμανός Κρίστιαν Λίντνερ και ο Ισπανός Κάρλος Κέρπο.

Ο Μπέντζαμιν Ντούσα, ο Σουηδός υπουργός εξωτερικού εμπορίου, εξέφρασε την ελπίδα ότι η Volvo δεν θα τιμωρηθεί υπερβολικά. «Είχαμε πολύ θετικά μηνύματα μόλις πρόσφατα από την Επιτροπή ότι ελπίζουμε ότι θα μπορούσαν να προχωρήσουν σε επιμέρους λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη Volvo Cars», δήλωσε.

«Η γραμμή της Σουηδίας είναι ότι το καλύτερο θα ήταν η Κίνα και η ΕΕ να μπορέσουν από κοινού να καταλήξουν σε μια συμφωνία σε σχέση με αυτό το πρόβλημα», δήλωσε ο Dousa.