Live η Κίνηση στους δρόμους

Γιατί βάλτωσε το σχέδιο για την παραγωγή των Pony

Το φιλόδοξο σχέδιο του Πέτρου Κοντογούρη και της NAMCO για την παραγωγή του θρυλικού Pony,  φαίνεται ότι έχει βαλτώσει για τα καλά. Pony, μην περιμένετε να παραχθεί στην Ελλάδα. Ιδανική ευκαιρία να μιλήσουν κάποιοι για “σαμποτάζ” από τους Ευρωπαίους, ή από Έλληνες “προδότες”. Η αλήθεια, ωστόσο, φαίνεται να απέχει, όσο και αν πονάει. Γιατί, όπως θα δούμε, ο ίδιος ο κ. Κοντογούρης, περιμένει (!) ακόμα το ελληνικό Δημόσιο να πάρει πρωτοβουλία και να του δώσει έγκριση Τύπου, παρότι δεν υπάρχει αρμόδια υπηρεσία στη χώρα μας (η ΕΒΕΤΑΜ μόλις πριν ένα μήνα αναγνωρίστηκε και δεν λειτουργεί ακόμα, άρα πώς μπορεί να δώσει έγκριση τύπου;) και παρότι το κράτος δεν μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο. Κι όμως. Περιέργως, ακόμα και αν ίσχυαν τα περί σαμποτάζ και προδοτών, η εμπειρία, απτά παραδείγματα που θα σας παρουσιάσουμε παρακάτω, δείχνουν ότι αν η Namco ήθελε, θα υπήρχε… ορθάνοιχτος δρόμος παραγωγής.

Η δήλωση του επιτετραμμένου εμπορικών και οικονομικών σχέσεων της Ρωσικής Πρεσβείας στην Ελλάδα, Βαλέρι Νικολάγεφ στο Ria Novosti περί ενδεχόμενης συνεργασίας της Lada- Avtovaz με τη Namco για παραγωγή του Pony (ώστε η Pony να αναπληρώσει το κενό της διακοπής εισαγωγών από τη Lada στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη) αναπτέρωσε τις ελπίδες και άφησε να διαφανούν προθέσεις. Ωστόσο, ο κ. Κοντογούρης λέει πως η συνεργασία που θέλει με τη Lada, είναι μόνο στο επίπεδο προμήθειας κάποιων ανταλλακτικών για την αγορά της Αφρικής. Άκυρο λοιπόν στη ρωσική βοήθεια.

Και τι σχεδίαζε λοιπόν να κάνει ο κ. Κοντογούρης; Πολύ απλά, το ελληνικό Δημόσιο να δημιουργήσει μια υπηρεσία που θα του δώσει έγκριση τύπου και άρα, άδεια παραγωγής, παρακάμπτοντας τις ευρωπαϊκές υπηρεσίες και διαδικασίες και, παρόλα αυτά, να το παράγει και πουλάει σε ευρωπαϊκό έδαφος (έστω και αν αυτό αφορούσε μόνο την Ελλάδα). Πρακτικά, αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει ποτέ. Γιατί, πώς θα γινόταν παραγωγή αυτοκινήτου που δεν θα πέρναγε τα crash tests; Που δεν θα φόραγε αερόσακους; Που δεν θα τηρούσε τους στοιχειώδεις από τους κανόνες ασφαλείας τους οποίους θέτουν ως στάνταρ για την παραγωγή ενός αυτοκινήτου οι ευρωπαϊκές αρχές; Έγιναν δοκιμές εξέλιξεις, ώστε να ληφθεί η έγκριση τύπου, ώστε να μη χαρακτηρίζονται τα ελληνικά αυτοκίνητα ως “φονικά”, όπως χαρακτηρίστηκαν κάποια κινέζικα; Προφανώς και όχι και είμαστε ανοιχτοί στις περί του αντιθέτου τοποθετήσεις/αποδείξεις. Γιατί, το ερώτημα είναι αν θέλουμε η Ελλάδα να παράγει πραγματικά αυτοκίνητα, ή κόπιες της δεκαετίας του ’80…

Το να πάρει λοιπόν το Pony, ή έστω το project του Pony έγκριση τύπου από ευρωπαϊκό φορέα,των οποίων τα στάνταρ είναι πάρα πολύ σκληρά, ήταν μάλλον αδύνατο. Και, αν (λέμε, ΑΝ) το ελληνικό Δημόσιο έγραφε στα παλαιότερα των υποδημάτων του τις επιταγές της ευρωπαϊκής αυτοκινητιστικής αγοράς και επέτρεπε την παραγωγή του Pony στο ελληνικό έδαφος, τότε θα βρισκόταν αντιμέτωπο με δύο ενδεχόμενα: Το πρώτο, μερικά καλά προστιμάκια από την Κομισιόν για παραβίαση της Κοινοτικής Νομοθεσίας και το δεύτερο, αγωγές δισεκατομμυρίων ευρώ από τις ευρωπαϊκές και όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες ξοδεύουν δυσθεώρητα ποσά για να πάρουν έγκριση τύπου, ακόμα και για την παραμικρή λεπτομέρεια, όπως ένα χερούλι πόρτας, ένας καθρέφτης, μια κεραία ραδιοφώνου. Γιατί, θα υπήρχε ζήτημα νόθευσης ανταγωνισμού.

Ας κοιτάξουμε λίγο πέρα από τα σενάρια συνομωσίας και τις στείρες γκρίνιες για το κακό κράτος και τους κακούς Ευρωπαίους που δεν θέλουν η Ελλάδα να παράγει και δη αυτοκίνητα, επειδή δεν θέλουν ανταγωνισμό. Η πικρή αλήθεια, είναι εύκολο να φανεί, αν δούμε το παράδειγμα δύο άλλων ελληνικών προσπαθειών. Της Replicar Hellas, που έχει εργοστάσιο, το οποίο δουλεύει κανονικά στην Κατερίνη (και μάλιστα εξάγει σε όλο τον κόσμο, με μεγάλο μερίδιο να έχει η Γερμανία) και του Korres P4. Του πρώτου ελληνικού υπεραυτοκινήτου. Στην περίπτωση του Korres, ο Δημήτρης Κορρές πήρε, όπως μας λέει ο ίδιος, “εύκολα και γρήγορα” έγκριση τύπου από τον αρμόδιο οργανισμό, τον TUV, στη Γερμανία. . «Κανένα πρόβλημα», μας λέει. «Η Ελλάδα –ευτυχώς- δεν έχει οργανισμό πιστοποίησης και έγκρισης αυτοκινήτων. Εμείς, έχουμε πάρει την επίβλεψη, σε ό,τι αφορά τις προδιαγραφές, από τον TUV, στο Μόναχο. Και, να το λέμε κι αυτό, μας διευκόλυνε πολύ ότι είμαστε στην ΕΕ και την Ευρωζώνη». Το Korres P4, έχει πάρει λοιπόν τις απαραίτητες άδειες και τρέχει ήδη την παραγωγή που θα γίνεται στην Ελλάδα (στο εργοστάσιο της Replicar, στην Κατερίνη) και στις ΗΠΑ (στο εργοστάσιο της Kirkham Motors, στη Utah). Τις επόμενες ημέρες, το TopSpeed.gr θα έχει πλήρες ρεπορτάζ για το Korres P4, το πρώτο supercar αμιγώς ελληνικής παραγωγής.

Το ερώτημα λοιπόν, είναι γιατί οι ξένοι και οι Έλληνες… προδότες δεν σαμποτάρισαν την παραγωγή ενός αυτοκινήτου που έχει τα φόντα να τους κάνει τεράστια ζημιά στο image, αφού είναι πρωτοποριακό και να τους κλέψει μερίδια από την πίτα των πωλήσεων των υπερπολυτελών SUV και ασχολήθηκαν με ένα… Pony, που, το μόνο το οποίο θα μπορούσε να ανταγωνιστεί, είναι τα πάμφθηνα Tata στην Ινδία; Τα συμπεράσματα, είναι δικά σας, αφού διαβάσετε και μια ανακοίνωση- ερώτηση στη Βουλή που κυκλοφορεί για τη Namco.

“Τα γραφειοκρατικά εμπόδια που μπλοκάρουν την κατασκευή των θρυλικών αυτοκινήτων “PONY” στη Θεσσαλονίκη, από την ελληνική εταιρεία “NAMCO A.E.”, στερώντας από την πόλη περίπου 400 νέες θέσεις εργασίας καθώς και το ενδεχόμενο ανάπτυξης νέας βιομηχανικής ζώνης στην ανατολική της πλευρά, απ’ όπου η κατασκευάστρια εταιρεία θα μπορούσε να προμηθευτεί εγχώρια παραγόμενα καθίσματα αυτοκινήτου, φανάρια και ελαστικά, επαναφέρει στο προσκήνιο ο Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Θεόδωρος Καράογλου, με ερώτηση που κατέθεσε σήμερα (Πέμπτη 23 Ιουλίου 2015) στον αρμόδιο Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών. Εντύπωση προκαλεί, μάλιστα, το γεγονός πως η εταιρεία, χωρίς να έχει ξεκινήσει ακόμα την παραγωγή ελληνικών αυτοκινήτων τελευταίας τεχνολογίας, έχει ήδη 400 παραγγελίες σε αναμονή, ενώ επεξεργάζεται παράλληλα πλάνο για να αναπτύξει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα.

Το πρόβλημα που εμποδίζει την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας, εστιάζεται στο γεγονός ότι ενώ η εταιρεία έχει καταθέσει εδώ και περίπου πέντε μήνες τον σχετικό φάκελο στο Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών, ώστε να πιστοποιηθεί από την ΕΒΕΤΑΜ (Ανώνυμη εταιρεία Βιομηχανικής Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Εργαστηριακών δοκιμών, Πιστοποίησης και Ποιότητας Α.Ε.), εντούτοις μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει καμία απάντηση.

Η παραπάνω “ομηρία”, έχει ως αποτέλεσμα αφενός η κατασκευάστρια εταιρεία να ζημιώνεται οικονομικά για κάθε ημέρα που περνά, καθώς συντηρεί το εργοστάσιο που βρίσκεται στην περιοχή της Θέρμης του Ν. Θεσσαλονίκης και τους 35 απασχολούμενους υπαλλήλους και αφετέρου να μην υλοποιείται το επιχειρησιακό πλάνο για την άμεση πρόσληψη 120 ατόμων, οι οποίοι σε εύλογο βάθος χρόνου αναμένεται να φτάσουν τους 400 εργαζόμενους.

Με αφορμή τα παραπάνω, ο κ. Καράογλου ρωτά τον αρμόδιο Υπουργό για ποιούς λόγους δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία πιστοποίησης της “NAMCO A.E.” από την ΕΒΕΤΑΜ, καθώς και σε ποιές ενέργειες θα προβεί προκειμένου να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες γραφειοκρατικές διαδικασίες και να μην εξαναγκαστεί σε φυγή σε γειτονική χώρα, η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που μπορεί να λειτουργήσει άμεσα εντός των ελληνικών συνόρων”;