Ήρθε η μέρα που όλοι περιμέναμε. Η Ferrari παρουσιάζει μέσω ενός live event σε όλα τα κανάλια της στα social media την νέα 812 Competizione. Η γνωστή φυσιογνωμία του οδηγού εξέλιξης και δοκιμών της, μπαίνει στην 812 Competizione και βγαίνει στη πίστα του Fiorano, όπου και μπορούμε να απολαύσουμε την 812 Competizione εν’ κινήση, να θαυμάσουμε κάθε λεπτομέρεια της. Έχουμε μία εναλλαγή σκηνικών όπου η 812 έρχεται απο το βάθος του πλάνου, όπου απολαμβάνουμε τον ήχο του ατμοσφαιρικού V12 της, να στροφάρει μέχρι τις 9.500 σαλ, ακολουθούμενο απο τα πλάνα όπου μπαίνει στην επόμενη στροφή και απολαμβάνουμε τον ήχο της εξάτμισης. Τι ήχος και αυτός. Μάλλον και η τελευταία Ferrari που θα θα τον προσφέρει, αμιγώς ατμοσφαιρικά.
Η 812 Competizione, όπως είναι αναμενόμενο, είναι η hardcore, track-focused εκδοχή της 812 Superfast, στη διαδοχή των 599 GTO και F12 TDF. Αεροδυναμικά βελτιστοποιημένη, με κάποιες αλλαγές στα μηχανικά μέρη, εκτενέστερη χρήση carbon για εξοικονόμηση βάρους όπου αυτό είναι δυνατό, η 812 Competizione έρχεται να φέρει το νέο Side Slip Control 7 και ανεξάρτητη 4διεύθυνση. Φυσικά, είναι περιορισμένης παραγωγής και η πλειοψηφία τους έχει ήδη πωληθεί σε εκλεκτούς πελάτες στους οποίους η ίδια η Ferrari απευθύνθηκε και τους πρόσφερε την 812 Competizione.
Μηχανικά μέρη : Καρδιά, με άρωμα και τεχνολογία Formula 1
Στο κομμάτι των μηχανικών μερών, η Ferrari έκανε παρεμβάσεις στο κινητήρα, στο κιβώτιο, στο σύστημα εισαγωγής και στο σύστημα εξάτμισης.
Στο κινητήρα, η Ferrari χρησιμοποιεί νέες μπιέλες τιτανίου που είναι 40% ελαφρύτερες, πιστόνια με επίστρωση diamond-like carbon (DLC), για μείωση της τριβής και βελτίωση της αποδοτικότητας. Οι αλλαγές συνεχίζονται στο καπάκι το κινητήρα το οποίο φέρει την ίδια επίστρωση, εκκεντροφόρους με πιο “απιθετικό” προφίλ (και αυτή με την ίδια επίστρωση), ώστε να δώσει στο κινητήρα επιπλέον 600 στροφές εύρος λειτουργίας, πηγαίνοντας το κόφτη απο τις 8.900 στις 9.500 στροφές το λεπτό, κάνοντας την 812 Competizione την πιο υψηλόστροφη Ferrari που κατασκεύασαν ποτέ. Επίσης νέο και ελαφρώς ελαφρύτερος, είναι και ο στροφαλοφόρος άξονας της. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την άνοδο της ιπποδύναμης απο τα 800 στα 830 άλογα και τη ροπή της να μειώνεται περί τα 50Nm, απο τα 718 στα 692 Nm στις 7.000 σαλ.
Στο κιβώτιο, το 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη αυτόματο κιβώτιο της 812, απέκτησε ταχύτερες αλλαγές, μειώνοντας το χρόνο κατά 5%, στο ανέβασμα και 12% στο κατέβασμα, κάνοντας τις αλλαγές πιο βίαιες στο πρόγραμμα Race, CT OFF & CST OFF, ενώ στο Sport βασίζεται στη θέση του πεντάλ του γκαζιού. Στο Low Grip, οι αλλαγές είναι ήπιες και σχεδόν αδύνατο να γίνουν αισθητές, με την 812 Competizione να διατηρεί άψογα και το GT κομμάτι του χαρακτήρα της.
Στο κομμάτι της εισαγωγής, η Ferrari μείωσε τόσο το μέγεθος όσο και τη διαδρομή όλου του συστήματος εισαγωγής, προκειμένου να μειώσει όσο το δυνατόν μπορεί την απόσταση που απαιτείται να διανύσει ο αέρας μέχρι να φτάσει στο κινητήρα. Κάθε κύλινδρος διαθέτει εισαγωγή μεταβαλλόμενου μήκους, η οποία προσαρμόζεται διαρκώς για το καθένα ξεχωριστά προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή απόδοση. Το σύστημα ανάφλεξης από τη μεριά του, διαφοροποιεί των αριθμό σπινθηρισμών ανά κύλινδρο, επίσης ανάλογα την απαίτηση του κάθε κυλίνδρου, προκειμένου να συμβάλει και αυτό σε μία πιο αποδοτική καύση και απόδοση.
Στο κομμάτι του συστήματος εξάτμισης, δυστυχώς υπάρχουν απώλειες στο ακουστικό κομμάτι σε σχέση με τις F12 TDF και 599 GTO, λόγω του φίλτρο μικροσωματιδίων βενζίνης (GPF), το οποίο μερικώς μειώνει την ένταση του ήχου. Ωστόσο, οι μηχανικοί των Μαρανέλων, έκαναν το καλύτερο δυνατό ώστε τηρώντας τις νόρμες ρύπων, να καταφέρουν να διατηρήσουν όσο το δυνατόν μπορούν τον ήχο. Σίγουρα κάποιες aftermarket λύσεις, θα βοηθήσουν στην επιστροφή του εκκωφαντικού ήχου, που είναι συνώνυμο κάθε 12κύλινδρης Ferrari.
Στο κομμάτι της λίπανσης και της ψύξης των μηχανικών μερών, η 812 Competizione φέρει μία μεγάλη ενιαία εισαγωγή αέρα στο εμπρός μέρος της που αποσκοπεί στη βελτίωση της ψύξης, ενώ στο σύστημα λίπανσης ξηρού κάρτερ, η Ferrari μείωσε το μέγεθος και το σχήμα του κατά 1 λίτρο, για μείωση τόσο του άσκοπου βάρους, όσο και να διασφαλίσει μία μεταβαλλόμενη πίεση ανάλογα τις απαιτήσεις του κινητήρα, με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια.
Αεροδυναμική : Τιθασεύοντας τον άνεμο
Κρεσέντο αεροδυναμικής βελτιστοποίησης έδωσε για άλλη μία φορά η Ferrari, καταφέρνοντας όχι μόνο να ψύχει πιο αποδοτικά όλα τα μέρη στο εμπρός τμήμα της 812 Competizione, αλλά και να αυξήσει την αεροδυναμική αποδοτικότητα της. Η μεγάλη εισαγωγή αέρα στο κεντρικό κομμάτι της, ψύχει όλα τα ψυγεία της 812 Competizione και στη συνέχεια το χώρο του κινητήρα. Το νέο blade στο κέντρο του καπό, φέρει οπές εξαερισμού στα πλαϊνά τμήματα του, τα οποία βοηθούν στην απομάκρυνση του θερμού αέρα από το χώρο του κινητήρα, ενσωματώνοντας τον στη ροή του πλαϊνού μέρους. Οι δύο μεγάλες εισαγωγές στις άκρες, αποσκοπούν στη ψύξη του συστήματος φρένων, το οποίο φέρει τις δαγκάνες “Aero Caliper” της SF90, οι οποίες αξιοποιούν και διανέμουν ομοιόμορφα των αέρα που λαμβάνουν, επιτυγχάνοντας τη καλύτερη δυνατή ψύξη του συστήματος πέδησης, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στο οτι σε συνθήκες γρήγορης οδήγησης στη πίστα του Fiorano, το υγρό φρένων της 812 Competizione, είναι κατά 30 βαθμούς Κελσίου πιο ψυχρό σε σχέση με αυτό της 812 Superfast. Οι εξαγωγές αέρα πίσω απο τους εμπρός τροχούς, φροντίζουν για την απομάκρυνση όλου του θερμού αέρα και της πίεσης στο χώρο του θόλου. Μπροστά απο τους εμπρός τροχούς έχουμε και εκεί ένα αεροδυναμικό στοιχείο στο προφυλακτήρα, το οποίο βοηθά να ομαλοποιηθεί η ροή του αέρα και να παραχθεί και εκεί ένα μέρος του εμπρός αεροδυναμικού φορτίου. Κάτω απο τον εμπρός προφυλακτήρα, χάρη στις παρεμβάσεις και τον ανασχεδιασμό που άνω εμπρός μέρους, οι μηχανικοί της Ferrari δημιούργησαν ένα πιο κλειστό πάτωμα, με λιγότερες οπές εξαερισμού για το κινητήρα, το οποίο βοηθά στην αύξηση του παραγόμενου downforce αλλά και σε ένα χαμηλότερο αεροδυναμικό συντελεστή. Το εμπρός diffuser, διατηρεί το passive duct του το οποίο ελέγχεται απο ένα ελατήριο, με τη πίεση του αέρα να το μεταβάλλει ως προς τη κλίση του. Μετά τα 250 χιλιόμετρα/ώρα, έχει κλείσει πλήρως, μειώνοντας την αεροδυναμική αντίσταση και δημιουργώντας ένα DRS effect, επιτρέπει στην 812 Competizione να επιταχύνει ακόμα πιο εύκολα προς τη τελική της ταχύτητα.
Όμως, είναι το πίσω κομμάτι της 812 Competizione που όλοι εντυπωσιαστήκαμε απο αυτό που πέτυχε η Ferrari. Αρχικά, αξίζει να αναφέρουμε πως το παραγόμενο downforce έχει αυξηθεί κατά 35%. Ας δούμε λοιπόν ποια μέρη συμβάλουν σε αυτό και τι διαφοροποιήθηκε στο καθένα απο αυτά. Αρχικά, ο πίσω διαχύτης διατρέχει πλέον σχεδόν όλο το μήκος του πίσω μέρους, δημιουργώντας το πρώτο έξτρα 15% του αεροδυναμικού φορτίου. Μέσα στα 3 κανάλια ροής του, έχει flaps τα οποία η 812 Competizione κινεί υδραυλικά και ρυθμίζουν τη ροή του αέρα ανάλογα την εκάστοτε απαίτηση. Οι εξατμίσεις, απο 4 στρόγγυλες, έγιναν 2 πολύ μεγάλες τετράγωνες, περίπου, και μετακινήθηκαν στα πλάγια. Αυτό δεν έγινε τυχαία, καθώς ο θερμός αέρας τους δημιουργεί μία διαφορά πίεσης με το κρύο που έρχεται απο το διαχύτη, δημιουργώντας ένα επιπλέον 10% του συνολικού φορτίου. Το τελευταίο 10%, προέρχεται απο τη τεράστια αεροτομή του διατρέχει όλο το μήκος του άνω πίσω μέρους και διαφοροποιεί ελαφρώς και αισθητικά το πίσω μέρος. Πίσω απο τους πίσω τροχούς έχουμε επίσης μία τεράστια οπή εξαερισμού που συμβάλει στην ανακούφιση της πίεσης που υπάρχει στο πίσω θόλο αλλά και στην απομάκρυνση του θερμού αέρα απο το σύστημα πέδησης. Και φτάνουμε στο πιο ενδιαφέρον κομμάτι της 812 Competizione, το πίσω, πρώην, παρμπρίζ της.
Εδώ η Ferrari χρησιμοποίησε αντίστροφα, μία τεχνολογία που τοποθέτησε πρώτη φορά στη LaFerrari Aperta και μετά στην 812 GTS. Οι 3 διπλές σειρές των “boomerang” όπως τα ονόμασε, έχουν αναστραφεί οπότε αντί να ομαλοποιούν και να δημιουργούν μία φούσκα αέρα όπως κάνουν στα δύο προαναφερθέντα μοντέλα για να ομαλοποιήσουν τη ροή του αέρα, εδώ τη διαταράσσουν. Και τη διαταράσσουν δημιουργώντας ένα Vortex effect με σκοπό να ωφεληθεί η αεροδυναμική που παράγει η αεροτομή. Η Ferrari μας είπε οτι έτσι δουλεύει τουλάχιστον. Πλέον, στο κέντρο, υπάρχει μία κάμερα που μεταφέρει ψηφιακά την εικόνα στο κεντρικό καθρέφτη, καθώς το πίσω παράθυρο έχει αντικατασταθεί απο ένα ενιαίο κομμάτι αλουμινίου. Στην 812 Competizione Α, έχει γίνει μία παραλλαγή ώστε να υπάρχει παρόμοιο effect. Στο εμπρός μέρος, τα boomerangάκια έχουν τοποθετηθεί σωστά αυτή τη φορά και στο πίσω μέρος, τα δύο buttresses έχουν ένα μικρό spoiler ενώ στο κέντρο έχει δημιουργηθεί μία αεροδυναμική γέφυρα που στέλνει μαζί με τα buttresses ομαλά τον αέρα προς το πίσω μέρος.
Τεχνολογική αναβάθμιση σε όλα τα μέρη
Μαζί με τον ερχομό της 812 Competizione, η Ferrari βελτιστοποιεί ξανά όλα τα συστήματα της, ηλεκτρονικά και μηχανικά. Τα σύστημα διεύθυνσης αποκτά ανεξάρτητη πίσω διεύθυνση, βελτιώνοντας την αποδοτικότητα του συστήματος 4διεύθυνσης και δημιουργώντας το short-wheelbase effect, που δίνει στην 812 Competizione μεγαλύτερη ακρίβεια στο χειρισμό αλλά και σταθερότητα.
Στα ηλεκτρονικά συστήματα, το Side Slip Control είναι πλέον στην 7η εκδοχή του, τα ηλεκτροροϊκά αμορτισέρ της SCM-Fr έχουν το ταχύτερο χρόνο απόκρισης και προσαρμογής που είχαν ποτέ, τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης E-Diff είναι στη 3η γενιά του, ενώ τα συστήματα ελέγχου ευστάθειας αλλά και του βάρους του πεντάλ του φρένου, έχουν και αυτά βελτιωθεί, για μία συνολικά καλύτερη οδηγική εμπειρία.
Μετά απο χρόνια, η Ferrari αφήνει τη Pirelli και εξοπλίζει την 812 Competizione με ελαστικά της Michelin. Συγκεκριμένα, η Michelin εξέλιξε μία γόμα με χαρακτηριστικά ειδικά για την 812 Competizione, στην οικογένεια των Pilot Sport Cup 2 R.
Design, απλά…Ferrari
Σχεδιαστικά, δε νομίζω οτι χρειάζεται να πούμε και ιδιαίτερα πολλά. Η 812 Competizione είναι εντυπωσιακή, όσο και επιθετική στην όψη. Εκτενής χρήση carbon, το νέο blade στο καπό και το closed deck της Coupe, φέρνουν στο προσκήνιο στοιχεία σχεδιασμού απο την 275 GTB Competizione απο την οποία έλαβε και το όνομα της, με όλες τις σύγχρονες πινελιές που τη κάνουν ακόμα καλύτερη.
Στην 812 Competizione Α, η οροφή είναι πλέον targa top και όχι με μηχανισμό αναδίπλωσης όπως στην 812 GTS, προκειμένου να παραμείνει το βάρος όσο το δυνατόν πιο χαμηλά γίνεται. Ο σχεδιασμός με τα δύο buttresses, μας φέρνει στη μνήμη εικόνες απο την F60 America.
Στο εσωτερικό, δεν έχουν αλλάξει πολλά. Στη κεντρική κονσόλα, έχει υιοθετηθεί ο επιλογέας σε στύλ χειροκίνητου κιβωτίου, που είδαμε και στις Roma και SF90, ενώ το Alcantara και το carbon, είναι τα δύο βασικά στοιχεία που κυριαρχούν.
All in all
Μαγεία. Δέος. Ίσως δύο απο τις ελάχιστες λέξεις που μπορούν να συνοψίσουν το νέο δημιούργημα απο το Maranelo. Για άλλη μία φορά, η Ferrari ξεπερνά τον εαυτό της. Η 812 Competizione, φυσικά είναι περιορισμένης παραγωγής και η εταιρεία απηύθυνε μέσω mail ειδικές προσκλήσεις στους εκλεκτούς πελάτες της, με κάποιους ελάχιστους εμπόρους να λαμβάνουν τα εναπομείναντα slots που θα μείνουν και θα τα δώσουν και αυτοί με τη σειρά τους στην δική τους επίλεκτη πελατεία.
Η Ferrari δεν ανακοίνωσε συγκεκριμένα νούμερα ως προς τον αριθμό των αυτοκινήτων και τη τιμή τους, ωστόσο μία δική μας πηγή μας ενημέρωσε πως αναμένεται να δούμε 899 Coupe και 499 Targa, με τη τιμή της Coupe να είναι κοντά σε αυτή της SF90 Stradale, ενώ της Targa να κινείται στα επίπεδα της SF90 Spider ή περίπου 10% πάνω απο της Coupe.
H 812 Competizione, είναι μάλλον και το τελευταίο κεφάλαιο των αμιγώς ατμοσφαιρικών 12κύλινδρων Ferrari, καθώς βλέπουμε μία γενικότερη στροφή της εταιρείας προς τον εξηλεκτρισμό και το downsizing των μοντέλων της. Άξιο τέλος, στο κεφάλαιο των ατμοσφαιρικών V12 Ferrari, 812 Competizione.