Οι προτάσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών για την κατηγορία των B-SUV είναι πολλές στην Ελληνική και Ευρωπαϊκή αγορά, με την κάθε μια να προσφέρει κάτι το ξεχωριστό για κάθε όχημα που την αντιπροσωπεύει, προσπαθώντας η κάθε μια να πάρει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα των πωλήσεων, ένα από αυτά είναι και το Dacia Sandero Stepway.
Όμως ποιό μοντέλο είναι αυτή την στιγμή η πιο οικονομική, η πιο προσιτή και η made in Europe κατασκευή σε αγορά και καθημερινή χρήση που μπορεί άνετα να είναι καί αυτοκίνητο πόλης αλλά καί οικογενειακό καί να μπορεί να πάει με άνεση σε ένα π.χ. πατημένο χωματόδρομο;
Το Sandero μπορεί και τα συνδυάζει όλα τα παραπάνω με ευκολία. Στην «εκδρομική» έκδοση Stepway δίνει την δυνατότητα κίνησης ακόμα και σε βάτες «εκτός δρόμου» διαδρομές και με τον κινητήρα διπλού καυσίμου, βενζίνης και υγραερίου, κάνει τις μετακινήσεις εξαιρετικά πιο οικονομικές, με την παραπάνω βόλτα να γίνεται πλέον ευκαιρία για ανακάλυψη μιας καινούργιας διαδρομής, ενός καινούργιου τοπίου και όχι ένα επιπλέον άγχος έχοντας το βλέμμα συνεχώς στον δείκτη καυσίμου.
Περιπετειώδη χαρακτηριστικά έξω
Σχεδιαστικά είναι σύγχρονο και καλοσχεδιασμένο με μυώδεις χαρακτηριστικά και τονισμένα φτερά. Χαρακτηριστικό στοιχείο που κεντρίζει αμέσως το μάτι είναι τα εμπρός φωτιστικά led ημέρας σε σχήμα πλάγιου «Υ» (ή βέλους αν θέλετε) ενώ και η μάσκα με τις λευκές λεπτομέρειες δίνει την εντύπωση της φυσικής συνέχειας από τα φώτα ημέρας έως το νέο μινιμαλ λογότυπο στο κέντρο. Μυώδες καπό που εναρμονίζεται με το γενικότερο crossover ύφος του που ενισχύεται από την μεγάλη απόσταση από το έδαφος (20,1εκ). Περιμετρικά υπάρχουν μαύρα προστατευτικά πλαστικά σε προφυλακτήρες, θολούς φτερών αλλά και στους μαρσπιέδες και πλαστικές ποδιές στους μπροστά και πίσω προφυλακτήρες. Στο ίδιο σχεδιαστικό πνεύμα κινείται και το πίσω μέρος, με τα φωτιστικά σώματα να έχουν και εδώ το πλάγιο «Υ» (ή βέλος) να φωτίζεται κατά το φρενάρισμα, ενώ το υπόλοιπο σύνολο παραμείνει και εδώ λιτό, με το όνομα της Dacia ολογράφως στο κέντρο της πόρτας να ξεχωρίζει και το όνομα του μοντέλου αριστερά. Ενσωματωμένα στα κύρια φωτιστικά (επιτέλους) είναι οι λάμπες της όπισθεν που γίνονται πλέον ορατές στα πίσω οχήματα κατά την διαδικασία, φεύγοντας από την παλιά θέση κάτω δεξιά του προφυλακτήρα όπως το συναντούσαμε παλιότερα και σε άλλα μοντέλα είτε της Dacia είτε της Renault, ενώ στην περίπτωση του Sandero ενσωματώνουν μόνο τους προβολείς ομίχλης. Στο σημείο της πίσω πινακίδας κυκλοφορίας υπάρχει και η κάμερα οπισθοπορείας που βοηθά στην ευκολότερη διαδικασία στάθμευσης, μαζί με αισθητήρες παρκαρίσματος στον προφυλακτήρα.
Ράγες οροφής έχουν όλα τα μοντέλα του ανταγωνισμού. Στην Dacia σκέφτηκαν ότι, έκτος από ωραία εμφάνιση, πρέπει να έχουν και πρακτικό ρολό. Τις σχεδίασαν ώστε να μπορούν να βγούν με ένα ειδικό κλειδάκι (που δίνεται μαζί με το αυτοκίνητο) και να τοποθετούνται κάθετα, με μέγιστο βάρος φόρτωσης έως 80 kg, κάνοντας την τοποθέτηση μπαγκαζιέρας οροφής πολύ πιο εύκολη, γλιτώνοντας ταυτόχρονα και τον ιδιοκτήτη από επιπρόσθετα έξοδα. Ένα ακόμα «συν», τα σκουρόχρωμα πίσω κρύσταλλα, που θα εκτιμηθούν ιδιαίτερα στις ηλιόλουστες χώρες, όπως η δική μας και θα μειώσουν την εσωτερική θερμοκρασία ή τον χρόνο που χρειάζεται για να δροσιστεί η καμπίνα. Μια ωραία λεπτομέρεια που κάνει την διαφορά είναι τα και αυτοκόλλητα κάτω στις πόρτες, με το ιδιαίτερο σχεδιαστικό μοτίβο σαν «νερά», όπως οι ξύλινες επιφάνειες, που εκτός από την πιο άγρια όψη που προσθέτουν στο σύνολο, είναι και πρακτικά καθώς τις προστατεύουν από μικροεπαφές.
Άνεση και τεχνολογία μέσα
Το ότι αγοράζεις κάτι φθηνότερα από τον ανταγωνισμό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι αγοράζεις λιγότερο προϊόν, στην περίπτωση μας «λιγότερο αυτοκίνητο». Το αντίθετο μάλιστα. Πλέον, ο υποψήφιος αγοραστής πρέπει να κρατά «μεγάλο καλάθι» ειδικά στον εξοπλισμό, μιάς και το Sandero Stepway στην έκδοση «Extreme» δεν του λείπει τίποτα, στην κυριολεξία.
Σύγχρονο και καλοσχεδιασμένο το ταμπλό, με ένα ιδιαίτερα μαλακό πλαστικό στο μέσο του, λιτής γενικής φιλοσοφίας, χωρίς σχεδιαστικές εξάρσεις, με σκληρά πλαστικά αλλά όχι φθηνά, ούτε σε όψη, ούτε και σε απτή ποιότητα, όπως σε κάποιες ακριβές προτάσεις του ανταγωνισμού. Οι διάφορες πινελιές όπως οι χρωματισμένοι αεραγωγοί, σπάνε την μονοτονία του μαύρο κάνοντας την αίσθηση διαβίωσης στην καμπίνα των επιβατών λίγο πιο ευχάριστη. Στο πάνω μέρος του, ανάμεσα στην κεντρική έγχρωμη οθόνη των 8 ιντσων και στον πίνακα οργάνων, υπάρχει θύρα usb που σε συνδυασμό με την ενσωματωμένη βάση στήριξης κινητού, επιτρέπει την συνδεσιμότητα μόνο μέσω καλωδίου με οποιουδήποτε λειτουργικό κινητού τηλεφώνου να συνδεθεί με την κεντρική οθόνη. Για την λειτουργεία του αυτόματου κλιματισμού υπάρχουν τρεις στρόγγυλοι διακόπτες, ίδιοι με το δεύτερης γενιάς Duster, ενώ κάτω από αυτούς υπάρχει μια πρίζα 12v.
Η απλότητα της σχεδίασης έχει απελευθερώσει αρκετό χώρο ώστε μπροστά από τον 6αρι επιλογέα ταχυτήτων με το θετικό κούμπωμα και την πολύ καλή αίσθηση, να μπορούν άνετα να φιλοξενηθούν 2 κινητά τηλέφωνα ή διάφορα αντικείμενα. Πίσω από τον επιλογέα υπάρχουν δυο ποτυροθήκες, όχι ιδιαίτερα βαθιές, ενώ την συνολική άνεση, τουλάχιστον για τον οδηγό, την συμπληρώνει και το πτυσσόμενο υποβραχιόνιο. Τα καθίσματα, με αυτό του οδηγού να ρυθμίζεται και καθ’ ύψος, είναι υπέρ του δέοντος μαλακά, με τα μπροστινά μάλιστα να κρατούν καλά το σώμα στις στροφές, ενώ η επένδυσή τους είναι συνδυασμός υφάσματος με κίτρινα εξώραφα και αλέκιαστου συνθετικού δέρματος(TEP) με ανάγλυφο το σήμα της Dacia στο ύψος των ώμων. Πέντε επιβάτες θα καθίσουν άνετα, ακόμα και σε μεγάλα ταξίδια, αρκεί οι μπροστινοί επιβάτες να μην ξεπερνούν το 1,80 ύψος. Ο αέρας για κεφάλια και γόνατα είναι άνω του μέσου όρου, με τον πέμπτο επιβάτη να έχει αρκετό χώρο για τα πόδια του και ένα μικρό τουνελάκι να μην του δυσκολεύει την παραμονή του. Στους καλούς εσωτερικούς χώρους συντελεί και το πολύ καλό μεταξόνιο που φθάνει τα 2,604 μέτρα.
Από τον ίδιο τύπο συνθετικού δέρματος είναι επενδυμένο και το τετράκτινο πολυλειτουργικό τιμόνι, που εκτός από τα κουμπάκια πάνω στο τιμόνι για ρυθμίσεις που απεικονίζονται στην 3,5 ιντσών οθόνη του αναλογικού πίνακα οργάνων, σαν γνήσιο τέκνο της Renault, υπάρχει και το (κλασσικό) χειριστήριο του ραδιοφώνου κάτω από το χειριστήριο των υαλοκαθαριστήρων. Ακόμα και τα κουμπιά των ηλεκτρικών παραθύρων φωνάζουν Renault, από τα λίγα μοντέλα (γενικά) που είναι τοποθετημένα ακριβώς εκεί που πρέπει, στο ύψος των δακτύλων του αριστερού χεριού και όχι είτε πιο πίσω είτε πιο μπροστά. Κάτω από τον αριστερό αεραγωγό, τα δυο κουμπιά που υπάρχουν χρησιμεύουν για την χειροκίνητη επιλογή του καυσίμου (από βενζίνη σε LPG και αντίστροφα) και το άλλο για την ενεργοποίηση/απενεργοποίηση των συστημάτων ασφαλείας της σουίτας “My Safety” με το τρίτο να είναι αυτό της ρύθμισης για την δέσμη των φωτών. Καλοδεχούμενα είναι και τα λαστιχένια πατάκια που είχε το αυτοκίνητο δοκιμής μας, συντελώντας στην συνολική θετική εκτός δρόμου εικόνα του.
Το θετικό που θα εκτιμήσουν οι γονείς είναι το μεγάλο άνοιγμα των πίσω θυρών για να βάλουν/βγάλουν άνετα παιδικά καθίσματα ασφαλίζοντας τα στις isofix προσδέσεις τους. Ο χώρος αποσκευών φιλοξενεί την 40λιτρη δεξαμενή του LPG εκεί που παραδοσιακά θα βρίσκαμε την ρεζέρβα (υπάρχει κιτ επισκευής), ενώ έχουν παραμείνει καθαρά τα 410 λίτρα του χώρου αποσκευών με το διπλό πάτωμα, κάνοντας τον έναν από τους κορυφαίους στην κατηγορία του αλλά και πρακτικούς με τα γαντζάκια που έχει δεξιά και αριστερά. Έμφαση έχει δοθεί και στις θήκες στην πόρτες, φιλοξενώντας με άνεση ακόμα και μεγάλα μπουκάλια νερού σε κάθε μια από αυτές και σε συνδυασμό με το μεγάλο ντουλαπάκι του συνοδηγού, εκτοξεύουν την πρακτικότητα στο εσωτερικό.
Γνώριμος και δοκιμασμένος
Μηχανικά το Sandero Stepway βασίζεται στην γνωστή πλατφόρμα CMF-B που έχει χρησιμοποιηθεί και σε άλλα μοντέλα που είναι ή ήταν στον όμιλο (βλέπε Ranault Clio-Captur, Nissan Micra-Juke), με το αμάξωμα να έχει «χτιστεί» στα 4.099 μήκος, 1.848 πλάτος και 1.535 ύψος (1.587 μέχρι τις ράγες οροφής) δίνοντας πολύ καλούς χώρους στους επιβάτες του. «Πατά» στο γνωστό και δοκιμασμένο συνδυασμό της ανάρτησης αποτελούμενο από γόνατα Μακφερσον μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με αεριζόμενους δίσκους μπροστά και ταμπούρα πίσω. Ο τρικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας (TCe) των 999 κ.εκ. αποδίδει 100 ίππους στις 4.600 σ.α.λ. με 170Nm ροπής μεταξύ των 2.000-3.200 σ.α.λ. με την χρήση LPG, ενώ με χρήση βενζίνης η ιπποδύναμη μειώνεται στους 90 ίππους στις 4.800 και ροπή 160Nm στις 2.100-3.750 σ.α.λ., με την διαφορά να γίνεται αισθητή στην απόκριση.
Συνδυάζεται με ένα σωστά κλιμακωμένο και σαφές 6αρι κιβώτιο ταχυτήτων, με την 1η σχέση του να είναι λίγο πιο κοντή από τα συνηθισμένα, κάτι που θα εκτιμηθεί όταν ο οδηγός βγει εκτός ασφάλτου. Για την τυπική διαδικασία του 0-100 η Dacia ανακοινώνει ότι χρειάζεται 11,9 δευτερόλεπτα, ανεξάρτητα της χρήσης καυσίμου, ενώ και η μέγιστη ταχύτητα είναι στα 174 χλμ/ώρα σύμφωνα με το εργοστάσιο. Τέλος η πληροφόρηση που παίρνει ο οδηγός από το τιμόνι είναι καλή. Αρκετά ελαφρύ στα λίγα χιλιόμετρα αλλά όχι όσο θα θέλαμε βαρύ στα πολλά. Ο συνδυασμός με τα ελαστικά 205/60/16 κρατούν τους κραδασμούς μακριά από τα χέρια του.
Κινείσαι ήσυχος
Ο άσσος στο μανίκι του συγκεκριμένου κινητήρα είναι η εργοστασιακή τοποθέτηση υγραερίου που κάνει την αγορά του καυσίμου εξαιρετικά οικονομική. Το διαπιστώσαμε στο δεκαπενθήμερο που το είχαμε για δοκιμή που χρειάστηκε να το ανεφοδιάσουμε. Με μόνο 30€ (ξανα)γεμίσαμε τα 40 διαθέσιμα λίτρα της δεξαμενής υγραερίου, δίνοντας μας άλλα 560 περίπου χλμ. Η τιμή αυτή ήταν σε επώνυμο πρατήριο μεγάλης εταιρείας καυσίμων επί της Λ.Κηφισού, με τιμή στα 0,75€/λίτρο(!) θυμίζοντας εποχές 2002 έως 2005 όταν υπήρχε ανάλογη τιμή και στην βενζίνη. Συνολικά, με τα 40 λίτρα του LPG και τα 50 της βενζίνης, η αυτονομία του Sandero Stepway φτανεi άνετα τα 1200 χλμ.(με συνετή οδήγηση μπορεί και να τα ξεπεράσει) μέχρι να ανάψει ξανά το κίτρινο λαμπάκι για ανεφοδιασμό, κάνοντάς το ακούραστο χιλιομετροφάγο.
Στο δρόμο, η γαλλική ρύθμιση της ανάρτησης γίνεται αισθητή από τα πρώτα μέτρα…ή από τις πρώτες λακκούβες πιο σωστά. Ένας συνδυασμός μεταξύ σκληρής και μαλακής ρύθμισης, απορροφώντας τις, όχι και λίγες, ελληνικές λακκούβες με ωραίο, μαλακό τρόπο, χωρίς να μεταφέρει ενοχλητικούς κραδασμούς στο εσωτερικό. Παράλληλα κρατά ικανοποιητικά σε δρόμους με στροφές, αναλογιζόμενοι πάντα τον χαρακτήρα του αυτοκίνητου και το αυξημένο ύψος του, ενώ αν το παρακάνεις, τα ηλεκτρονικά σε επαναφέρουν «εις την τάξη» με έναν γλυκό θα λέγαμε τρόπο. Τα παραπάνω, μαζί με την άριστη συναρμογή, συντελούν στην παντελή απουσία κραδασμών στο εσωτερικό, ακόμα και εκτός δρόμου, δείγμα της πολύ καλής και μελετημένης δουλειάς που έχουν πετύχει οι μηχανικοί της Dacia. Στον αυτοκινητόδρομο ταξιδεύει ήσυχα χωρίς αεροδυναμικούς θορύβους μέχρι τα 130χλμ/ώρα, που ήταν και η μέγιστη ταχύτητα που κινηθήκαμε κατά την διάρκεια της δοκιμής και όπου αυτό επιτρεπόταν βέβαια.
Εκτός δρόμου, σε βατό δρόμο κινείται άνετα και με ταχύτητες που μπορεί να θεωρηθούν υψηλές, με το αυξημένο ύψος να «ξεγελά» τον οδηγό. Ακόμα και αν θελήσει ο οδηγός του να του “πίνει το αίμα”, εκτός του ότι δεν θα πει πουθενά όχι, τότε ένα σετ μεικτών ελαστικών είναι απαραίτητο και με λίγη παραπάνω πίεση στα ελαστικά, θα επιστέψει στον ιδιοκτήτη του κάθε ευρώ που έδωσε για να το αποκτήσει. Αρκεί να μην υπερβάλλει εαυτόν και πιστέψει ότι μπορεί να περάσει σε δύσκολα σημεία που μόνο τετρακίνητα μπορούν.
Εν κατακλείδι
Σίγουρα οι πωλήσεις λένε πάντα την αλήθεια. Αν κρίνουμε από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους που το έχουν αγοράσει, κατατάσσοντας το επι σειρά ετών στα οχήματα που φιγουράρουν μέσα στην πρώτη δεκάδα, τότε το Sandero Stepway έχει καταφέρει να είναι απόλυτα σωστό για τις ανάγκες που κατασκευάστηκε, να μεταφέρει οδηγό και επιβάτες σχεδόν παντού και με οικονομία, χωρίς να κάνουν καμιά παραχώρηση σε ποιότητα, σε χώρους αλλά και σε τεχνολογία. Η τιμή της έκδοσης Extreme που είχαμε για δοκιμή είναι στα 21.200€, παρέχοντας στον νεο ιδιοκτήτη 5 χρόνια πλήρης εργοστασιακή εγγύηση, 6 χρόνια εγγύηση σκουριάς, 2 χρόνια εγγύηση βαφής και 3 χρόνια πλήρης οδική βοήθεια, για ξένοιαστα χιλιόμετρα.
Ράλλυ Παλλάδιο
Το Dacia Sandero Stepway μας παραχωρήθηκε ευγενικά από την γενική αντιπροσωπεία της Dacia στην Ελλάδα για 15 μέρες, καθώς έκτος από την τυπική δημοσιογραφική εβδομάδα δοκιμής, το χρησιμοποιήσαμε για τις ανάγκες της διοργάνωσης του Ράλλυ Παλλάδιου που είχαμε συμμετοχή και πραγματοποιήθηκε στις 14 Δεκέμβριου 2024.
Ο υπογράφον του άρθρου, εκτός από το πάθος για να αρθρογραφεί και να μεταφέρει στους αναγνώστες τις εντυπώσεις του από αυτοκίνητα και επαγγελματικά οχήματα (στο παρελθόν), έχει και τους αγώνες αυτοκίνητου. Η πρόταση από την διοργανώτρια αρχή, την Start Line, για συμμετοχή στην διοργάνωση ήταν μια ακόμα προσωπική πρόκληση που έπρεπε να επιτευχθεί, διαπιστώνοντας εκ των έσω το πως οργανώνεται και διεξάγεται ένας άρτιος και επιτυχημένος ασφαλτικός αγώνας ράλλυ για το Ελληνικό Πρωτάθλημα Ράλλυ.
To Sandero Stepway μας μετέφερε τόσο εντός δρόμου όσο και σε χωματόδρομους, είτε με δυο επιβάτες είτε με πέντε και με χαρακτηριστική ευκολία όλη την διοργανώτρια αρχή, κριτές και διοργανωτές, ακόμα και όταν το πιέσαμε… πολύ για να προλάβουμε να είμαστε στην ώρα μας σε κάθε σημείο του αγώνα, μεταφέροντας στον χώρο αποσκευών εξοπλισμό για τις ανάγκες του ράλλυ. Τα σχόλια που απέσπασε από τους ανθρώπους της διοργάνωσης του αγώνα ήταν εξαιρετικά και για την άνεση αλλά και για την ασφάλεια που προσέφερε.
Να ευχαριστήσουμε δημόσια την εισαγωγική εταιρία της Dacia στην Ελλάδα και προσωπικά τον κύριο Χρήστο Σκιρδή που ανταποκρίθηκε άμεσα και θετικά στο αίτημά μας και μας παραχώρησε το Sandero Stepway για 15 ολόκληρες ήμερες.
Λίγα λογία για τον αγώνα
Το Ράλλυ Παλλάδιο είναι ο τελευταίος ασφαλτικός αγώνας της χρονιάς στο Ελληνικό πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτων και προσμετράται στο Κύπελλο Ράλλυ Ασφάλτου Νοτίου Ελλάδος, στο Πρωτάθλημα – Κύπελλο Ράλλυ των Ιστορικών Αυτοκινήτων και στην κατηγορία Legends. Οι συμμετοχές έφτασαν τις 40, με 2 από την γειτονική Βουλγαρία και οι υπόλοιποι 38 από όλη την Ελλάδα. Με συνολικό αγωνιστικό μήκος 52 χιλιόμετρα και εννέα Ειδικές Διαδρομές (Μέγαρα, Αγιος Ιωάννης, Μελετάκι) με την εκκίνηση να γίνεται στις 11:00 το πρωί του Σαββάτου 14 Δεκεμβρίου από το λιμάνι της Νέας Περάμου (Μεγάλο Πεύκο παλιότερα) ενώ ο τερματισμός του πρώτου αγωνιστικού έγινε στις 19:36 της ίδιας μέρας στο ίδιο σημείο. Οι πρώτοι που είδαν την σημαία του τερματισμού ήταν οι Τitov Anton και Spirov Aleksander από την Βουλγαρία με Hyundai i20N Rally 2 με χρόνο 31:18:49 ενώ το πρώτο Ελληνικό πλήρωμα που κατέκτησε και την δεύτερη θέση της γενικής ήταν οι Μόσχος Αθανάσιος και Σαμαρτζής Ιωάννης με Renault Clio 1 με χρόνο 31:42:02.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: Τρικύλινδρος βενζίνης και LPG, χωρητικότητας 999κ.εκ., 12v, τούρμπο, ψεκασμός πολλαπλών σημείων, κίνηση εμπρός, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
Απόδοση*: 100 PS/4.600-5.000 σ.α.λ., 170 Nm/2.000-3.500 (με LPG)
90 PS/4.800-5.000 σ.α.λ.,160 Nm/2.100-3.750 rpm (βενζίνη)
Χωρητικότητα καυσίμου*: 50λιτρα βενζίνης / 40λιτρα LPG
Αυτονομία *: 1200χλμ
Διαστάσεις μήκος πλάτος ύψος*: 4.099μ x 1.848μ x 1.535μ(1.587μ έως τις ράγες οροφής)
Μεταξόνιο*: 2.604μ
Πορτμπαγκάζ*: 410 λίτρα
Βάρος*:1.176 kg
Απόσταση από το έδαφος*: 20,1 χιλ
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 χλμ/ώρα σε: 11,9 δευτ.
Τελική ταχύτητα: 174 χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 5,8 λ/100 χλμ (βενζίνη), 7,1 λ/100 χλμ(LPG)
Εκπομπές CO2: 130-131 g/χλμ (βενζίνη)/113-1114 g/χλμ (LPG)
*: Εργοστασιακές Μετρήσεις