HEFT: Το ευρωπαϊκό εγχείρημα που αλλάζει το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με έναν καινοτόμο κινητήρα

Η έρευνα για τους κινητήρες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνεχίζεται για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και της λειτουργικότητάς τους, δείτε τις λεπτομέρειες!

HEFT είναι το όνομα ενός ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος που αποσκοπεί στην ανάπτυξη ενός νέου κινητήρα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Το Alma Mater Studiorum του Πανεπιστημίου της Μπολόνια συμμετέχει στην ομάδα. Η διεθνής ομάδα, υπό τον συντονισμό του Dr. Javier Poza του ισπανικού πανεπιστημίου Mondragon Unibertsitatea, εργάζεται πάνω σε ένα νέο σύγχρονο σύστημα πρόωσης με μόνιμους μαγνήτες, το οποίο στοχεύει να εγγυηθεί χαμηλότερο κόστος, μεγαλύτερη απόδοση και υψηλότερη ισχύ, μειώνοντας παράλληλα τη χρήση σπάνιων γαιών κατά 50-60%. Το τελευταίο μπορεί να αφαιρέσει σημαντικές ψηφίδες γεωπολιτικής ισχύος από την Κίνα, η οποία έχει τον πλειοψηφικό έλεγχό τους σε παγκόσμια κλίμακα.

Μεταξύ άλλων στόχων, είναι η ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας, με ένα νέο μοντέλο ικανό να δημιουργήσει ανάπτυξη στην επικράτεια, βελτιώνοντας παράλληλα την πράσινη προσέγγιση, κατά 360 μοίρες. Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδίωξε το πρόγραμμα HEFT, εκταμιεύοντας 4 εκατ. ευρώ υπέρ του, στο πλαίσιο του προγράμματος ” Horizon 2020″, του χρηματοδοτικού μέσου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επιστημονική έρευνα και την καινοτομία. Το έργο ξεκίνησε την 1η Δεκεμβρίου 2022 και θα διαρκέσει 42 μήνες, ενώ στη συνέχεια θα ολοκληρωθεί στα μέσα του 2026.

Όπως είπαμε, η ομάδα εργασίας έχει ως στόχο την ανάπτυξη ενός πλήρως ανακυκλώσιμου κινητήρα ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η ιδέα είναι ότι μια ενεργειακά αποδοτική σύγχρονη καρδιά σπάνιων γαιών είναι η καλύτερη επιλογή για οχήματα επόμενης γενιάς. Οι ειδικοί που συμμετέχουν στο έργο αντιμετωπίζουν μια σειρά καινοτόμων προκλήσεων για τη διαμόρφωσή του, εστιάζοντας τις προσπάθειές τους στους μετατροπείς SiC (άμεση ψύξη ρότορα και στάτη, προηγμένη μόνωση υψηλής τάσης, τοπολογία ρότορα πολλαπλών φραγμάτων, κυματοειδείς περιελίξεις) και στα υλικά (προηγμένοι μαγνήτες GBD, εποξειδική ρητίνη για τη σύνδεση μαγνητών, σύνθετο υλικό για το περίβλημα του κινητήρα, μονωτική ρητίνη).

Δύο επιτυχημένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – το Fiat 500e και το Volkswagen ID.3 – θα χρησιμοποιηθούν ως σημείο αναφοράς για την επικύρωση αυτών των καινοτομιών υψηλής απόδοσης και χαμηλού κόστους.

Ο αντίκτυπος, σε αριθμούς, αναμένεται να είναι ο εξής: μείωση των απωλειών κατά 20%, του κόστους κατά 28% και των σπάνιων γαιών κατά 60%, με ποσοστό ανακυκλωσιμότητας άνω του 80%. Στο μέτωπο των Σπάνιων Γαιών (REE), το έργο ευθυγραμμίζεται με τον στόχο της ERMA (Ευρωπαϊκή Συμμαχία Πρώτων Υλών), η οποία στοχεύει στη μείωση της εξωτερικής εξάρτησης της Γηραιάς Ηπείρου από την προμήθεια σπάνιων γαιών, με εσωτερική στήριξη της ζήτησης κατά τουλάχιστον 20% έως το 2030.