Τα κίνητρα παρέχουν σημαντικό βάρος στην υποστήριξη της υιοθέτησης της ηλεκτρικής κινητικότητας και η επιβεβαίωση ήρθε από τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα η ACEA, τα οποία έδειξαν απώλεια δυναμικής στην αύξηση των πωλήσεων λόγω της εξαφάνισης των κρατικών επιδοτήσεων. Και είναι ακριβώς αυτά τα δεδομένα που ενισχύουν τον συναγερμό που σήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis , Carlos Tavares, κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης για τα ετήσια αποτελέσματα του ομίλου: «Χωρίς κίνητρα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμα πολύ ακριβά για τη μεσαία τάξη», είπε ο κορυφαίος μάνατζερ. . «Όπου υπάρχουν κίνητρα, οι πωλήσεις αυξάνονται, όπου σταματούν μειώνονται, όπως συνέβη στη Γερμανία. Η πρόκληση είναι πόσο γρήγορα θα είναι δυνατό να μειωθεί το κόστος πώλησής τους ακόμη και χωρίς επιδοτήσεις».
Απόφαση που επιβλήθηκε άνωθεν
Ασφαλώς, για τον Tavares «η ηλεκτροκίνηση πρέπει να γίνει προσβάσιμη με κίνητρα και με μείωση του κόστους παραγωγής χάρη και στην αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων μας». Και δεν λείπουν οι ανησυχίες για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία: «Σε παγκόσμιο επίπεδο, επιβάλλονται συνεχώς στην αυτοκινητοβιομηχανία νέες προκλήσεις, σαν να μην έχει όρια στο να αντέχει κρίσεις. Νομίζω ότι δεν είναι σωστό για τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτόν τον τομέα, νομίζω ότι πρέπει να υπάρχει ένα όριο». Μία από τις μεγάλες προκλήσεις είναι η ηλεκτροκίνηση. Ο Ταβάρες επανέλαβε ότι η απόφαση να γίνει 100% ηλεκτρικός ο ευρωπαϊκός στόλος «δεν ελήφθη από κατασκευαστές αλλά από κυβερνήσεις που εκλέχθηκαν μέσω δημοκρατικής διαδικασίας. Τούτου λεχθέντος, έχουμε ευθύνη να παρέχουμε απλές, ασφαλείς και καθαρές λύσεις για να εγγυηθούμε την ελευθερία της κινητικότητας στους πολίτες μας. Εκεί είναι μια πολύ σημαντική πρόκληση κόστους, συμβαίνει όταν ξεκινάνε να αναπτύσσονται νέες τεχνολογίες, το πρόσθετο κόστος πρέπει να απορροφηθεί με κάποιο τρόπο».
Η βιομηχανία κινδυνεύει
«Ο κίνδυνος είναι ότι εάν η μεσαία τάξη δεν μπορεί να αγοράσει αυτοκίνητα, η αγορά θα συρρικνωθεί σημαντικά, και εάν η αγορά συρρικνωθεί, τότε θα συρρικνωθεί και η βιομηχανία», παρατήρησε ο Tavares. «Πρέπει να βελτιστοποιήσουμε τον τρόπο που πουλάμε, παράγουμε και προμηθεύουμε για να απορροφήσουμε το πρόσθετο κόστος που μας επιβάλλει η πολιτική. Προσπαθούμε να υιοθετήσουμε την πιο ανθρώπινη προσέγγιση και σεβόμαστε τους ανθρώπους, αλλά θα ήταν δημαγωγικό να μην πούμε την αλήθεια: Η κοινωνία έχει αποφασίσει έναν νέο τρόπο εμπειρίας της κινητικότητας, ο οποίος, αυτή τη στιγμή, δεν είναι ακόμη προσβάσιμος και η ευθύνη μου είναι να μεταμορφώσω τον όμιλο ώστε να επιτρέψω στους πολίτες να έχουν προσβασιμότητα». Φυσικά, «ο κλάδος έχει ωθηθεί στη γωνία».
Τα αποτελέσματα
Σε κάθε περίπτωση, ο Ταβάρες επανέλαβε ότι η Stellantis θα συμμορφωθεί με τις πολιτικές επιταγές με μια στρατηγική που ήδη παράγει αποτελέσματα. «Είμαστε ικανοποιημένοι με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μας και δεν έχουμε ξεκινήσει ακόμη την επίθεση στις ΗΠΑ, η οποία θα ξεκινήσει φέτος με το Ram ProMaster. Είμαστε η εταιρεία με τον ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων BEV, έχουμε καλά μοντέλα και η τεχνολογία μας εκτιμάται». Ο όμιλος έχει ήδη 23 ηλεκτρικά οχήματα προς πώληση και θα φτάσει τα 32 εντός του τρέχοντος έτους και τα 47 στο τέλος του 2024 και για να υποστηρίξει την επίθεση που έχει ξεκινήσει με μια ολόκληρη σειρά πρωτοβουλιών στον τομέα της προμήθειας πρώτων υλών και της παραγωγής μπαταριών, με σχέδιο για τρία γιγα εργοστάσια στην Ευρώπη που προχωρά σύμφωνα με τις προβλέψεις. Φέτος θα τεθεί σε λειτουργία το εργοστάσιο Douvrin, το 2025 αυτό του Kaiserlautern και το 2026 αυτό του Termoli. Ακόμα στο ηλεκτρικό μέτωπο, ο Tavares δεν εξέφρασε φόβους για έναν πιθανό πόλεμο τιμών: “Κάποιοι από τους ανταγωνιστές μας μείωσαν τις τιμές για λόγους τακτικής. Υποθέτω ότι το έκαναν επειδή δεν είναι ευχαριστημένοι με τα αποτελέσματα των πωλήσεών τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Κάναμε +41% μόνο στην Ευρώπη και θα ξεκινήσουμε φέτος στις ΗΠΑ».
Το Euro 7 είναι «άχρηστο»
Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, προφανώς εξετάστηκαν και άλλα σχετικά θέματα για την Stellantis και τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ξεκινώντας από τα πρότυπα Euro 7. Ο Ταβάρες εξέφρασε για άλλη μια φορά όλο τον σκεπτικισμό του, μιλώντας για το νέο κανονισμό που αφορά τις εκπομπές ρύπων, «άχρηστο και ανούσιο γιατί είναι πολύ ακριβό και δεν φέρνει οφέλη για το περιβάλλον και την υγεία, είναι απλώς περισπασμός». Από την άλλη, θετικό ήταν το κομμάτι που αφορούσε τη ρύπανση που παράγουν τα ελαστικά και τα φρένα, ενώ στο μέτωπο των ημιαγωγών η κατάσταση «συνεχίζει να βελτιώνεται, έστω και όχι σε τέλεια επίπεδα». Οι τιμές «κάποιων πρώτων υλών παγώνουν επίσης», κάτι που θα καθορίσει μια μελλοντική σταθεροποίηση του κόστους παραγωγής. Τέλος, αναφέρθηκε στο ζήτημα των logistics, το οποίο σύμφωνα με τον Ταβάρες «θα λυθεί» σε λίγους μήνες.