Ταβάρες για ηλεκτροκίνηση: «Κίνδυνος για την αυτοκινητοβιομηχανία αν δεν πέσουν οι τιμές» 

Για ακόμα μια φορά ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Ο Carlos Tavares, Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, επιστρέφει με νέες δηλώσεις του, προκειμένου να εκφράσει προειδοποιήσεις σχετικά με τις κοινωνικές και βιομηχανικές επιπτώσεις της ηλεκτρικής κινητικότητας και για την ανάγκη μείωσης του κόστους και των τιμών για να καταστούν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσβάσιμα στο ευρύ κοινό.  Συγκεκριμένα, η αυτοκινητοβιομηχανία του και ολόκληρος ο κλάδος των τεσσάρων τροχών θα μπορούσαν να βρεθούν στην ανάγκη να προχωρήσουν στο κλείσιμο των εργοστασίων εάν δεν καταφέρουν να κάνουν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων προσιτή, ειδικά για τη μεσαία τάξη.  «Μια μεγάλη πρόκληση, αν όχι η μεγαλύτερη, που έχουμε στον οδικό χάρτη της ηλεκτροκίνησης – επανέλαβε ο Tavares, κατά την ομιλία του στην CES στο Λας Βέγκας – είναι να αναπτύξουμε μια τεχνολογία που έχει προσιτό κόστος για τη μεσαία τάξη».  Διαφορετικά, «σε λίγα χρόνια θα βρεθούμε με προϊόντα που κοστίζουν πολύ υψηλότερα από τα συμβατικά», κάτι που θα μεταφραζόταν σε ακριβότερα οχήματα που δύσκολα αγοράζουν οι καταναλωτές.  Επομένως, ο κλάδος θα κινδύνευε «να χάσει το ευρύ κοινό και η αγορά θα συρρικνωθεί σημαντικά», ωθώντας τους κατασκευαστές σε «μη δημοφιλείς επιλογές», όπως το κλείσιμο εργοστασίων. Εξάλλου, «αν η αγορά συρρικνωθεί, δεν χρειαζόμαστε τόσα πολλά εργοστάσια», προειδοποίησε ο Διευθύνων Σύμβουλος.

Μεγαλύτερη παραγωγικότητα

Η Stellantis έχει ήδη αναγκαστεί να κάνει μια τέτοια επιλογή με το κλείσιμο του εργοστασίου του Belvidere στο Ιλινόις, αλλά ολόκληρος ο κλάδος κινδυνεύει επειδή παρόμοια λουκέτα θα μπορούσαν να συμβούν οπουδήποτε, εφόσον υπάρχουν οι μεταβλητές του πληθωρισμού υψηλού κόστους.  Στη συνέχεια, ο Tavares παρατήρησε πώς η μόνη συνταγή για την αποφυγή του χειρότερου σεναρίου επικεντρώνεται σε μια ισχυρή βελτίωση της παραγωγικότητας, η οποία αντισταθμίζει το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας που είναι 40% υψηλότερο από τις παραδοσιακές δραστηριότητες: «Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν έχει άλλη επιλογή από το να απορροφήσει το κόστος που συνδέεται με την τεχνολογία μέσω περαιτέρω παραγωγικότητας». Επομένως, «η απορρόφηση του πρόσθετου κόστους της ηλεκτροκίνησης και η προστασία της προσβασιμότητας των προϊόντων για το ευρύ κοινό είναι η κύρια πρόκληση της αυτοκινητοβιομηχανίας».

 Οι επιπτώσεις στο κλίμα

«Υπάρχει ανάγκη να επικεντρωθούμε στην ηλεκτροκίνηση, όχι μόνο για το ζήτημα της κερδοφορίας, αλλά και για τον πλανήτη», συνέχισε ο διευθυντής, υπογραμμίζοντας για άλλη μια φορά την ανάγκη για ισχυρή αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων για να παραχθούν συγκεκριμένα αποτελέσματα κατά της κλιματικής αλλαγής: «Για να έχει σημαντικό αντίκτυπο, οι όγκοι πωλήσεων των οχημάτων χαμηλών εκπομπών ρύπων πρέπει να είναι μεγάλοι, διαφορετικά με χαμηλούς όγκους ο αντίκτυπος είναι περιορισμένος.  Η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων έχει νόημα να βοηθήσει στην καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, εάν και μόνο εάν οι όγκοι πωλήσεων είναι σημαντικοί και μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών, αλλά για να είναι υψηλοί οι όγκοι, το κόστος των αυτοκινήτων πρέπει να είναι προσιτό».

Καμία περικοπή θέσεων εργασίας

«Εάν δεν βελτιστοποιήσουμε τη δομή του κόστους, δεν μπορούμε να απορροφήσουμε το πρόσθετο κόστος της ηλεκτροκίνησης. Εάν δεν απορροφήσουμε το κόστος, οι τιμές διάθεσης ανεβαίνουν και η αγορά συρρικνώνεται, και αν συμβεί αυτό, χρειάζονται λιγότερα εργοστάσια. Είναι ένας φαύλος κύκλος, ένα φίδι που δαγκώνει την ουρά του», τόνισε ο Ταβάρες, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχει να κάνει καμία ανακοίνωση για πιθανές περικοπές θέσεων εργασίας, γιατί «εργαζόμαστε εδώ και χρόνια για να διατηρήσουμε τις επιχειρήσεις υγιείς. Ο καλύτερος τρόπος για να επιτευχθεί αυτό εξετάζει τα οικονομικά αποτελέσματα των τελευταίων δέκα ετών. Ωστόσο, είναι σαφές ότι, στην αυτοκινητοβιομηχανία, αν σταματήσεις να εργάζεσαι με το κόστος, θα βρεθείς από το Ζενίθ στο Ναδίρ, μόλις σε τρία χρόνια».

Χωρίς δημόσια υποστήριξη 

Στα χαρτιά, η κρατική υποστήριξη θα χρειαζόταν επίσης για την τρέχουσα μεταβατική φάση, αλλά υπάρχουν αρκετές δυσκολίες, ξεκινώντας από την επισφαλή κατάσταση των δημόσιων οικονομικών παγκοσμίως.  «Μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας και προσπαθούμε να το κάνουμε για να μετριάσει το κόστος, ώστε να βοηθήσουμε τους καταναλωτές χωρίς να θέσουμε την κοινωνία σε κίνδυνο, ακόμη και όταν αυτό σημαίνει να κάνουμε αντιδημοφιλείς επιλογές», είπε.  «Θα ήθελα να δω τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να υποστηρίζουν τους τελικούς καταναλωτές με επιδοτήσεις που θα πηγαίνουν απευθείας στις τσέπες τους. Θα ήταν μια μεγάλη ενθάρρυνση για τη μεταβατική περίοδο από τώρα έως το 2030».  Ωστόσο, γνωρίζουμε ότι οι κυβερνήσεις δεν θα είναι σε θέση να υποστηρίξουν σημαντικές επιδοτήσεις λόγω του ζητήματος του χρέους. Αυτό δημιουργεί ένα αδιέξοδο, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου το κόστος του χρέους είναι τώρα υψηλότερο από ό,τι πριν από χρόνια λόγω της αύξησης των επιτοκίων , πράγμα που σημαίνει ότι οι χώρες θα δυσκολευτούν να διατηρήσουν τα οικονομικά τους σε τάξη και να αποφύγουν περαιτέρω δανεισμό.  Αυτή είναι η κατάσταση που αντιμετωπίζουμε στην Ευρώπη και είναι ακόμη πιο οξεία και ξεκάθαρη στην Ιταλία».

Μεγαλύτερο πρόβλημα στη Νότια Ευρώπη 

«Ο κίνδυνος που πρέπει να αποφευχθεί, αφορά τη προσφορά ηλεκτρικών οχημάτων σε τιμή που δεν μπορεί να αντέξει η μεσαία τάξη και αυτό ακριβώς προσπαθώ να αποφύγω», υπογράμμισε ο νούμερο ένα της Stellantis, διευκρινίζοντας ότι «αυτή είναι η κατάσταση. όχι μόνο για την Ιταλία, αλλά για όλη την Ευρώπη και κυρίως για τις χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως η Ιταλία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ελλάδα, που έχουν να αντιμετωπίσουν ένα ζήτημα προσβασιμότητας προϊόντων».  Από την άλλη, σύμφωνα με τον Tavares, «η περίπτωση της ιταλικής αγοράς αυτοκινήτου είναι πολύ ενδιαφέρουσα γιατί η Ιταλία έχει το μεγαλύτερο τμήμα Β στην Ευρώπη. Και αυτό σημαίνει ότι το ζήτημα των προσιτών τιμών είναι πολύ σημαντικό σε μια εποχή που προσπαθούμε όλοι να μειώσουμε το κόστος του εξηλεκτρισμού».