Tavares: Η εξαίρεση για τα ηλεκτρονικά καύσιμα εγκυμονεί κινδύνους χάους

Ο επικεφαλής της Stellantis κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα ηλεκτρονικά καύσιμα και το κόστος παραγωγής

Ο Carlos Tavares επιστρέφει για να εξαπολύσει σκληρές κατηγορίες κατά της ευρωπαϊκής πολιτικής, ιδίως για την πρόσφατη απόφαση να συμπεριληφθεί εξαίρεση για τα ηλεκτρονικά καύσιμα στην οδηγία για την απαγόρευση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων το 2035. Ο νούμερο ένα της Stellantis, σε συνέντευξή του στο Autocar, εξήγησε ότι καλωσόρισε την εξαίρεση για τα συνθετικά καύσιμα, ειδικά ως λύση για τη μείωση των εκπομπών από τα οχήματα που κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους- ταυτόχρονα, όμως, τόνισε πως η εξαίρεση αυτή κινδυνεύει να προσθέσει “σύγχυση στο χάος”, επειδή εκτροχιάζει τη ρυθμιστική πορεία που έχει δημιουργηθεί για να διευκολύνει τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα και τα σχετικά στρατηγικά προγράμματα που έχουν δρομολογήσει οι κατασκευαστές για τα επόμενα είκοσι χρόνια.

Τα σενάρια

Η τοποθέτησή του Tavares αφορά, ειδικότερα, την πιθανότητα τα ηλεκτρονικά καύσιμα να αποδειχθούν πραγματικά αποτελεσματικά στη μείωση των εκπομπών ρύπων με ανταγωνιστικό κόστος. “Το πρώτο σενάριο είναι ότι δεν θα σπάσουμε τα πρότυπα. Σε αυτή την περίπτωση είμαστε ασφαλείς και συνεχίζουμε να ενισχύουμε τα ηλεκτρικά οχήματα”, εξήγησε ο Πορτογάλος μάνατζερ. “Το δεύτερο σενάριο είναι ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα αλλάζουν τα δεδομένα. Τι κάνουμε σε αυτή την περίπτωση; Πριν από την απαγόρευση, έχουμε ακόμα 12 χρόνια, σωστά; Τι θα συμβεί αν κάνουμε μια σημαντική ανακάλυψη και πούμε ότι βρήκαμε έναν τρόπο να μειώσουμε σημαντικά το κόστος παραγωγής των ηλεκτρονικών καυσίμων; Μήπως έχω τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα; Όχι. Αλλά αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα: χρειάζονται 20 χρόνια για να εφαρμοστεί η τρέχουσα στρατηγική. Ποια είναι η πιθανότητα ότι, μέσα σε ένα παράθυρο 20 ετών, κάποιος θα έρθει με μια ανακάλυψη και θα πει “βρήκα κάτι που έχει πολύ χαμηλότερο κόστος για την κοινωνία, φέρνει πολύ καλύτερα αποτελέσματα για τον πλανήτη και είναι πολύ πιο εύκολο να εφαρμοστεί”; Από την πλευρά μας, φροντίσαμε να διασφαλίσουμε ότι οι κινητήρες μας είναι συμβατοί με το ηλεκτρονικό καύσιμο, για παν ενδεχόμενο. Τώρα περιμένουμε από τους ενδιαφερόμενους φορείς να αποδείξουν ότι είναι πραγματικά ουδέτεροι ως προς τον άνθρακα και ότι μια μέρα το κόστος μπορεί να είναι στο ίδιο επίπεδο με τα παραδοσιακά καύσιμα. Τι γίνεται όμως αν υπάρξει μια σημαντική ανακάλυψη; Τι θα κάνουμε με τα εργοστάσια gigafactories; Τι θα κάνουμε με όλο τον μετασχηματισμό που έχουμε κάνει ως βιομηχανία, ποιος θα πληρώσει γι’ αυτόν; Και όταν οι πολιτικοί δουν αυτόν τον κίνδυνο και αρχίσουν να λένε “καλά, δεν επιβάλλαμε την τεχνολογία”; Τι θέλετε να πείτε; Δεν βλέπετε τη νομοθεσία που έρχεται;”

Διαβάστε επίσης:

Carlos Tavares: Δεν έχουμε πόλεμο τιμών με την Tesla – Σε κίνδυνο τρία γερμανικά εργοστάσια λόγω κόστους παραγωγής

Πολιτικό δόγμα

Ο καταιγισμός ερωτήσεων δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη. Ο Ταβάρες πάντα καταφερόταν εναντίον μιας πολιτικής που επιβάλλει κανόνες που απέχουν πολύ από την τεχνολογία και δεν παρέχουν εναλλακτικές λύσεις για τη μείωση των εκπομπών. ‘Δεν υπάρχει κανένα δόγμα, πρόκειται απλώς για το γεγονός ότι εργαζόμαστε εδώ και έναν αιώνα για την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Και τότε ξαφνικά ο έξω κόσμος θέλει να επιτύχουμε την ίδια απόδοση με μια ολοκαίνουργια τεχνολογία που έχει πολύ περιορισμένο χρόνο για να βελτιστοποιηθεί. Οι πολιτικοί είναι αξιοσέβαστοι, αλλά δεν είμαι πραγματικά σίγουρος ότι μας ακούνε. Απλώς μοιράζομαι αυτή την παρατήρηση, όχι με επιθετικό τρόπο, διότι δεν θα ήθελα να είμαι πολιτικός ηγέτης στις μέρες μας. Νομίζω ότι είναι μια δύσκολη δουλειά. Γι’ αυτό τους σέβομαι. Αλλά την ίδια στιγμή, αν κανείς δεν κάνει τις δύσκολες ερωτήσεις, τότε ποιος θα τις κάνει;” συνέχισε ο Tavares. “Προχωράω ολοταχώς στα ηλεκτρικά οχήματα για να αποδείξω στον κόσμο ότι είμαι ο καλύτερος παραγωγός επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων . Παίζω αυτό το παιχνίδι, σεβόμενος το ρυθμιστικό πλαίσιο που μου δίνεται. Αναρωτιέμαι, όμως, αν αυτό το πλαίσιο είναι το καλύτερο για την κοινωνία και τον πλανήτη. Θα μπορούσαμε να γράψουμε ένα βιβλίο γι’ αυτό”.

Φόβοι

Στη συνέχεια ο διευθυντής επανέλαβε τους κύριους φόβους του: “Ανησυχώ για την κοινωνία, ανησυχώ για την Ευρώπη, ανησυχώ για τον δυτικό κόσμο, πράγμα που σημαίνει ότι αν θέλετε να στοιχηματίσετε ότι όλα θα είναι σταθερά για τα επόμενα 20 χρόνια, βάζετε ένα μεγάλο στοίχημα. Πιστεύετε ότι τίποτα δεν μπορεί να βλάψει την ομαλή εφαρμογή μιας στρατηγικής που χρειάζεται 20 χρόνια σταθερών συνθηκών;”. Παρεμπιπτόντως, ο Tavares δεν παρέλειψε να εγείρει παρόμοια ερωτήματα και από τις στήλες της Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. “Μπορείτε να μου πείτε κάτι που είναι ασφαλές σε αυτόν τον κόσμο σήμερα; Από την άποψή μου, ολόκληρη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σήμερα σε κίνδυνο”, ρώτησε ο μάνατζερ τον συνομιλητή του, επαναλαμβάνοντας τους φόβους του για την εισβολή των Κινέζων. ‘Ανησυχώ για την εισαγωγή κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, μια αγορά που είναι εντελώς ανοιχτή στο Πεκίνο. Η ανησυχία μου είναι ότι μέχρι να αναγνωρίσει η ΕΕ το πρόβλημα, θα είναι πολύ αργά”, εξήγησε ο Tavares, προβλέποντας έναν “σκληρό πόλεμο τιμών μεταξύ των Κινέζων, τον οποίο η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να χάσει στο έδαφός της”.