Σοκ με τη βενζίνη να ξεπερνά τα 2 ευρώ το λίτρο

Ξεπερνά τα 2,20 ευρώ η βενζίνη στα νησιά

Σε σοκ διαρκείας οδηγούνται οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, με το ασταμάτητο ράλι στο οποίο έχουν επιδοθεί οι τιμές των καυσίμων. Ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θ. Σκυλακάκης, αποκλείει το ενδεχόμενο μείωσης του ΕΦΚ στα καύσιμα, με το επιχείρημα ότι θα αδικηθούν οι… φτωχοί που δεν έχουν αυτοκίνητα, οι πρατηριούχοι προβλέπουν νέες αυξήσεις-σοκ, με τη βενζίνη να φτάνει τα 2 ευρώ το λίτρο στα αστικά κέντρα και πάνω από 2,20 στα νησιά.

Με την τιμή της βενζίνης να κινείται περί τα 1,90 ευρώ σήμερα, εάν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, θα μιλάμε για ιστορικό ρεκόρ σε μια χώρα που έχει από τις ακριβότερες βενζίνες της Ευρώπης. Την ίδια ώρα, εκτός από την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, ανεβασμένη είναι και η τιμή του πετρελαίου κίνησης, που σε σχέση με το 2020, έχει αυξηθεί κατά 33% (στοιχεία Νοεμβρίου από το Παρατηρητήριο Τιμών), ενώ κάθε ρεκόρ σπάει η τιμή του υγραερίου, που κινείται ανοδικά κατά 36%.

Με το 60%-70% περίπου της τιμής των καυσίμων να είναι φόροι, αντιλαμβάνεται κανείς πως ελάχιστα περιθώρια έχει η αγορά να απορροφήσει τις ανατιμήσεις από το διεθνές ράλι των τιμών του πετρελαίου. Όπως και αντιλαμβάνεται πως η ανατίμηση των καυσίμων δεν θα αποψιλώσει μόνο τον οικογενειακό προϋπολογισμό, κάνοντας τις μετακινήσεις… απλησίαστες, αλλά θα τροφοδοτήσει και τον κύκλο ανατιμήσεων στο σύνολο των προϊόντων, καθώς τα κόστη παραγωγής και μεταφοράς αυξάνονται προκαλώντας ένα δεύτερο γύρο ανατιμήσεων.

Με πενήντα ευρώ βενζίνης πλέον δεν… γυρνά ούτε η μίζα

Στην πράξη, ακόμα και αν η κυβέρνηση λάβει μέτρα -για παράδειγμα με τη μείωση φόρων σε ορισμένα προϊόντα, όπως για παράδειγμα τα τρόφιμα- σε μια προσπάθεια ανάσχεσης του κύματος ακρίβειας, η ανατίμηση των καυσίμων θα τα καταστήσει μια… τρύπα στο νερό. Κι αυτό γιατί θα εκτοξεύσει τα μεταφορικά κόστη για όλα τα προϊόντα και άρα θα την “πληρώσει” πάλι ο καταναλωτής, ο οποίος θα δει να του μετακυλίεται αυτό το έξτρα κόστος στο ράφι.

Στην πράξη, τον φαύλο κύκλο των ανατιμήσεων τροφοδοτούν και το πετρέλαιο θέρμανσης και το πετρέλαιο κίνησης το οποίο είναι κόστος ενέργειας για όλα τα παραγόμενα προϊόντα αλλά και για τις παροχές υπηρεσιών οι οποίες ανεβάζουν το κόστος και έτσι αυτός που το πληρώνει τελικά είναι ο καταναλωτής.

Οι πρατηριούχοι ζητούν μείωση του ΕΦΚ


Οι εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς καυσίμων, όπως του αντιπροέδρου Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργου Ασματόγλου, είναι απαισιόδοξες. «Οι πολύ μικρές μειώσεις που έχουν υπάρξει όχι μόνο δεν έχουν φανεί αλλά το αμέσως επόμενο διάστημα καλύπτεται η μείωση και ανεβαίνουν προς τα πάνω πάλι οι τιμές. Είναι ακριβότερο το καύσιμο που θα αγοράσουμε οι πρατηριούχοι σήμερα όπως θα είναι και αύριο και μεθαύριο, σύμφωνα με τις προβλέψεις», επισήμανε ο κ.Ασματόγλου και πρόσθεσε «οι αυξήσεις τραβούν την ανηφόρα. Κάτι πρέπει να γίνει. Στην νησιωτική Ελλάδα, σε ορισμένες περιοχές η τιμή της βενζίνης ξεπερνά τα 2,20 ευρώ και θα αγγίξουμε τα 2 ευρώ και στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Ένα από τα πάγια αιτήματα των εκπροσώπων των βενζινοπωλών, προκειμένου να αναχαιτιστεί η «βίαιη» άνοδος των τιμών στα καύσιμα, είναι η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Το εν λόγω αίτημα επανέλαβε ο αντιπρόεδρος των πρατηριούχων σημειώνοντας πως «λέγαμε πάντοτε ότι θα πρέπει στις περιπτώσεις που αυξάνεται η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου να υπάρχει ένας μηχανισμός να μειώνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, ο οποίος επιβαρύνεται και από τον ΦΠΑ».

«Συνεχίζει η ανοδική πορεία λίγο λίγο κάθε μέρα, το βλέπω και στις προβλέψεις τις διυλιστηριακές που και στην αυριανή μέρα θα είναι προσθετική, όπως και σήμερα ήταν αρκετά υψηλή η αύξηση για όσους θα πάρουμε καύσιμα σε σχέση με την χθεσινή χρέωση. Είναι ακριβότερο το καύσιμο που θα αγοράσουμε οι πρατηριούχοι σήμερα όπως θα είναι και αύριο και μεθαύριο, σύμφωνα με τις προβλέψεις».

Εάν ήταν πράγματι παροδική η ανοδική πορεία των καυσίμων θα έπρεπε να είχε τελειώσει το αργότερο τον Δεκέμβριο, αλλά βρισκόμαστε ήδη στον Φεβρουάριο και οι αυξήσεις τραβούν την ανηφόρα, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ασμάτογλου. Αυτό δικαιολογεί και τις αυξήσεις που έχουμε δει στα προϊόντα στα ράφια των σουπερμάρκετ, καθώς προέρχονται από την υψηλή τιμή των καυσίμων. «Λέγαμε πάντοτε ότι θα πρέπει στις περιπτώσεις που αυξάνεται η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου να υπάρχει ένας μηχανισμός να μειώνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, ο οποίος επιβαρύνεται και από τον ΦΠΑ και δεν ξέρω αν θα ξεπεράσουμε και τα 2 ευρώ την βενζίνη. Θα μπούμε σε μια μεγάλη ύφεση που δεν θα φέρει έσοδα στα ταμεία του κράτους, γιατί η μικρή τιμή και ο κύκλος εργασιών είναι αυτό που επιφέρει έσοδα» επεσήμανε ο κ. Ασμάτογλου.

Ο ίδιος επισημαίνει πως αυτές οι τιμές έχουν επηρεάσει πολύ την τσέπη του καταναλωτή. «Το είδαμε και με το πετρέλαιο θέρμανσης, με τον χιονιά, οι ποσότητες που είχαν παραγγελθεί ήταν πολύ μικρές, οι δεξαμενές ήταν άδειες και όπου δεν μπόρεσε να γίνει η διανομή, τουλάχιστον στα βόρεια προάστια που έπεσε πολύ χιόνι, έμειναν πάρα πολλά σπίτια χωρίς πετρέλαιο, δεν είχαν άλλους τρόπους θέρμανσης, με ηλικιωμένους και δεν μπορείτε να φανταστείτε τι αντιμετωπίσαμε αυτές τις μέρες».

Διαβάστε ακόμα:

24 μυστικά για να κάψεις λιγότερη βενζίνη

Τύπος μένει από βενζίνη, κλέβει περιπολικό, ξαναμένει από βενζίνη

Η Ford έβγαλε άρωμα βενζίνης, για όσους τους λείπει η μυρωδιά στα ηλεκτρικά