Οι υπουργοί της ΕΕ συμφωνούν σε πιο χαλαρούς κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων Euro 7

Η Ισπανία παρουσίασε ένα συμβιβαστικό σχέδιο που θα διατηρήσει τις συνθήκες δοκιμής Euro 6 και τα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, αλλά θα είναι χαμηλότερα για τα βαρέα φορτηγά και τα λεωφορεία.

Οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να περιορίσουν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων Euro 7, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οκτώ χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ιταλίας, δήλωσαν ότι οι αλλαγές θα μπορούσαν να αποσπάσουν επενδύσεις από τα ηλεκτρικά οχήματα.

Οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν να μην αλλάξουν τις υφιστάμενες συνθήκες δοκιμής Euro 6 και τα όρια εκπομπών για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά, αν και θα είναι χαμηλότερα για τα λεωφορεία και τα βαρέα οχήματα. Αποδέχθηκαν επίσης νέα όρια εκπομπών σωματιδίων για τα φρένα και τα ελαστικά.

Η Ισπανία, η οποία ασκεί την εκ περιτροπής προεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρουσίασε τη Δευτέρα ένα συμβιβαστικό κείμενο που συμφωνήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο αποτελείται από υπουργούς κυβερνήσεων κάθε χώρας της ΕΕ.

Το Συμβούλιο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει τώρα να διαπραγματευτούν μια τελική συμφωνία για τους νέους κανονισμούς.

“Πιστεύουμε ότι, με αυτή την πρόταση, πετύχαμε ευρεία υποστήριξη, ισορροπία στο κόστος επένδυσης των κατασκευαστικών σημάτων και βελτιώνουμε τα περιβαλλοντικά οφέλη που απορρέουν από αυτόν τον κανονισμό”, δήλωσε ο Ισπανός Hector Gomez Hernandez, υπηρεσιακός υπουργός Βιομηχανίας, Εμπορίου και Τουρισμού.

Η Ιταλία, η Γαλλία, η Τσεχική Δημοκρατία και άλλα πέντε κράτη πίεσαν για ασθενέστερους κανόνες λόγω ανησυχιών ότι τα προτεινόμενα όρια για ρύπους όπως τα οξείδια του αζώτου στους κινητήρες εσωτερικής καύσης θα εκτρέψουν το αναπτυξιακό έργο και τις επενδύσεις μακριά από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ο υπουργός Βιομηχανίας της Ιταλίας Adolfo Urso χαιρέτισε τη συμφωνία για τη χαλάρωση του Euro 7.

“Ο νέος κανονισμός, κατόπιν ιταλικού αιτήματος, καθιστά δυνατή τη διασφάλιση της αλυσίδας εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας των κατασκευαστών μικρού όγκου, της υψηλής γκάμας που χαρακτηρίζει την ιταλική παραγωγή, όπως η Ferrari, η Lamborghini, η Maserati, σύμβολα του “Made in Italy” που παράγουν περίπου 50.000 αυτοκίνητα ετησίως”, δήλωσε.

Η ομάδα πίεσης της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας ANFIA χαιρέτισε επίσης τον συμβιβασμό, ο οποίος ήταν μια “ρεαλιστική και ορθολογική προσέγγιση”, δήλωσε ο πρόεδρός της Ρομπέρτο Βαβασόρι.

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δηλώσει ότι η εφαρμογή του Euro 7, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από το 2025, θα ήταν πολύ δαπανηρή και τα περιβαλλοντικά οφέλη θα ήταν αμελητέα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, δήλωσε ότι το Euro 7 θα αποσπάσει την αυτοκινητοβιομηχανία από το να γίνει πλήρως ηλεκτρική και θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης που δεν έχουν μέλλον. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι οι προτάσεις θα οδηγήσουν σε υψηλότερες τιμές για τα μικρότερα οχήματα, περιορίζοντας την ελευθερία μετακίνησης για τα φτωχότερα νοικοκυριά.

Η ΕΕ αυστηροποιεί σταδιακά τα όρια εκπομπών των οδικών οχημάτων από την πρώτη σειρά κανονισμών, γνωστή ως Euro 1, το 1992.

Τα επόμενα βήματα

Στο σημείο αυτό, η διαδικασία για την θέσπιση ευρωπαϊκών οδηγιών προβλέπει ένα ακόμη βήμα: “Η γενική προσέγγιση που συμφωνήθηκε σήμερα επισημοποιεί τη διαπραγματευτική θέση του Συμβουλίου”, εξηγεί το όργανο που εκπροσωπεί τις χώρες της ΕΕ. “Δίνει στην Προεδρία εντολή για διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι οποίες θα ξεκινήσουν μόλις το ίδιο το Κοινοβούλιο εγκρίνει τη θέση του”. Ως εκ τούτου, οι ευρωβουλευτές θα πρέπει να καθορίσουν τη δική τους θέση προκειμένου να ξεκινήσει ο λεγόμενος τριμερής διάλογος, η διαδικασία διαπραγμάτευσης μεταξύ των τριών ανώτατων ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων.