Οι οικονομικοί κίνδυνοι για την αυτοκινητοβιομηχανία από την απαγόρευση των κινητήρων βενζίνης και ντίζελ

Ο Τιερί Μπρετόν, Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ, δεν «μασάει» τα λόγια του και «κρούει» τα καμπανάκια των κινδύνων!

Ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς και Βιομηχανίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Τιερί Μπρετόν, επιστρέφει στην επικαιρότητα για ένα από τα πιο καυτά ζητήματα της βιομηχανικής και περιβαλλοντικής στρατηγικής των επόμενων ετών για τις Βρυξέλλες, δηλαδή την απαγόρευση των θερμικών αυτοκινήτων που έχει προγραμματιστεί για το 2035.

Ο Γάλλος πολιτικός εξέφρασε έντονη επιφυλακτικότητα, προειδοποιώντας για τους κινδύνους που απορρέουν από αυτό που αποκάλεσε «γιγαντιαία αναστάτωση» για ολόκληρο τον ευρωπαϊκό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Δεν υπάρχουν περιθώρια για λάθη

«Η μετάβαση από τους κινητήρες ντίζελ και βενζίνης στην ηλεκτροκίνηση θα έχει τόσες πολλές επιπτώσεις για τις εταιρείες του κλάδου που η Ευρώπη δεν έχει την πολυτέλεια να κάνει λάθη», εξήγησε ο Μπρετόν σε συνέντευξή του στη Politico. «Εάν υπάρξουν προβλήματα», συνέχισε, «η Ένωση θα πρέπει να επανεξετάσει την ημερομηνία της σταδιακής κατάργησης χωρίς κανένα ταμπού». Ο πρώην υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας στην κυβέρνηση ντε Βιλπέν αναφέρθηκε επίσης την σημασία για «κατάσταση έκτακτης ανάγκης», μια ρήτρα αναθεώρησης που θα ενεργοποιηθεί το 2026 για να επιτρέψει τη μετατόπιση της απαγόρευσης των θερμικών κινητήρων που έχει οριστεί επί του παρόντος για το 2035. «Θα είναι ένα θεμελιώδες στοιχείο », εξήγησε ο Μπρετόν, «για να μας δώσει χρόνο να αντιδράσουμε αν χρειαστεί, γιατί προφανώς μιλάμε για μια γιγάντια αλλαγή για έναν ολόκληρο βιομηχανικό τομέα».

600 χιλιάδες θέσεις εργασίας σε κίνδυνο

Όπως έχουν επισημάνει εδώ και καιρό οι εμπορικές ενώσεις των χωρών μελών και οι εκπρόσωποι των σχετικών βιομηχανιών, η απαγόρευση των θερμικών κινητήρων θα έχει επιπτώσεις στην απασχόληση που προορίζονται να επηρεάσουν ολόκληρο τον παραγωγικό ιστό της ηπειρωτικής Ευρώπης. Ο επίτροπος τα ποσοτικοποίησε πολύ ξεκάθαρα: «Περίπου 600.000 θέσεις εργασίας θα χαθούν κατά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Δεν μιλάω για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, που σίγουρα θα το ξεπεράσουν, αλλά για ολόκληρο το οικονομικό οικοσύστημα»

Το πρόβλημα των πρώτων υλών…

Έτσι ο Μπρετόν εισήγαγε την άλλη οπτική της ερώτησης: «Για να παράγουμε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι απαραίτητα για την αντικατάσταση των παραδοσιακών, θα χρειαστούμε 15 φορές περισσότερο λίθιο έως το 2030, τέσσερις φορές περισσότερο κοβάλτιο, τέσσερις φορές περισσότερο γραφίτη και τρεις φορές περισσότερο νικέλιο. Άρα θα υπάρξει εξαιρετικά μεγαλύτερη ανάγκη για πρώτες ύλες και αυτός είναι ένας παράγοντας που πρέπει να μελετήσουμε».

… αυτό της ενέργειας …

Ένα στοιχείο το οποίο προστίθεται σε αυτό, συνδέεται στενότερα με την πραγματική παραγωγή ενέργειας: «Αν θέλουμε όλα τα νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικά, θα χρειαστεί να παράγουμε 150 γιγαβατώρες περισσότερη ενέργεια κάθε έτος, δηλαδή 20-25% περισσότερο από αυτό που παράγεται σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. «Έτσι θα πρέπει να αυξήσουμε μαζικά την τρέχουσα παραγωγή», παρατήρησε ο επίτροπος της Εσωτερικής Αγοράς, «αλλά θα πρέπει να είναι ηλεκτρική ενέργεια που δεν θα παράγεται από άνθρακα. Αν το χρησιμοποιούμε άνθρακα ή αέριο δεν θα έχει νόημα».

… και αυτό των υποδομών

Η μακρά ανάλυση του Breton επικεντρώθηκε επίσης στην κρισιμότητα των υποδομών φόρτισης: «Μέχρι το 2030 θέλουμε τριάντα εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε επτά εκατομμύρια σημεία φόρτισης. Σήμερα υπάρχουν μόνο αυτά, 350.000 με το 70% του συνόλου να συγκεντρώνεται στη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ολλανδία».

Οι κριτικές

Ο Μπρετόν επέμεινε στη φιλοδοξία να είναι επιτυχής η μετάβαση και ανέφερε ότι «συμφωνεί πλήρως με αυτήν», αλλά τόνισε επίσης ότι δουλειά του είναι επίσης «να βεβαιωθεί ότι υπάρχουν όλα τα μέσα για να την πραγματοποιήσει και ότι για να επιτευχθεί ο στόχος είναι απαραίτητος ένας “ψυχρός ρεαλισμός”, ο οποίος περιλαμβάνει επίσης την απαλλαγή από έναν συγκεκριμένο “ιδεαλισμό” και την ικανότητα εστίασης σε ορισμένα βασικά σημεία», από τη δημιουργία μιας τριχοειδούς υποδομής επαναφόρτισης έως την ανάπτυξη των όγκων παραγωγής των πρώτων υλών που χρειάζονται για τις μπαταρίες. Τέλος, δεν έλειψε η κριτική για το αντικείμενο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με τη στενότερη έννοια: «Ακόμα και τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει να γίνουν πιο καθαρά», είπε ο Μπρετόν. «Υπάρχουν πρόσθετες εκπομπές, οι οποίες είναι πολύ σημαντικές, από ελαστικά και φρένα, που εκπέμπουν σωματίδια που είναι πολύ επιβλαβή για την υγεία. Έτσι, ακόμη και μετά το 2035, όταν τα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες δεν θα κυκλοφορούν πλέον, θα εξακολουθούν να υπάρχουν εκπομπές για τα ηλεκτρικά τα αυτοκίνητα που ζυγίζουν περίπου 40% περισσότερο από τα παραδοσιακά».