Η ΕΕ ξεκινά έρευνα ενάντια στις επιδοτήσεις για τα κινεζικά EVs

Η πρόεδρος της Επιτροπής της ΕΕ Ursula von der Leyen λέει ότι η παγκόσμια αγορά έχει "πλημμυρίσει" με φθηνά κινεζικά αυτοκίνητα.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση δρομολογεί έρευνα σχετικά με τις κινεζικές επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς η Ένωση ανησυχεί για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας της.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε την Τετάρτη την διεξαγωγή έρευνας, λέγοντας ότι η παγκόσμια αγορά κατακλύζεται από φθηνά κινεζικά αυτοκίνητα.

“Η τιμή τους διατηρείται τεχνητά χαμηλά με τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις. Αυτό στρεβλώνει την αγορά μας”, δήλωσε η επικεφαλής του εκτελεστικού βραχίονα της ΕΕ στην ετήσια ομιλία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. “Και καθώς δεν δεχόμαστε αυτή τη στρέβλωση από το εσωτερικό της αγοράς μας, δεν τη δεχόμαστε και από το εξωτερικό”.

Η έρευνα ανοίγει παρά τις ανησυχίες για αντίποινα από την Κίνα, σημάδι της αυξανόμενης ανησυχίας για την ικανότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών να ανταγωνιστούν την κινεζική βιομηχανία.

Η Κίνα φιλοξενεί μια πληθώρα κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων που υποστηρίζονται από κυβερνητικά κίνητρα τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους αγοραστές, και πολλές από τις νεοσύστατες εταιρείες της δεν έχουν ακόμη δημιουργήσει σταθερά κέρδη.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της ηγέτιδας EV BYD και των νεότερων εισερχόμενων MG και Nio, ετοιμάζονται να αυξήσουν τις πωλήσεις στην Ευρώπη με μια σειρά από EV σε ανταγωνιστικές τιμές που, αν επιτύχουν, θα πλήξουν κατασκευαστές μαζικής αγοράς όπως η Stellantis και ο όμιλος Volkswagen.

Στην πατρίδα τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας δέχονται πιέσεις εν μέσω της επιβράδυνσης της καταναλωτικής ζήτησης που έχει προκαλέσει έναν επιθετικό πόλεμο τιμών.

Στο πλαίσιο του φιλόδοξου σχεδίου Green Deal για τη μείωση των εκπομπών, η ΕΕ εφάρμοσε ουσιαστική απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035.

Η ΕΕ διεξήγαγε φέτος μια προσωρινή αναθεώρηση των κανόνων της για τις κρατικές ενισχύσεις για να αντιμετωπίσει τις μαζικές επιδοτήσεις που παρέχουν οι ΗΠΑ και η Κίνα, ιδίως στις πράσινες τεχνολογίες.

Το μπλοκ ανησυχεί ιδιαίτερα για τις οικονομικές πρακτικές της Κίνας, καλώντας το Πεκίνο να ανοίξει την αγορά του για να εξισορροπήσει τις διμερείς εμπορικές σχέσεις και θέτοντας σε εφαρμογή νέα μέσα για την αντιμετώπιση των καταναγκαστικών πρακτικών της Κίνας με στόχο χώρες όπως η Λιθουανία.

Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Bruno Le Maire θα βρίσκεται στο Βερολίνο την Τετάρτη για να πιέσει τη Γερμανία για αυστηρότερα μέτρα προστασίας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

“Χρειαζόμαστε τώρα μια ευρωπαϊκή βιομηχανική στρατηγική που να είναι πολύ πιο προληπτική, πολύ πιο καινοτόμα, πολύ πιο προστατευτική των βιομηχανικών μας συμφερόντων σε σχέση με την Κίνα και τις ΗΠΑ”, δήλωσε ο Le Maire την Τρίτη στη γαλλική τηλεόραση LCI. “Δεν έχουμε ούτε μια μέρα για χάσιμο”.

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Robert Habeck χαιρέτισε τις ενέργειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής. “Πρόκειται για αθέμιτο ανταγωνισμό, δεν πρόκειται για το να κρατήσουμε τα αποδοτικά φτηνά αυτοκίνητα έξω από την ευρωπαϊκή αγορά”, δήλωσε ο Χάμπεκ. Ο Χάμπεκ πρόσθεσε ότι εάν η έρευνα της ΕΕ αποδείξει ότι υπάρχουν μαζικές παραβιάσεις των κανόνων ανταγωνισμού, “πρέπει φυσικά να αναλάβουμε δράση”.

“Το προφανές πλεονέκτημα της Κίνας και οι ανταγωνιστικές ως προς το κόστος εισαγωγές επηρεάζουν ήδη το μερίδιο της εγχώριας αγοράς των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων, με μια τεράστια αύξηση των εισαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, ο αμερικανικός νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) αλλάζει επίσης τα δεδομένα στην αλυσίδα αξίας των ηλεκτρικών οχημάτων”, δήλωσε η Sigrid De Vries, επικεφαλής της ευρωπαϊκής ομάδας εκπροσώπων της ACEA, αντιδρώντας στην κίνηση αυτή.

“Η ανακοίνωση της Von der Leyen αποτελεί θετικό μήνυμα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει την ολοένα και πιο ασύμμετρη κατάσταση που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας και εξετάζει επειγόντως το ζήτημα του στρεβλού ανταγωνισμού στον τομέα μας”, πρόσθεσε η ίδια.

Σε μια νότα προσοχής, η γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών VDA δήλωσε την Τετάρτη ότι η ΕΕ πρέπει να λάβει υπόψη πιθανές αντιδράσεις από την Κίνα σε μια τέτοια έρευνα. Η VDA δήλωσε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να επικεντρωθούν στη δημιουργία των συνθηκών για να επιτύχουν οι Ευρωπαίοι παίκτες στο δικό τους έδαφος – από τη μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας έως τη μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων.

Την περασμένη εβδομάδα στην έκθεση IAA Mobility στο Μόναχο οι διευθύνοντες σύμβουλοι των BMW Group, Mercedes και VW Group μίλησαν θετικά για την εμβάθυνση των δεσμών με τους Κινέζους. Το αφεντικό της Mercedes, Ola Kallenius, δήλωσε ότι οι δασμοί και τα εμπορικά εμπόδια με την Κίνα δεν είναι ο δρόμος προς τα εμπρός. “Πρέπει να υποστηρίξουμε το ελεύθερο εμπόριο”, δήλωσε στο Παγκόσμιο Συνέδριο Οχημάτων Νέας Ενέργειας που διεξάγεται στην Κίνα.

Η Von der Leyen θα πρέπει επίσης να αποφασίσει σύντομα αν θα επιμείνει στα σχέδια για την εισαγωγή δασμού από το επόμενο έτος στα ηλεκτρικά οχήματα που μεταφέρονται μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, κάτι που ορισμένοι αξιωματούχοι και η βιομηχανία λένε ότι θα βλάψει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό από την Κίνα.

Το θέμα εξακολουθεί να συζητείται εσωτερικά και δεν έχει ληφθεί ακόμη η τελική απόφαση για το αν θα καθυστερήσει η κίνηση, όπως έχει μεταδώσει προηγουμένως το Bloomberg.