Συνέντευξη με τον επικεφαλής εσωτερικής σχεδίασης του ID.4

 

Κύριε Bachorski, αυτές τις μέρες τα πρώτα ID.4 κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Φαντάζομαι
 το έχετε οδηγήσει, πώς νιώσατε;

  Πολύ
ευχάριστη οδηγική εμπειρία. Είχε τόσο ελαφριά αίσθηση, τέλειο, σχεδόν σαν …μουσική.
Στέκεσαι μπροστά σε ένα
SUV, βλέπεις τους τεράστιους τροχούς και έχεις ήδη
μια ιδέα για το πώς θα οδηγείται. Αλλά το
ID.4, με εξέπληξε. Πολύ ευκολοδήγητο, πολύ ελαφρύ
στην αίσθηση, πολύ καλή συμπεριφορά στο δρόμο, πολύ μικρός κύκλος στροφής –
ειδικά για ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο.



Ποια
ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση για σας όσον αφορά στον εσωτερικό σχεδιασμό;



  Όχι
μόνο για μένα, αλλά ολόκληρη την ομάδα, περίπου 90 άτομα εργάζονται στην
εσωτερική διακόσμηση. Η πλατφόρμα ΜΕΒ μας επιτρέπει τη μέγιστη δυνατή χρήση του
χώρου που προσφέρεται στο εσωτερικό. Δεδομένου ότι η μπαταρία υψηλής τάσης
βρίσκεται ως επίπεδο μπλοκ κάτω από την καμπίνα επιβατών και όλα τα άλλα
τεχνολογικά εξαρτήματα καταλαμβάνουν λίγο χώρο, το
ID.4 είναι τόσο ευρύχωρο όσο ένα συμβατικό SUV στην αμέσως επόμενη
κατηγορία. Η βασική μας πρόθεση για το εσωτερικό ήταν επομένως να τονίσουμε
αυτόν τον μεγάλο χώρο, που δεν μπορεί να αναπαραχθεί από κανένα όχημα με
κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ήταν σημαντικό για εμάς να μεταφέρουμε μία αίσθηση
σπιτικής θαλπωρής. Την ίδια στιγμή, να διατηρήσουμε την έντονη αίσθηση
ασφάλειας που απολαμβάνουν όσοι οδηγούν
SUV -
νομίζω το πετύχαμε.



At
γενικές γραμμές, τι αποτελεί «καλή» εσωτερική διακόσμηση για εσάς;



  A
καλή εσωτερική διακόσμηση δεν πρέπει να είναι περίπλοκη. Ο κόσμος εκεί έξω
είναι ήδη αρκετά περίπλοκος. Η λειτουργία πρέπει να είναι διαισθητική, ακριβώς
όπως ένα
smartphone. Ή πάλι οι χώροι αποθήκευσης: με την πάροδο του χρόνου, γεμίζουν όλο και
περισσότερο. Αλλά ακόμη και με μεγάλους χώρους αποθήκευσης, η βασική αισθητική
πρέπει να είναι σωστή: το αυτοκίνητο δεν πρέπει να φαίνεται γεμάτο. Ο χρήστης
πρέπει να απολαμβάνει μία αρμονία που να συνδυάζει την αισθητική με την ηρεμία
και την ασφάλεια.



The
αυτοκίνητο γίνεται έξυπνη συσκευή. Τι σημαίνει αυτό για την εσωτερική
διακόσμηση;



  At
παρελθόν, οι πελάτες ήθελαν να βλέπουν και να επιδεικνύουν όλες τις λειτουργίες
που μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά. Γι’ αυτό υπήρχε από ένα κουμπί για το
καθετί. Σήμερα είναι διαφορετικά. Το αυτοκίνητο κάνει πολλά από μόνο του, δεν
χρειάζεστε ένα κουμπί για κάθε λειτουργία. Οι νέοι έχουν μεγαλώσει χωρίς
κουμπιά.



Ας
ρίξουμε μια ματιά στο
ID
.4: τι κάνει το εσωτερικό του
special?




  Η
overall impression is what makes it special, a combination of many
details and surfaces. Even on the outside, the design stands out for its
its diversity. When you open the door, you are surprised by the inside,
very modern. I won't mention the driving position, but the interior in general.
Very large and airy - we call it
Open Space (Open
Space), which gives an unprecedented sense of intimacy and warmth.



Absence
internal combustion engine, transmission tunnel, fuel tank, hence
more spaces. Some say that interior design no longer knows
limits - is that so?



  Όχι
precisely, there are many regulations, especially in matters of safety, that need to be
are met. Often these are restrictive for the premises. At
Volkswagen, we exceed
these specifications to really ensure maximum safety. From
on the other hand, we want to offer the maximum space, with all of this
ends up being an exciting challenge for us.



The ID.4 is the second production vehicle in the ID. family: what are the typical elements
design;




  Beyond
from the overall sense of space, the high quality materials, the feeling of homey warmth,
intimacy. A very typical design element in the
ID. family is the dashboard. We designed it to
looks like a feather. It integrates all the functions and all the digital
devices - whether it's the big screen in the centre or the
headup augmented reality display. The instrument panel on all ID. is quite thin,
looks almost like a flying sculpture placed between the doors We have
also focus on the center console. We added a lot more
storage options and more functions without sacrificing the
the slightest. Large storage spaces in the cabin, shelves with different
partitioning options, dividers, removable cup holders. In this
context, we have looked very carefully at the issue of
smartphone. There are countries in which it is not allowed to
does the donor see his phone when it is placed in the central
console. But there are countries where customers want it just like that and
allowed. We have to take into account many special requirements from various
markets, because the
ID.4 is a truly global car. In the Chinese market, for
example, the issue of ambient atmospheric lighting is very
important. And last but not least, an element that I don't want
to forget: the modern seats in the
ID.4. They are comfortable on one side, but also sporty on the other
on the other hand.



Much
space, lightness, feeling at home: what role does colour play?
in this?



  Our
was a great concern. At home, most of us have light-colored wooden furniture
floor, floor or carpet. But not in the car. There, the mats are dark
so you can't see the dirt. We wanted to change that and bring the
brightness of the house and in the car, make it a modern space to
you live away from home.



However,
critics say that white steering wheels, a design suggestion of yours, get dirty




  The dark colours
Steering wheels get just as dirty with heavy use, we just don't see them.
Especially with today's hygiene debate, most people
clean the inside of their cars regularly. And it's a completely
different impression when a screen in the car has the same aesthetics as
το
tablet at
home. Many young people now take it for granted that the
tablet theirs is white. We have received very good feedback
for the colors so far. Of course, we also have everything in darker colours
version, so the customer is free to choose.



What
stands out the first electric
SUV
of Volkswagen from the traditional SUV;




  The
Traditionally
SUV have space constraints, often because of the space occupied by the
various technologies. In contrast, the
ID.4, although teeming with technologies, these are
less visible. This is always a big challenge for us designers:
on the one hand, cars must be full of modern technology,
but on the other hand we have to design them in such a way that the technology
not to be visible. I always say that from the point of view of
design, the best technology is the one you can't see.