The truth about the recall of 5 million German diesels

Last Wednesday, at the Berlin, under a ministerial committee, met the top executives of the German automotive industry. Among those who sat down to discuss with the ministers were Harald Krüger (BMW), Dieter Zetsche (Daimler) and Matthias Müller (Volkswagen). To the general public, the 'news' was that the Germans had agreed to recall 5 million cars them with diesel engines. But the stakes were different.
In fact, the Germans are looking for a solution, a response to the international trend that - for them - has demonize diesel cars cars. Until the passage to the electrical technology -in which, after all, German industries are working- the Berlin giants want to prove that the solution is to is not the ban on diesel to reduce air pollution.

From left to right, Dieter Zetsche (Daimler), Harald Krüger (BMW) and Matthias Müller (Volkswagen)

In short, the German carmaker does not intend to sit back and watch the "killing" of diesels, with the curfew them in cities and the defamation of reputation of. In a first meeting between the country's ministers and high-level automotive executives, the Volkswagen AG, Daimler AG and BMW AG, have agreed to proceed to technical upgrade of more than 5 million diesels on the road in Germany, in an attempt to to salvage the reputation of the technology them in the diesel engine, but also to draw a line, putting in the past the dieselgate, that's been dragging on two years, proving in practice that they can reduce the pollution emitted in the cities without the abolition of diesel vehicles and thus prevent them from being banned.

The bet for the largest exporter of the country, the automotive industry, which employs more than 800,000 employees, is big. Why, London and Paris have already announced their plans for a complete ban on diesel and petrol cars on their borders (and the Αθήνα το ίδιο, αλλά ο σχεδιασμός είναι ανύπαρκτος, άρα κανείς δεν τη λαμβάνει υπόψη), την ώρα που οι αυτοκινητοβιομηχανίες BMW, Daimler, Audi, Porsche και VW αποτελούν αντικείμενο έρευνας από τις ευρωπαϊκές Αρχές μετά από καταγγελίες για αθέμιτη σύμπραξη (καρτέλ) σε ό,τι αφορά τον μεταξύ τους διαμοιρασμό των αντιρρυπαντικών τεχνολογιών που χρησιμοποιούν στα diesel -κάτι που αρνούνται κατηγορηματικά.

The Sales οχημάτων diesel στη Γερμανία μειώθηκαν κατά 12,7% τον Ιούλιο. Πλέον το oil αντιστοιχεί μόνο στο 40,5% των νέων πωλήσεων οχημάτων στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, έναντι 46% στα τέλη του περασμένου έτους.

«Συνεχίζουμε να χρειαζόμαστε μια ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία. Θέλουμε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίσουν να είναι επιτυχημένες στον κόσμο και να συνεχίσουν να παράγουν τα καλύτερα αυτοκίνητα», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός της περιοχής Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, Άρμιν Λάσετ, περιοχής που φιλοξενεί πολλά εργοστάσια οχημάτων. «Χρειάζεται να διασώσουμε το ντίζελ, αλλά πρέπει επίσης να υπάρξει μια νέα ώθηση στην ηλεκτρική εποχή".

Στην ίδια σύσκεψη, που έγινε στο Βερολίνο, συμφωνήθηκε να χρηματοδοτηθεί η πράσινη μετακίνηση στις πόλεις και να δοθούν κίνητρα για την ανταλλαγή αυτοκινήτων παλιότερης τεχνολογίας diesel με νέα μοντέλα. Οι αναβαθμίσεις στην ανάκληση που θα γίνει, θα βασιστούν περισσότερο σε software patches, με στόχο να κατεβάσουν τη ρύπανση κατά 25-30% στις γερμανικές μεγαλουπόλεις και να ξεκινήσουν τη δική τους εκστρατεία. Το ερώτημα, βέβαια, είναι αν όντως θα καταφέρουν οι Γερμανοί να διασώσουν το diesel, ή θα “αναγκαστούν” να το εγκαταλείψουν προς χάριν της ηλεκτρικής τεχνολογίας. Επί του παρόντος, δεν δείχνουν διατεθειμένοι να το αφήσουν να “πεθάνει” αμαχητί…