Tavares

Carlos Tavares: Θα ήταν αυτοκτονία να ακολουθήσουμε τις μειώσεις τιμών της Tesla

Για τον Carlos Tavares, το να ακολουθήσει τη στρατηγική του Elon Musk θα ήταν αυτοκτονία

Ο Carlos Tavares επαναλαμβάνει, σε εξαιρετικά έντονους τόνους, τις ανησυχίες του για τις συνέπειες του πολέμου τιμών που ξεκίνησε η Tesla στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πράγματι, για τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Stellantis, οι μειώσεις τιμών αντιπροσωπεύουν «έναν αγώνα δρόμου που κινδυνεύει να καταλήξει σε λουτρό αίματος. Και αυτό είναι που προσπαθώ να αποφύγω, θα προσαρμόσω τις τιμές ανάλογα με το πόσο μπορώ να μειώσω το κόστος παραγωγής. Πρέπει να επενδύσουμε στο να κάνουμε τα οχήματα με μπαταρίες πιο προσιτά, αλλά και κερδοφόρα». Ο Tavares, ο οποίος μίλησε κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης για τη νέα πλατφόρμα Stla Large, τόνισε κυρίως τον αντίκτυπο στην κερδοφορία των κατασκευαστών: «Ιστορικά, τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών κυμαίνονταν από 3% έως 14% και σήμερα βλέπουμε μια σημαντική πτώση της κερδοφορίας των αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως. Εάν υπάρχει μια τάση συνεχούς απομείωσης της αξίας, δηλαδή οι τιμές μειώνονται με ρυθμό που υπερβαίνει τη δυνατότητα μείωσης του κόστους παραγωγής, οι εταιρείες βρίσκονται σε δυσκολία, κλείνουν τους ισολογισμούς τους στο κόκκινο και κινδυνεύουν να γίνουν λεία για τους ομίλους που έχουν τους λογαριασμούς τους σε τάξη».

Έρχεται καταιγίδα

Για τον Πορτογάλο μάνατζερ, «είναι επομένως απαραίτητο να γίνει μια εταιρεία “πιο ισχυρή” όταν υπάρχει “μια τάση πτώσης των τιμών σε ολόκληρο τον κλάδο. Γι’ αυτό θεωρώ ότι η τρέχουσα περίοδος είναι μια δαρβινική περίοδος. Μειώνεις τις τιμές ταχύτερα από ό,τι μπορείς να μειώσεις το κόστος, καταλήγεις με ζημίες και γίνεσαι στόχος για εταιρείες που είναι κερδοφόρες αντ’ αυτού. Νομίζω ότι ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπιστεί η περίοδος αυτή είναι να προσπαθήσουμε να προστατεύσουμε την κερδοφορία». Από την πλευρά της, η Stellantis έχει τακτοποιήσει τους λογαριασμούς της και είναι μάλιστα έτοιμη να συμμετάσχει σε οποιεσδήποτε πράξεις ενοποίησης εντός του κλάδου: «Εάν τα νούμερά μας είναι σε κατάλληλο επίπεδο, τότε είμαστε έτοιμοι για κάθε είδους ενοποίηση. Αυτό ισχύει εφόσον οι αριθμοί μας δείχνουν ότι είμαστε μεταξύ εκείνων που είναι σε θέση να αντέξουν την καταιγίδα με καλά οικονομικά μεγέθη. Τι μπορώ να πω λοιπόν; Κοιτάξτε τα νούμερα της Stellantis, αν είναι αρκετά καλά σημαίνει ότι είμαστε έτοιμοι, αν δεν είναι αρκετά καλά σημαίνει ότι δεν είμαστε έτοιμοι και πρέπει να δουλέψουμε περισσότερο. Προς το παρόν, πάντως, ο όμιλος επικεντρώνεται στην εξεύρεση “της καλύτερης δυνατής ισορροπίας μεταξύ της προστασίας των χαρακτηριστικών της επιχείρησής μας και ταυτόχρονα της προστασίας της κερδοφορίας, διότι αυτό που έρχεται είναι μια μεγάλη καταιγίδα».

Εκλογές και πιθανά σενάρια

Η καταιγίδα σχετίζεται άμεσα με διάφορα γεγονότα που ήδη λαμβάνουν χώρα, όπως η στρατιωτική κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα (Η κατάσταση επηρεάζει τη διάρκεια των ταξιδιών, διότι αν πρέπει να κάνεις το γύρο της Αφρικής, χρειάζεσαι περισσότερο χρόνο και αυτό επιμηκύνει την αλυσίδα εφοδιασμού. Αλλά όταν απορροφηθεί αυτή η αύξηση του χρόνου, δεν περιμένω άλλες επιπτώσεις ή σημαντικά προβλήματα. Κάποιοι από τους ανταγωνιστές μας μπορεί να έχουν προβλήματα, αλλά αυτό δεν ισχύει για εμάς) ή προγραμματισμένες για τους επόμενους μήνες, αρχής γενομένης από τις εκλογικές αναμετρήσεις στην ΕΕ και τις ΗΠΑ. «Πρέπει να έχουμε τα μάτια μας ορθάνοιχτα στις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ και στις ευρωπαϊκές εκλογές», εξήγησε ο Tavares. «Σήμερα κάνουμε αυτό που μας διατάζουν να κάνουμε οι κυβερνήσεις που έχουν εκλεγεί από τους πολίτες. Στις εκλογές ο λαός θα επιβεβαιώσει αν αυτή είναι η κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε ή όχι. Προχωράμε λοιπόν με τα μάτια μας ορθάνοιχτα και με πλήρη ταχύτητα μέχρι να δούμε αν οι πολίτες θέλουν να αλλάξουν κατεύθυνση». Για το λόγο αυτό, ο διευθυντής διαβεβαίωσε πώς προετοιμάζεται για «δύο πιθανά σενάρια με βάση το αποτέλεσμα των εκλογών: είμαστε έτοιμοι και για τα δύο. Τα σενάρια είναι επιτάχυνση ή επιβράδυνση ανάλογα το νικητή».

Χρειάζονται κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση

Στην ουσία, ο όμιλος της αυτοκινητοβιομηχανίας θα προσαρμοστεί τόσο στην περίπτωση επαλήθευσης των σημερινών πολιτικών που αποσκοπούν στην επιτάχυνση της υιοθέτησης της ηλεκτροκίνησης όσο και στην υπόθεση, που τόσο φοβάται ο κλάδος, μιας ξαφνικής μεταστροφής. Σε κάθε περίπτωση, η Stellantis είναι «έτοιμη να μεταβεί σε 100% ηλεκτρική ενέργεια το 2030», διότι διαθέτει «οχήματα, δυναμικότητα και τεχνολογία», αλλά πάντα «αρκεί να κρατήσουμε τους λογαριασμούς σε τάξη». Ωστόσο, ο Tavares επανέλαβε με σαφήνεια μια ξεκάθαρη αντίληψη: «Είμαστε εδώ για να υπηρετήσουμε την κοινωνία στην οποία δραστηριοποιούμαστε. Εφόσον οι πολίτες δίνουν εντολή να πάμε προς την κατεύθυνση των μηδενικών εκπομπών, θα ακολουθήσω αυτή την κατεύθυνση. Εάν αποφασίσουν να ακολουθήσουν διαφορετική κατεύθυνση, θα προσαρμόσω τη στρατηγική προς αυτή την κατεύθυνση». Ως εκ τούτου, ο Tavares εξήγησε: «Θα έχω τα μάτια μου ανοιχτά για το τι συμβαίνει, αλλά όσο μου λένε να προχωρήσω, δεν θα επιβραδύνω τον ρυθμό, θα επενδύσω σε μοντέλα και παραγωγική ικανότητα». Τούτου λεχθέντος, δεν λείπουν οι προειδοποιήσεις σχετικά με την ανάγκη να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις μιας αγοράς, η οποία προς το παρόν δεν αγκαλιάζει την κινητικότητα από το ρεύμα, σύμφωνα με τις επιθυμίες των πολιτικών και, ως εκ τούτου, απαιτεί δημόσια παρέμβαση. «Κερδίζουμε χρήματα με τα Bev και Phev, τα ηλεκτροκίνητα οχήματά μας παράγουν θετικές αποδόσεις στις ΗΠΑ και την ΕΕ. Είναι η φιλοσοφία του ομίλου μας, δεν αναπτύσσουμε δραστηριότητες που δεν είναι κερδοφόρες». Ωστόσο, το μήνυμα των αγορών είναι σαφές: «χρειαζόμαστε κίνητρα για να καλύψουμε το επιπλέον κόστος των ηλεκτρικών. Εμείς ως όμιλος δεσμευόμαστε να απορροφήσουμε το 40% του επιπλέον κόστους των Bevs τα επόμενα χρόνια, αλλά χρειαζόμαστε χρόνο και ενέργεια».