Απαγόρευση κινητήρων εσωτερικής καύσης: Το χρονικό που οδηγεί στο τέλος μιας τεχνολογίας αιώνων   

8 Ιουνίου 2022, μια ιστορική ημερομηνία για το αυτοκίνητο. Είναι η ημέρα κατά την οποία το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εγκαινιάζει επίσημα τον δρόμο που θα οδηγήσει την Ένωση να αποχαιρετήσει μια τεχνολογία που σημάδεψε την οικονομική και βιομηχανική ανάπτυξη της Γηραιάς Ηπείρου, τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.  Μια εφεύρεση που έφερε την επανάσταση στον κόσμο των μεταφορών και σε ολόκληρη την κοινωνία, ειδικά μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αλλαγές και διορθώσεις

Στις αρχές Ιουνίου, οι ευρωπαίοι βουλευτές εγκρίνουν το “Fit for 55”, το πακέτο προτάσεων που εκπόνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την απαλλαγή από τον άνθρακα για την ηπειρωτική οικονομία.  Μεταξύ των διαφόρων διατάξεων είναι η υποχρέωση των κατασκευαστών αυτοκινήτων να πωλούν μόνο αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές έως το 2035. Δεν λείπουν, ωστόσο οι αλλαγές μεταξύ των μερών και, κυρίως, οι διορθώσεις στο κείμενο που παρουσίασαν οι Βρυξέλλες, ξεκινώντας από τις παρεκκλίσεις που χορηγήθηκαν σε εξειδικευμένους κατασκευαστές (η σχετική τροπολογία βαφτίζεται αμέσως “save Motor Valley”).  Οι πιο ουσιαστικές αλλαγές, ωστόσο, φτάνουν λίγες μέρες αργότερα σε μια από τις φάσεις του λεγόμενου Τριλόγου, δηλαδή των άτυπων διαπραγματεύσεων μεταξύ των διαφόρων συνιστωσών της ηπειρωτικής διακυβέρνησης.  Το Συμβούλιο της ΕΕ αποφασίζει, μεταξύ άλλων, να ανοίξει ένα παράθυρο για εναλλακτικές τεχνολογίες αντί της ηλεκτρικής ενέργειας, όπως το ηλεκτρονικό καύσιμο ή το υδρογόνο, ορίζοντας ότι το 2026 η Επιτροπή θα πρέπει να αξιολογήσει «την πρόοδο που σημειώθηκε προς την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών κατά 100% και την ανάγκη αναθεώρησης αυτών των στόχων λαμβάνοντας υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις, μεταξύ άλλων όσον αφορά τα plug-in υβριδικά και τη σημασία μιας βιώσιμης και κοινωνικά δίκαιης μετάβασης σε μηδενικές εκπομπές».

Η απόφαση 

Στη συνέχεια, το νέο κείμενο προχωρά στη φάση των διαπραγματεύσεων μεταξύ των εκπροσώπων των κρατών μελών, του Κοινοβουλίου και της Επιτροπής και επίσης στην περίπτωση αυτή οι αλλαγές επιβεβαιώνονται υπό το λάβαρο μιας προσέγγισης που βασίζεται στην τεχνολογική ουδετερότητα: «Μετά από διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη , η Επιτροπή υποβάλει πρόταση για την ταξινόμηση οχημάτων που κινούνται αποκλειστικά με καύσιμα ουδέτερα σε CO2 μετά το 2035 σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, εκτός του πεδίου εφαρμογής των κανόνων του στόλου και με σεβασμό του αντικειμενικού κλίματος ουδετερότητας».  Επιπλέον, επιβεβαιώνεται η «ρήτρα επανεξέτασης», δηλαδή το ενδιάμεσο στάδιο του 2026.

Οι πρώτες ρωγμές

Τώρα, το μόνο που λείπει είναι η προφανής επίσημη έγκριση της πολιτικής και προσωρινής συμφωνίας που επιτεύχθηκε στο τέλος του Τριλόγου, αλλά ήδη σήμερα δεν είναι προφανές ότι ολόκληρο το σύστημα θα περάσει το κοσκίνισμα του 2026. Πρόσφατα, ο Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά and Industry of the European Union, Thierry Breton, τόνισε τη σημασία της ρήτρας αναθεώρησης και κάλεσε την ΕΕ να «εξετάσει την ημερομηνία σταδιακής κατάργησης χωρίς κανένα ταμπού», υπό το φως των μεγάλων διακυβεύσεων.