ACEA: Σημαντικές πρώτες ύλες και καθαρές μηδενικές βιομηχανικές ενέργειες

Βοήθεια ή εμπόδιο για την ανταγωνιστική βιομηχανική πολιτική της ΕΕ;

Δεν μπορούμε να απαλλαγούμε από τις ανθρακούχες εκπομπές στον τομέα των οδικών μεταφορών χωρίς πρόσβαση σε βασικές πρώτες ύλες και τεχνολογίες μηδενικού κόστους. Ο νόμος των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA) και τα μαζικά προγράμματα κινήτρων της Κίνας για την ενίσχυση των βιομηχανικών επενδύσεων αποτελούν σοβαρές απειλές για την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού τομέα αυτοκινήτων.

Νωρίτερα φέτος, η ΕΕ δήλωσε ότι ήταν έτοιμη να αντιδράσει, καθώς η απειλή για τις βιομηχανίες της ΕΕ από την Κίνα και τις ΗΠΑ γινόταν όλο και πιο δύσκολο να την αγνοήσει κανείς. Η ΕΕ παρουσίασε το Βιομηχανικό Σχέδιο για την Πράσινη Συμφωνία (GDIP), προβάλλοντας τόσο την Πράξη για τις κρίσιμες πρώτες ύλες (CRMA) όσο και την Πράξη για την καθαρή μηδενική βιομηχανία (NZIA) μεταξύ των κεντρικών σημείων του βιομηχανικού της σχεδίου.

Εκείνη την εποχή, η ACEA επικρότησε την πρωτοβουλία ως μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση. Σχεδόν τρεις μήνες αργότερα, έχουν γίνει περισσότερα γνωστά, αλλά τα ερωτήματα παραμένουν ως προς το κατά πόσον τόσο η CRMA όσο και η NZIA μπορούν να ενισχύσουν τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα και να αποτρέψουν τη διαρροή επενδύσεων.

Πολλά θα εξαρτηθούν από το τι θα συμβεί σε επίπεδο κρατών μελών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ACEA υποστηρίζει τους προτεινόμενους δείκτες απόδοσης και τα κριτήρια αναφοράς και τις απλουστευμένες διαδικασίες αδειοδότησης και έγκρισης στο πλαίσιο και των δύο προτάσεων. Η μείωση του διοικητικού φόρτου είναι μόνο ένα βήμα, αλλά οι πρωτοβουλίες πρέπει επίσης να υποστηρίζονται από αξιόπιστους χρηματοδοτικούς πόρους για την υλοποίηση των λεγόμενων στρατηγικών έργων. Περαιτέρω σαφήνεια σχετικά με τους προσωρινούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις μπορεί επίσης να συμβάλει στη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού.

Η αποτελεσματικότητα της CRMA και της NZIA θα αποκαλύψει πολλά για τις πιθανότητες των τελευταίων προσπαθειών της ΕΕ να αναθεωρήσει τη βιομηχανική της πολιτική, και η ηλεκτροκίνηση των οχημάτων θα αποτελέσει βασικό πεδίο δοκιμών. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία τρέχει επί του παρόντος με γοργούς ρυθμούς στην ηλεκτροκίνηση, επενδύοντας περισσότερα από 250 δισεκατομμύρια ευρώ για την υλοποίηση αυτής της ουσιαστικής μετάβασης. Ωστόσο, ένα ασταθές ρυθμιστικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με τις όλο και πιο ελκυστικές επενδυτικές ευκαιρίες εκτός της Ένωσης, κινδυνεύει να αναστείλει τις πράσινες επενδύσεις.

“Μια ασφαλής και αξιόπιστη ευρωπαϊκή αλυσίδα αξίας μπαταριών είναι απαραίτητη για τον εξηλεκτρισμό και την πράσινη μετάβαση του τομέα. Αν συνεχίσουμε να βασιζόμαστε στους ανταγωνιστές μας για την πρόσβαση στις κρίσιμες πρώτες ύλες που τροφοδοτούν την επανάσταση της ηλεκτροκίνησης, κινδυνεύουμε να φρενάρουμε αυτή τη μετάβαση”, σημείωσε η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). “Τα μέτρα που επιταχύνουν τη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας σε τεχνολογίες καθαρής μηδενικής κατανάλωσης είναι επίσης ζωτικής σημασίας για να διασφαλίσουμε ότι δεν θα μείνουμε πίσω σε μια ολοένα και πιο ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων”.

“Η CRMA και η NZIA είναι μόνο ένα μέρος της ιστορίας. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται ένα πιο φιλόδοξο ευνοϊκό πλαίσιο για την παροχή κινήτρων για πράσινες επενδύσεις και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα και άλλες χώρες αυξάνουν τις φιλοδοξίες τους”, πρόσθεσε.

Ενώ τα ερωτήματα παραμένουν, η ACEA αναγνωρίζει ότι η CRMA και η NZIA είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, η αποτελεσματική εφαρμογή και ο συντονισμός με άλλες ρυθμιστικές πρωτοβουλίες της ΕΕ είναι ζωτικής σημασίας, εάν η ΕΕ πρόκειται να διατηρήσει και να προσελκύσει επενδύσεις στον τομέα των αυτοκινήτων μπροστά στις αυξανόμενες προκλήσεις από άλλες παγκόσμιες περιοχές.