Η ασυνέπεια και ασυνέχεια αυτού του κράτους δεν έχει απολύτως κανένα όριο. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την αυτοκίνηση, η πολιτική -αν μπορεί κανείς να τη χαρακτηρίσει τέτοια- που ακολουθείται, αγγίζει τα όρια της γελοιότητας, αλλά και της ασέβειας για τους πολίτες με συνεχείς αποφάσεις και αναιρέσεις τους. Γιατί λοιπόν η απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης στην πρωτεύουσα της Ελλάδας να ξέφευγε από αυτό τον κανόνα;
Από το Νοέμβριο του 2011, οπότε και με μια λιτή ανακοίνωση 90 λέξεων έγινε άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, μέχρι και σήμερα, δεν παρεμβλήθη και το τεράστιο χρονικό διάστημα. Κι όμως, μέσα σε μόλις πέντε χρόνια, η Αθήνα άλλαξε γνώμη. Αλλά, ας το κάνουμε σαφές:
Ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, με τον πλέον επίσημο και αμετάκλητο τρόπο, ανακοίνωσε ότι ως το 2025, θα απαγορευθεί η κυκλοφορία των diesel στην Αθήνα. Το συγκλονιστικό είναι ότι η απαγόρευση, σύμφωνα με τον δήμαρχο, δεν θα αφορά μόνο τα ΙΧ αυτοκίνητα, αλλά και τα φορτηγά!
Ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης. Η απόφασή του για απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης στην πρωτεύουσα, θα δώσει την τελευταία πιστολιά στην αγορά;
Ο κ. Καμίνης είναι ένας από τους τέσσερις δημάρχους μεγάλων πόλεων που ανέλαβαν τη δέσμευση ότι θα σταματήσουν τη χρήση ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων και φορτηγών έως το 2025. Συγκεκριμένα, η Αθήνα, το Παρίσι, η Πόλη του Μεξικού και η Μαδρίτη είναι οι πόλεις, οι οποίες υποσχέθηκαν από το βήμα της Συνόδου των Δημάρχων του C40 (Δικτύου των Πόλεων) ότι θα επιβάλουν την απαγόρευση με στόχο τη βελτίωση της ατμόσφαιρας και θα δώσουν κίνητρα για να προωθήσουν τις μετακινήσεις με ποδήλατο και με τα πόδια.
Βέβαια, εδώ υπάρχει μια σειρά ζητημάτων, τα οποία ο δήμαρχος προφανώς και δεν σκέφτηκε. Το πρώτο και κυριότερο, είναι η αγορά, η οποία δέχεται, από την ανακοίνωση αυτή, γιγαντιαίο πλήγμα, σε μια δύσκολη εποχή. Η αγορά, τόσο σε ό,τι αφορά το καινούριο, όσο και σε ό,τι αφορά το μεταχειρισμένο, είχε δεχθεί μια, αν όχι τόνωση, μάλλον σωτήρια ώθηση.
Μετακίνηση με ποδήλατα στην Αθήνα. Δεν είναι κακή ιδέα, γενικώς. Αρκεί να υπάρχουν και εναλλακτικές, αλλά και να τηρούνται οι προϋποθέσεις που πρέπει.
Έπειτα, είναι και οι πολίτες. Η Πολιτεία επέτρεψε στους Αθηναίους να αποκτήσουν πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, επί της ουσίας δίνοντάς τους κίνητρο να αντικαταστήσουν το προηγούμενο, βενζινοκίνητο με ένα diesel. Εάν η απόφαση της επαναπαγόρευσης δεν είναι βασισμένη σε επιστημονικά κριτήρια, που να αποδεικνύουν ότι υπάρχει περιβαλλοντικό ζήτημα, τότε προφανώς θα πρέπει να ζητηθεί η άποψη των ειδικών. Αν, από την άλλη, είναι βασισμένη σε περιβαλλοντική μελέτη, τότε υπάρχει ζήτημα με τη μελέτη με την οποία επετράπησαν τα diesel στην Αθήνα, ως ασφαλή περιβαλλοντικά. Το ερώτημα εδώ, βέβαια, ειναι, σε μια χώρα που πλήττεται κατ’ αυτό τον τρόπο οικονομικά, τι είδους κίνητρα θα δοθούν, ή διευκολύνσεις για να γίνει αυτή η “μετάβαση”.
Από την άλλη, είναι και τα αντικίνητρα. Ο κ. Καμίνης λέει ότι θα προωθήσει τη χρήση ποδηλάτου. Αυτό, είναι μάλλον μια σκέψη. Το ποδήλατο, ως μέσο μεταφοράς είναι καταπληκτικό, αλλά για φιλικές πόλεις. Και η Αθήνα δεν είναι τέτοια. Όχι μόνο λόγω ανάγλυφου, αλλά και για άλλους λόγους που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια (οι κλοπές θα πάνε πιο… σύννεφο απ’ ότι τώρα) και… ασφάλεια, με δεδομένο ότι δεν υπάρχει επίσημος φορέας ο οποίος θα φροντίζει για την ασφάλεια των ποδηλατών και των γύρω τους. Πάρτε όλοι ποδήλατα λοιπόν, αλλά με ελάχιστους ποδηλατόδρομους και διακινδυνεύστε να σκοτωθείτε στους καρόδρομους της Αθήνας (αφού κανείς δεν θα σας μιλήσει για κράνη, φώτα, σήματα ΚΟΚ και άλλες τέτοιες “λεπτομέρειες”) μέχρι να σας το κλέψουν…
Αλλά βέβαια, ο στόχος του δημάρχου Αθηναίων, δεν είναι τα diesel. Τον είπε μόνος του:
«Στόχος μας είναι να απομακρύνουμε τελικά όλα τα αυτοκίνητα από το κέντρο της Αθήνας τα επόμενα χρόνια», δήλωσε σχετικά ο κ. Καμίνης και κάλεσε όλους στην κυβέρνηση να εφαρμόσουν τις δεσμεύσεις τους βάσει των διεθνών συμφωνιών για το κλίμα και να συμμετέχουν στην κοινή προσπάθεια για τον καθαρισμό του αέρα που αναπνέουμε.
Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στη Σύνοδο, οι diesel κινητήρες συμβάλλουν στο πρόβλημα με δύο πολύ βασικούς τρόπους: με την παραγωγή αιωρούμενων σωματιδίων (PM) και οξειδίων του αζώτου (NOx), τα οποία προσβάλλουν τους πνεύμονες και ευθύνονται για καρδιαγγειακές ασθένειες ή άλλες που επιφέρουν τον θάνατο. Προκαλούν επίσης σοβαρά αναπνευστικά προβλήματα, ακόμη και σε ανθρώπους χωρίς βεβαρημένο ιστορικό.
Καθώς πληθαίνουν οι αποδείξεις για τις πολύ βλαβερές συνέπειες της χρήσης ντίζελ, περιβαλλοντικές ομάδες σε όλο τον κόσμο προσφεύγουν στη Δικαιοσύνη, προκειμένου να τεθούν περιορισμοί και κανόνες στη χρήση του. Πιο πρόσφατο είναι το παράδειγμα της Βρετανίας, όπου όπως αναφέρει το BBC ακτιβιστές κέρδισαν μία τέτοια δικαστική διαμάχη υποχρεώνοντας τη βρετανική κυβέρνηση να κινηθεί πιο γρήγορα προς αυτήν την κατεύθυνση.
Σε αυτό το πλαίσιο τοποθετείται και η πρωτοβουλία των δημάρχων των τεσσάρων μεγάλων πόλεων με υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, οι οποίοι, όπως δήλωσαν, αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν την πολιτική τους δύναμη προκειμένου να επιβάλλουν περιορισμούς στη χρήση καυσίμου ντίζελ.
Tip: Δεν είμαστε απαραίτητα κατά της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης στην Αθήνα, αν υπάρχουν επιστημονικά στοιχεία που την υποστηρίζουν και σχέδιο μετάβασης. Είμαστε κατά του “είπα- ξείπα”. Οι έχοντες την εξουσία πρέπει επιτέλους ν’ αποφασίσουν τι σκοπεύουν και να ενημερώσουν τον κόσμο, για να σχεδιάσει κι αυτός πώς θα πάει στις δουλειές του στο μέλλον και όχι να επενδύει σε κάτι που θα πρέπει να το ξεφορτωθεί όποτε τους καπνίσει…