Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία γυρίζει την πλάτη στην ηλεκτροκίνηση

Γενικευμένες αντιδράσεις από τους ευρωπαίους κατασκευαστές, καθώς η αγορά καθορίζει την μετάβαση και όχι η πολιτική

Με τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων να εκφράζουν γενικευμένες αντιδράσεις από την επιβράδυνση των πωλήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιβεβαιώνεται πως η αγορά καθορίζει την μετάβαση και όχι η πολιτική, με αποτέλεσμα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία γυρίζει την πλάτη στην ηλεκτροκίνηση.

Ο τελευταίος κατασκευαστής που προβληματίζεται είναι η VW, η οποία και είχε κάνει σημαία της την ηλεκτροκίνηση με τη φιλόδοξη στρατηγική του ομίλου Volkswagen να μεταβεί σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα. Πλέον αυτό δεν έχει πλέον deadline.

Ο πυρήνας της μάρκας VW, η οποία παρουσίασε την οικογένεια ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία ID ως κεντρικό στοιχείο του μέλλοντός της, παραδέχτηκε ότι θα χρειαστεί περισσότερα plug-in υβριδικά, καθώς οι πωλήσεις των BEV επιβραδύνονται.

Αυτό σηματοδοτεί μόλις την τελευταία προσαρμογή που έχει κάνει η VW στη στρατηγική της για την ηλεκτροκίνηση, αφού η εταιρεία αντιμετώπισε προβλήματα με αρκετές κυκλοφορίες μοντέλων και έμεινε πίσω στην Κίνα, όπου κυριαρχούν πλέον οι τοπικές μάρκες.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει επίσης αναβάλει τις προσπάθειες να αναζητήσει εξωτερικούς επενδυτές για τη μονάδα μπαταριών της και έχει απορρίψει τα σχέδια για ένα εργοστάσιο EV αξίας 2 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων) στη Γερμανία.

Στην πραγματικότητα, η αυτοκινητοβιομηχανία πουλάει τόσα πολλά αυτοκίνητα που εξακολουθούν να λειτουργούν με κινητήρες εσωτερικής καύσης που είναι σε καλό δρόμο για να ξεπεράσει το όριο εκπομπών ρύπων που της αναλογεί το επόμενο έτος. Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου VW Oliver Blume έχει ζητήσει από τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές επιείκεια.

Πρόκειται για μια απότομη μεταστροφή σε σχέση με μόλις τρία χρόνια πριν, όταν η επιθετική πίεση της VW για τα BEV στην Ευρωπαϊκή Ένωση άνοιξε ρήγματα μεταξύ της εταιρείας και ορισμένων ομολόγων της στην περιοχή.

Η VW δεν είχε άλλη επιλογή από το να στηρίξει την ηλεκτροκίνησή της, αφού είχε ποντάρει σε μεγάλο βαθμό στους “καθαρούς” κινητήρες ντίζελ. Αυτό το ρίσκο πήγε στραβά, όταν η εταιρεία πιάστηκε να εξαπατά στις δοκιμές εκπομπών ρύπων, γεγονός που ανάγκασε τη σκληρή στροφή προς τα οχήματα με μπαταρία.

Η Πίεση των EV

Μέχρι το 2019, ο τότε διευθύνων σύμβουλος Herbert Diess ανακοίνωσε ότι θα λανσάρει έως και 75 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Η στρατηγική του BEV-or-bust – για την οποία ο Diess υποστήριξε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες έπρεπε να αλλάξουν γρήγορα αν ήθελαν να επιβιώσουν – εξόργισε τα στελέχη από το Τορίνο μέχρι το Τόκιο που ήθελαν περισσότερο χρόνο και ευελιξία για να κάνουν τη μετάβαση από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Ο διευθύνων σύμβουλος μάλιστα επαίνεσε αυτό που είδε ως πλεονέκτημα του “early-mover”.

Η ηλεκτρική κινητικότητα “έχει κερδίσει τον αγώνα”, δήλωσε ο Diess κατά την παρουσίαση της στρατηγικής της VW για τις μπαταρίες το 2021. “Πολλοί στη βιομηχανία αμφισβήτησαν την προσέγγισή μας. Σήμερα, ακολουθούν το παράδειγμά μας, ενώ εμείς δρέπουμε τους καρπούς”.

Παρόλο που οι καρποί αυτοί δεν ήταν τόσο άφθονοι όσο ήλπιζε η VW, η εταιρεία δεν κάνει πλήρη στροφή από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ο Blume συνάπτει συνεργασίες με εταιρείες όπως η Xpeng και ετοιμάζει μια νέα μάρκα EV στην Κίνα, προσφέροντας μοντέλα εξοπλισμένα με gadgets όπως ένα avatar στο αυτοκίνητο για να κερδίσει πίσω τους νέους καταναλωτές που χάθηκαν από την BYD και την Tesla.

Γενικευμένη υποχώρηση στην ηλεκτροκίνηση

Η VW έχει επίσης συζητήσει με Ευρωπαίους ομολόγους της, συμπεριλαμβανομένης της Renault, σχετικά με την ανάπτυξη φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων για να κερδίσει τους αγοραστές αυτοκινήτων της μαζικής αγοράς.

Η VW δεν είναι η μόνη που πρέπει να κάνει αναπροσαρμογή ως αποτέλεσμα της επιβράδυνσης των EV. Χώρες όπως η Γερμανία και η Σουηδία έχουν σταματήσει ή μειώσει τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που τείνουν να είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, γεγονός που έχει πλήξει τον ευρύτερο τομέα. Τα κενά στα δημόσια δίκτυα φόρτισης συνεχίζουν επίσης να απωθούν τους πιθανούς αγοραστές.

Η Stellantis δήλωσε την Τρίτη ότι θα πωλεί αυτοκίνητα που έχει αναπτύξει από κοινού με την κινεζική Leapmotor στην Ευρώπη από τον Σεπτέμβριο, καθώς προσπαθεί να μειώσει το κόστος των ηλεκτρικών της προτάσεων.

Η Mercedes-Benz σταμάτησε την ανάπτυξη της πλατφόρμας για τα νέα ηλεκτρικά πολυτελή σεντάν για να εξοικονομήσει χρήματα και σχεδιάζει να πουλάει αυτοκίνητα που λειτουργούν με βενζίνη περισσότερο από το αναμενόμενο.

Η BMW, η οποία είχε μεγαλύτερη επιτυχία στην πώληση ηλεκτρικών οχημάτων από τους Γερμανούς αντιπάλους της, προειδοποίησε ακόμη αυτή την εβδομάδα ότι το σχέδιο της ΕΕ να απαγορεύσει ουσιαστικά τις πωλήσεις νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι το 2035 θα πλήξει τη βιομηχανία. Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές πρόκειται να επανεξετάσουν την πολιτική το 2026.

Η επιβράδυνση έχει επιφέρει σοβαρό πλήγμα ακόμη και στην Tesla, η οποία έχει χάσει 235 δισεκατομμύρια δολάρια σε κεφαλαιοποίηση της αγοράς φέτος, υπερτριπλάσια από την τρέχουσα αποτίμηση της VW. Ο διευθύνων σύμβουλος Elon Musk έχει ωστόσο επικρίνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την υποχώρηση.

Επιμένει ο Μασκ

«Ο ρυθμός υιοθέτησης των EV παγκοσμίως βρίσκεται υπό πίεση και πολλοί άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων αποσύρονται από τα EV και αντ’ αυτού ακολουθούν τα plug-in υβριδικά», δήλωσε ο Musk τον περασμένο μήνα, όταν συζητούσε τα κέρδη του πρώτου τριμήνου της Tesla.

«Πιστεύουμε ότι αυτή δεν είναι η σωστή στρατηγική και ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα κυριαρχήσουν τελικά στην αγορά».