Ήταν 2020 όταν εδώ, στο Topspeed.gr γράφαμε ότι “ο ρότορας επιστρέφει το 2022”. Τα χρόνια άλλαξαν, οι καιροί άλλαξαν, αυτοί που μας χλεύαζαν τότε εξαφανίστηκαν και εμείς πέσαμε έξω κατά… λίγες μέρες μόνο. Στις 13 Ιανουαρίου 2023, η Mazda, με κάθε επισημότητα θα ανακοινώσει την επιστροφή του περιστροφικού κινητήρα. Αλλά, είναι αυτό όλο το story;
Ναι, το γνωρίζαμε -και το γράφαμε από τότε- ότι η Mazda θα τοποθετούσε τον κινητήρα wankel ως range extender στο πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο, το ΜΧ-30, όπως και γίνεται. Οι Ιάπωνες επιβεβαιώνουν τους “ψιθύρους” εδώ και τόσα χρόνια ότι ομάδα περίπου 100 ατόμων εργαζόταν στα λεγόμενα “πίσω δωμάτια” της Χιροσίμα στην εξέλιξη του περιστροφικού κινητήρα και στους πιο πρόσφατους ότι “κάτι έχουν βρει”. Κάτι που μειώνει τους ρύπους; Μειώνει την κατανάλωση; Αυξάνει τη διάρκεια ζωής των apex seals; Αυτό είναι κάτι που θα το δούμε στο μέλλον.
Το ζητούμενο, ωστόσο, είναι αλλού. Ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, όσο καιρό αρνείτο ότι υπάρχει οποιαδήποτε εξέλιξη σχετικά με τον περιστροφικό κινητήρα, κατέθετε πατέντες, κατοχύρωνε τα σήματα “RX-7” και “RX-9” και έκανε και άλλες κινήσεις οι οποίες αφήνουν μια ελπίδα ότι το 2024, ενδέχεται να παρουσιάσει το Mazda RX-9. Ας δούμε όλα τα στοιχεία.
Η συνεργασία με την Toyota και το νέο μοντέλο
Εν αρχή ην το… πλαίσιο. Όσο καιρό διακινούνταν οι φήμες για τη νέα σπορ ναυαρχίδα της Mazda -κρατήστε ότι προς το παρόν αυτό είναι το μόνο μοντέλο που λείπει από την ανανεωμένη γκάμα της μάρκας- δεν μπορούσαμε παρά να αναρωτιόμαστε επάνω σε ποιο πλαίσιο θα “πατούσε” ένα νέο RX-7 ή ένα RX-9. Η απάντηση δόθηκε τώρα.
Η Toyota αποκάλυψε πρόσφατα το Toyota GR GT3 Concept, το οποίο μοιάζει… διαβολικά με το Mazda RX-Vision GT3 Concept. Τώρα, πληροφορίες θέλουν τον ιαπωνικό γίγαντα της αυτοκίνησης να εργάζεται σε ένα μοντέλο παραγωγής του concept. Με δεδομένο ότι οι η Toyota έχει αγοράσει ποσοστό 5% στη Mazda και ότι οι δύο εταιρείες συνεργάζονται στενά, οι πληροφορίες που τις θέλουν να συνεργάζονται επάνω σε ένα κοινό project ενός halo coupe, δεν φαίνονται πλέον τόσο τραβηγμένες.
Ο κινητήρας
Πρόσφατα (πάλι) το ιαπωνικό περιοδικό Best Car αποκάλυψε ότι η Toyota ετοιμάζει το GR GT με κινητήρα που παρέχει η Gazoo Racing, μαζί με τη Mazda. Η απόδοση του μοτέρ του GR GT είναι 500 ίπποι ή 368kW. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι πρόκειται για το -απόδοσης 368kW- μοτέρ του αγωνιστικού Toyota TS050 LMP1, εκτός αν επιλέξει ένα υβριδικό σύστημα με έναν 2,4 λίτρων twin turbo V6, ή έναν 3,5λιτρο twin turbo V6.
Στην Αμερική οι φήμες οργιάζουν ότι το μοντέλο έχει ήδη λάβει έγκριση παραγωγής για το 2024 και στις δύο εταιρείες και ο πρόεδρος εξέλιξης αγωνιστικών της Toyota, David Wilson δεν… κρατήθηκε και είπε στην αμερικανική έκδοση του Car & Driver ότι το GR GT3 Concept θα μπορούσε να είναι το Lexus GT3. Άλλες πληροφορίες, ωστόσο, επιμένουν ότι η Toyota θα προτιμήσει την αναβίωση ενός θρυλικού μοντέλου της, του Toyota 2000GT.
Εντάξει η Toyota. Και η Mazda; Η Χιροσίμα, βάσει των ίδιων πληροφοριών, θα έχει τη δική της εκδοχή, στην οποία θα χρησιμοποιεί ηλεκτρικό κινητήρα και περιστροφικό κινητήρα (κάτι που θα δικαιολογεί και το όνομα “RX”). Έχει άλλωστε πατεντάρει ένα υβριδικό 3ρότορο σύνολο για πρώτη φορά μετά το 20B των 90s ή του concept Furai του 2007.
Στις πατέντες βλέπουμε ότι ο τριρότορος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας, για λόγους οικονομίας, θα μπορούσε να χρησιμοποιεί και το υδρογόνο ως καύσιμο, κάτι που μελετάται σε συνεργασία από τις Mazda, Toyota, Subaru, Yamaha και την Kawasaki.
Τα hints
Στη διάρκεια της παρουσίασης του RX-Vision, η Mazda μας έλεγε πως “το RX-Vision αντιπροσωπεύει ένα όραμα του μέλλοντος που η Mazda ελπίζει ότι μια μέρα θα κάνει πραγματικότητα: Ένα εμπροσθιομήχανο, πισωκίνητο σπορ αυτοκίνητο με εκλεπτυσμένες, βασισμένες στη σχεδιαστή γλώσσα KODO αναλογίες, που μόνο η Mazda θα μπορούσε να οραματιστεί και το οποίο θα κινείται από τον επόμενης γενιάς SKYACTIV-R ρότορα“.
Η Mazda μας λέει επίσης με νόημα ότι “η μαζική παραγωγή είναι προς το παρόν σε αναμονή (σ.σ. επιβεβαιώνοντας το TopSpeed.gr που σε αντίθεση με τους άλλους, τόνιζε πως ο Wankel δεν έχει εγκαταλειφθεί από τους Ιάπωνες), η Mazda δεν σταμάτησε ποτέ τις προσπάθειες έρευνας και εξέλιξης επάνω στον ρότορα. Ο επόμενος ρότορας έχει ονομαστεί SKYACTIVE-R, εκφράζοντας την αποφασιστικότητα της εταιρίας να αναλαμβάνει προκλήσεις με φιλοδοξίες που αψηφούν τις συνθήκες και την πιο σύγχρονη τεχνολογία”.
Εκτός από τον SkyActive R που πατεντάρισε η Mazda, η φίρμα κατοχύρωσε τα ονόματα RX-9 και RX-7 στο Japanese Trademark Office. Οι πληροφορίες που δεν επιβεβαιώθηκαν, ήθελαν τη Mazda να παρουσιάζει το νέο μοντέλο το 2017, στα 50ά γενέθλια του περιστροφικού κινητήρα, ή το 2018, στα 40ά γενέθλια του RX-7. Το 2023, λοιπόν, είναι τα 45ά γενέθλια του RX-7.
Οι πατέντες
Στη διάρκεια των τελευταίων ετών, η Mazda έχει πατεντάρει μια σειρά από σχέδια που αφορούν τρίθυρο, τριρότορο κουπέ. Ξεχωρίζουμε, ως βασική την αίτηση με αριθμό (U.S. patent) 2016/0084158, που κατατέθηκε στις 24 Μαρτίου 2016, για το RX Vision Concept.Και τι μαθαίνουμε για τον πρώην 16Χ και νυν SkyActiv-R; Κατ’ αρχάς, ότι έχει κατά 23% μεγαλύτερη χωρητικότητα από τον Renesis και ότι έχει ικανότητα απόδοσης 400 ίππων. Η αλλαγή στην εσωτερική γεωμετρία (και τα μεγέθη, φυσικά), καθώς και η εκτεταμένη χρήση αλουμινίου εκεί που ο 13Β χρησιμοποιούσε σίδερο, εκτός από τη βελτίωση του βάρους, λύνουν και το πρόβλημα της έλλειψης ροπής στις χαμηλές στροφές.
Η αίτηση για την πατέντα είναι… απελπιστικά γεμάτη από τεχνικές λεπτομέρειες. Αυτή τη φορά, η Mazda, έχει γυρίσει τον κινητήρα περίπου 180 μοίρες σε σχέση με τον διαμήκη άξονά του, κερδίζοντας (κι άλλο) χώρο κάτω από το καπό με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό για την κατανομή βάρους, ενώ ο turbocharger είναι τοποθετημένος ψηλά. Για την ακρίβεια, αφήνεται τόσος χάρος για θηριώδη τουρμπίνα ψηλά, που μην εκπλαγείς αν δεις… εξόγκωμα στο καπό του RX παραγωγής.
Ο ρότορας είναι όπως τον γνωρίζουμε, όμως τα μπεκ τώρα είναι πιο κοντά (πιο κοντά δεν γίνεται) στον θάλαμο καύσης, γεγονός που μας δείχνει πως η Mazda έχει βρει μια πρώτη λύση σε αυτό που μας έλεγε πως είναι το “πρόβλημα που δεν λύνεται”, την κατανάλωση. Και όχι μόνο αυτό, αλλά και τη ροπή από τις χαμηλές στροφές, πριν φτάσει η κλωτσιά του turbo.
Σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων, στην αίτηση της Mazda διαβάζουμε πως λόγω της θέσης του κινητήρα, αυτός μπορεί να τοποθετηθεί πολύ χαμηλά και να γίνει εκμετάλλευση του χώρου που μένει κάτω από το καπό, ώστε να έρθει κοντά στο μοτέρ ένας καταλύτης, “βελτιώνοντας την απόδοση σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων από την εξάτμιση“. Μάλιστα, βλέπουμε πως αφήνει χώρο δεξιά και αριστερά για την ανάρτηση.