Νέα ανησυχία στην αυτοκινητοβιομηχανία για τα όρια CO2 προκαλεί η νέα αναβολή για την τροπολογία σχετικά με τα πρόστιμα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ειδικότερα, μια νέα αναβολή για ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα μέτρα του σχεδίου δράσης για την ανάκαμψη του ευρωπαϊκού αυτοκινήτου, δηλαδή την τροποποίηση του προτύπου εκπομπών που εισάγει έναν πολυετή μηχανισμό συμμόρφωσης για τα πρόστιμα λόγω υπέρβασης των ορίων.
Οι τροποποιήσεις πρέπει να εγκριθούν από το Σώμα των Επιτρόπων μέσω γραπτής διαδικασίας, αλλά η έγκριση έχει αναβληθεί εδώ και ημέρες λόγω διαφωνιών μεταξύ των μελών: αφού αναβλήθηκε πριν από τρεις ημέρες, η προθεσμία για την έγκριση είχε οριστεί για σήμερα, 28 Μαρτίου, στις 10 π.μ., αλλά, σύμφωνα με φήμες στον Τύπο, έχει αναβληθεί και πάλι.
Θα χαθεί ο στόχος του τέλους Μαρτίου;
Η τροπολογία θα έδινε στους κατασκευαστές τη δυνατότητα να υπολογίζουν σε βάθος τριών ετών (2025-2027) και όχι πλέον μόνο ενός έτους τη συμμόρφωση με το όριο του μέσου όρου του στόλου των 93,6 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου, αντισταθμίζοντας τυχόν υστέρηση σε ένα ή δύο έτη με τα καλύτερα αποτελέσματα των υπόλοιπων ετών. Πρόκειται για έναν μηχανισμό για τον οποίο η Ursula von der Leyen δεν παρέλειψε να δώσει ρητές υποσχέσεις: η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εγγυήθηκε μια ταχεία διαδικασία και, κυρίως, κάλεσε το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ να τον εγκρίνουν «το συντομότερο δυνατό». Είναι κρίμα που δεν έχει εγκριθεί ακόμη από την ίδια την Επιτροπή, παρά τις διαβεβαιώσεις για πράσινο φως μέχρι το τέλος Μαρτίου. Η προθεσμία αυτή, η οποία σε κάθε περίπτωση δεν αναφερόταν ως «δεσμευτική προθεσμία», πρέπει τώρα να θεωρείται ότι παραλείπεται: γίνεται τώρα λόγος για την 1η Απριλίου ως ημερομηνία έγκρισης του μέτρου.
Καμία δικαιολογία
Το σώμα πρέπει να λάβει γραπτή απόφαση για την υιοθέτησή του. Εάν κανείς δεν έχει αντίρρηση, η τροπολογία υιοθετείται αυτομάτως και στη συνέχεια προτείνεται στα άλλα δύο όργανα. Προφανώς, κάποιοι από τους επιτρόπους εξέφρασαν αντιρρήσεις και έτσι η διαδικασία έγκρισης καθυστερεί για άλλη μια φορά. Προς το παρόν, ωστόσο, οι Βρυξέλλες δεν θέλησαν να διευκρινίσουν τους λόγους ή να επιβεβαιώσουν τις διαφορές. «Οι συζητήσεις συνεχίζονται και υπάρχουν εσωτερικές προθεσμίες, αλλά αυτές είναι εσωτερικές διαδικασίες της Επιτροπής και θέλουμε να παραμείνουν έτσι», δήλωσε η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα ενέργειας Anna-Kaisa Itkonen κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. «Οι γραπτές διαδικασίες μπορούν να παραταθούν, μπορεί να χρειαστεί περαιτέρω συζήτηση, οι προθεσμίες μπορούν να μετατεθούν. Αυτές είναι αποφάσεις που λαμβάνονται εσωτερικά».