Live η Κίνηση στους δρόμους
Φον ντερ Λάιεν

Ευρωπαϊκή Αυτοκινητοβιομηχανία: Η Κομισιόν ενέκρινε την τροπολογία για τις εκπομπές ρύπων

Η αντίδραση της ACEA

Φον ντερ Λάιεν

Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε σήμερα την τροπολογία για τις εκπομπές ρύπων, που συμφωνήθηκε από σχέδιο του στρατηγικού διαλόγου για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, που παρουσίασε ο επίτροπος Τουρισμού και Βιώσιμων Μεταφορών της Κομισιόν, Απόστολος Τζιτζικώστας στις 5 Μαρτίου. Η ACEA χαιρετίζει την απόφαση, αλλά ζητάει να γίνουν ακόμα περισσότερα.

Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τελικά την τροποποίηση του κανονισμού για τις εκπομπές ρύπων που εισάγει έναν πολυετή μηχανισμό συμμόρφωσης για τα πρόστιμα λόγω υπέρβασης των ορίων. Η τροποποίηση, που εγκρίθηκε από τις Βρυξέλλες μετά από πολλές αναβολές, είναι ένα από τα μέτρα που προβλέπονται στο σχέδιο δράσης που παρουσιάστηκε στις 5 Μαρτίου.

Όπως αναμενόταν με ανυπομονησία από ολόκληρο τον ευρωπαϊκό κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, έχει ήδη γίνει αντικείμενο κριτικής και έχει χαρακτηριστεί από πολλούς μάνατζερ αυτοκινητοβιομηχανιών ως ένα μέτριο παρηγορητικό μέτρο.

Τα πρόστιμα παραμένουν, αλλάζει μόνο ο χρόνος

Η τροπολογία, στην πραγματικότητα, δεν ακυρώνει τα πρόστιμα: πιο απλά, παρέχει στους κατασκευαστές τη δυνατότητα να υπολογίζουν για τρία έτη (2025-2027) και όχι πλέον μόνο για ένα, τη συμμόρφωση με το μέσο όριο του στόλου των 93,6 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο, αντισταθμίζοντας τυχόν ελλείψεις σε ένα ή δύο έτη με τα καλύτερα αποτελέσματα των άλλων περιόδων. Εν ολίγοις, εισάγεται μια ελάχιστη ευελιξία στον μηχανισμό υπολογισμού των προστίμων, αλλά αυτά παραμένουν σε κάθε περίπτωση. Η Επιτροπή πιστεύει ότι αυτή η ευελιξία θα συμβάλει στη «διασφάλιση της ικανότητας του τομέα να επενδύσει στην καθαρή μετάβαση, επιβεβαιώνοντας παράλληλα τους στόχους του 2025 και διατηρώντας τον τομέα σε καλό δρόμο για τον επόμενο κύκλο μείωσης των εκπομπών»: έναν κύκλο που θα πρέπει να οδηγήσει σε μείωση του CO2 κατά 55% μεταξύ 2030 και 2034, με προοπτική το 2035, όταν θα πρέπει να φθάσει το 100%.

Οι δηλώσεις της Von der Leyen

Η πρόεδρος της Κομισιόν Ursula Von der Leyen δήλωσε πως: «Η εξαιρετικά καινοτόμος αυτοκινητοβιομηχανία μας απεξαρτάται από τον άνθρακα για να συμβάλει στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, αλλά και για να διατηρήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στις παγκόσμιες αγορές», δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen. «Με τη σημερινή πρωτοβουλία, παρέχουμε μεγαλύτερη ευελιξία σε αυτόν τον τομέα-κλειδί και, ταυτόχρονα, διατηρούμε την πορεία προς τους κλιματικούς μας στόχους. Μαζί θέλουμε να δείξουμε ότι η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και η ανταγωνιστικότητα μπορούν να συμβαδίζουν». Η Επιτροπή κάλεσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο «να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με την εν λόγω τροπολογία το συντομότερο δυνατό, ώστε να υπάρξει προβλεψιμότητα και ασφάλεια για την αυτοκινητοβιομηχανία και τους επενδυτές».

ACEA: Η πρόταση CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά προσφέρει ανακούφιση, αλλά χρειάζονται περισσότερες ενέργειες για να ξεπεραστεί η χαμηλή ζήτηση

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) εξέδωσε ανακοίνωση όπου τονίζει πως «Η πρόταση CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά προσφέρει ανακούφιση, αλλά χρειάζονται περισσότερες ενέργειες για να ξεπεραστεί η χαμηλή ζήτηση».

Συγκεκριμένα, με τη δημοσίευση της τροπολογίας σχετικά με τους στόχους συμμόρφωσης με το CO2 για τα αυτοκίνητα/βαν, βλέπουμε το πρώτο σημαντικό αποτέλεσμα του Στρατηγικού Διαλόγου για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η πρόταση για τριετή μέσο όρο είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ευθυγραμμίζοντας τους στόχους απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές με τις πραγματικές προκλήσεις της αγοράς και της γεωπολιτικής. Προσφέρει την πολυπόθητη ανάσα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και φορτηγών – αλλά αυτό πρέπει να συμπληρωθεί με ουσιαστικά κίνητρα ζήτησης και ευρεία ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα θεμελιώδη εμπόδια για τον μετασχηματισμό. Όπως δείχνουν τα πιο πρόσφατα στοιχεία της αγοράς, η ζήτηση για οχήματα μηδενικών εκπομπών απέχει ακόμη πολύ από το σημείο που πρέπει να είναι, με το μερίδιο αγοράς των BEV να ανέρχεται μόλις στο 15%.

«Καλούμε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να διασφαλίσουν την ταχεία έγκριση αυτής της τροπολογίας», δήλωσε η Sigrid de Vries, Γενική Διευθύντρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). «Το επόμενο σημαντικό βήμα είναι στη συνέχεια να αξιολογηθεί διεξοδικά η συνολική πρόοδος του μετασχηματισμού, με έμφαση στη βελτίωση της προσέγγισης – και όχι του τελικού στόχου – όπου χρειάζεται. Αυτό δεν είναι λιγότερο σημαντικό για τον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων: με τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών να αντιπροσωπεύουν μόνο το 2% του συνόλου των νέων ταξινομήσεων, αυτός ο τομέας οχημάτων χρειάζεται επειγόντως επιτάχυνση της αναθεώρησης των προτύπων CO2 έως το 2025, επίσης, με βάση την αξιολόγηση των ευνοϊκών συνθηκών του τομέα», πρόσθεσε ο de Vries.