Ήταν 2007 όταν η Nissan παρουσίαζε την πρώτη γενιά του Qashqai. Ένα ψηλό όχημα που ήταν καλό σε όλους τους τομείς. Το ασυνήθιστο μοντέλο δεν έγινε απλά εμπορικό hit με την πρώτη ματιά. Έγινε και ορόσημο, ο δημιουργός μιας ολόκληρης κατηγορίας που μέχρι σήμερα διαφεντεύει τις πωλήσεις αυτοκινήτων. Λογικό είναι, σήμερα, που η τρίτη γενιά του Qashqai κάνει τα πρώτα της βήματα στην ελληνική αγορά, το ενδιαφέρον να στρέφεται επάνω του. Στην έκδοση με τον 1,3 λίτρων κινητήρα βενζίνης, απόδοσης 140 ίππων που το οδηγούμε σήμερα, είναι το πιο… ταμάμ για την ελληνική αγορά.
Πριν προχωρήσουμε στις εντυπώσεις μας από το Qashqai, ένα συμπέρασμα το οποίο εξηγεί τη “χρυσή συνταγή” που βρήκε η Nissan και το Qashqai πούλαγε, πουλάει και θα πουλάει σαν ζεστό, φρεσκοψημένο ψωμάκι: Το ζητούμενο για το Qashqai, από την πρώτη του γενιά ως σήμερα, δεν είναι να είναι το καλύτερο της κατηγορίας του σε έναν τομέα. Περίεργο, αλλά η “συνταγή” είναι να μην είναι κακό σε κανέναν τομέα. Έτσι, οι Ιάπωνες δημιούργησαν κάτι τρομερό: Ένα αυτοκίνητο που είναι παντού καλό. Ποιος δεν θέλει κάτι που θα τον ικανοποιήσει σε όλα τα επίπεδα;
Wife (ή husband, αναλόγως του φύλου που είσαι, εσύ που το διαβάζεις) material. Αυτό είναι το Qashqai. Και σε αυτή τη γενιά του, διατηρεί αυτή τη συνταγή που περιγράφουμε παραπάνω, με τη λεπτομέρεια ότι το καλό, έγινε (πολύ) καλύτερο. Και έτσι εξηγούνται τα περισσότερα από τρία εκατομμύρια Qashqai που έχουν πουληθεί από το 2007, αλλά και τα ρεκόρ που καταρρίπτει το ένα μετά το άλλο το Nissan Qashqai στην Ελλάδα, κάνοντας τους ανθρώπους της Νικ. Ι. Θεοχαράκης να έχουν ένα… μόνιμο χαμόγελο στο πρόσωπό τους. Σχεδόν 38 χιλιάδες αυτοκίνητα του μοντέλου, από το λανσάρισμα της πρώτης γενιάς έχουν πουληθεί στη χώρα μας.
Σε αυτή τη γενιά, η Nissan έχει διατηρήσει τις κατευθυντήριες αρχές του Qashqai: Κομψός σχεδιασμός, αναβαθμισμένο αμάξωμα και αποτελεσματικά κινητήρια σύνολα, σε συνδυασμό με αυξημένη ποιότητα και οδηγική εμπειρία που παραπέμπει σε μεγαλύτερη κατηγορία. Η τρίτη γενιά που οδηγούμε, “πατάει” στην νέα πλατφόρμα Alliance CMF-C, η οποία επιτρέπει τη μελλοντική εξέλιξη του Qashqai (όπως ηλεκτροκίνηση και υβριδικά μοντέλα). Επάνω σε αυτή, οι μηχανικοί της Nissan προχώρησαν σε διαφορετική ρύθμιση των αναρτήσεων έτσι ώστε να επιτύχουν έναν πιο “δεμένο” οδηγικό χαρακτήρα.
Τα εμπρός γόνατα MacPherson είναι αναβαθμισμένα ενώ στον πίσω άξονα και για τις εκδόσεις με τροχούς μέχρι και 19 ίντσες η ανάρτηση αποτελείται από ημιάκαμπτο άξονα, με νέα όμως στήριξη για καλύτερη συμπεριφορά και μόνωση από το ανάγλυφο του δρόμου. Για να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητα των αμορτισέρ έχουν τοποθετηθεί πλέον πιο κάθετα σε σχέση με το προηγούμενο Qashqai, κάτι που επιφέρει μειωμένες τριβές και καλύτερη απορρόφηση των κάθετων δυνάμεων για μεγαλύτερη άνεση και πιο σωστό έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος.
Το μεταξόνιο του αυτοκινήτου να έχει αυξηθεί κατά 20mm και το συνολικό μήκος μεγάλωσε κατά 35mm. Το ύψος έχει αυξηθεί οριακά (+25 mm) και το πλάτος έχει αυξηθεί κατά 32 mm. Όλα αυτά φαίνονται και με το μάτι, μιας και το Qashqai δείχνει πιο επιβλητικό, πιο μεγάλο, πιο έντονο.
Και σχεδιαστικά είναι πιο επιβλητικό το νέο Qashqai, με την πιο επιθετική μάσκα Nissan V-Motion, με φινίρισμα χρωμίου και με ένα δευτερεύον επίχρισμα από σατινέ χρώμιο που τονίζει τις λεπτομέρειες. Αυτή πλαισιώνεται από λεπτούς προβολείς full LED, με
φώτα ημέρας που έχουν την χαρακτηριστική “υπογραφή” σε σχήμα μπούμερανγκ, που δίνουν μια πιο επιθετική και φουτουριστική όψη. Ξεχωρίζει σαν higlight το κρύσταλλο με το οποίο είναι επενδεδυμένες οι πίσω κολώνες, που προσδίδουν σε αυτή την hi-tech όψη.
Αν στο εξωτερικό βλέπουμε μεγάλες διαφορές, στο εσωτερικό είναι ακόμα πιο… χαώδεις από την απερχόμενη γενιά. Δεν είναι μόνο οι χώροι -το νέο Qashqai μοιάζει να είναι limo σε σχέση με την προηγούμενη γενιά- αφού ο χώρος για τα γόνατα για τους πίσω επιβάτες έχει αυξηθεί κατά 28mm όπως και οι περισσότερες εσωτερικές διαστάσεις, (ο χώρος των αποσκευών για παράδειγμα έχει αυξηθεί κι αυτός σε σχέση με το απερχόμενο Qashqai κατά 74 λίτρα, στα 504) ενώ μεγαλύτερη είναι και η απόσταση μεταξύ οδηγού και συνοδηγού. Δεν είναι οι χώροι για μικροπράγματα, αλλά η γενικότερη αίσθηση ανώτερης ποιότητας στο εσωτερικό.
Στην τέλεια ηχομόνωση και τα άριστα υλικά, έρχεται να προστεθεί και ο υπερπλήρης εξοπλισμός αλλά και μια πληρέστατη ομπρέλα 14 συστημάτων με τη γνωστή μας πια ονομασία Nissan Safety Shield. Επιπλέον δε, το δεύτερο επίπεδο εξοπλισμού Elite που είχαμε ως αυτοκίνητο δοκιμής περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ζάντες αλουμινίου 17”, κάμερα οπισθοπορείας, σύστημα πολυμέσων με οθόνη αφής 8 ιντσών με εξελληνισμένο μενού, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό και αισθητήρα βροχής. Ξεχωρίζουμε την οθόνη TFT 7” στον πίνακα οργάνων.
On the road
Προς το παρόν, στο Qashqai μπορεί κάποιος να επιλέξει τον ήπια υβριδικό βενζινοκινητήρα τούρμπο των 1,3 λίτρων με 12βολτο σύστημα με ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία [ALiS (Advanced Lithium-ion battery System)] το οποίο μάλιστα ζυγίζει συνολικά μόλις 22 κιλά για υποβοήθηση απόδοσης της ροπής (Torque Assist το βάφτισε η Nissan) και ομαλή εκκίνησή μετά από στάση και 140 ή 158 ίππους. Μοτέρ που συνδυάζεται είτε με 6άρι χειροκίνητο σασμάν είτε με X-Tronic (αυτόματο CVT). Δεν υπάρχει έκδοση ντίζελ ούτε plug-in hybrid ούτε και κάποια αμιγώς ηλεκτρική.
Το υβριδικό σύστημα αποθηκεύει ενέργεια από την πέδηση στη μπαταρία, η οποία ενέργεια υποβοηθά τον κινητήρα βενζίνης με επιπλέον ροπή 6 Nm στα 240 Nm του turbo κινητήρα για μέχρι 20 δευτερόλεπτα- κάτι που δε γίνεται αντιληπτό αν δεν γνωρίζεις ότι είναι hybrid. O βενζινοκινητήρας έχει μια ομαλή αίσθηση λειτουργίας τόσο σε χροιά όσο και σε απόδοση και το δικό τους ρόλο σε αυτό παίζουν οι πάνω από πενήντα βελτιώσεις στα εξαρτήματα του κινητήρα.
Το μοτέρ είναι γνωστό από τη “θητεία” του στο προηγούμενο Qashqai και η Nissan το έχει βελτιώσει σε 50 σημεία, με ανασχεδιασμένη τουρμπίνα και καταλύτη. Και ενώ το κιβώτιο είναι άνετο και σωστό στην κλιμάκωση και το κούμπωμα, το μοτέρ έχει τη χαρακτηριστική του ζωντάνια μετά τις 2.000 σ.α.λ. Μετά από αυτό το σημείο, το Qashqai κινείται σβέλτα και οικονομικά μέχρι και τα “κόκκινα”. Αναλόγως και του προγράμματος οδήγησης που επιλέγεις, βέβαια (Sport, Standard, Eco) μέσω του επιλογέα στην κεντρική κονσόλα.
Το Qasqhai αυτής της γενιάς είναι ελαφρύτερο κατά 60 κιλά, καθώς έχουν εξοικονομηθεί 21 κιλά από τις 4 πόρτες, τα μπροστινά φτερά και το καπό, που είναι αλουμινένια και 41% πιο άκαμπτο από το απερχόμενο μοντέλο. Επιπλέον, έχει νέα ρύθμιση στην ανάρτηση και το σύστημα διεύθυνσης, με την κρεμαγέρα να έχει λόγο μετάδοσης μειωμένο από 19:1 σε 14:1, ενώ πίσω φοράει ημιάκαμπτο άξονα (οι τετρακίνητες εκδόσεις φορούν ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω). Όλα αυτά, είναι εμφανή στο δρόμο.
Στην πράξη, το νέο Qashqai είναι σβέλτο παντού, με εξαιρετικό, ασφαλέστατο πάτημα και άνεση, πολύ καλό επίπεδο ηχομόνωσης και άριστο φιλτράρισμα ακόμα και στην… ταλαίπωρη ελληνική άσφαλτο, με κορυφαία αίσθηση ποιοτικής κύλισης. Και φτάνουμε στη συνταγή: Είναι φιλικό, εύχρηστο και ευχάριστο σε αστικό περιβάλλον, δεν θα προβληματίσει πουθενά και θα γίνει ο καλύτερος φίλος για τις καθημερινές μετακινήσεις. Και σε μια πιο σφιχτή διαδρομή όμως, θα ανταμείψει -τηρουμένων των αναλογιών- τον οδηγό, χωρίς να τον αγχώσει, ενώ και θα ταξιδέψει άνετα, χωρίς να κουράσει. Αλλά και στο χώμα τα πηγαίνει περίφημα, χωρίς κοπανήματα από πέτρες τόσο χάρη στα χορταστικά ελαστικά που φορά όσο και με τα 18 εκατοστά απόστασης του πατώματος από το έδαφος. Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση, τα 7,9 lt/100 km που πέτυχα με το δικό μου στυλ… ταλαιπωρίας, κρίνεται πολύ καλό.
Τελικά, είναι όντως καλύτερο το νέο Qashqai, ρε μάστορα;
Το νέο Qashqai στη βασική του αυτή έκδοση, είναι ακριβώς αυτό που περιμέναμε. Δεν σε αφήνει πουθενά παραπονεμένο. Δεν είναι πουθενά κακό. Δεν θα σε κάνει να πεις ποτέ “ναι μεν, αλλά”. Απλά, είναι πολύ καλύτερο από την προηγούμενη γενιά του, μεγαλύτερο, ψηλότερο, πιο άνετο, πιο σύγχρονο, με ανώτερη κύλιση και premium επιμέρους στοιχεία. Mε τιμή 24.490, το Qashqai είναι μάλλον “καταδικασμένο” να γράψει μια ακόμα σελίδα στην best-selling ιστορία του μοντέλου στην ελληνική αγορά με όνομα πασίγνωστο πλέον και εγγύηση την αξιοπιστία της Nissan. Η μόνη διαφορά είναι η ελαφρά απομάκρυνσή του από την αρχική του φιλοσοφία, αυτή του φτηνού, προσιτού, οικογενειακού αυτοκινήτου- τη φιλοσοφία που έκανε τους προγόνους του επιτυχημένους. Όπως για παράδειγμα κάποτε το Sunny, σε τέτοιο βαθμό που ως σήμερα, πολλοί Έλληνες αρνούνται να το αποχωριστούν…
Read more:
Αναβαθμισμένο συνολικά,έχει χάσει όμως για τα καλά τον vfm χαρακτήρα του.Μια μεσαία έκδοση είναι στα 30k + κοντά σε mercedes gla,audi q3,bmw x1.Μαλλον θα πρέπει να αναθεωρήσει την τιμολογιακή της πολιτική η Nissan.
0