Live the Movement in the streets

European automotive industry: Rumours of a wider Stellantis - Renault - BMW alliance are heating up

Στο πλαίσιο του Σαλονιού Αυτοκινήτου του Παρισιού έχει προγραμματιστεί συνάντηση των τριών CEO για μία ενδεχόμενη ευρύτερη συνεργασία

Ο πονοκέφαλος που έχει δημιουργήσει στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και ο κινέζικος ανταγωνισμός, δημιουργεί νέα στρατηγική για τους κατασκευαστές. Στα πλαίσια αυτά αναθερμαίνονται οι φήμες για ευρύτερη συμμαχία Stellantis – Renault – BMW, καθώς με αφορμή το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού έχει προγραμματιστεί συνάντηση των τριών Διευθύνοντων Συμβούλων, Carlos Tavares, Luca de Meo και Oliver Zipse για μία ενδεχόμενη ευρύτερη συνεργασία.

Ειδικότερα, οι φήμες για μια πιθανή συγχώνευση μεταξύ δύο μεγάλων ομίλων αυτοκινητοβιομηχανίας, της Renault και της Stellantis, κυκλοφορούν ξανά τις τελευταίες ημέρες. Οι φήμες δεν είναι καινούργιες και έχουν ήδη διαψευστεί επισήμως, αλλά η επιδείνωση του λειτουργικού περιβάλλοντος και η κρίση του κλάδου στην Ευρώπη έφεραν ξανά στο προσκήνιο μια επιχείρηση-μαμούθ, η οποία όμως δημιουργεί και ανησυχίες για τις κοινωνικές και εργασιακές επιπτώσεις της.

Γιατί συζητείται

Τις τελευταίες ημέρες έχει ήδη γίνει λόγος για την αναζήτηση του διαδόχου του Carlos Tavares που θα αναλάβει το τιμόνι της Stellantis, ενώ πλέον δεν περνάει μέρα χωρίς να ανακοινώσει κάποιος μεγάλος κατασκευαστής προειδοποίηση για τα κέρδη του. Ο κλάδος, ιδίως ο ευρωπαϊκός, βρίσκεται σε μια ολοένα και πιο αβέβαιη περίοδο: η ενεργειακή μετάβαση καθίσταται ακόμη πιο περίπλοκη στη διαχείρισή της λόγω πολλών παραγόντων, όπως η επιβράδυνση των πωλήσεων, οι επιπτώσεις των νέων ορίων εκπομπών, η επιδείνωση του οικονομικού περιβάλλοντος και η ένταση του ανταγωνισμού, ιδίως από την Κίνα. Η Acea προτείνει όχι μόνο διορθωτικά μέτρα στις τρέχουσες πολιτικές της ΕΕ, αλλά και πρωτοβουλίες για τη βελτίωση των ανταγωνιστικών δυνατοτήτων της αυτοκινητοβιομηχανίας της ηπείρου: ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της Renault και πρόεδρος της ένωσης κατασκευαστών, έχει επανειλημμένα επισημάνει την ανάγκη να αυξηθεί ο συντονισμός και η συνεργασία μεταξύ των κατασκευαστών, δημιουργώντας ίσως ένα είδος μεγάλης πανευρωπαϊκής κοινοπραξίας (κατά το πρότυπο αυτού που συνέβη στον τομέα της αεροναυπηγικής με την Airbus) για τη μείωση του κόστους και τη βιωσιμότητα της παραγωγής μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ένα αντι-κινεζικό πλαίσιο.

Συνάντηση Tavares, de Meo, Zipse.

Ακριβώς ο de Meo είναι αυτός που θα μπορούσε να παίξει έναν όλο και πιο σημαντικό ρόλο: στην πραγματικότητα, γίνεται λόγος για τον Ιταλό μάνατζερ ως τιμονιέρη ενός maxi-group που θα προκύψει από μια συγχώνευση μεταξύ Stellantis και Renault, με τις ευλογίες της γαλλικής κυβέρνησης, μεγαλομετόχου και των δύο κατασκευαστών. Και δεν είναι μόνο αυτό: όπως αναφέρει η Il Sole 24 Ore, στις 15 Οκτωβρίου, στο πλαίσιο του Σαλονιού Αυτοκινήτου του Παρισιού, θα πραγματοποιηθεί στρογγυλό τραπέζι με την παρουσία όχι μόνο των de Meo και Tavares, αλλά και του Oliver Zipse, διευθύνοντος συμβούλου της BMW. Το γεγονός τροφοδοτεί τις εικασίες για μια φανταστική «μεγαλοσυμμαχία», αλλά δεν αποκλείεται η σύνοδος κορυφής να χρησιμεύσει στους τρεις μάνατζερ για να επιστρέψουν στις γνωστές ανησυχίες και, κυρίως, στις πιθανές ιδέες για την αναζωογόνηση του ευρωπαϊκού κλάδου. Άλλωστε, η συγχώνευση της Stellantis με τη Renault περιπλέκεται ήδη από παράγοντες όπως η αντίθετη θέση του Tavares και οι φόβοι των κοινωνικών εταίρων για τις συνέπειες της ενοποίησης των εμπορικών σημάτων και των εργοστασίων: θα ενσωματωθούν έως και 18 εμπορικά σήματα, πολλά από τα οποία είναι ανταγωνιστικά, και θα δημιουργηθεί ένα δίκτυο δεκάδων και δεκάδων εργοστασίων. Η επιβίωση ορισμένων εμπορικών σημάτων και αρκετών εργοστασίων θα ήταν πραγματικά δύσκολο να εξασφαλιστεί, πολύ περισσότερο σε ένα πλαίσιο όπως το σημερινό, όπου τα σημάδια για κλείσιμο και μαζικές περικοπές θέσεων εργασίας ήδη εντείνονται.