War on used cars

Τις τελευταίες εβδομάδες, το Διαδίκτυο βομβαρδίζεται με αποκαλύψεις για τις κομπίνες που γίνονται στις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Ως συνήθως, η μισή Ελλάδα έπεσε από τα σύννεφα, λες και δεν ξέραμε ότι η αγορά μεταχειρισμένου είναι ρίσκο, μεγαλύτερο και από ρώσικη ρουλέτα. Λες και δεν ξέραμε για “σχεδόν καινούρια” μεταχειρισμένα εισαγωγής με μερικές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα που στην πραγματικότητα είχαν… γυρίσει όλη την Ευρώπη (γυρισμένα κοντέρ). Λες και δεν ξέραμε για κακοσυντηρημένα, κακοφτιαγμένα από μεγάλες στούκες αυτοκίνητα που πωλούνταν ως “excellent“.

Why λοιπόν γίνεται τώρα όλος αυτός ο ντόρος; Η απάντηση είναι μάλλον πολυεπίπεδη. Έχει τις ρίζες της στις τιμές των μεταχειρισμένων, που έχουν πέσει αρκετά, σε σχέση με εποχές που κόντευαν να είναι πιο ακριβά και από τα καινούρια. Έχει κι άλλες ρίζες στις αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων από το εξωτερικό. Στην απελευθέρωση των ντίζελ στα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, που έφερε ακόμα μεγαλύτερες εισαγωγές στο εξωτερικό. Και, φυσικά, στο χαμένο μερίδιο της πίτας για τους εισαγωγείς νέων αυτοκινήτων. Και φυσικά, στις φορολογικές αλλαγές που έρχονται.

Οι τελευταίοι, αποφάσισαν να δραστηριοποιηθούν, όχι μόνο επειδή πλήττονται οικονομικά, αλλά και επειδή η κατάσταση άρχισε να ξεφεύγει από τον έλεγχο. Γιατί υπάρχουν κάποιοι εισαγωγείς μεταχειρισμένων, οι οποίοι αγοράζουν στόλους ολόκληρους από (πετρελαιοκίνητα κυρίως) leasing του εξωτερικού. Τα αφήνουν “φορτωμένα” με χιλιόμετρα (πχ 200-300.000) για να γλιτώσουν φόρους στον εκτελωνισμό και, όταν φτάσουν στη μάντρα, τα γυρίζουν (ναι, τα χιλιόμετρα) στα 60.000 πχ, για να τα κάνουν “ελκυστικά”. Αυτό, βέβαια, συνιστά απάτη. Αλλά οι αετονύχηδες βασίζονται στο ότι για να τους πάει κάποιος στο δικαστήριο, θα πρέπει να αποδείξει ότι οι ίδιοι γνώριζαν ή γύρισαν τα χιλιόμετρα του αυτοκινήτου.

Το καντράν ενός αυτοκινήτου απ’ την… ανάποδη, λίγο πριν το γύρισμα χιλιομέτρων

Και βέβαια, δικαίως αποφάσισαν τα μέλη του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων- Αντιπροσώπων Αυτοκίνητων) να κινητοποιηθούν, καθώς, εκτός από το ότι τα κυκλώματα των μεταχειρισμένων συμπεριφέρονται πλέον ως μαφία (είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ, Γ. Βασιλάκης, ο οποίος ζητά παρέμβαση της Πολιτείας, κατήγγειλε πως δέχεται απειλές;), μιλάμε για μια σειρά εγκλημάτων. Συνοπτικά:

Χιλιάδες αγοραστές εισαγόμενων μεταχειρισμένων οδηγούν αυτοκίνητα τα οποία είναι διαφορετικά απ’ ότι τους πούλησαν. Ποιος εγγυάται ότι είναι και ασφαλή;

-Το Δημόσιο χάνει εκατομμύρια ευρώ από τη φοροαποφυγή που εξηγήσαμε παραπάνω με τα γυρισμένα χιλιόμετρα. Χρήματα που καρπώνονται οι απατεώνες και τα πληρώνουν -στα ελλείμματα- οι ιδιοκτήτες ΙΧ and οι εργαζόμενοι στις αντιπροσωπείες. Οι μεγάλοι χαμένοι δηλαδή.

-Η Ελλάδα μετατρέπεται σε “νεκροταφείο αυτοκινήτων” της Ευρώπης (για “σκουπιδότοπο“, κάνει λόγο ο κ. Βασιλάκης). Ο στόλος γερνά επικίνδυνα και οι Έλληνες ωθούνται να αγοράσουν τα παλιά, βαριά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα των συμπολιτών τους στην ΕΕ. Όχι τυχαία, ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ, τα χαρακτηρίζει “σκουπίδια” (!!!)

-Υπάρχει περιβαλλοντικό ζήτημα: Στη χώρα μας εισάγονται κατά κόρον ΙΧ τα οποία πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5. Παλιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. 

-Οι δουλειές χιλιάδων ανθρώπων τίθενται σε κίνδυνο: Όταν κάποιος αγοράζει ένα “ελαφρά” μεταχειρισμένο αυτοκίνητο της Χ μάρκας, με 50.000 χιλιόμετρα και αυτό, εν αγνοία του, βγάζει τις -λογικές- ζημιές που θα έβγαζε μετά από 300.000 χιλιόμετρα σκληρής οδήγησης, θα θεωρήσει το προϊόν “σκάρτο”. Θα παραπονεθεί, θα δυσφημήσει και η Χ μάρκα θα βρεθεί αντιμέτωπη με τον αστικό μύθο ότι τα μοντέλα της “βγάζουν ζημιές”.

-Οι τιμές των ελληνικών μεταχειρισμένων απαξιώνονται. Αυτό, δεν χρειάζεται εξήγηση, ε;

Νοθεύεται ο ανταγωνισμός και, αυτός που πουλά ένα πραγματικά καλοσυντηρημένο μεταχειρισμένο με λίγα χιλιόμετρα, αντιμετωπίζεται, αν όχι ως απατεώνας, με καχυποψία.

Δες σε αυτό το βίντεο πώς γυρίζουν τα χιλιόμετρα στο κοντέρ του αυτοκινήτου που θα αγοράσεις:

Το λογικό θα ήταν η Πολιτεία να λάβει μέτρα. Αλλά οι κυβερνώντες, πέρα από τη λύσσα τους για να τα αρπάξουν, βλέπουν τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, ως γεμάτα πορτοφόλια προς καταλήστευση. Γιατί να ασχοληθούν;

Κάπως έτσι, αποφάσισε να εκπέμψει SOS ο ΣΕΑΑ. Ο οποίος έδωσε στη δημοσιότητα μια ποσοτικοποιημένη ανάλυσή του για την εισαγωγή μεταχειρισμένων. Ο ΣΈΑΑ, βλέπει ότι η αναβολή του τέλους ταξινόμησης για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας φέρνει καταστροφή στις πωλήσεις νέων, απαξίωση των εγχώριων μεταχειρισμένων, αλλά και σημαντική υστέρηση στα έσοδα που θα εισπράξει το κράτος, με τελικούς χαμένους τους καταναλωτές.

Ο ΣΕΑΑ εξηγεί πως στη χώρα μας, «τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αποτελούσαν παραδοσιακά το 8-9% των συνολικών εισαγωγών. Από τις αρχές του 2014, εξαιτίας ατυχούς προσαρμογής του φορολογικού πλαισίου, προέκυψε μια εξαιρετικά ευνοϊκή φορολόγηση στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα εις βάρος των εγχωρίων μεταχειρισμένων, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον τετραπλασιασμό των πωλήσεων των πρώτων και της βαρύτητας αυτών επί του συνόλου της αγοράς».

Ο Σύνδεσμος επισημαίνει ότι προς επιδείνωση αυτών, υφίστανται σκέψεις επί του παρόντος στο οικονομικό επιτελείο για νέα, περαιτέρω επιδότηση των εισαγομένων μεταχειρισμένων, μέσω της αναβολής της προσαύξησης του φόρου (Τέλους Ταξινόμησης) που προβλέπεται στα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας αυτοκίνητα.

Και τονίζει: «Μια τέτοια εξέλιξη θα επιδείνωνε την ήδη ανεξέλεγκτη κατάσταση σε βάρος: α) του επίσημου κλάδου του αυτοκινήτου, που θα δεχτεί καίριο πλήγμα, β) των εσόδων του κράτους (υστέρηση κατά 50-60 εκατομμύρια ευρώ /έτος), γ) του περιβάλλοντος και δ) των καταναλωτών».

Προπαντός για τους καταναλωτές, οι εισαγωγείς σημειώνουν ότι μετά την τεράστια απαξίωση που υπέστησαν τα εγχώρια μεσαία και μεγαλύτερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τις αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις, αυτή η εξέλιξη θα προκαλούσε σχεδόν ανάλογη ζημιά στις αξίες των εγχώριων μικρών, ευρύτερα πωλούμενων αυτοκινήτων.

Ο ΣΕΑΑ προτείνει μια δέσμη μέτρων για την αποκατάσταση των κανόνων στην αγορά αυτοκινήτων, μεταξύ των οποίων: Την άμεση, δίχως νέα παράταση, εφαρμογή της προσαύξησης του Τέλους Ταξινόμησης που προβλέπεται στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα. Την άμεση προσαρμογή των απομειώσεων του Τέλους Ταξινόμηση για την ηλικία και τα χιλιόμετρα των εισαγομένων μεταχειρισμένων στα πραγματικά επίπεδα των εγχωρίων αυτοκινήτων. Τον αυστηρό έλεγχο για την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ στη χώρα μας. Τη δημιουργία μητρώου (με το ιστορικό χρήσης κλπ), την εκλογίκευση της φορολογίας των καυσίμων κ.α..

“Θα σας τα ελέγχουμε”!

Από εκεί και πέρα, υπάρχουν και κάποιοι αντιπρόσωποι, οι οποίοι αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Όπως για παράδειγμα η αντιπροσωπεία της Nissan στην Ελλάδα, η οποία εφεξής, παρέχει δωρεάν έλεγχο οποιουδήποτε μεταχειρισμένου της μάρκας στη χώρα μας, ακόμα και αν είναι από μάντρα, ή ιδιώτη.

Η Nissan, από τη στιγμή που ο ενδιαφερόμενος θα πάρει από τον πωλητή του αυτοκινήτου τα σχετικά έγγραφα, δίνει χωρίς κόστος στον υποψήφιο αγοραστή το πλήρες ιστορικό του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, όπως έχει καταγραφεί στον κεντρικό υπολογιστή της Nissan στην Ευρώπη.

Η άλλη πλευρά

Από την άλλη, με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά. Έτσι, λογικό είναι σε όλο αυτό τον χαμό να υπάρχουν και οι αντιδράσεις από αυτούς που είναι σωστοί επαγγελματίες και εισάγουν αξιόλογα αποτελέσματα. Έτσι, ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, πέρασε στην αντεπίθεση, κατηγορώντας τον ΣΕΑΑ ότι προσπαθεί να μπλοκάρει την εισαγωγή μεταχειρισμένων ΙΧ και έδωσε μια σειρά απαντήσεων. Από τις οποίες, βέβαια, απουσιάζει οποιαδήποτε μνεία στο σκάνδαλο με τα γυρισμένα χιλιόμετρα.

Ο ΣΕΕΑ, μεταξύ άλλων εξηγεί:

«Από 1ης Σεπτεμβρίου 2015 η αντιρρυπαντική οδηγία ΕURO 5 αντικαταστάθηκε από την νέα οδηγία EURO 6, με αποτέλεσμα όλα τα καινούργια αυτοκίνητα (η οδηγία αφορά μόνο στα καινούργια αυτοκίνητα και όχι στα μεταχειρισμένα) που πρόκειται να ταξινομηθούν στις χώρες της ΕΕ να πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές της νέας οδηγίας EURO 6. Στην Ελλάδα – δυστυχώς – έχουμε κληρονομήσει από τις παλαιότερες κυβερνήσεις ένα στρεβλωμένο νομοθετικό καθεστώς, προκλητικά αντικοινοτικό, το οποίο πολλές φορές έχει καταδικαστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ΔΕΚ).

Στην Ελλάδα προκειμένου να ευνοηθούν αποκλειστικά και μόνο οι πωλήσεις των καινούργιων εισαγομένων οχημάτων και να πλουτίσουν οι 10 τον αριθμό εισαγωγικοί επιχειρηματικοί όμιλοι ή οι θυγατρικές των πολυεθνικών κατασκευαστριών εταιριών στην Ελλάδα, οι εκάστοτε κυβερνήσεις έχουν τιμωρήσει την εισαγωγή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων επιβάλλοντας σε αυτά υπέρμετρη δασμοφορολογική μεταχείριση συνδέοντας την εκάστοτε οδηγία αντιρρυπαντικότητας (που αφορούσε μόνο τα καινουργή οχήματα) με υπέρμετρους φόρους (ειδικό τέλος ταξινόμησης) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα (γεγονός απροκάλυπτα αντικοινοτικό) έτσι ώστε η απόκτησή τους να καθίσταται ασύμφορη οικονομικά.

Ωστόσο ακόμη και στο πλαίσιο αυτής της δυσμενούς φορολογικής μεταχείρισης οσάκις άλλαζε η αντιρρυπαντική οδηγία εδίδετο μια χρονική παράταση τουλάχιστον 36 μηνών για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα της προηγούμενης οδηγίας έτσι ώστε να υπάρχει χρόνος να δημιουργηθεί πάρκο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων διότι διαφορετικά η εισαγωγή από άλλες χώρες της ΕΕ εκτός από προβληματική θα ήταν και εντελώς απαγορευτική. Ως είθισται κατά τις περιόδους αλλαγής της οδηγίας, ο σύνδεσμός μας υπέβαλε προς το υπουργείο Οικονομικών σχετικό αίτημα για την παράταση του εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με το φορολογικό καθεστώς που ίσχυε έως και τις 31η Μαρτίου 2016. Ενώ η κυβέρνηση εξέταζε με σοβαρότητα το αίτημα μας άρχισαν οι οργανωμένες παρεμβάσεις των μεγαλοεισαγωγέων.

Μέσω άρθρου του σε Κυριακάτικη εφημερίδα ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ κ. Γ. Βασιλάκης επιχειρηματολόγησε (με εντελώς εσφαλμένο τρόπο) και προσπάθησε να «εξηγήσει» προς πάσα κατεύθυνση γιατί δεν πρέπει να παραταθεί ο εκτελωνισμός των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που πληρούν την οδηγία ρύπων EURO 5 με χαμηλό Τ.Τ. καθώς κάτι τέτοιο – ανέφερε – θα καταστρέψει την αγορά και θα «μετατρέψει» την Ελλάδα σε «σκουπιδότοπο».

 Παρέλειψε βεβαίως να αναφέρει ότι λίγους μήνες πριν πωλούσε καινούργια αυτοκίνητα που πληρούσαν την οδηγία ρύπων EURO 5 εξομοιώνοντας και τα καινούργια αυτοκίνητα που πώλησε πολύ πρόσφατα με «σκουπίδια». Επίσης ο κ. Βασιλάκης ξεχνάει ότι τα αντίστοιχα εγχώρια μεταχειρισμένα που πληρούν την ίδια οδηγία ή και παλαιότερες πωλούνται χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς τους αντίστοιχους περιορισμούς. Είναι και αυτά σκουπίδια; Αν ναι κατά την λογική του θα πρέπει να απαγορευθεί εντελώς η πώληση και η κυκλοφορία τους στην Ελληνική επικράτεια.

Είναι αυτονόητο ότι έχει φτάσει ο καιρός να σταματήσει αυτή η στερεότυπη επανάληψη που χαρακτηρίζει συλλήβδην ως σκουπίδι ό,τι δεν είναι καινούργιο δηλαδή ό,τι δεν πωλείται από τους 10 εισαγωγείς που μονοπωλούν την αγορά του αυτοκινήτου στην Ελλάδα.

Να μας πει ο Κος Βασιλάκης γιατί άραγε όποτε αλλάζει η οδηγία ρύπων στα καινούργια αυτοκίνητα θα πρέπει τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα να πληρώνουν υψηλούς φόρους ; Μήπως για να μην έχουν οι καταναλωτές την επιλογή ενός φθηνότερου ασφαλούς και αξιόπιστου αυτοκινήτου; Ο κ. Βασιλάκης προσπαθεί να πιέσει την κυβέρνηση να «μπλοκάρει» την παράταση εκτελωνισμού των εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. που πληρούν την οδηγία EURO 5 με χαμηλό Τ.Τ. αλλά κανείς δεν πρέπει να ξεχνά πως η Ελλάδα έχει καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για άνιση φορολογική μεταχείριση του Εισαγόμενου μεταχειρισμένου προς το εγχώριο μεταχειρισμένο και επίσης ότι η αλλαγή των αντιρρυπαντικών οδηγιών αφορά αποκλειστικά και μόνο το καινούργιο αυτοκίνητο και σε καμία χώρα της Ε.Ε. το μεταχειρισμένο είτε είναι εγχώριο είτε εισαγόμενο δεν υπόκειται σε κανένα περιορισμό και σε καμία επιπλέον φορολογική επιβάρυνση. Είναι επίσης γνωστό σ’ όλη την Ε.Ε ότι οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αποτελούν μια τεράστια αγορά ισάξια εκείνης των καινούργιων αυτοκινήτων η οποία προσφέρει τα μέγιστα στο ΑΕΠ. Είναι σίγουρο ότι εφόσον εξορθολογιστεί η Ελλάδα με την κοινοτική νομοθεσία, η αύξηση της εισαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση δημοσίων εσόδων από δασμούς / φόρους ταξινόμησης, ΦΠΑ κλπ.

Είναι ανεπίτρεπτο στην παρούσα δυσμενή για τους έλληνες οικονομική συγκυρία η ελληνική κυβέρνηση να οδηγεί στον αφανισμό τις επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων στην Ελλάδα ωφελώντας απροκάλυπτα τα έσοδα και τα υπερκέρδη των 10 γνωστών εισαγωγικών επιχειρηματικών ομίλων.

Είναι ανεπίτρεπτο και δεν συνάδει στην λογική και στην φιλοσοφία μίας φιλολαϊκής και αριστερής κυβέρνησης να υιοθετεί μέτρα που πλήττουν τον έλληνα πολίτη / μικρομεσαίο καταναλωτή στερώντας του το δικαίωμα να απολαύσει ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο αυτοκίνητο νέας τεχνολογίας σε άριστη κατάσταση και σε πολύ καλή τιμή και οδηγώντας τον μέσω της τεχνητής αυτής νομοθετικής ρύθμισης (η οποία είναι επιπλέον και αντίθετη προς την κοινοτική νομοθεσία) στην αγορά μόνο καινούργιου αυτοκινήτου η οποία – στην παρούσα φάση – είναι αδύνατη. Ο εμπορικός κλάδος που ασχολείται με την εισαγωγή και εμπορία μεταχειρισμένου αυτοκινήτου στην Ελλάδα αλλά και οι έλληνες καταναλωτές αναμένουν από την κυβέρνηση να μην καμφθεί, να μην πειστεί και να μην υιοθετήσει τις θέσεις των πλουτοκρατών μεγαλοεισαγωγέων και οδηγήσει την αγορά σε ανταγωνιστική στρέβλωση και μονοπωλιακό καθεστώς υπέρ των καινούργιων αυτοκινήτων. Ο εμπορικός κλάδος της χώρας και οι έλληνες μικρομεσαίοι καταναλωτές αναμένουν από την κυβέρνηση να υιοθετήσει την παράταση της εφαρμογής της οδηγίας ΕURO 5 για τους επόμενους 36 μήνες και να εξορθολογίσει επιτέλους (νομοθετικά) την αγορά του αυτοκινήτου την Ελλάδα».