Χρηματοδότηση αυτοκινήτων: Το αγκάθι της δανειοδότησης μετά την αύξηση των επιτοκίων από την ΕΚΤ

Η αύξηση των επιτοκίων από την ΕΚΤ επηρεάζει και την αγορά αυτοκίνητου

Εδώ και μήνες, η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα για την περιοριστική νομισματική πολιτική της, η οποία αποσκοπεί (τουλάχιστον θεωρητικά) στην επαναφορά του πληθωρισμού σε προ-πανδημικά επίπεδα. Αντιθέτως, η απόφαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να αυξάνει αδιάκοπα τα επιτόκια όχι μόνο δεν επιτυγχάνει τον πρωταρχικό της στόχο, αλλά προκαλεί και αρνητικές αλυσιδωτές επιπτώσεις. Δεν είναι μόνο το ακανθώδες ζήτημα των επιτοκίων των στεγαστικών δανείων: ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει επίσης να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των κινήσεων της Φρανκφούρτης, με τα επιτόκια των δανείων αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά διψήφιο ποσοστό μέσα σε λίγους μήνες. Μερικοί αριθμοί; Η ομοσπονδία των Ιταλών τραπεζιτών, Fabi, υπολόγισε αύξηση άνω του 20% σε σχέση με το τέλος του 2021.

Πληθωρισμός

Όπως είναι γνωστό, η πανδημία του κορωνοϊού είχε καταστροφικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, οδηγώντας σε ένα αρχικό πληθωριστικό κύμα, ιδίως για ορισμένα αγαθά με ιδιαίτερη σημασία για την καθημερινή ζωή των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Ωστόσο, όταν μέχρι τότε η παγκόσμια οικονομία φαινόταν να έχει ξεκινήσει μια πορεία σταδιακής εξομάλυνσης, ο πόλεμος στην Ουκρανία επιτάχυνε την αύξηση των τιμών. Η σύγκρουση, μάλιστα, είχε άμεσο αντίκτυπο στην προμήθεια φυσικού αερίου, ωθώντας τις διεθνείς τιμές σε πρωτοφανή επίπεδα. Η κορύφωση επιτεύχθηκε το περασμένο καλοκαίρι με τιμές που ξεπέρασαν κατά πολύ τα 300 ευρώ ανά κυβικό μέτρο για τα συμβόλαια που διαπραγματεύονταν στο TTF του Άμστερνταμ. Προφανώς, δεδομένου του πόσο σημαντικό είναι το φυσικό αέριο για τις βιομηχανικές δραστηριότητες της Ευρώπης, η άνοδος έγινε πρώτα αισθητή στα τιμολόγια ενέργειας και, κατά συνέπεια, σε όλα τα αγαθά που παράγονται και πωλούνται, όπως αποδεικνύεται από τα ποσοστά πληθωρισμού της Ευρωζώνης. Τον περασμένο Οκτώβριο έφτασαν στο ιστορικό υψηλό του 10,6%, αλλά σε ορισμένες χώρες της Βαλτικής ή της Ανατολικής Ευρώπης ξεπέρασαν ακόμη και το 20%.

Η εντολή της ΕΚΤ

Το πρόβλημα του πληθωρισμού έχει ιδιαίτερη σημασία για την ΕΚΤ, της οποίας ηγείται πλέον η Γαλλίδα Κριστίν Λαγκάρντ, διότι η εντολή του Ινστιτούτου της Φρανκφούρτης θέτει ως προτεραιότητα τον στόχο της διατήρησης των τιμών σταθερών στη ζώνη του ενιαίου νομίσματος. Από την άποψη αυτή, υπάρχει μια πολύ ακριβής τιμή αναφοράς: το περίφημο πλέον 2%. Για να αντιμετωπίσει το σημερινό επίπεδο των τιμών καταναλωτή, η Κεντρική Τράπεζα αποφάσισε, επομένως, να εφαρμόσει μια όλο και πιο περιοριστική νομισματική πολιτική, με συνεχείς αυξήσεις των επιτοκίων. Σχεδόν κάθε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου έχει οδηγήσει σε αύξηση και σήμερα το επιτόκιο αναφοράς βρίσκεται στο 3,75%. Η τελευταία αύξηση ήταν μόλις 0,25%, σε σύγκριση με το προηγούμενο 0,5%, γεγονός που δημιούργησε την προσδοκία ότι το Ευρωκοινοβούλιο θα βάλει φρένο σε μια πολιτική που σίγουρα δεν παράγει αποτελέσματα, καθώς ο πληθωρισμός συνεχίζει να ταξιδεύει με ρυθμούς που απέχουν πολύ από το 2%.

Νομισματική διακύμανση

Έτσι, οι πρωτοβουλίες της ΕΚΤ δεν παράγουν απτές συνέπειες, γεγονός που έχει προκαλέσει ουκ ολίγες επικρίσεις κατά της Λαγκάρντ και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, όχι μόνο επειδή μια περιοριστική πολιτική αυξάνει την πιθανότητα μιας επερχόμενης οικονομικής ύφεσης. Παρ’ όλα αυτά, η ίδια η Λαγκάρντ ήταν σαφής όταν ανακοίνωσε περαιτέρω αυξήσεις επιτοκίων, διότι, όπως έγραψε η κεντρική τράπεζα για να εξηγήσει τη νέα αύξηση του χρήματος, “οι προοπτικές για τον πληθωρισμό εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλές για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα: Οι μελλοντικές αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου θα διασφαλίσουν ότι τα επιτόκια πολιτικής θα αυξηθούν σε επίπεδα που είναι επαρκώς περιοριστικά για να επιτευχθεί έγκαιρη επιστροφή του πληθωρισμού στον μεσοπρόθεσμο στόχο του 2% και θα διατηρηθούν σε αυτά τα επίπεδα για όσο διάστημα χρειαστεί”, προσθέτει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το πόσο μακριά θα φτάσει η ΕΚΤ είναι άγνωστο. “Δεν ξέρουμε ποιος είναι ο “μαγικός αριθμός”, αλλά ξέρουμε ότι πρόκειται για μια πορεία και ότι βρισκόμαστε στο δρόμο μας”, δήλωσε ο πρώην Γάλλος υπουργός, τονίζοντας ότι η νομισματική πολιτική “δεν είναι ακόμη επαρκώς περιοριστική”.

Οι επιπτώσεις στις υποθήκες και τα δάνεια

Εν τω μεταξύ, όμως, οι πολίτες και οι επιχειρήσεις είναι αυτοί που αισθάνονται τις επιπτώσεις της νομισματικής πολιτικής, στα στεγαστικά δάνεια και σε άλλα είδη δανείων. Ένας πρόσφατος φάκελος της Fabi περιγράφει τις επιπτώσεις της τελευταίας αύξησης των επιτοκίων στο 3,75%. “Όσον αφορά τα νέα στεγαστικά δάνεια, οι δόσεις εκείνων με σταθερό επιτόκιο προορίζονται να διπλασιαστούν, ενώ για εκείνα με κυμαινόμενο επιτόκιο η μηνιαία “αποπληρωμή” αναμένεται να αυξηθεί κατά 50-60%”, γράφει η ομοσπονδία τραπεζιτών, δίνοντας το παράδειγμα ενός στεγαστικού δανείου 200.000 ευρώ με σταθερό επιτόκιο 25 ετών και με μέσο επιτόκιο που εφαρμόζουν οι τράπεζες που μπορεί να ξεπεράσει κατά πολύ το 5%: Η μηνιαία δόση θα είναι 1.218 ευρώ (597 ευρώ στην περίπτωση δανείου 100.000 ευρώ). Δεν αλλάζουν πολλά όσον αφορά τα αυτοκίνητα, ένα τμήμα όπου τα επιτόκια είναι πολύ υψηλότερα. Στο τέλος του 2021 το μέσο επιτόκιο ήταν 8,1%, αλλά θα μπορούσε να αυξηθεί στο 12,8% με την τελευταία κίνηση της ΕΚΤ. Και εδώ η Fabi προσομοιώνει λεπτομερώς τις επιπτώσεις: “Για την αγορά ενός αυτοκινήτου 25.000 ευρώ εξ ολοκλήρου σε δόσεις, με 10ετές δάνειο, το συνολικό κόστος ανεβαίνει από 37.426 ευρώ σε 45.704 ευρώ, μια συνολική διαφορά 8.279 ευρώ (+22,1%) σε σχέση με τα επιτόκια στο τέλος του 2021. Αν αυτό δεν είναι ήδη ένα αγκάθι, είναι πολύ κοντινό ενδεχόμενο.