Chaos: I want to believe. Αλλά δεν…

Τα αναπάντητα ερωτήματα για το μοντέλο που (δεν) παρουσίασε η SPA

Αν είναι ένα πράγμα που χαρακτηρίζει τον (υπο)γράφοντα, είναι ο αθεράπευτος ρομαντισμός. Η πίστη σε σχέδια, στην καλή πλευρά της ζωής, στο ωραιότερο αύριο. Μερικές φορές όμως, τα ερωτήματα τα οποία προκύπτουν είναι τόσο αμείλικτα, που σε κάνουν να αμφιβάλλεις, όσο καλές προθέσεις και αν έχεις. I want to believe. Θέλω να πιστέψω. Μπορώ, όμως;

Μέχρι και οι… πέτρες έχουν καταλάβει ότι αναφέρομαι στο απόλυτο θέμα συζήτησης των τελευταίων ωρών: Την παρουσίαση, από την SP Automotive, την εταιρεία του Σπύρου Πανόπουλου, αυτού που ονομάζει το πρώτο ultracar της παγκόσμιας αυτοκίνησης: Του Chaos. Η σχεδίασή του, είναι ομολογουμένως εντυπωσιακή. Οι αριθμοί το ίδιο. Ας τους δούμε συνοπτικά, πριν γίνουμε… “άπιστοι Θωμάδες”.

Το Chaos θα έχει δύο εκδόσεις, την Earth Version, με ισχύ 2.049 PS και η ροπή στα 1.389 Nm, με τον τετράλιτρο twin turbo V10 κινητήρα να στροφάρει έως τις 11.000 rpm, ενώ τα αντίστοιχα specs για την κορυφαία Zero Gravity είναι ισχύς 3.065 PS και ροπή 1.984 Nm, με τον κινητήρα να μπορεί να ανεβάσει έως και 12.200 rpm, με το βάρος να έχει κρατηθεί στα 1.272 κιλά (1.388 κιλά η έκδοση Earth). Η ελληνική εταιρεία, υπόσχεται ότι και στις δύο εκδόσεις, το Chaos θα έχει τελική που θα ξεπερνά τα 500 χ.α.ω. και ότι το σπριντ στα 100 χ.α.ω. θα γίνεται σε 1,9 δευτερόλεπτα για την πιο αδύναμη έκδοση και σε 1,55 δευτερόλεπτα για την ισχυρότερη.

Συνεχίζουμε με τους αριθμούς, επειδή, παρότι είναι βαρετοί, έχουν σημασία. Η τιμή του μοντέλου, θα εκκινει από τα 5,5 εκατ. ευρώ, φτάνοντας ως τα 12,4 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, περιγράφοντας το project, αναφέρει πως φιλοδοξεί να παράγει 15 ως 20 αυτοκίνητα κατ’ έτος, με συνολική παραγωγή 100 μονάδων (από 20 σε κάθε Ήπειρο), με τους ενδιαφερόμενους να δηλώνουν συμμετοχή στη λίστα προτεραιότητας μέσω email στο priority-list@spyrospanopoulos.com. Το project έχει συνολικό ύψος 96 εκατομμυρίων ευρώ, με πηγές χρηματοδότησης που δεν ανακοινώνονται. Είναι όμως τα πράγματα όπως υπόσχεται ο κ. Πανόπουλος;

Τα ερωτηματικά

Σε αντίθεση με τις άλλες προσπάθειες παραγωγής ελληνικού αυτοκινήτου, με χαρακτηριστικότερη και πιο πρόσφατη την περίπτωση του Korres P4, η παρουσίαση του Chaos δεν έγινε δεκτή με ιδιαίτερη θέρμη από το κοινό της αυτοκίνησης, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Γιατί λοιπόν όλοι αυτοί δεν… θέλουν να πιστέψουν;

Εν πρώτοις είναι η παρουσίαση αυτή καθεαυτή. Ο Σπύρος Πανόπουλος δουλεύει πολύ καιρό επάνω στο συγκεκριμένο project και επρόκειτο, όπως έχει πει, να παρουσιάσει το μοντέλο σε διεθνή σαλόνια αυτοκινήτου. Στη χθεσινή περίπτωση, ωστόσο, επέλεξε να μην κάνει αυτό που περιμέναμε. Να μη δείξει live το μοντέλο. Γιατί, το φυσιολογικό θα ήταν ο ιδρυτής -ή κάποιος παρουσιαστής που θα επέλεγε- να στεκόταν δίπλα από το φυσικό πρωτότυπο, μιλώντας μας γι’ αυτό και επιδεικνύοντάς μας λεπτομέρειες. Θα μπορούσε να μας ανοίγει την πόρτα, να κάθεται μέσα σε αυτό, ακόμα και να το μιζάρει, σκεπάζοντας, με τον ήχο του κινητήρα, όποιες φωνές αμφιβολιών ή αμφισβητήσεων υπάρχουν.

Αντ’ αυτού, επέλεξε αυτό που στο χωριό μου λένε “έδωσε δικαίωμα για κουτσομπολιά”. Οι ψηφιακές, μέσω προγραμμάτων γραφικών, φωτογραφίες που μας έδειξε, δίχως έστω ένα video, αν όχι ένα live, δεν ήταν αυτό που περίμενε το κοινό. Και έπειτα, άρχισαν οι αμφισβητήσεις. Πολλοί αναρωτιούνται εάν όντως υπάρχει το αυτοκίνητο, μιας και ο χώρος που χρησιμοποιήθηκε ως φόντο για το Chaos, είναι οι φωτογραφίες μιας άδειας αποθήκης στο Hampshire της Αγγλίας, που υπάρχουν στο Google.

“Δεν ήταν έτοιμο το εσωτερικό”, λέει ο ίδιος. Ας μας έδειχνε ό,τι είναι έτοιμο από το πρωτότυπο. Είναι προτιμότερο αυτό από τις εικόνες. Μια προσπάθεια, χαρακτηρίζεται ως τέτοια, όταν είναι απτή. Και, εάν το έκανε αυτό, δε θα ρωτάγαμε εάν όντως είναι υπαρκτό το πρωτότυπο.

Και μετά, άρχισαν άλλες “γκρίνιες”. Άλλοι αναφέρουν ότι η εμπρός πτέρυγα του Chaos έχει εφαρμοστεί με τη χρήση προγράμματος CAD, μιας και είναι η πτέρυγα του μονοθεσίου της Red Bull RB13 για τη σεζόν 2017-2018 της F1, μέσω Google και πάλι. Άλλοι εντοπίζουν λεπτομέρειες, όπως το πίσω παράθυρο του μοντέλου, το οποίο φαίνεται διαφορετικό μεταξύ φωτογραφιών, ή πλαϊνών πτερυγίων, φρένων κ.α. που έχουν διαφορές σε κάθε φωτογραφία. Και το ερώτημα που προκύπτει, είναι βασανιστικό: Υπάρχει όντως το Chaos σε φυσικό πρωτότυπο, ή βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού;

Έπειτα, είναι τα ζητήματα της επένδυσης και της παραγωγής. Η SP Automotive δεν αποκαλύπτει την πηγή της χρηματοδότησης για το project και είναι ένα ερώτημα το γιατί. Είναι σύνηθες φαινόμενο τα funds που τοποθετούνται νωρίς σε projects να κατονομάζονται, για λόγους διαφάνειας, αλλά και ως “εγγύηση” για το μέλλον του προγράμματος. Στην Ελλάδα έχουμε μακρά εμπειρία από τέτοια ζητήματα, με δεκάδες start-up οι οποίες διενεργούν funding rounds, προσελκύοντας εκατοντάδες εκατομμύρια χρηματοδότησης από επενδυτικά funds της Ελλάδας και του εξωτερικού. Σε αυτή την περίπτωση ωστόσο, δεν γνωρίζουμε επενδυτές, ή αν πρόκειται για ίδια κεφάλαια.

Σε ό,τι αφορά την παραγωγή, η εταιρεία δεν μας ενημερώνει εάν έχει λάβει Έγκριση Τύπου (λογικά, θα ζητήσει Έγκριση Τύπου Μικρής Σειράς, η οποία την “απελευθερώνει” από… βάσανα του τύπου crash tests) και από πού. Αλλά και κυρίως, δεν μας έχει παρουσιάσει τις εγκαταστάσεις στις οποίες θα φιλοξενείται η γραμμή παραγωγής τόσο του Chaos, όσο και των άλλων μοντέλων που έχει παρουσιάσει.

Σήμερα, ο κύριος Πανόπουλος, σε μια ανάρτησή του στο Facebook, υποσχέθηκε ότι θα δώσει απαντήσεις με φυσική παρουσίαση του πρωτοτύπου. Και ανέφερε ότι πιέστηκε πολύ για να είναι εντός του χρονοδιαγράμματος -το οποίο είχε ο ίδιος θέσει- αναγκαζόμενος να κάνει αυτή την παρουσίαση που έκανε. Είπε ότι δεν είχε πρόθεση να εξαπατήσει κανέναν και γι’ αυτό χρησιμοποίησε φωτογραφίες που βρίσκονται σε “κοινή θέα” στην αναζήτηση της Google. Όμως, με δεδομένο ότι έχει ξανά υποσχεθεί πως θα παραβρεθεί σε διεθνή έκθεση αυτοκινήτου, πέρυσι και φέτος, πώς θα το κατάφερνε αν δεν είχε προκύψει ο Covid-19; Και πώς θα είναι σε θέση να παραδώσει οχήματα σε πελάτες το 2022-2023, εάν δεν μπορεί να παρουσιάσει σήμερα ένα λειτουργικό πρωτότυπο;

Ξέρετε, υπάρχει και το κακό προηγούμενο. Το κακό προηγούμενο του Devel Sixteen, το οποίο θα ήταν το γρηγορότερο αυτοκίνητο του πλανήτη. Παρουσιάστηκε φυσικό πρωτότυπο, παρουσιάστηκε ένα βίντεο με το μοτέρ (εκτός αυτοκινήτου) να λειτουργεί, αλλά πέραν αυτών, ουδέν. Σίγουρα, κανείς δεν θέλει το Chaos να έχει μια τέτοια τύχη. Πολύ δε περισσότερο, επειδή παρουσιάζεται με την ελληνική σημαία να το “συνοδεύει”. Όλοι θέλουμε να υπερηφανευόμαστε ότι ένας συμπατριώτης μας δημιούργησε ένα αυτοκίνητο το οποίο εξευτελίζει όλο τον κόσμο της αυτοκίνησης. Θέλουμε να το πιστέψουμε. Αλλά μέχρι να δούμε το πρωτότυπο να λειτουργεί, να δοκιμάζεται στο δρόμο, δεν μπορούμε να το κάνουμε. Ελπίζουμε ο συμπαθής Σπύρος Πανόπουλος να διαψεύσει πανηγυρικά όλη την αμφισβήτηση, με το Chaos στο δρόμο. Η σελίδα μας είναι ανοιχτή να φιλοξενήσει τις απόψεις του, εάν βέβαια και αυτός είναι πρόθυμος να υποστεί τον “βασανισμό” των ερωτημάτων μας…